Jump to content
Annons

Placering av fällan mellan taket och väggen?


rymdis

Recommended Posts

Eller kanske skall det vara fällorna? Jag hade dock tänkt mig EN fälla rakt framför mig, alltså mellan monitorerna från taket till väggen. Detta är kanske helt fel? Kanske skall det sitta en över varje monitor istället? Eller skall det kanske vara en lång rad av fällor? 🙂

Någon som kanske vet bättre hur det funkar? 🙂

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

vad är det exakt du vill göra? Minska basfrekvenserna? I så fall är det hörnen du ska ha koll på. Gärna täcka från golv till tak. Har du inte råd, börja uppifrån.

Är det "first reflection" du vill ta bort, så är det bakom monitorerna, sidoväggarna (använd spegelmetoden) och bakom dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har redan bas-fällor i hörnen, men har sett att det är väldigt vanligt att man även har fällor mellan taket och väggen framför sig. Jag "antar" att de liksom bas-fällorna är till för just basen.

Jag har även absorbering på sidoväggarna samt bakom monitorerna. Även i taket precis ovanför mitt huvud hänger det en skiva 🙂 Det är blandat mineral/stenull och glasfiberull, eller vad det nu kallas. Även köpta absorbenter används.

Jag har hört att personer som behandlat just detta har upplevt en "enorm" skillnad enligt dem själva. Detta såklart utöver deras bas-fällor i hörnen.

Men eftersom detta är en del jobb med, så tänkte jag kolla runt lite först. Är detta något att ens lägga ned tid på? Någon som har någon erfarenhet?

Hur menar du med att "börja uppifrån" förresten? 🙂 Är inte "mitten" det viktigaste stället?

Jag är väldigt tacksam för råd och tips!

Tack på förhand!

/R

Redigerat av rymdis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har redan bas-fällor i hörnen, men har sett att det är väldigt vanligt att man även har fällor mellan taket och väggen framför sig. Jag "antar" att de liksom bas-fällorna är till för just basen.

Jag har även absorbering på sidoväggarna samt bakom monitorerna. Även i taket precis ovanför mitt huvud hänger det en skiva 🙂 Det är blandat mineral/stenull och glasfiberull, eller vad det nu kallas. Även köpta absorbenter används.

Jag har hört att personer som behandlat just detta har upplevt en "enorm" skillnad enligt dem själva. Detta såklart utöver deras bas-fällor i hörnen.

Men eftersom detta är en del jobb med, så tänkte jag kolla runt lite först. Är detta något att ens lägga ned tid på? Någon som har någon erfarenhet?

Hur menar du med att "börja uppifrån" förresten? 🙂 Är inte "mitten" det viktigaste stället?

Jag är väldigt tacksam för råd och tips!

Tack på förhand!

/R

Nje längst upp mot taket, och jobba dig neråt. Är akustikbehandling värt att satsa på? Gud ja! Om du var en målare, skulle du vilja måla en tavla i ett mörkt rum utan belysning? 😉 Blir typ samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är ju klart att det är 🙂 Men ingen verkar vilja hjälpa mig med placeringen av "tak-fällorna" 🙁

Är inte höjden där monitorerna befinner sig i den viktigaste att ta itu med först? Det är väl i den höjden som det bildas mest "oljud"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...