Jump to content
Annons

Hur gör man när man ska tracka/mixa ett band man verkligen inte gillar?


Terror

Recommended Posts

Annons

Absolut. Om producenten sa att de vore betydligt bättre för produktionen.

Fast då är det ju ändå för att det är hon som accepterar producentens beslut även om hon inte håller med. Och hon har såklart möjlighet att sätta sig på tvären och vägra saker också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och annars?

Som musiker, som sångare, som co-producent (icke-exekutiv) och som manager.

George Martin står angiven som producent på Wikipedia för t ex "Abbey road". Har författarna på Wikipedia då helt fel?

Ja, du, JJ ... Om det var någon platta The Beatles-medlemmarna var "exekutiva" på så var det Abbey Road och Let It Be. Det vill säga de hade "final say". Att Sir George angavs som producent (som du påstår att han gjorde) kan ha berott på att det var så skivbolaget, Apple Records, ville ha det. Och gissa vem som ägde och fortfarande äger det bolaget ...

Tror du att Pink skulle gå med på någonting i musiken hon inte gillar, bara för att producenten säger så?

Det har jag ingen aning om. Däremot att hon får/fått finna sig i att producenten väljer att refusera en och annan av hennes idéer, ja absolut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som musiker, som sångare, som co-producent (icke-exekutiv) och som manager.

Det har jag såklart också gjort (minus manager-delen). Men på vilken nivå? Enligt dig skulle man ju komma med exempel på nivån "Max Martin/Pink".

Ja, du, JJ ... Om det var någon platta The Beatles-medlemmarna var "exekutiva" på så var det Abbey Road och Let It Be. Det vill säga de hade "final say". Att Sir George angavs som producent (som du påstår att han gjorde) kan ha berott på att det var så skivbolaget, Apple Records, ville ha det. Och gissa vem som ägde och fortfarande äger det bolaget ...

Jag förstår. Du har bättre koll på vem som var producent på "Abbey road" än beatlarna själva 🙂

Det har jag ingen aning om.

Det var nog det jag tänkte från första början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har jag såklart också gjort (minus manager-delen). Men på vilken nivå? Enligt dig skulle man ju komma med exempel på nivån "Max Martin/Pink".

Jag har inte bett om exempel på där du medverkar på Max Martin-nivå; jag bad dig nämna exempel på Max Martin-nivå, där det jag skriver i tråden inte stämmer alls. Mina kunskaper om producentens roll kommer inte i huvudsak från egna praktiska erfarenheter, utan från år av studier och research inom musikbranschen.

Jag kan ge dig exempel som stämmer perfekt in på det jag beskriver i tråden, även på Max Martin-nivå. Du påstår att jag har fel, men du kan själv inte komma med ett enda exempel (utan att behöva ta upp amatörnivå.)

Jag förstår. Du har bättre koll på vem som var producent på "Abbey road" än beatlarna själva

Märklig slutsats.

The Beatles-medlemmarna, särskilt Paul, styrde och ställde över sitt eget material. De bestämde vad som skulle vara med, hur det skulle klippas, vem som spelade vad, och hur mycket. De hade till och med personliga ljudtekniker. De var exekutiva producenter och representerade skivbolaget. Sir George var producent – i huvudsak ansvarig för själva slutmixen (ljudbilden) – men inte exekutiv.

Jag ser inget konstigt alls i ett sådant arbetsförhållande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina kunskaper om producentens roll kommer inte i huvudsak från egna praktiska erfarenheter, utan från år av studier och research inom musikbranschen.

Då har vi väl ungefär samma bakgrund då 🙂

Jag kan ge dig exempel som stämmer perfekt in på det jag beskriver i tråden, även på Max Martin-nivå. Du påstår att jag har fel, men du kan själv inte komma med ett enda exempel (utan att behöva ta upp amatörnivå.)

Så du menar att producentrollen inte är entydigt definierad, utan beror på hur många skivor man säljer i slutändan?

Märklig slutsats.

The Beatles-medlemmarna, särskilt Paul, styrde och ställde över sitt eget material. De bestämde vad som skulle vara med, hur det skulle klippas, vem som spelade vad, och hur mycket. De hade till och med personliga ljudtekniker. De var exekutiva producenter och representerade skivbolaget. Sir George var producent – i huvudsak ansvarig för själva slutmixen (ljudbilden) – men inte exekutiv.

Det var väl såvitt jag minns ingen som efterfrågade just "exekutiva producenter" när ämnet kom upp här i tråden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har vi väl ungefär samma bakgrund då

Det tror jag inte.

Så du menar att producentrollen inte är entydigt definierad, utan beror på hur många skivor man säljer i slutändan?

Det var väl såvitt jag minns ingen som efterfrågade just "exekutiva producenter" när ämnet kom upp här i tråden?

Att nämna den exekutiva producenten (#108) i en tråd som den här är nödvändigt för att förtydliga vem som har högsta ansvaret i/för en produktion. Att bara säga "producent" kan ibland bli förvirrande för vissa (kolla bara dig själv).

Link to comment
Dela på andra sajter

Är detta med exekutiv producent något som ofta anges på plattorna?

Om man är två eller fler (musik)producenter anges gärna vem av dem det är som är exekutiv. Nämns det inte får man utgå ifrån någon form av konsensusbeslutstagande. (Ungefär sådant konsensusbeslutstagande som The Beatles körde internt.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett exempel, heltapropå:

http://www.capitalfm...lbum-producing/

Som bland annat säger:

"After I did a song on 'Femme Fatale', [called] 'Big Fat Bass', and then we did 'Scream & Shout', she really liked the way we worked because of my approach," will.i.am revealed to Rolling Stone magazine this past week. "So they asked me to be involved, not producing and writing every song, but to be an executive producer on the songs.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror jag inte.

Nu blir jag nyfiken! Vad är det för sammanhang du deltagit i där du tror att din erfarenhet av producenter skiljer sig markant från min egen?

Att nämna den exekutiva producenten (#108) i en tråd som den här är nödvändigt för att förtydliga vem som har högsta ansvaret i/för en produktion. Att bara säga "producent" kan ibland bli förvirrande för vissa (kolla bara dig själv).

Eller så är det så att innebörden av begreppet inte är entydigt definierat utan varierar? Om variationen sen beror på vilka människor som är inblandade, hur många skivor slutprodukten säljer och annat spelar egentligen inte så stor roll.

Edit: Förtydligande

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast då är det ju ändå för att det är hon som accepterar producentens beslut även om hon inte håller med. Och hon har såklart möjlighet att sätta sig på tvären och vägra saker också.

Fast JAG tror inte att chansen är så stor att du anlitar en producent, för att sedan vägra hans krav/råd

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast JAG tror inte att chansen är så stor att du anlitar en producent, för att sedan vägra hans krav/råd

Fråga Def Leppard hur dom tänkte när dom spelade in "Hysteria" och sparkade Jim Steinman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag nyfiken! Vad är det för sammanhang du deltagit i där du tror att din erfarenhet av producenter skiljer sig markant från min egen?

Det hör inte hit.

Eller så är det så att innebörden av begreppet inte är entydigt definierat utan varierar? Om variationen sen beror på vilka människor som är inblandade, hur många skivor slutprodukten säljer och annat spelar egentligen inte så stor roll.

Exekutiv betyder exekutiv. Hur ivrigt du än vägrar inse det.

Fråga Def Leppard hur dom tänkte när dom spelade in "Hysteria" och sparkade Jim Steinman.

Berätta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hör inte hit.

Var inte blygsam nu! För det gör det ju i högsta grad. Det skulle ju kunna ge lite mer tyngd åt det du skriver.

Exekutiv betyder exekutiv. Hur ivrigt du än vägrar inse det.

Kanske därför man inte skriver ut exekutiv producent på så många ställen då? Eftersom det kanske inte alltid finns en som har exakt den funktion du beskriver?

Berätta!

Det var först tänkt att Jim Steinman skulle producera skivan. Men DL-medlemmarna tyckte inte att han skötte sitt jobb och sparkade honom. Har för mig att dom pratar om det i "Classic albums"-serien från BBC. Väldigt kul dokumentärer att se!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var först tänkt att Jim Steinman skulle producera skivan. Men DL-medlemmarna tyckte inte att han skötte sitt jobb och sparkade honom. Har för mig att dom pratar om det i "Classic albums"-serien från BBC. Väldigt kul dokumentärer att se!

Ja? Vad är då problemet? jag skrev "Varför anlita en producent om du kommer skita i hans krav/vilja?", de sparkade deras producent för att han misskötte sig.. det blir ju samma sak. De ville inte lyssna på producenten, så dem gjorde sig av med honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var först tänkt att Jim Steinman skulle producera skivan. Men DL-medlemmarna tyckte inte att han skötte sitt jobb och sparkade honom. Har för mig att dom pratar om det i "Classic albums"-serien från BBC. Väldigt kul dokumentärer att se!

Var det inte Steinman som hävdade att dom sagt något i stil med "Va, måste vi spela själva? Det brukar Mutt (Lange) göra"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Var inte blygsam nu! För det gör det ju i högsta grad. Det skulle ju kunna ge lite mer tyngd åt det du skriver.

Som jag sa innan: Mina kunskaper om producentens roll kommer inte i huvudsak från egna praktiska erfarenheter, utan från år av studier och research inom musikbranschen, inom avtals-utformning/granskning, inom management och marknadsföring. Enskilda produktioner som jag medverkat i betyder inte ett skit i/för sammanhanget.

Kanske därför man inte skriver ut exekutiv producent på så många ställen då? Eftersom det kanske inte alltid finns en som har exakt den funktion du beskriver?

Att du aldrig har sett det (tillräckligt ofta) betyder inte att det inte existerar.

Jag vet att exekutiv producent finns.

Det var först tänkt att Jim Steinman skulle producera skivan. Men DL-medlemmarna tyckte inte att han skötte sitt jobb och sparkade honom.

Och sedan kom Lange in och dansade efter Def Leppards pipa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja? Vad är då problemet? jag skrev "Varför anlita en producent om du kommer skita i hans krav/vilja?", de sparkade deras producent för att han misskötte sig.. det blir ju samma sak. De ville inte lyssna på producenten, så dem gjorde sig av med honom.

Både du och Valle skulle behöva nyansera eran syn lite tror jag. Eller, i alla fall det jag försöker föra fram är att rollen som producent inte är något svartvitt "allt-eller-inget-bestämmande", eller ens att man alltid har det slutgiltiga ordet. Utan att det handlar om ett samarbete där producenten ska hjälpa artisten att få till en så bra inspelning som möjligt. Men det innebär ju inte automagiskt att producenten bestämmer allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni två, Valle och JJ, borde ju träffas över en fika 😎

Jag har föreslagit det en gång. Eller, det var kanske inte just en fika, utan "ta en öl". Men Valle tyckte att det verkade bögigt. Det är i alla fall min tolkning eftersom hans svar var något i stil med "jag är redan lyckligt gift" 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag sa innan: Mina kunskaper om producentens roll kommer inte i huvudsak från egna praktiska erfarenheter, utan från år av studier och research inom musikbranschen, inom avtals-utformning/granskning, inom management och marknadsföring. Enskilda produktioner som jag medverkat i betyder inte ett skit i/för sammanhanget.

Det är väl snarare dom du borde utgå ifrån? Vad du gissar dig till genom att sitta och läsa papper behöver ju inte ha någonting alls att göra med hur det faktiskt funkar i verkligheten. Vilket såklart gäller även min tolkningar av de intervjuer jag refererat till här i tråden.

Men det här med avtalen, management och sånt, var det ungefär på nivån Max Martin/Pink?

Att du aldrig har sett det (tillräckligt ofta) betyder inte att det inte existerar.

Det har jag inte heller påstått.

Jag vet att exekutiv producent finns.

Jag tror dig helt och hållet. Har själv råkat ut för sådana också.

Och sedan kom Lange in och dansade efter Def Leppards pipa?

Det tror jag inte. Men hade han försökt köra över dom med beslut dom inte gillade så hade han kanske gått samma väg som Steinman.

Appropå maktbalansen mellan marknad, skivbolag, producent och artist då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har föreslagit det en gång. Eller, det var kanske inte just en fika, utan "ta en öl". Men Valle tyckte att det verkade bögigt. Det är i alla fall min tolkning eftersom hans svar var något i stil med "jag är redan lyckligt gift" 🙂

Inte alls. Jag tyckte inte förslaget var bögigt. Jag tyckte att du kanske stötte på mig ... För ibland ger du sådana signaler. Och jag vill liksom inte sätta dig i en obekväm sits. That's all 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det här med avtalen, management och sånt, var det ungefär på nivån Max Martin/Pink?

Självklart.

Det tror jag inte. Men hade han försökt köra över dom med beslut dom inte gillade så hade han kanske gått samma väg som Steinman.

Du "tror" och kanske:ar för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls. Jag tyckte inte förslaget var bögigt. Jag tyckte att du kanske stötte på mig ... För ibland ger du sådana signaler. Och jag vill liksom inte sätta dig i en obekväm sits. That's all 🙂

Det var ju omtänksamt på sitt sätt. Men tro mig, helt i onödan 🙂

Självklart.

Spännande, vilka artister då?

Du "tror" och kanske:ar för mycket.

Ja, jag var ju inte med, så det vore ju fånigt att påstå att man är helt säker.

“Ignorant people are more likely to believe they are brilliant, while intelligent people are more likely to underestimate themself”

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Du har ju redan fått så många åsikter, så detta blir väl bara ett i mängden.

Man ska ju ha så kul som möjligt när man jobbar, men ibland får man helt enkelt jobba.

- Som ren ljudtekniker så får man ta det som lärotid och få mer kunskap. Man kanske lär sig att micka något nytt instrument, eller bemästra en svår röst för att passa in. I detta fallet vet (förhoppningsvis) bandet vart de vill komma i sin produktion eller så har de en producent med sig. Då ska man "bara" följa deras anvisningar på deras "ljudideal".

- Som producent ska du plocka fram det bästa ur grupp, som individer i gruppen samt hitta ett ljudlanskap som passar dem bäst.

När man som band väljer att gå så långt att man konsulterar en Producent, börjar bandet även att tänka ekonomiskt. Det vill säga, de vill ha en hit! Detta gör oftast även att man ska plocka fram ett sound / produktion som ska slå.

Har man ingen känsla för musiken eller genre, så tycker jag att du ska vara ärlig och tala om för dem att du inte har något att tillföra deras låtar.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Executive producer is a title that is used often in the music industry. It does not matter if an album is being created by a major record label or a very small independent record label. Someone is usually taking credit for being the executive producer of the finished product.

Well . . . What Is It???

A person is usually called an executive producer when:

Executive Producer Definition A: Investor

Executive Producer Definition B: Supervisor

Executive Producer Definition C: Investor And Supervisor

EXECUTIVE PRODUCER DEFINITION A: INVESTOR

In this definition, the executive producer finances or funds the project. The executive producer is the money man or money woman in this situation.

The Executive Producer Is The Bank!!!

The executive producer is responsible for paying for a percentage of a project or paying for the entire project to be completed. The executive producer usually has the final decision, since the person is spending his or her own money to create or complete the project.

Executive Producers Exist In Many Industries

Many businesses especially in entertainment use the services of executive producers.

A few examples:

An executive producer pays to create an album in the music industry.

An executive producer pays to create a movie in the film industry.

An executive producer pays to create a play and showcase it in the theater industry.

When you are an executive producer, it is a high risk but high reward situation.

Why???

It is because an executive producer is investing his or her own money. The executive producer losses the investment when the project is unsuccessful.

An Executive Producer Can Lose Everything

An executive producer could lose a few hundred or hundreds of thousands of dollars. Some executive producers lose millions of dollars when their projects are unsuccessful.

Success Is Beautiful

Executive Producers can be rich for the rest of their lives when their projects are very successful. Since they are putting money into the project, executive producers usually receive a large amount of the profits due to their initial investments.

Big Money . . . Big, Big Money!!!

Sometimes executive producers will receive a profit amount that is 300% to 500% more than the money that they initially invested into their projects.

EXECUTIVE PRODUCER DEFINITION B: SUPERVISOR

Sometimes an executive producer is not the money man, but he supervises the entire project. He makes sure that the project is completed on time and makes money.

Music Industry Executive Producers

Record labels will usually hire someone to supervise the creation of their recording artists’ albums. Executive producers in the music industry are usually the following:

The Head Person In Charge Of A Record Label

An A&R

A Music Producer

Executive producers will be praised and make tons of money or get fired based on their performance. Some record labels trust high profile executive producers so much that these executive producers will get the entire budget, total creative control, and a large percentage of the profits to supervise the creation of albums.

EXECUTIVE PRODUCER DEFINITION C: INVESTOR AND SUPERVISOR

An executive producer can be both an investor and a supervisor. Music executives for small independent record labels usually fit this situation.

Alright . . . I Will Give You An Example

A person owns an independent record label. The music executive pays for his or her artist’s album to be completed while supervising the creation of the album at the same time.

The owner of the record label is an executive producer that is an investor and supervisor.

Written By Lucien Beaubrun

Lucien Beaubrun is Corporate Lucien

http://www.realmusiceducation.com/1/post/2012/1/what-is-an-executive-producer.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande, vilka artister då?

Det hör inte hit.

Ja, jag var ju inte med, så det vore ju fånigt att påstå att man är helt säker.

Ja, det är kanske fånigt att du påstår något du inte har varit med om. Men det gäller såklart inte bara därför alla andra.

“Ignorant people are more likely to believe they are brilliant, while intelligent people are more likely to underestimate themself”

😆 Jisses! Det där har du summerat ihop från Dunning/Kruger-experimentet, eller hur ...

OK, JJ, och i vilken av satserna vill du placera dig själv – den "ignorantes" eller den "intelligentes"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...