Jump to content
Annons

Hur skapa ett delay som följer en rytm?


Naymari

Recommended Posts

Hejsan!

Liten fundering jag har. Jag vill skapa ett delay som följer en förutsatt rym. Och jag vet inte riktigt hur jag kan göra detta.

Rytmen jag är ute efter ser ut något såhär:

Sk%C3%A4rmavbild%202013-08-11%20kl.%2010.36.57.png

Jag har dock endast delay-pluggarna som hänger med i Pro Tools. Går detta att åstadkomma med dessa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inte om det går med pluggarna i PT, eftersom jag själv använder Logic. Men kan du inte bara kopiera det avsnittet du vill delaya, lägga det i ett nytt spår och sedan kopiera in avsnittet flera gånger om, i precis den rytm du behöver?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det går med pluggarna i PT, eftersom jag själv använder Logic. Men kan du inte bara kopiera det avsnittet du vill delaya, lägga det i ett nytt spår och sedan kopiera in avsnittet flera gånger om, i precis den rytm du behöver?

Det går ju och göra så. Men då kommer det kräva många audiofiler och onödig belastning på HDD:n. Samt blir det svårare att göra "analog" delay historian med att du tappar mer och mer info per studs.

Blir väl att klipp-klistra!

Link to comment
Dela på andra sajter

AIR Multi-Delay har fem taps så du får väl använda två sends och skicka till två delayer. Sedan ställer du in varje tap på rätt not-avstånd.

Är det en riktig komplicerad rytm hade jag tagit ett impulsreverb. Dra in en impuls på ett ljudspår och klipp/klistra klicket till önskvärd rytm. Om du vill att ljudet ska mattas av i volym eller ton kan du automatisera EQ på de olika klicken. Exportera ut ljudfilen och använd som en impuls i reverbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...