Jump to content
Annons

Den mest intressanta svenska pop/rock låten som kommit på flera år.


ironman

Recommended Posts

Låten heter Bright light och sjungs av Vladimir Matiling. Artisten kan jag inte så mycket om mer än att han tävlade/tävlar med denna i svensktoppen nästa.

Det är en av dom bästa svenska pop/rock låtar som jag hört på många år.

http://m.sverigesradio.se/artikel/5556892?programId=93

http://m.soundcloud.com/john-vladimir-matiling/vladimir-matiling-bright-light

Text:

BRIGHT LIGHT

VERSE:

Hey, I wanna tell you a story

I wanna tell you something that i've been keeping all these years

I was lost for a long, long time

Covering my face with a good smile

Pretending that I'm happy

Pretending that I have it all, have everything

REFRAIN:

Can’t it be a bright light tonight?

If I just did it right it might

I’m still hanging on, still running inside my mind

CHORUS:

Was it better for you to forget about me?

After all we’ve been through it’s like you can’t even see

I’m starting to feel that everything’s going back to the way it was

Can you give me a reason?

Can you give me a sign?

If everything’s gonna be alright

VERSE:2

I tried to find myself but it’s not easy

When no one cares to listen

When no one dares to stay and let me know that I exist

REFRAIN

Can’t it be a bright light tonight?

If I just did it right it might

I’m still hanging on, still running inside my mind

CHORUS

Was it better for you to forget about me?

After all we’ve been through it’s like you can’t even see

I’m starting to feel that everything’s going back to the way it was

Can you give me a reason?

Can you give me a sign?

If everything’s gonna be alright

BRIDGE:

I, I wanna be free

I wanna be forgiven

I wanna be a better man

Could it be love tonight

If we just let it, it might

I'm still hanging on, still running inside my mind

Wohoohoo ohooo

Wohoohoo ohooo

CHORUS

Was it better for you to forget about me?

After all we’ve been through it’s like you can’t even see

I’m starting to feel that everything’s going back to the way it was

Can you give me a reason?

Can you give me a sign?

If everything’s gonna be alright

Gonna be alright

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lyssnade en snabbis och kan bara konstatera att smaken är som baken, för mig är detta inte bra på något sätt: Varken produktion, eller utföranademässigt. Låten är påtok för förutsägbar och stöpt i "allt-låter-lika-dant-på-radio-nuföriden" formen, nånslags Takida-light. Därmed inte sagt att detta inte kan gå hem, låten är mycket lättillgänling och radiovänlig.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du har hittat en låt du gillar utöver det vanliga. En liten låtanalys av dig vore trevligt att läsa. Jag kände mig rätt neutral till låten. Vad tycker du gör den så bra?

Sitter mitt i lunchen nu så du får en snabb version.

Jag tycker låten är snyggt gjord/uppbyggd med en fantastisk refräng som sätter sig. Texten är bra och sångaren har en väldigt bra röst med ett bra uttal. Får lite placebo/bryan adams ala 80-90 tals vibbar både på röst och låt, som påminner en om när man var yngre. Jag minns mitt liv och händelser med hjälp av musik som var, och den triggade igång det. Låten är annars rätt fram och lyssnarvänlig.

Men smaken är ju som bekant olika.

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Men smaken är ju som bekant olika.

Jag håller mig rätt neutral till låten.

...Men låtskrivargenen i mig var bara nyfiken på varför du upplevde låten så bra. (Textmässigt har jag gjort en låt med ungefär samma ämne: "Canyons". Så pga snarlikt ämne är det ju kul att höra bla vad "Bright Light" lyrikmässigt lyckats med.)

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade en snabbis och kan bara konstatera att smaken är som baken, för mig är detta inte bra på något sätt: Varken produktion, eller utföranademässigt. Låten är påtok för förutsägbar och stöpt i "allt-låter-lika-dant-på-radio-nuföriden" formen, nånslags Takida-light. Därmed inte sagt att detta inte kan gå hem, låten är mycket lättillgänling och radiovänlig.

/Jon

Hej Jon

Låten är som du säger kanske lite för förutsägbar. Men refrängen och sångarens goda röst är underbar. Jag börjar väll bli sentimental på äldre dar. Och när man hör något som påminner om ens ungdoms år dras man i väg. Det kändes ett tag som att det var fredagsdisco hehe.

Mvh

Jag håller mig rätt neutral till låten.

...Men låtskrivargenen i mig var bara nyfiken på varför du upplevde låten så bra. (Textmässigt har jag gjort en låt med ungefär samma ämne: "Canyons". Så pga snarlikt ämne är det ju kul att höra bla vad "Bright Light" lyrikmässigt lyckats med.)

Kan jag få en länk till din låt?

Mvh

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Rätt slätstruket, radiopop.

Jag tycker det finns intressantare grejer på detta forum än just den låten. Men som sagt, smaken är som baken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min länk i signaturen går till mitt låtarkiv. Men här är en direktlänk:

Du skriver bra texter, men jag tycker det är lite för mycket text i låten att ta till sig. Nu var texten med i videon så man kunde ju följa med endån.

Rent komersiellt är det bättre att skriva en mindre text där refrängen är några få rader som upprepar sig så att lyssnaren kan hänga med. Sen har du lite svengelskt uttal och då blir det lite fel, så jobba på det. För det är något man märker direkt och det kan man som lyssnare störa sig på. När det gäller den musiken jag gillar så tycker jag om när det är hookups med i låten, det kan vara en stark refräng eller ett ljudspår som upprepar sig på väl valda ställen i låten, som gör att man fastnar.

Nu är detta mina tankar och vad jag tycker om. Och Som vi bla ser i denna tråd tycker man väldigt olika om låtar och musik rent generellt.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Smörig låtsaspoprock i mina öron. Ganska platt text. Lite sommarglad, funkar nog toppenbra för takidafolket.

Jag gillar vissa av takidas låtar, men långt ifrån allt.

Nä inget spcejelt, men inget fel på den. Tycker tex den här mycket bättre dock inte svensk.

Det här är ball tycker jag och svenskt.

Tack för tipsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter väldigt mycket som Lifehouse, så om du gillar detta borde du kolla in dem istället.

Har EXTREMT svårt för sån där bajsnödig post-grunge-sång, men Lifehouse är ett guilty pleasure i den i övrigt bedrövliga genren. Kan tyvärr inte säga det samma om detta: banal refräng och uttalet är inget vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skriver bra texter, men jag tycker det är lite för mycket text i låten att ta till sig. Nu var texten med i videon så man kunde ju följa med endån.

Rent komersiellt är det bättre att skriva en mindre text där refrängen är några få rader som upprepar sig så att lyssnaren kan hänga med. Sen har du lite svengelskt uttal och då blir det lite fel, så jobba på det. För det är något man märker direkt och det kan man som lyssnare störa sig på. När det gäller den musiken jag gillar så tycker jag om när det är hookups med i låten, det kan vara en stark refräng eller ett ljudspår som upprepar sig på väl valda ställen i låten, som gör att man fastnar.

Nu är detta mina tankar och vad jag tycker om. Och Som vi bla ser i denna tråd tycker man väldigt olika om låtar och musik rent generellt.

Mvh

Trevligt att läsa att du tycker jag skriver bra texter! Jag får ofta höra att jag har för mycket text. Men jag skriver ofta rätt mycket text som jag bantar ner till nåt som ändå "blir för mycket". Jag har visserligen ingen kommersiell agenda att ta hänsyn till, men jag förstår vad du menar.

...Bara för att man lägger ut foton på internet så satsar man kanske inte på att bli fotograf. Samma gäller för mitt låtskriveri. Jag trivs med att skriva låtar och att spela upp nån av dom på vår flygel när vi får besök hemma.

Att jag inte sjunger särskilt bra är ingen nyhet för mig. :-) Men jag har aldrig haft ngn ambition att bli artist/sjunga egentligen. De flesta av mina låtar är skrivna ur ett kvinnoperspektiv. Numera är dom mer könsneutrala. Jag tänkte tidigare att min bättre hälft (i alla fall sångmässigt) skulle kunna sjunga in låtarna, men hon tyckte att melodierna var så komplexa att hon ville att jag skulle sjunga in demosång. På så sätt drabbar numera min stämma internet.

...Men jag antar att jag nu glider ifrån ämnet.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen har du lite svengelskt uttal och då blir det lite fel, så jobba på det. För det är något man märker direkt

Tänker att det lika gärna kan vara en fördel i vissa sammanhang. Vi har ju flera artister vars framgång dels består i deras sätt att sjunga. Ta till exempel Björk. Utan hennes isländska brytning skulle det inte vara samma sak. Även Anna Ternheim har ett väldigt distinkt svengelsk sätt att sjunga på. Det blir på något sätt exotiskt. Fast nu drev jag också från ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

... Fast nu drev jag också från ämnet.

Denna tråd borde ha hamnat i låtskrivaravdelningen. Det är ju onekligen intressant att diskutera varför en låt är bättre/bäst.

(Jag antar att dancehall, med sina utbyten av alla vokaler till "a", känns mer rätt/äkta än om skolengelskan fått råda.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...