Jump to content
Annons

Lite frågor om att få lite mer "levande beats".


Ces

Recommended Posts

Tjenis.

Jag gör bara musik för skoj skull och har inga seriösa planer på att göra musik som säljer. Musiken jag skapar är enbart med hjälp av Reason och jag är oftast nöjd med det mesta...förutom beats. Just beats är något av en vetenskap och extremt pillande har jag märkt, men så avancerad är jag inte att det måste vara 100% rätt. Jag vill bara komma bort ifrån ovanan att sabba en låt jag är nöjd med bara för att jag helt saknar tålamod och förmåga att sitta och pilla med beatsen. Utan levande beats funkar inte allt annat, och det är det jag stör mig på.

Finns det några genvägar till att få beats att leva med resten av musiken, utan att man måste vara så avancerad? Jag har tålamod med allt annat förutom beats.

Shuffle känner jag till och det funkar till viss del, men jag brukar ändå få gå in och pilla i sequencern manuellt när det främst kommer till kagge och hi-hat. Det handlar mest om att få ett vanligt grundbeat att låta mindre stelt.

Det jag mest undrar över är om det är viktigt med "velocity" vad det gäller hi-hat och baskagge.

Bör jag hålla en jämn velocity-nivå på exempelvis en closed hi-hat och kagge...och finns det något gränsvärde för hur högt velocity-nivån för dessa får vara? Om jag går över värdet 96 så börjar det låta illa och om jag sänker det så upplever jag det som att jag måste kompensera det sänkta värdet med EQ:n...i alla fall när det handlar om hi-hat.

Går problemet att lösa via Regroove?

En annan fråga angående Regroove: om jag använder mig av ett samplat REX-beat...kan jag genom Regroove byta ut de ursprungliga trumljuden i REX-filen med de trumljud jag själv vill använda mig av, men fortfarande ha kvar själva groovet? Eller går det att fixa på nåt annat vis?

Redigerat av Ces
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu jobbar inte jag i reason men kan säga att du definitivt bör jobba med velocityn när du jobbar beats. Speciellt med trummor för att få dynamik och sväng i det.

Sen kan du testa att lägga en noise gate på mastern och laborera med parametrarna för att se om det hjälper svänget.

Kvantisera också i olika sväng om det går. Kan göras i Logic. Men då måste allt kvantiseras i samma sväng såklart 😉

Lycka till!

Redigerat av Mr Lance
Link to comment
Dela på andra sajter

...glöm heller inte bort "Ghost notes" som kan skapa ett rejält sväng om man gör det korrekt, d.v.s. välplacerade korta slag med procentuellt rejält lägre velocity med olika värden beroende på vad du vill uppnå.

Link to comment
Dela på andra sajter

frma (oregistrerad)

Jag vet inte hur du jobbar. Men använder du midi är det en god idé att faktiskt spela in trumkompet istället för att sitta och rita in för hand i midirullen. Då får du ofta en naturlig blandning av starka och svaga slag (velocity). En vanlig enkel midikeyboard funkar gott.

Jag brukar börja med att spela in "handkompet" alltså det som en trummis kan spela med händerna. Sedan lägger jag bastrumman. Ska man ha ett och samma komp under en längre del av låten kan man ju spela in fyra takter och sedan kopiera.

Kvantisering kan vara bra, men bör användas med försiktighet. Ingen trummis spelar exakt genom en hel låt. De flesta inspelningsprogram har nog en funktion där man kan ställa in så att kvantiseringen bara plockar de slag som ligger helt fel, medan slag inom en viss felmarginal inte rörs. Det är väldigt användbart.

Man kan också skippa kvantiseringen helt och bara justera för hand. Många gånger väl så bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man lägger till tex elbas o elgitarr till programmerade trummor så sitter svänget enormt mycket i hur man spelar på gitarren o ännu mer på basen. Nöter man och övar som fan kan man få ett j-a driv ihop med ett trumkomp som från början lät väldigt stelt o enformigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge man jobbar med velocity så att det blir dynamiskt spelat, så kan man faktiskt dödkvantisera till 32-delar eller rentav 16-delar utan att man tappar något sväng. Det ligger enormt mycket mer i anslaget än i timingfel. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Många intressanta svar här. 🙂

Nån frågade vad för musik det handlar om och det är ganska blandat skulle jag tro. Det är nog rätt mycket experimentellt men i så fall mer åt pop än dance/techno.

I början spelade jag beats via klaviaturen men då jag själv är så otajt på just trummor så gick jag över till redrum helt och hållet men då blev det många gånger så stelt och just hihat tycker i alla fall jag är det största problemet för mig. Det kanske bara är jag som har nån sorts hihat-fetisch, men jag kan störa mig extremt på om just den biten inte funkar ordentligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat att flytta slagen i tid? Man kan t ex låta baskaggen ligga kvar exakt på pulsen/beatet/kvantiseringen, men ha hihaten några tusendelar (av en sekund) tidigare och låta virveln komma några tusendelar efter.

Exakt hur lång tid beror såklart på låtens tempo, man får prova sig fram.

Man kan även prova att spela in hela trumsetet på en stereokanal där man spelar in det som spelas ut genom dina högtalare (sätt gärna micken en bit ifrån), och sen använd sen det spåret parallellt med de övriga.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Många intressanta svar här. 🙂

Nån frågade vad för musik det handlar om och det är ganska blandat skulle jag tro. Det är nog rätt mycket experimentellt men i så fall mer åt pop än dance/techno.

I början spelade jag beats via klaviaturen men då jag själv är så otajt på just trummor så gick jag över till redrum helt och hållet men då blev det många gånger så stelt och just hihat tycker i alla fall jag är det största problemet för mig. Det kanske bara är jag som har nån sorts hihat-fetisch, men jag kan störa mig extremt på om just den biten inte funkar ordentligt.

Vad har du för ljudkort? Kör du Asiodrivare? Cilken sample buffer kör du? Det kan vara så att ljudkortet är inställt så att det ger mycket latency och då blir det svårt att få det tajt, en liten tanke bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det några genvägar till att få beats att leva med resten av musiken, utan att man måste vara så avancerad? Jag har tålamod med allt annat förutom beats.

Shuffle känner jag till och det funkar till viss del, men jag brukar ändå få gå in och pilla i sequencern manuellt när det främst kommer till kagge och hi-hat.

Bastrumma brukar jag alltid kvantisera iaf. fjärdedelsnoter stenhårt. Om du groovar extraslag på kaggen kan de väl få svänga lite.

Vad gäller hihat finns alltid möjligheten att kvantisera till viss del. Normalt står kvantiseringen på 100% och då blir hihaten omedelbart statisk oavsett hur många sorters anslag du än har. Har du problemet att hihaten är lite för otajt - prova att kvantisera ställd på t ex 50%. Då lägger sig slagen i mitten mellan notens tidigare tajming och den valda pulsen. Dvs. du stramar åt lite, men lite naturligare otajthet finns fortfarande kvar.

Det handlar mest om att få ett vanligt grundbeat att låta mindre stelt.

Är ditt problem att du har en programmerad hihat som behöver bli lite mänskligare? Då skulle jag sätta kvantiseringen på 100% men öka på några ticks i fältet Random.

Då ligger slagen tajt, men förflyttas lite slumpmässigt några ticks framåt och bakåt. Där får du lättare ett mer levande resultat utan att behöva gå in och pilla på enskilda slag.

Tips: Sätt hihaten på en annan lane än andra trummor. Du behöver inte gå in i ett klipp för att bara markera hihaten innan du kvantiserar. Markera klippet och kvantisera. Inte nöjd? Kvantisera igen.

Det jag mest undrar över är om det är viktigt med "velocity" vad det gäller hi-hat och baskagge.

Bör jag hålla en jämn velocity-nivå på exempelvis en closed hi-hat och kagge...

Variation i anslagsnivå (velocity) är bra - men det gör framförallt trumkompen snyggare rytmiskt. Det blir mer likt naturliga trummor, men samtidigt behöver det inte betyda att det skulle låta mänskligt spelat.

Anslagsnivån på baskaggen bör inte vara så stor men hihat m.m. är bra att variera, som sagt.

och finns det något gränsvärde för hur högt velocity-nivån för dessa får vara? Om jag går över värdet 96 så börjar det låta illa
Vilken instrument använder du? NNXT eller Kong med flera samplingar för olika anslagsnivåer? Gillar du inte samplingarna som används från styrkan 96 och uppåt? Kasta bort samplingarna och använda samma ljud du har mellan 0-95. Sprid ut så samplingen används mellan 0-127 så får du samma ljud men starkare om du slår an hihaten med t ex 100 i styrka.
Går problemet att lösa via Regroove?
Regroove är ett annat sätt att göra midi-inspelningarna mer levande.

Har du ett klipp som har levande tajming, vare sig det är ett samplat REX-beat eller svängigt pianokomp, kan Regroove plocka ut både anslagsnivå och tajming ur det klippet. Lägg sedan Regroove-kanalen på ett midi-spår så groove-kvantiseras tajming och anslag på samma sätt.

En annan fråga angående Regroove: om jag använder mig av ett samplat REX-beat...kan jag genom Regroove byta ut de ursprungliga trumljuden i REX-filen med de trumljud jag själv vill använda mig av, men fortfarande ha kvar själva groovet? Eller går det att fixa på nåt annat vis?
Regroove byter inte ut ljuden men det bibehåller svänget som sagt.

Om du byter trumloop i rex-spelaren kan du få samma groove - men du får inte samma komp eftersom den nya trumloopen med säkerhet inte har samma antal slag. Om en virveltrumma är slice 4 i en loop kan den vara slice 7 i en annan.

Vill du byta ut enskilda slag behöver du inte Regroove. Mata ut rex-loopen som midi i sequencern. Byt ut rex-spelaren mot en sampler (NNXT) eller en trummaskin (Redrum eller Kong). Transponera slagen så de motsvarar trummorna i ditt nya instrument. Samma groove, samma trumkomp, andra ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på en sak till. Olika trumpaket låter olika bra med olika anslagsnivåer. D v s, nivåerna för när det låter som en nybörjare som vevar på allt vad dom har och när trummorna börjar låta som om någon knappt nuddar dem kan skilja sig åt.

Kommer ihåg när jag började använda EZDrummer. Gjorde alla trick som jag skrev ovan, men tyckte att framför allt hihaten lät bedrövligt, hård och kantig. Hade ändå hyfsat stora velocityskillnad. Men det visade sig att grundnivån var alldeles för hög.

Kommer inte ihåg exakta siffror, men säg att anslagen låg på mellan 100-127. Exakt samma komp, fast med velocityn mellan 70-97 lät mycket mer mänskligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Även om jag nog inte riktigt gör samma sorts musik så har jag ett litet tips för att få mer liv i trummor eller framför allt hihats. Högerklicka på ditt instrument i Reason och välj Create Effect (add kanske? är på jobbet atm), sedan klickar du dig via Combinatorns effekter till Pattern Based där du hittar Freeze Strutter. Matrixen kontrollerar var i takten effekten ska komma in så testa att leka runt lite med den.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...
drloop (oregistrerad)

Redrum kan inte hantera olika samplingar i olika velocity. Det gör däremot NN-XT, Reason Drumkit är gjord i NN-XT av det skälet att man kan ha flera olika samplingar beroende på hur hårt man slår vilket inte går i Redrum.

Man kan göra ett litet "fusk" som jag använde förr när jag körde hårdvara och var tvungen att spara intern minne.

Man kan. starta samplen längre in vid svagare velocity, då får man en mjukare attack på tex virvelkaggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan göra ett litet "fusk" som jag använde förr när jag körde hårdvara och var tvungen att spara intern minne.

Man kan. starta samplen längre in vid svagare velocity, då får man en mjukare attack på tex virvelkaggen.

Ett annat "fusk" är att bygga trumljud av flera samplingar och låta anslagsnivån påverka samplingarna olika mycket, t ex anslagsnivån påverkar en djup baskagge väldigt lite medan en klickig bastrummeattack får hög anslagskänslighet.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
2Good (oregistrerad)

Du kan väl försöka lära dig så många mönster som möjligt för hur man bygger ett trumkomp, då borde man kunna variera sig på ett bättre sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...