Jump to content
Annons

ART DPS II - Digital Preamp


mlordin

Recommended Posts

Är det någon som har någon erfarenhet av ART's DPS II, dvs deras digitala preamp? Jag tar idag in analoga signaler, som tex mikrofon via pre-amparna i min M-Audio Omni Studio break-out box, kopplat till ett M-Audio Delta-66 kort. Är ganska nöjd med resultatet men som allt annat vill man hela tiden förenkla tillvaron för sig själv samt förbättra ljudkvaliten. 🙂

Tack på förhand!

Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Annons
Wheels (oregistrerad)

24/96 är väl det som är va intresse.. Vi körde in med en behringer pro rack och det blev riktigt nice... Kanon bla. till bas..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för feedbacken - ART DPS II:an är dock redan beställd och kommer på tisdag nästa vecka. Jag återkommer med feedback när jag lekt med den ett tag. Annars stämmer det att 24/96 var ett av kraven för detta inköp.

Ha en bra Helg! 😏

Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu lekt lite med ART (http://www.artroch.com/) DPS II:an och det är en keeper! Jag har primärt spelat in via mina 2 mickar, en NT Röde NT 2000 samt en Sennheiser e835S och bägge får ett markant bättre ljud jämfört med att lina in dessa direkt i preamparna på min M-Audio Omni I/O. Bättre värme, klarare ljud samt fler varianterna på ljud utan att lägga till digital distorsion om man rattar rätt - vilket inte är särskillt svårt. Jag skall tillägga att mina tester till 95% gick via SPDIF utgången direkt in till mitt M-Audio Delta 66 kort för att testa helheten samt A/D konverteringen.

På DPS II:an har man valt att förenkla tillvaron för användaren genom att ha ett reglage med"optimerade" inställningar för röst, gitarr, bas etc, s.k. V3 (Variable Valve Voicing presets) som även inkludear OPL (Output Protection Limiting) och dessa fungerar generellt sett bra och duger tveklöst ljudmässigt för mig. Mao, mycket bra och helt OK enligt mina öron! 😏

Sen till avdelningen mindre bra: DPS II:a har två kanaler och reglagen på dessa har man av någon anledning spegelvänt vilket gör att när man använder bägge kanaler så är det förvirrande lätt att ratta fel på Gain samt Output där Gain sitter till vänster om Output på kanal 1 medans tvärt om, på kanal 2 :rolleyes: Måste vara någon ingenjör som aldrig själv lekt hemma som designat detta :rolleyes:

Värst är dock manualen som i principer först gratulerar dig till ditt inköpt och beskriver hur fantastisk produkten är och sen helt enkelt bara säger prova dig fram till hur du bäst använder DPS II:an....och lycka till - 😮 OK, visst är det så man gör i praktiken, men lite teknisk insikt kring teroriena kring V3 samt OPL tycker jag att man kan man kräva och hade varit intressant att få.

Summa sumarum - en bra och mycket prisvärt pre-amp som jag fick tag i för SEK 1.995 på www.musiklagret.se. Jag har nu klart bättre förutättningar att konvertera analogt ljud till digital än vad jag hade förut! 😠

Ha bra och hör av er om ni undrar över något!

Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...