Jump to content
Annons

Liberaliseringen av musikproduktion – vart är vi på väg?


ManJIT

Recommended Posts

Jag skulle vilja höra era åsikter och spekulationer om ett ämne jag har funderat en hel del på.

De senaste ~tio åren så har det skett en liberalisering av musikproduktion. Idag kan man med tusenlappar skaffa väldigt välljudande utrustning, spela in, producera och distribuera till massorna.

Parallellt med det så har kommersiell musik gått igenom en kris med illegal nedladdning och krigsförklaring mot fildelare. iTunes, Spotify, Wimp med flera blev svaret, alla sprungna ur något annat än EMI, Universal etc.

Etablerade musiker har många fall frigjort sig tack vare att produktionsutrustning och distribution är så pass tillgänglig. Nu kan fans finansiera artister och band direkt, t ex via Pledge Music.

Vi har alltså …

  • En massa nya musikproducenter med bra utrustning hemma
  • En musikindustri som tagit några rejäla smällar och helt nya spelare som blivit maktfaktorer (iTunes, Spotify …)
  • Etablerade musiker som bygger hemmastudio och finansierar album direkt från fansen

Vart leder det tror ni?

Hur kommer hits att vaskas fram? Via stats på Spotify, rekommendation i radio, reklam, eller?

Kommer hemmaproducenter att "komma loss" och få ut musik i någon större omfattning eller är det mest en hobby? Kommer mängden vettig musik att öka tack vare liberaliseringen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att tillgängligheten till tekniken ökat och oberoendet för enskilda producenter i sin tur ökat till följd av det köper jag. Men jag förstår nog inte riktigt vari en liberalisering ligger?

Link to comment
Dela på andra sajter

Liberalisering i bemärkelsen att jag som enskild person är fri att göra allt själv, behålla alla rättigheterna och distribuera till hela världen.

Tidigare skulle man känna rätt folk, flytta till storstan, böna och be, "bli upptäckt", skicka in demos i förhoppning att någon lyssnade och så vidare. Du kunde helt enkelt inte skapa din egen musik i rimlig kvalitet och sälja den globalt utan att få välsignelse från någon sorts gudfader eller ha ruggigt mycket pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte bara att lägga upp musiken på diverse ställen som behövs. Utan reklam kommer man fortfarande inte att tjäna många ören - och med allt fler som gör musik som läggs upp, så blir det allt svårare att märkas i bruset, så det är nog ingen lätt match, utan i vanlig ordning är det skivbolagens eller förlagens reklamresurser som gör störst nytta...

Ersättningen från Spotify är löjligt låg - och där är ju dessutom de gamla skivbolagen största ägarna, så de kammar hem rätt mycket av intäkterna därifrån. Tiderna förändras, men ändå inte... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lär som sagt bli svårare att märkas i bruset och riktad "reklam" (genom Last.fm och Spotify för min egen del) är väl en sorts motvikt till det. För mig känns det som om industrin befinner sig en sorts flux men för min del är det mer intressant än oroande - kanske för att jag aldrig räknat med att tjäna pengar på musiken eller skapa hitlåtar som skakar om världen. Det lär väl dock kunna påverka vissa som jobbar inom vissa grenar av branschen negativt.

Redigerat av Radiomorph
Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är denna tidsperiod i musikproduktion och skapande en större utmaning. Speciellt som låtskrivare. En riktigt bra låt är alltid en riktigt bra låt, vare sig den är inspelad hemma hos Kalle med en usb-mikrofon eller med en 100tusenkronorskedja av schyssta grejer från backinthedays. Så som svar på frågan: Det leder till att dom som vill bryta igenom isen måste prestera på en sån hög nivå att ribban kommer att höjas otroligt högt. Utmaning...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är denna tidsperiod i musikproduktion och skapande en större utmaning. Speciellt som låtskrivare. En riktigt bra låt är alltid en riktigt bra låt, vare sig den är inspelad hemma hos Kalle med en usb-mikrofon eller med en 100tusenkronorskedja av schyssta grejer från backinthedays. Så som svar på frågan: Det leder till att dom som vill bryta igenom isen måste prestera på en sån hög nivå att ribban kommer att höjas otroligt högt. Utmaning...

Där ser man. Och jag som tycker att det mesta på hitlistorna låter som ren smörja.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett vanligt missförstånd att alla som har tillräckliga ekonomiska medel för att köpa utrustning automatiskt kan producera. Snarare har alla möjligheten att lära sig, om man är villig att lägga många år på tragglande för att bättra på sitt hantverk.

Samtidigt minskar uppskattningen för välgjorda proddar/mixar i och med att fler halvdana garderobsinspelningar lyckats bli hits på andra meriter än den produktionsmässiga kvaliteten.

"Tratten" för populärmusik tycks dock vara lika liten nu som innan, dvs mängden låtar som blir populära per tidsenhet. Dock är det fler som försöker pressa sig in och bli en av dem, samtidigt som pengarna är mindre för dem som lyckas.

Jag tror på en ljusning den dagen vi får verkligt effektiva system för att föreslå nya låtar för en konsument, verktyg som inte är styrda av kommersiella intressen. Om det nu någonsin blir verklighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men alla som nu köper hemmastudio och läser tidningar och forum. Kommer allt det mestadels resultera i en folklig hobby eller kommer vi faktiskt få tillgång till mer kvalitetsmusik?

Vad gör vi av dessa nya möjligheter? Skakar vi verkligen om musikindustrin eller har vi bara fått utlopp för ungdomsdrömmar ungefär som att spela korpfotboll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser inte problemet i ditt påstående. Jag tycker Teo ger en bra förklaring

För mig är denna tidsperiod i musikproduktion och skapande en större utmaning. Speciellt som låtskrivare. En riktigt bra låt är alltid en riktigt bra låt, vare sig den är inspelad hemma hos Kalle med en usb-mikrofon eller med en 100tusenkronorskedja av schyssta grejer från backinthedays. Så som svar på frågan: Det leder till att dom som vill bryta igenom isen måste prestera på en sån hög nivå att ribban kommer att höjas otroligt högt. Utmaning...

Att detta då leder till att man ser lägre kvalitet i produktionerna i dagens hit-musik, är väl något som kan störa en duktig producent. Men då får man ju inte glömma bort att musik är till för underhållning och inte för att man ska visa hur tekniskt kunnig man är. Och i slutändan så är det ju faktiskt sällan en icke-underhållande låt blir känd.

Har jag förstått detta rätt eller är jag ut och cyklar? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men alla som nu köper hemmastudio och läser tidningar och forum. Kommer allt det mestadels resultera i en folklig hobby eller kommer vi faktiskt få tillgång till mer kvalitetsmusik?

"Kvalitetsmusik" är ett omöjligt begrepp, eftersom det innebär helt olika saker för olika personer...

Nåja - det resulterar i att det man gör i sin hemstudio, har en rimlig chans att verkligen låta bra (om man lägger tid på att lära sig använda verktygen som man har tillgång till), men det kommer inte att leda till att fler kan tjäna mycket pengar på sin musik, utan för att musiken ska bli "hits" (och i den enorma mängd som finns idag, så krävs det verkligen "hits" för att det ska ge ordentligt med inkomster), behövs det massor av reklam också, där man exempelvis köper in sig på radiokanalernas topplistor, som skivbolagen gör - och det är nog inget som vi vanliga amatörer lägger ner en massa pengar på, utan för en förkrossande majoritet kommer musiken "bara" att fortsätta vara världens roligaste hobby.

Det är också risk att det leder till att det kommer ut enorma mängder av dåligt mixad och dåligt producerad musik, när amatörer släpper låtar innan de har lärt sig göra rimligt bra mixar, så mediabruset blir väldigt mycket större och risken finns då att musikkonsumenterna hellre söker sig till "säkra kort" från skivbolagen/musikförlagen, där de vet att det kommer att låta bra, hellre än att leta efter diverse amatörers musik, där risken är att det kan låta som kom-och-hjälp-mig...

Vad gör vi av dessa nya möjligheter? Skakar vi verkligen om musikindustrin eller har vi bara fått utlopp för ungdomsdrömmar ungefär som att spela korpfotboll?

Det senare.

Alla som spelar korpfotboll blir ju inte proffs heller, så jämförelsen är nog ganska bra.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser inte problemet i ditt påstående. Jag tycker Teo ger en bra förklaring Att detta då leder till att man ser lägre kvalitet i produktionerna i dagens hit-musik, är väl något som kan störa en duktig producent. Men då får man ju inte glömma bort att musik är till för underhållning och inte för att man ska visa hur tekniskt kunnig man är. Och i slutändan så är det ju faktiskt sällan en icke-underhållande låt blir känd.

Har jag förstått detta rätt eller är jag ut och cyklar? 😄

Jag tycker det är lite nedvärderande att sätta underhållningsstämpel på all musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ger mig på lite kåserier ..

Musikbibliotek, tror jag kommer bli större. När någon vill använda musik för något, eller bara "bläddra bland skivorna" så har stora musik-katalog-företag väl kategoriserade bibliotek (online förstås) där man kan bläddra genom att välja kategorier och sedan flera lager av underkategorier under dom. Väldigt detaljerade sökningar. Musik för alla bruk liksom, party, födelsedagsfester, företagspresentationer, framställning av TV- o film, och alla musikgenrer för privat bruk med.

Vill du ha lite metal á la Panthera, är det bara välja rätt underkategorier i sökningen, så får du en lista på typ 100 låtar som alla delar precis samma stuk och feeling liksom, precis det du vill ha för ögonblicket. Tror musik kommer bli lite mer njutningsvara än beundringsvara - så att säga. Kontakten mellan upphovsmannen/artisten och konsumenten kommer inte finnas riktigt. Är låten dålig så kommer man inte klaga på artisten/bandet, utan på den som sorterar i musik-katalogen för att han lagt in låten i fel underkategori typ. Vilken musiker/band som lirar låten? Vem bryr sig?

Album-formen, som etablerades med LP-skivan, kommer försvinna så småningom. Jag tror även artistens tid är på väg att falna. Folk är för bildade numera för att gå på den illusionen längre. Kompositören/producenten kommer att gå ner lite med men inte så mycket som artisten. Tror även piratkopieringen kommer leva kvar länge till.

Claes nämnde^^ att ju fler ’entusiaster’ som härjar på i sovrumsstudion, desto mer ojämn och lägre kan kvalitén bli, vilket kan gynna några få talangfulla och noggranna. Själv tror jag inte fullt lika mycket så. Jag tycker mer att folk brukar förvänta sig det som är vanligast förekommande, även om det är skit. De få som kan uppskatta de finkorniga detaljerna som skiljer det bra från det dåliga det är sällan konsumenterna, och då kan framställarna spara in tid och pengar på att skippa sånt. McDonalds säljer ju tiotusen gånger mer än fin fransk delikatess. Men, ja, fan vet. Kanske de som 'är rejält duktiga' är de som kan pricka in rätt trend/tidsanda för rätt målgrupp.

Tror även Hitens tid kommer gå ner. Tror folk kommer börja sluta sig till olika grupperingar i framtiden, olika sociala läger liksom. Liksom politiska läger idag, fast fler och betydligt mindre folk i varje, med mycket tydligare gränser, där det är väldigt tabu att gå över gränserna eller stå helt utanför. Den övergripande marknaden där man kan sälja till 'alla' kommer inte finnas som idag. Istället kommer man behöva rikta sig mer mot mer specifika målgrupper.

Överlag, desto fler som tillverkar samma handelsvara, desto mer blir marknaden mättad och då sjunker priset och värdet för varan (och tillverkaren) dramatiskt. I Los Angeles har ju praxisen "Pay to play" funnits i årtioden; artister/band får betala krogen/spelstället för att få spela där, istället för att få gage. Och att gigga är oftast ett måste om man vill karva ett namn för sig själv på kartan. Finns fler band än löss där, så spelställena är säkra.

Allt ovan är musik ur ett kommersiellt perspektiv förstås. Vad farbror Åke privat gör med sin gitarr hemma på sängkanten är betydligt mer varierande.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man ha funktionerna som nämns ovan så är det väl bara att skapa ett program som komponerar musiken. Då kan man göra en grundinställning, hårdrock eller vad som helst, och sedan dra med musen, eller vad man nu kommer att göra, för att göra det mera soft eller hårt eller något annat. Man kommer naturligtvis att kunna göra blandningar mellan New Age och hårdrock eller diverse med ett knapptryck oxå. Och det är bara början. Då behöver den som vill ha musik för ett kommersiellt syfte inte att behöva ha nåt med några jävla musiker att göra öht.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många hits hör vi idag som är producerade på hemma nivå? Jag vet inte men det känns som att det i princip är lika med 0. De flesta hits vi hör idag är producerade av kända namn.

Och det där angående hitsens tid är förbi så skulle jag nog säga att det är helt tvärtom. Hitsens tid har ju kommit tillbaka, nu liknar det mer som det var på 50-60talet. Album känns inte lika relevant för artister och det verkar som de är mer beroende av sina "hits" för att hålla sig själva relevanta.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag tror på en ljusning den dagen vi får verkligt effektiva system för att föreslå nya låtar för en konsument, verktyg som inte är styrda av kommersiella intressen. Om det nu någonsin blir verklighet.

Musik är en kommersiell vara och vad är problemet med det? Hade du lyssnat på all musik som du gör utan kommersiella intressen? Dröm vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

En konstform. Konst är inte bara till för att underhålla och behaga.

Visst är det en konstform - men konst är ju till för att underhålla. Underhållning kan ju också vara ifrågasättande och kritiskt, om det är det du vill komma fram till...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Att musik blev till ren underhållning är en modern företeelse. Inget fel med det heller men gå så långt att påstå all form av konst är frågan om underhållning är rent strunt och en vägran se bortom för nästippen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att musik blev till ren underhållning är en modern företeelse. Inget fel med det heller men gå så långt att påstå all form av konst är frågan om underhållning är rent strunt och en vägran se bortom för nästippen.

När jag går på konsert, konstutställning, opera eller dansföreställning, så ser jag det som underhållning, precis som när jag lyssnar på musik hemma eller i bilen - eller ser en film.

Musik (och annan konst) har väl alltid varit underhållning?

Om inte, så var snäll och förklara gärna skillnaden, så att jag också kan förstå var den distinkta skiljelinjen mellan konst och underhållning går...

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt säga att vi år 2013 har frigjort vad vi kan lyssna på, både genom att alla som har ett musikaliskt budskap kan få ihop något till en rimlig penning och att det finns fria och tillgängliga distributionskanaler.

Nästa steg kanske är att frigöra vad vi ska lyssna på. Radiokanaler, skivbolag och festivalarrangörer har länge bestämt vad som ska vara populärt. Kanske kommer snart pålitliga, crowd fund:ade och oberoende kanaler där en slipad hemmaproducent har samma chans som etablerade producenter och artister?

Ta t ex idén om att blindlyssna, dvs lyssna utan att veta vem som gjort alstret. Att en community likt våran bestämmer sig för att kollektivt blindlyssna och betygsätta fem låtar i veckan. Studio-redaktionen skulle till och med kunna facilitera det. Sen utgör vår "bäst denna vecka" en gajd för andra.

Över tid skulle det kunna formas pålitliga, nischade blindlyssningsgrupper som kan både odla sina egon och tjäna pengar på att välja åt massorna. Det är den makt skivbolagen och radio har haft men det har varit ett starkt korrumperat system.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Hur många hits hör vi idag som är producerade på hemma nivå? Jag vet inte men det känns som att det i princip är lika med 0. De flesta hits vi hör idag är producerade av kända namn.

Hur blev dom kända då? Tror lite grann att om man pular på utav bara sören hemma så blir man, om man har talang, duktig. Blir man sen riktigt jävla säker och börjar prodda unika grejer så kanske man fortfarande inte gör en hit, men man kanske tilltalar någon som har dom rätta kontakterna för att ta fram hits.

'Liberaliseringen' har inte gjort det lättare att göra hits, d har gjort d lättare att få tillgång till utrustning som man kan göra hits med.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Hemma-pulare" kommer aldrig att accepteras som "färdigare" producenter än de producenter som heter något speciellt och/eller som har en pryl med en namnkunnig logga på.

Och det kan man ju förstå. Var skulle jag, som har lagt ner X antal miljoner på en produktionsstudio, sonika medge att det går lika bra att göra en bra nog musikproduktion på en sketen jävla laptop, och ITB dessutom?

Jag skulle nog, för sammanhanget, vilja byta ut "liberalisering" mot "avgubbning".

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

"Hemma-pulare" kommer aldrig att accepteras som "färdigare" producenter än de producenter som heter något speciellt och/eller som har en pryl med en namnkunnig logga på.

Och det kan man ju förstå. Var skulle jag, som har lagt ner X antal miljoner på en produktionsstudio, sonika medge att det går lika bra att göra en bra nog musikproduktion på en sketen jävla laptop, och ITB dessutom?

Jag skulle nog, för sammanhanget, vilja byta ut "liberalisering" mot "avgubbning".

😄
Link to comment
Dela på andra sajter

Ger mig på lite kåserier ..

Musikbibliotek, tror jag kommer bli större. När någon vill använda musik för något, eller bara "bläddra bland skivorna" så har stora musik-katalog-företag väl kategoriserade bibliotek (online förstås) där man kan bläddra genom att välja kategorier och sedan flera lager av underkategorier under dom. Väldigt detaljerade sökningar. Musik för alla bruk liksom, party, födelsedagsfester, företagspresentationer, framställning av TV- o film, och alla musikgenrer för privat bruk med.

Vill du ha lite metal á la Panthera, är det bara välja rätt underkategorier i sökningen, så får du en lista på typ 100 låtar som alla delar precis samma stuk och feeling liksom, precis det du vill ha för ögonblicket. Tror musik kommer bli lite mer njutningsvara än beundringsvara - så att säga. Kontakten mellan upphovsmannen/artisten och konsumenten kommer inte finnas riktigt. Är låten dålig så kommer man inte klaga på artisten/bandet, utan på den som sorterar i musik-katalogen för att han lagt in låten i fel underkategori typ. Vilken musiker/band som lirar låten? Vem bryr sig?

Album-formen, som etablerades med LP-skivan, kommer försvinna så småningom. Jag tror även artistens tid är på väg att falna. Folk är för bildade numera för att gå på den illusionen längre. Kompositören/producenten kommer att gå ner lite med men inte så mycket som artisten. Tror även piratkopieringen kommer leva kvar länge till.

Claes nämnde^^ att ju fler ’entusiaster’ som härjar på i sovrumsstudion, desto mer ojämn och lägre kan kvalitén bli, vilket kan gynna några få talangfulla och noggranna. Själv tror jag inte fullt lika mycket så. Jag tycker mer att folk brukar förvänta sig det som är vanligast förekommande, även om det är skit. De få som kan uppskatta de finkorniga detaljerna som skiljer det bra från det dåliga det är sällan konsumenterna, och då kan framställarna spara in tid och pengar på att skippa sånt. McDonalds säljer ju tiotusen gånger mer än fin fransk delikatess. Men, ja, fan vet. Kanske de som 'är rejält duktiga' är de som kan pricka in rätt trend/tidsanda för rätt målgrupp.

Tror även Hitens tid kommer gå ner. Tror folk kommer börja sluta sig till olika grupperingar i framtiden, olika sociala läger liksom. Liksom politiska läger idag, fast fler och betydligt mindre folk i varje, med mycket tydligare gränser, där det är väldigt tabu att gå över gränserna eller stå helt utanför. Den övergripande marknaden där man kan sälja till 'alla' kommer inte finnas som idag. Istället kommer man behöva rikta sig mer mot mer specifika målgrupper.

Överlag, desto fler som tillverkar samma handelsvara, desto mer blir marknaden mättad och då sjunker priset och värdet för varan (och tillverkaren) dramatiskt. I Los Angeles har ju praxisen "Pay to play" funnits i årtioden; artister/band får betala krogen/spelstället för att få spela där, istället för att få gage. Och att gigga är oftast ett måste om man vill karva ett namn för sig själv på kartan. Finns fler band än löss där, så spelställena är säkra.

Allt ovan är musik ur ett kommersiellt perspektiv förstås. Vad farbror Åke privat gör med sin gitarr hemma på sängkanten är betydligt mer varierande.

"Jag tror även artistens tid är på väg att falna."? Det tror jag absolut inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Musik (och annan konst) har väl alltid varit underhållning?

Den gubben går inte. Du är inte så obildad att du inte vet att musik har varit allt annat än underhållning genom historien. Rituella, religiösa och krig har varit dess främsta syften genom tiderna.

Om inte, så var snäll och förklara gärna skillnaden, så att jag också kan förstå var den distinkta skiljelinjen mellan konst och underhållning går...

Jag har aldrig sagt att konst och underhållning inte kan gå hand i hand...också. Konsts syfte kan vara provokation, väcka uppmärksamhet på något. Samhällskritik(t ex pussy riot senast). Konst har många syften.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Hur blev dom kända då? Tror lite grann att om man pular på utav bara sören hemma så blir man, om man har talang, duktig. Blir man sen riktigt jävla säker och börjar prodda unika grejer så kanske man fortfarande inte gör en hit, men man kanske tilltalar någon som har dom rätta kontakterna för att ta fram hits.

Nämn någon, en enda som har kommit fram som producent på den vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...