Jump to content
Annons

Skadestånd återbetalas hur och när efter rättegång om penninghäleri?


Martin

Recommended Posts

Annons

Det är inte säkert att du kommer att få några pengar. Det beror på om han har några tillgångar eller inte.

Finns det inga utmätningsbara tillgångar (och det finns det oftast inte hos sådana typer, utan eventuella tillgångar skriver de över på andra), så kommer du aldrig att se röken av pengarna, helt enkelt.

Hans skuld till dig kommer antagligen att ligga som en bevakning hos Kronofogden, så att om han får ett jobb och tjänar tillräckligt mycket, så kan det bli gjort automatiska avdrag till fordringsägarna via Kronofogden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av dessa 172 000 kr är troligtvis majoriteten till fordringsägare som tex dom

som sålt datorerna till honom , Skattemyndigheten , banker eller kreditbolag.

Så tyvärr är dina 4000 kr dom sista i kedjan av fordringsägare och sannolikheten

att du får tillbaka dina pengar är tyvärr minimal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shao Kahn (oregistrerad)

Jag vet. Jag älskar att betala folk som stjäl. Det är mitt liv!

Tack för hjälpen, ska gå och sänka värmen på elementen och frysa av mig kuken nu för jag har inte råd med värme på vintern p.g.a min lön. Men jag älskar att betala alla som är fattigare än mig! Och tjuvar <3

Sverige 2013

Link to comment
Dela på andra sajter

Att få ut skadeståndet

Om gärningspersonen fälls för brottet är det vanligt att domstolen bestämmer att han eller hon ska betala skadestånd till brottsoffret. Ibland betalar gärningspersonen skadeståndet direkt, men det är vanligt att gärningspersonen inte gör det frivilligt. Att domstolen dömer någon att betala skadestånd innebär alltså inte att pengarna betalas ut automatiskt till brottsoffret.

Brottsoffret får dock viss hjälp av Kronofogden med att få sitt skadestånd. Om domstolen har beslutat att brottsoffret ska få skadestånd skickar den alltid en kopia av domen till Kronofogden. Kronofogden kontaktar sen brottsoffret och frågar om han eller hon vill ha hjälp med att driva in skadeståndet. Svarar man ”ja” gör Kronofogden en undersökning av gärningspersonens ekonomi och denna service är i princip gratis.

Om gärningspersonen har pengar, inkomst eller någon utmätningsbar tillgång, ser Kronofogden till att brottsoffret får sitt skadestånd. I annat fall redovisar Kronofogden att gärningspersonen saknar betalningsförmåga, dvs. inte har några pengar att betala skadeståndet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...