Jump to content
Annons

Brukar ni ha några pluggs på master kanalen i erat DAW innan mastering ?


Gäst

Recommended Posts

Är sugen på lite grann och höra hur ni brukar göra. Eller lämnar ni masterkanalen tom sedan bränner ni en wav fil sen mastrar ni den som den är eller har ni tex en compressor på master innan ni mastrar ? Förstår ni vad jag menar ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tolkar frågan som att du undrar ifall man kan ha pluggar på masterkanalen om man ska skicka vidare låten till mastring? Svaret är i såfall ja (förutom limiter). En god kommunikation med den som mastrar är också A och O: Möjligen kan du då skicka två versioner av samma låt, en med och en utan effekter.

Men hela poängen med att ha tex Slate VCC/VTM på masterkanalen när du mixar, är att du mixar genom dessa pluggar och på så vis skapar ett sound. Risken finns då att hela din låt faller om du plockar bort dessa innan mastraring, därav vikten med tydlig kommunikation.

Limiter ska du som sagt alltid plocka bort innan du skickar en låt på mastring, men är det så att du "mastrar medans du mixar" så är det ju bara att köra på, eq, kompressor, limiter osv.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Max en kompressor som arbetar ytterst lite. Eq nån dB hit och dit möjligen. Spara så mycket utrymme som möjligt för den som ska utföra mastering. Ska du göra det själv så kan du ju göra hur du vill, men med en massa pluggar på mastern gör att den som ska mastra blir mer begränsad. Absolut ingen limiter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man bara koll på vad det är för signal man matar in i masterbussens effekter är det väl bara att köra på.

En annan sak att betänka är väl den datorkraft man har över så det räcker att ha BRA EQ's, kompressorer och limiters på mastern. Om jag har klämt in massvis av dsp slukande pluggar på alla kanaler och datorn börjar gå på knä, sparar jag nog stereobussen ren, och gör ett separat projekt för "mastringen".

Alternativt mixar ner alla syntpluggar och samplingsbibliotek till audio för att frigöra lite cpu kraft...

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Men hur får du utrymme i masteringen sen då ?

😆 Känner man till Valle så ställer man inte såna frågor till honom. Vi andra vet vad han tycker om mastring.

Link to comment
Dela på andra sajter

😆 Känner man till Valle så ställer man inte såna frågor till honom. Vi andra vet vad han tycker om mastring.

...men ljuset kanske går upp för Valle också en vacker dag 😊

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Senast jag jobbade med Limpan så sa han att det går visst att ha limiter på mastern, typ SSL bus compressor, dock sparsamt och även EQ och analoghittepå så som slate vcc vtm, uad studer osv.

Poängen är att man har headroom och inte kränkar på med en massa skit.

Övrigt viktigt är att man behåller utgångsformatet och inte kör med dithering.

Men visst. Lämnar man in mixen helt orörd så får mastringen ett renare utgångsläge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min masterbuss är tom på ljudförändrande redskap, sånär som på en limiter som ligger på -0.3dB

Jag ställer mig bakom Signia här och gör likadant under inspelning/mixning, men min limiter ligger på 0 dbfs, men det spelar ingen större roll...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt ljus gick upp för mig för sjutton år sidan, och brinner på för fullt.

Hos dig ser det släckt ut.

Anledningen att det brinner hos dig är för att de flesta håller sina ljus tända. Dock är din veke lite bränd, därav lukten 🙂 (skämt åsido).....

Jag kan inte släcka ljuset hos mig, även om jag skulle försöka, för kunderna

bränner på lågan hela tiden 😊

Valle mot världen då..... 😱

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...