Jump to content
Annons

Problem: Störningsljud i ADK A-51


Recommended Posts

Tjena !

I min lilla hemmastudio så använder jag mig utav en ADK A-51 kondensatormik och den har funkat bra genom åren fast nu är det annat.

Det är så att en ständig störning hörs när jag pluggat in micken, jag liknar ljudet med vad som uppstår i dåligt jordat utrustning.

När jag klämmer på mikrofonens kropp, strax innan gallret, så höjer sig störningssignalen och när jag släpper så är den borta!

Jag finner detta märkligt och störningen kommer tillbacks om man rört på mikrofonen så jag måste göra om samma gest.

Så, är det någon mer kunnig person där ute som har några idéer vad problemet sitter i?

Mvh, Samuel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Problem med jordningen?!

Hur fungerar miken om du kopplar den till annan mikförstärkare? Hur låter andra mikrofoner kopplade till din mikförstärkare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Testat olika kablar: Samma visa.

Testade med SM57: Ingen störning.

Och för tillfället har jag ej tillgång till annan mikförstärkare så kan tyvärr inte pröva något dylikt.

Hursomhelst tror jag att jordfel är boven i detta drama, det som är skumt är att vid beröring så försvinner störningen.

Om det är mikrofonen eller annat som orsakar jordfelet återstår att se, tack för att ni tog er tid, om det finns fler tips eller funderingar så hör gärna av er.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Det är så att en ständig störning hörs när jag pluggat in micken, jag liknar ljudet med vad som uppstår i dåligt jordat utrustning.

När jag klämmer på mikrofonens kropp, strax innan gallret, så höjer sig störningssignalen och när jag släpper så är den borta!

Jag finner detta märkligt och störningen kommer tillbacks om man rört på mikrofonen så jag måste göra om samma gest.

Jag har samma mikrofon med exakt samma fel. Har vart där sen dag 1 (ca 10 år sen). Har sedan dess använt micken på olika platser (mikförstärkare etc), och problemet är precis detsamma oavsett vad. Är ju ganska enkelt avhjälp med ett par lätta vidrörningar på miken, men troligen är det inte så lätt att helt bli av med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...