Jump to content
Annons

Nad Sylvan - Yellow Sky


Nad

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)
Nad....

Jag har lyssnat på denna låt ett antal gånger.

Vad jag menar är ett bryt lyft...Om du tex skulle be Eric Clapton lägga ett solo så förstår du vad jag menar.. 😄

GLAD PÅSK...

A.D

Ja jag förstår vad Du menar. Eric Clapton var dessvärre upptagen!

Duger inte Rick Derringer? 😆😛

Glad påsk! (Har munnen full med godis, jag spyr snart!)

N.S

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Nad....

Jag har lyssnat på denna låt ett antal gånger.

Vad jag menar är ett bryt lyft...Om du tex skulle be Eric Clapton lägga ett solo så förstår du vad jag menar.. 🙂

GLAD PÅSK...

A.D

Ja jag förstår vad Du menar. Eric Clapton var dessvärre upptagen!

Duger inte Rick Derringer? 😉😄

Glad påsk! (Har munnen full med godis, jag spyr snart!)

N.S

😄

Saknar bara ett riktigt bryt i låten. Jag tycker det blir för lite av det som händer i slutet. Det är bara början av det. Men som sagt det är mitt tycke det. Annars låter det som sagt bra...

Varför inte R. Blackmore...

Finns många bra... 😄

BTW: Anledningen till att jag skrev Clapton var att jag tycker låten påminner lite om Claptons låt----> Pretending... 😛

Påsken fortsätter-------> Öl, snaps och ÄGG.. mm

A.D

Redigerat av Albert.D
Link to comment
Dela på andra sajter

Saknar bara ett riktigt bryt i låten. Jag tycker det blir för lite av det som händer i slutet. Det är bara början av det. Men som sagt det är mitt tycke det. Annars låter det som sagt bra...

Varför inte R. Blackmore...

Finns många bra...

BTW: Anledningen till att jag skrev Clapton var att jag tycker låten påminner lite om Claptons låt----> Pretending... 

Påsken fortsätter-------> Öl, snaps och ÄGG.. mm

A.D

Albert det slog mig du...

Är det såhär Du menar??

Hela låten

NAD

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Oj Oj ! funky funky...

Jo men visst... now we talkin... Gillar det bättre.

Men skruva genast upp ljudet på den guran, tycker att den döljs av onödigt mycket av resten av ljudbilden, ge den lite mera plats... 🙂 

A.D

Tack! 🙂

Det korta ljudklippet är endast råmixen.

Om Du klickar på "Hela låten" så är det den färdiga produktionen,

och där ligger allting "rätt" (hoppas jag!).

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj Oj ! funky funky...

Jo men visst... now we talkin... Gillar det bättre.

Men skruva genast upp ljudet på den guran, tycker att den döljs av onödigt mycket av resten av ljudbilden, ge den lite mera plats... 😄 

A.D

Tack! 🙂

Det korta ljudklippet är demon där det inte var färdigmixat.

Om Du klickar på "Hela låten" så är det den färdiga produktionen,

och där ligger allting "rätt" (hoppas jag!).

Lite högre upp tycker jag... 🙂

Takt markeringarna under solo delen skymmer guran lite ändå faktiskt.

BTW: JAG lyssnar i Sennheiser 250 lurar, om det nu är dem som spökar... 🙂

A.D

Link to comment
Dela på andra sajter

Hello Friend! Allt väl i stockholmo?! Några spelningar på gång?

Jo så här e det! Om du har en låt som går i G-dur tex. så sub-dominanten till det blir C dur, och dominanten blir D dur! Och faktiskt, om jag ska gå ännu längre med detta så; "dominantens dominant" i det här fallet blir då A moll :rolleyes:

Dagens lektion - Pröva kompa i den här följden: A moll - D - G - G - C - D - G - G ://

Yellow sky rules!

Redigerat av Culloden
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hello Friend! Allt väl i stockholmo?!  Några spelningar på gång?

Jo så här e det!  Om du har en låt som går i G-dur tex. så sub-dominanten till det blir C dur, och dominanten blir D dur!  Och faktiskt, om jag ska gå ännu längre med detta så;  "dominantens dominant" i det här fallet blir då A moll  😄

Dagens lektion - Pröva kompa i den här följden:  A moll - D - G - G - C - D - G - G  ://

Yellow sky rules!

Hej Cullo!

Njet, inga gigs bara fest!

Yellow Sky rules? Precis lyssnat på den. Inte illa! 🙁

Ha de gött o tack för musikteorilektionen. Kom att tänka på

min barndom när jag blev rädd för min rektor på Malmö musikkonservatoriet.

Han skrämde iväg mig!! Därav nill kunskaper om noter osv. Men öra, det har jag

kvar (som tur är!).

Glad påskägg,

Nadde

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo så här e det! Om du har en låt som går i G-dur tex. så sub-dominanten till det blir C dur, och dominanten blir D dur! Och faktiskt, om jag ska gå ännu längre med detta så; "dominantens dominant" i det här fallet blir då A moll 😆

Dagens lektion - Pröva kompa i den här följden: A moll - D - G - G - C - D - G - G ://

Vad har detta med tråden att göra? Kan ju rätta dina påståenden ändå...

Dominanten är D7, dominantens dominant är A7. Am kallas för subdominantparallell i G dur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken enorm pipa du har, grabben! Känns som en blandning mellan Nisse Landgren och Björn Skivs, men med en egen karaktär. Sedan är väl musiken ok, om än lite slätstruken. Produktionen är riktig proffsig, men själva låten är inget som fastnar liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

VirtualJB (oregistrerad)

Shit pomm fritt säger jag bara asså.... HERREGUD VILKEN LÅT!!! Precis en sån här låt som precis alla kan tycka om. världens häftigaste sång, trumfills, härliga riff å solon.. Helt underbart!!

Men får man lov att kritisera skulle jag vilja säga att kören är lite tafatt. Man hör inte riktigt "The cooling" sen har du levlat den riktigt låt, så man hör den knappt alls! Ett tips är ju att framhäva kören alltså.

Sedan irriterar jag mej på ett speciellt ljud du har med med jämna mellanrum. liksom ett "fucked up"-ljud liksom! det låter som att högtalarna ska rivas isär på mitten! det är extra tydligt i själva början, när allt börjar med ett gitarrackord, trummorna drar igång, plus det där fucked upp-ljudet. Det stör jag mej på. Inte direkt nödvändigt eller?

Tack för mej och kör försiktigt! :rolleyes:

//Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo så här e det!  Om du har en låt som går i G-dur tex. så sub-dominanten till det blir C dur, och dominanten blir D dur!  Och faktiskt, om jag ska gå ännu längre med detta så;  "dominantens dominant" i det här fallet blir då A moll  😛

Dagens lektion - Pröva kompa i den här följden:  A moll - D - G - G - C - D - G - G  ://

Vad har detta med tråden att göra? Kan ju rätta dina påståenden ändå...

Dominanten är D7, dominantens dominant är A7. Am kallas för subdominantparallell i G dur.

Varje dag lär man sig nåt nytt! Kom ihåg det allihopa!

Tack Vaccum.

Link to comment
Dela på andra sajter

IMHO: Ja, det där med vilket som är dominanten och dominantens dominant... alltså man kan ju ha antingen dominanten i dur eller i moll.

Dominanten i Em kan vara antingen B eller Bm. Vanligtvis använder man durdominanten (😆 ofta med en sjua (B7) för att förstärka spänningen som sedan upplöses när man går tillbaka till tonikan (Em).

Enligt G durs skala är Am den mest "korrekta" dominant-dominanten, men A7 har en starkare spänning, och leder tydligare till dominanten (D eller D7 eller vad man nu vill ha för färgning)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...