Jump to content
Annons

Med risk för tröttsamt ämne: Monitorplacering och lågfrekvenser


erik-apa

Recommended Posts

Har läst mängder artiklar och foruminlägg överallt kring detta. Nästan alla verkar ha problem med att basen blir för hög. Mitt problem är alltid motsatt. Jag bygger upp en fin triangel för närfältsmixning och typ allt under 150 Hz är helt borta! Backar jag nån meter börjar det bli bättre. Köpte ett par KRK VXT8or häromdan och sitter jag i triangeln är det som att mixa med ett högpassfilter på mastern. Skittråkigt. Ställer jag mig i nåt hörn eller går ut ur rummet vaknar det till liv en massa juicy subfrekvenser osv. Hade samma strul på mina gamla M-Audio BX5or.

Misstänker att det rör sig om att lågfrekvenserna fasas ut.

Tankar kring detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Visst handlar det om akustikbehandling, som Die Hard säger.

Det tråkiga är att just det som du har problem med, är det som är svårast att göra något åt. 🙁

Läs gärna min Wiki-artikel, så får du i alla fall reda på lite av det mest grundläggande: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling

Link to comment
Dela på andra sajter

Den ena monitorn är fasvänd? Men det har du väl kollat...

Hur kollar jag det?

Det handlar nog mera om ditt rum än högtalarna. Kanske dags att börja akustikbehandla rummet.

Har varit med om detta i massa rum. Får alltid sitta jäkligt långt bak i rummet för att höra lågbas.

Vad händer om du flyttar runt monitorerna i rummet?

Blir lite bättre om jag breddar dem så mycket det går. Men då förlorar man triangeln

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst handlar det om akustikbehandling, som Die Hard säger.

Det tråkiga är att just det som du har problem med, är det som är svårast att göra något åt. 🙁

Läs gärna min Wiki-artikel, så får du i alla fall reda på lite av det mest grundläggande: http://wiki.kontroll...ustikbehandling

Läste en del på sidan men upptäckte inte mycket nytt från det jag redan läst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kollar jag det?

Har varit med om detta i massa rum. Får alltid sitta jäkligt långt bak i rummet för att höra lågbas.

Blir lite bättre om jag breddar dem så mycket det går. Men då förlorar man triangeln

Jag menar mer din lyssningsposition. Tex ställer skrivbordet mot en annan vägg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde väl ändå höras mest bas om du hör bägge monitorerna lika mycket, när du sitter i mitten? Om det blir mer bas om du flyttar dig åt sidan låter det nästan som fasfel på en högtalare... Men hur kollar man det på aktiva högtalare? Om du spelar en stereo-cd på två monokanaler i DAWen, pannar ut dem helt åt hö o vä, sen testar du att fasvända den ena. Får du mer bas då är det fasfel på ena monitorn som är din största bov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar mer din lyssningsposition. Tex ställer skrivbordet mot en annan vägg?

Har ett litet rum så det för endast plats mot en vägg :/

Som sagt, flyttar jag mig bakåt och får mer luft mellan mig och monitorerna så börjar basen vakna till liv

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen bör jag tillägga att jag för närvarande sitter i ett skitdåligt rum rent akustiskt sett. Litet, kala väggar, inte mycket möbler. Grejen är det att jag känner igen detta fenomen sedan långt innan t.o.m med andra monitorer. Får mig att fundera på om jag gör något grovt fel nånstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar jag en låt och släcker ner ena monitorn så träder lite bas fram. De fasar ut varandra?

Är rummet typ fyrkantigt o du har monitorerna ungefär mitt på en vägg låter det ju konstigt att basen minskar om du stänger av den ena. Akustiken kan ju vara bedrövlig, men det borde ändå komma mer bas ur två lådor än ur en, om det inte är fasfel. Med fasfel minskar bastrycket skitmycket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde nog höja upp dina monitorer, tror jag.

Det har du nog rätt i, men det borde ändå bli mer basdunk från två monitorer än från en?

Samtidigt, o det talar ju emot att det är fasfel, så borde det inte bli mer bas om TS står en bit längre ifrån med samma avstånd till bägge monitorerna, alltså om det är fasfel. Det kanske blir nåt knas med att de vänstar monitorn står närmare sidoväggen än den högra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppskattar verkligen hjälpen hörni!

Det där med deras höjd låter intressant, det ska jag testa imorrn.

Kör lite filer härifrån nu http://emusictips.com/2008/07/quick-home-studio-monitor-tests/

Det slår mig att alla basfrekvenser kommer fram rätt bra i svepen som görs. Dock är ju basljudet tämligen ensamt här i motsats till ett färdigt spår med lite allmänt frekvenskrig. Kan mellanfrekvenser som kanske sjunger extra mycket i rummet tränga bort djupbas?

Sätter jag mig i rummets bakre hörn är basen stark.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppskattar verkligen hjälpen hörni!

Det där med deras höjd låter intressant, det ska jag testa imorrn.

Kör lite filer härifrån nu http://emusictips.co...-monitor-tests/

Det slår mig att alla basfrekvenser kommer fram rätt bra i svepen som görs. Dock är ju basljudet tämligen ensamt här i motsats till ett färdigt spår med lite allmänt frekvenskrig. Kan mellanfrekvenser som kanske sjunger extra mycket i rummet tränga bort djupbas?

Sätter jag mig i rummets bakre hörn är basen stark.

ja basen färdas längst väggarna. Väggar och hörn. Därför tror jag att lite basfällor och att du flyttar ut monitorerna från hörnen och väggarna kan hjälpa. OCH att du får upp monitorerna i öronhöjd. Om jag ställer mig upp så att jag monitorerna står emot min mage, hör inte jag så mkt bas heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Obehandlat och i princip kvadratiskt rum ser det ut som. Kan det handla om ca 2.3m längd och bredd - och rentav höjd också på samma mått?

Efter att ha läst mycket om akustikbehandling, så vet du att ett kubformat rum ger de sämsta förutsättningarna, eftersom alla rumsmåtten ger samma resonansfrekvenser. Problemet du har handlar om stående vågor och du har första problemet (en halv våglängd) vid ca 75Hz, så nästa multipel är 150Hz. Känns kanske bekant på något sätt...? När du flyttar dig i rummet, så kan du hitta förstärkningar och försvagningar vid olika frekvenser på grund av rumsmoderna som uppstår.

Som sagt, så behöver du åtminstone göra en basic behandling, med basfällor i hörnen och absorbenter enligt spegelmetoden - även på väggen bakom monitorerna. Det är väldigt lite plats, så jag hade nog främst testat att sätta monitorerna så nära väggen som möjligt, så att SBIR kan påverka lite mindre (med kortare avstånd till väggen blir det högre frekvenser som kommer tillbaks från väggen och samverkar med direktljudet - och då kan de dämpas med rimlig tjocklek på absorbenterna), men som sagt, så får du nog prova dig fram lite där. Höjden ska normalt vara så att öronen ska hamna ungefär mitt emellan diskanten och basen - men var försiktig, eftersom det då kan vara stor risk att det blir samma mått till golv och tak från monitorerna och du kan få nya problem på grund av SBIR. Avstämda basfällor kan vara nödvändigt för att tämja ljudet ordentligt, men sådana är dyra om man köper färdiga och annars rätt komplicerade att bygga själv, så det känns kanske som en senare åtgärd, när du har gjort annan behandling.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att kolla om det är fasfel kan man ställa högtalarna helt intill varann. Har man ett par PA-basar inkopplade på ett dansgolv o spelar cd genom anläggningen, o basarna står på varsin sida om golvet o man sen drar in dem mot mitten hör man tydligt att det blir mer botten o mer tryck. Står de intill varandra i mitten av dansgolvet går de även lägre i frekvens än om de står på varsin sida av scenen.

Men om den ena är kopplad i motfas blir det tvärtom, de stör varann mer ju närmare varann de kommer, det blir sämre med bas.

Samma sak borde hända med studiomonitorer, det är nog inte något fasfel...

Link to comment
Dela på andra sajter

För att kolla om det är fasfel kan man ställa högtalarna helt intill varann. Har man ett par PA-basar inkopplade på ett dansgolv o spelar cd genom anläggningen, o basarna står på varsin sida om golvet o man sen drar in dem mot mitten hör man tydligt att det blir mer botten o mer tryck.

Eller så kollar man såhär: http://www.audiocheck.net/audiotests_polaritycheck.php

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar tråden nu när vi är inne på absorbering, hoppas det är okej.

Jag fick nyligen med mig hem ett 30-tal buller-absorbenter från jobb, ni vet sådana som man kan hitta i större lokaler som idrottshallar osv. Rektangulära saker.

Hur är dessa att sätta upp i en studio?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar tråden nu när vi är inne på absorbering, hoppas det är okej.

Jag fick nyligen med mig hem ett 30-tal buller-absorbenter från jobb, ni vet sådana som man kan hitta i större lokaler som idrottshallar osv. Rektangulära saker.

Hur är dessa att sätta upp i en studio?

Lånar tråden nu när vi är inne på absorbering, hoppas det är okej.

Jag fick nyligen med mig hem ett 30-tal buller-absorbenter från jobb, ni vet sådana som man kan hitta i större lokaler som idrottshallar osv. Rektangulära saker.

Hur är dessa att sätta upp i en studio?

Nog bra att sätta upp på kala ytor. Nog inget för första reflex, men för att dämpa ljudet allmänt, absolut. Är dem målade? Då absorberar dem inte mycket diskant, men det behöver inte vara dåligt. Testa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Höja upp monitorerna var ett bra tips! Blev snyggare balans mellan mid och diskant med samtidigt som lite mer botten kom fram. Kör jag fram huvet nästan mitt emellan monitorerna nu så är mycket djupbas med. Man vill dock kanske inte sitta som en räka och mixa 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...