Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare alla glada lekmÀn och proffs!

Jag har kikat runt hÀr i forumet och sett alla fina studios och alla grymma byggen med tips och hjÀlp.

Det har gjort att jag sjÀlv blivit inspirerad att slita ut min " studio " och göra den lite mer riktigt.

Den ligger i kÀllaren med betong runt om ( ett gammalt garage) som jag skulle vilja "piffa " upp

Eftersom jag Àr vÀldigt newbie pÄ detta omrÄde, sÄ Àr jag vÀldigt tacksam för alla tips och all hjÀlp som jag kan fÄ. SÄ ni som vill dela mer er av er kunskap för att göra detta bÀttre sÄ TACK.

TÄnkte börja med slĂ€nga upp nĂ„gra bilder hur det ser ut idag sĂ„ man kan se om det blir nĂ„got skillnad frĂ„n före / efter

post-30862-0-58353800-1366909811_thumb.jpg

HĂ€r Ă€r vĂ€nstra sidan ( no shit 😼)

post-30862-0-97479600-1366909888_thumb.jpg

HĂ€r Ă€r högersidan dĂ€r vĂ€ggen Ă€r, Är tĂ€nkt att slĂ„s bort och flyttas lĂ€ngst bort mot garage dörrarna

SÄ ja, ska börja med att rensa ut allt och börja med att mÄla osv.

Min plan Ă€r att göra detta pĂ„ en lagom nybörja nivĂ„... kan man det? 😼)

NÄgra tips vad jag skall börja med. TÀnka pÄ osv.

"Utrustning"

* Dator: MacBook Pro i7 16gb

* Ljudkort: Focusrite Saffire pro 40

* Preamp: LA-610 MKII

* Mick: Röde NT1a

* Monitorer: Samson r6a

* Cubase 7

* Line 6 Floor Pod Plus

Tycker gÀrna till om utrustningen tips och frÄgor.

Tackar i förvÀg för all hjÀlp!

Annons
Postat

Det första jag ser Àr att du sitter i ett hörn. Don't do that! Ett vanligt "misstag".

Jag skulle hellre sÀtta mig i mitten av vÀggen till höger om dÀr du sitter nu, alltsÄ samma vÀgg dÀr lilla fönstret Àr.

Försök alltsÄ inte hamna med en av högtalarna mot ett hörn. Det Àr det första jag skulle sÀga. Sen dÀrefter, vÀggarna som du kommer ha pÄ din vÀnster och högersida borde fÄ lite behandling, t.ex Auralex-plattor, samt "hörnen", dÀr skrivbordet och högtalarna stÄr mot.

Är inget proffs men hĂ„ller pĂ„ att bygga upp studio sjĂ€lv igen efter nĂ„gra Ă„rs frĂ„nvaro frĂ„n musik sĂ„ jag lĂ„ter andra inflika hĂ€r 🙂 Lycka till!

Ogonen (oregistrerad)
Postat

Hej, kul att du bygger!

Det Àr kanon att du har ett garage att husera i. Iochmed detta slipper du bÄde den mest tidsödande, och tekniskt svÄra biten i bygget, nÀmligen perverst mycket tanke pÄ ljudisolering, och med det perversa mÀngder gipsskivor och knepig ventilation etc..

Du kan istÀllet koncentrera dig fullt ut pÄ att fÄ ett rum som lÄter bra!

Mitt största tips Àr att lÀgga ut en enkel skiss över planlösningen som den Àr nu, och Àven hur mycket utrymme du kan "stjÀla" nÀr du slÄr bort vÀggen.

Med detta som startpunkt sÄ Àr det sedan mycket lÀttare för dig att fÄ konkreta tips pÄ lösningar som kommer fungera bra, av personer hÀr pÄ forumet som redan gjort alla misstag.

Jag rÄder dig att inte ens börja mÄla om Àn, dÄ det Àr vÀldigt troligt att du sedan kommer vilja konstruera akustikbehandling pÄ mÄnga av de vÀggar du redan mÄlat, och dÀrav mÄla i onödan.

Det Àr enormt vÀrt att tÀnka igenom hela planen tre gÄnger först innan du ens sÀtter igÄng, dÄ man annars alltid kommer pÄ saker i efterhand som man skulle vilja ha, eller smarta lösningar som Àr svÄra att bygga in i efterhand. Med detta menar jag allt frÄn rena konstruktionsplaner Ànda ner till var du vill ha mickablar, eldosor etc.

Men börja gÀrna med en skiss pÄ planlösningen med mÄtt!

Lycka till!

Postat

Tjenare,

Vad glad jag blir att det redan kommit in tips! SOm jag inte tÀnkt pÄ, super. Typ som att inte mÄla i onödan smart! Ni ser hehe

Jag ska slÀnga upp bilder pÄ planritning i helgen tÀnkte jag med mÄtt.

FörstĂ„r, klart lĂ€ttare att fĂ„ nĂ„gon ide pĂ„ vad man kan göra dĂ„ 😼)

"Hörnan" hÀnger jag med pÄ. Ska flytta om helt och riva en vÀgg, och nÀr det Àr gjort kanske nÄgot tips pÄ placering av bordet.

Tack som tusan för visat engagemang!

Nu Àr det snart helg sÄ dÄ blir det ut och gigga och ner och riva i "projektet"

Postat

Hej igen, Hemma efter alla gig i helgen.och nu en ledig dag att vÀnta gött.

AngÄende mitt lilla projekt sÄ har jag tÀnkt om lite. Jag har tÀnkt att börja med den ytan som redan Àr tillgÀnglig det som man nÀstan ser pÄ bilderna. Har plockat ut allt ur rummet nu och tÀnkta sÀtta igÄng. Efterom jag suger pÄ att rita i sketch up sÄ fÄr jag skriva mÄtten. Det Àr

Bredd 280 cm ( den sidan dÀr fönstret Àr, dÀr dÄ skrivbordet Àr tÀnkt att stÄ)

LÀngde 415 cm ( dÀr skrivbordet stÄr pÄ bilden)

Höjd 210 cm

Visst Àr det vÀll sÄ att den korta sidan blir bÀst att ha som skrivbords plats?

Skall jag lÀmna utrymme bakom skrivbordet mot vÀggen ?

Ha monitorerna en bit bakom?

Skall jag dÀmpa hela vÀgen eller bara bakom dÀr monitorerna Àr?

NÄgon som har tips pÄ vad man kan ha för golv?

Ja... vad börjar jag? Tacksam för tips! 😼)

Trevlig valborg! Rock on!

Postat

Nu har jag fÄtt till nÄgon form av skiss, Se bild

VĂ€ggen rakt framför skrivbordet, Är det bĂ€st att regla upp en helt ny vĂ€gg (den befintliga Ă€r i betong)? Eller bara sĂ€tta absorbenter?

Screen Shot 2013-05-02 at 09.12.25.png

Screen Shot 2013-05-02 at 09.20.03.png

SÄ hÀr osexigt Àr det nu. Och det Àr alltsÄ vÀggen rakt fram. Skall man ha mellanrum mot den befintliga vÀggen? Skall det vara nÄgon vinkel osv?

Postat

Hej!

Jag har min studio i en kÀllare hemma hos mina förÀldrar i ungefÀr samma storlek (ca. 3,30 x 4,80 x 2,20m) och lite olika sorters vÀggar.. sÄ ungefÀr samma för och nackdelar..

Det viktigaste först och frÀmst, skulle jag sÀga, Àr att se till att allt stÄr symetriskt. lika lÄngt till bÄda sidovÀggarna.

Sen vill du dÀmpa "first reflection points". Det vill sÀga den punkten dÀr ljudet frÄn högtalarna studsar pÄ vÀggen/taket mot dig. Man kan lÀtt rÀkna ut det med spegelmetoden:

UngefÀr 2:15 in sÄ berÀttar dom hur spegelmetoden funkar.

Vad ska man dÀmpa med dÄ? Jag köpte bredbandsabsorbenter frÄn just GIK acoustics..

Jag skulle avrĂ„da dig att köpa sk. foam frĂ„n auralex eller liknande. Svindyrt och dĂ€mpar bara i de högsta frekvenserna. DĂ„ kan du lika gĂ€rna anvĂ€nda madrasser eller liknande, om du inte har spenderat en förmögenhet och massvis med timmar pĂ„ att behandla sjĂ€lva vĂ€ggarna eller taket. Men det Ă€r bara vad jag tycker 😉

AngÄende högtalarplacering. De ska ju som bekant stÄ i en liksidig triangel med din lyssningspossition.. AlltsÄ lika lÄngt mellan högtalarna som det Àr mellan dig och en högtalare.

VÀggen och hörnen bakom högtalarna Àr ocksÄ bra att dÀmpa.. gÀrna Ànnu tjockare dÄ mycket bas hamnar just pÄ den vÀggen och den vill du helst inte att den ska flyga omkring i rummet. Och om du inte har minst 1 meter till vÀggen bakom högtalarna sÄ Àr det tillochmed bÀttre att verkligen köra in högtalarna i dÀmpningen pÄ vÀggen bakom.

Om du skulle bygga en ny vĂ€gg sĂ„ bör du isolera den för att undvika att det blir som en resonanslĂ„da innanför vĂ€ggen.. Har sjĂ€lv en oisolerad vĂ€gg pĂ„ ena sidan.. Är den baktill eller pĂ„ sidan Ă€r det lĂ€tt Ă„tgĂ€rdat med att stĂ€lla en soffa eller liknande mot den.

VÀggen bakom dig Àr vÀl inte riktigt lika kritiskt som vÀggarna vid högtalarna.. Men jag skulle rekomendera att dÀmpa dom ocksÄ.. I smÄ rum Àr det alltid bÀttre med dÀmpning Àn med diffusorer. Men vÀggarna i bak kan man som jag nÀmnde tidigare Àven dÀmpa med soffa och liknande. Och försöka fÄ bort flutter etc..

Jag Àr vÀl ingen expert pÄ akustik egentligen men delar bara med mig av de jag fÄtt reda pÄ och lÀrt mig nÀr jag pysslat med min egna studio.

Och i slutĂ€ndan handlar det ju alltid om att lĂ€ra sig sina högtalare och sitt rum 😉

Ha en fortsatt trevlig helg!

• 2 mĂ„nader senare...
Postat

Tack sÄ mycket för den videon och infon! Nu har jag skaffat ljudabsorbenter. Eller rÀttare sagt byggt tillsammans med min farsa. 10 st som Àr 1,20 * 60 , ska placera ut dem i rummet efter de tipsen jag fick ifrÄn videon. Kan man pÄ nÄgot vis mÀta skillnaden pÄ ett enkelt sÀtt?

NÄgra andra tips hur jag kan sÀtta dem bÀst?

HĂ€rligt med sommar!!

Postat

Ja! 😄

Jag skulle sÀtta riktigt tjocka absorbenter dels bakom högtalare-monitor och sedan ocksÄ vid sidovÀgg ner mot hörn, kanske snedda hörnet lite.

SvĂ„rt att visa men lite Ă„t detta hĂ„llet: / ‟ ‟ \

• Gilla 1
  • 4 veckor senare...
Postat

Hundra Är sen jag var hÀr haha. Bra att du fick hjÀlp av videon iaf!

Ett bra tips, som jag lĂ€ste nĂ„nstans, Ă€r att om man har högtalarna mot vĂ€ggen Ă€r att ha absorbenter bakom dom och sĂ€tta högtalarna sĂ„ nĂ€ra som möjligt för att minska basrummel som kan uppstĂ„ om de stĂ„r mot en hĂ„rd yta. SĂ„ jag kör bakom högtalarna istĂ€llet för skĂ€rmen, för det Ă€r mer ljud som stutsar bakom högtalarna som du vill ha bort.. Om man inte kan dĂ€mpa bĂ„de och? 🙂

Sen skulle jag sÀtta en i varje hörn för att minska basen, man mÄste ha vÀldigt tjocka för att komma ner tillrÀckligt i frekvens men nÄgonting Àr bÀttre Àn inget.. Sen Àr de vÀl vÀggarna vid öronen och taket ovanför som Àr viktigast.

Sen skulle jag satsa pÄ en pÄ vÀggen bakom ocksÄ eftersom det ÀndÄ Àr ett ganska litet rum.

Postat

Tackar för tipsen , som vanligt alltid lika kul nÀr folk tar sig tid!

HĂ€r har jag satt upp lite dĂ€mpning som jag byggt , har 5 st till i samma mĂ„tt jag tĂ€nkte ha upp. NĂ„gon i taket och vĂ€ggen bakom. NÅgra synpunkter?

Tackar!!

img-9650.jpg

Postat

Det ser vÀldigt bra ut detdÀr mÄste jag sÀga. Snyggt jobbat!

Ja det Àr vÀl taket och sen bakom dig som jag skulle chansa pÄ, sen fÄr du testa dig fram helt enkelt.

Du vill gÀrna ha bort flutter och sÄnt. Men samtidigt vill du inte överdÀmpa rummet sÄ alla höga frekvenser försvinner.

Jag skulle sjĂ€lv behöva mer dĂ€mpning i mitt rum, men i slutĂ€ndan handlar det om att lĂ€ra sig sitt rum och det gör man med tiden med eller utan akustik 🙂

Du ser ut att ha lite fina grejjer i racket dĂ€r ocksĂ„ 😉

• 5 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)

Studio dagbok uppdatering!

Vill passa pÄ och tacka för de tips jag har fÄtt hittils! Uppskattas verkligen!

Nu Àr det dags att börja om lite och försöka fÄ det lite mer "cleant" och frÀscht

Jag har börjat röja ut. Som bilderna visar

Min plan Àr att in med ny matta (som andas), MÄla om vÀggar + tak.

tÀcka för fönster. Sedan bygga en spotlight box frÄn vÀgg till vÀgg rakt fram.

Bygge av studio bord i mdf och mÀta ut vart ljud absorbenter bör sitta.

Tanken med rummet Àr att kunna lÀgga sÄng + att kunna mixa. NÄgot sÀrskilt som jag bör ha i tankarna ?

Kommer post bilder utmed resans gÄng

(Obs, den "snea" pinnen i mitten av fönstret Ă€r för att hĂ„lla press mot de andra reglar tills limmet har torkat ordentligt 😼)

Tips Àr vÀlkommna!

post-30862-0-20385000-1390856001_thumb.jpg

post-30862-0-54355000-1390856801_thumb.jpg

Redigerat av KiliC
Postat

tips: tanka ner detta, lÀs allt och följ instruktionerna.

https://www.studio.se/index.php/topic/102586-pdf-med-akustikkonstruktioner/

nÀr det gÀller golvet sÄ bör det vara hÄrt(reflekterande), altsÄ inte heltÀningsmatta.

Postat

Tack för den artiklen! Rummet jag har Àr ganska litet 4,10 * 2,80 till tak Àr det bara 2,15

Är det oftast hörnen som Ă€r det man bör försöka Ă„tgĂ€rda först?

Är det nĂ„gon skillnad om jag skulle köpa fĂ€rdiga i skum, eller funkar det med de som Ă€r pĂ„ bilden om de höjs upp?

Golvet, eftersom jag har betonggolv , och det Àr kÀllare, sÄ hade jag tÀnkt lÀgga en matta för att det blir sÄ kallt dÀr. Speciell matta som andas.

LÀgga flytande golv med planton matta under och sedan dÀmpning, bygger för mycket pÄ höjden vad jag tror?

Vad Àr det bÀsta att göra dÄ?

Idag skall det mÄlas och inhandlas spÄnskiva till fönster och mdf skiva till skrivbordet

HĂ€rligt med tisdag!

Bilder kommer under kvÀllen.

Postat

Nu har jag mÄlat och donat grunderna. Skönt!

TÀnkt börja placera ut monitorerna.Har lite funderingar som jag hoppas pÄ att fÄ lite hjÀlp med

Jag har Genelec 8030. Enligt deras anvisningar sÄ skall monitorerna inte stÄ minder Àn 1,2 ifrÄn golvet.

och sedan 60 grader ifrÄn varandra och ca 5 cm ifrÄn vÀgg.

NÄgon som vet hur jag kan mÀta ut 60 vinkel mellan högtalare och lyssnings position.

Mitt rum Àr 2,80 brett

Tacksam för svar

post-30862-0-13273800-1391417952_thumb.jpg

Postat

Tjenare dÀr,

(Inte för det verkar vara nĂ„gon som kikar hĂ€r med utifall att 🙂

Nu börjar mitt egen tillverkade studiobord bli klart sÄ jag tÀnkte dela med mig.

Det som ÄterstÄr Àr rack skenor en stykning till

DÀrefter Àr det dags att mÀta in monitorerna och absorbenter

//Kim

post-30862-0-46961300-1391597492_thumb.jpg

sadomachine (oregistrerad)
Postat

Ser bra ut...

Postat

Idag skall jag styka bordet sista gÄngen, sedan Àr det pÄ med tÀcksidor pÄ sidorna ( no shit sherlock)

Sedan skall jag upp med absorbenter, NÄgon som vet vilket program jag kan ha för att mÀta upp rummet? BasfÀllor Àr det viktigaste som jag förstÄtt? Eller Àr det helt ifrÄn rum till rum.

Skall basabsorbenterna gÄ ifrÄn golv till tack eller rÀcker det att man sÀtter typ 1.20 höga vid varje hörn om de monteras i mitten mellan golv och tack? Tips mottages gÀrna!

//Kim

Postat

Idag skall jag styka bordet sista gÄngen, sedan Àr det pÄ med tÀcksidor pÄ sidorna ( no shit sherlock)

Sedan skall jag upp med absorbenter, NÄgon som vet vilket program jag kan ha för att mÀta upp rummet? BasfÀllor Àr det viktigaste som jag förstÄtt? Eller Àr det helt ifrÄn rum till rum.

Skall basabsorbenterna gÄ ifrÄn golv till tack eller rÀcker det att man sÀtter typ 1.20 höga vid varje hörn om de monteras i mitten mellan golv och tack? Tips mottages gÀrna!

//Kim

Snyggt bygge!

Programmet de flesta anvÀnder heter REW, det finns gott om trÄdar hÀr pÄ forumet om hur det funkar och hur du gÄr till vÀga.

BasfÀllor Àr ett mÄste, du vill behandla största möjliga omfÄng av frekvenser.

Bygg gÀrna frÄn golv till tak, en regel pÄ vardera vÀgg typ 60 cm ut frÄn hörn, stapla i glasullstrianglar och skjut fast ett tyg framför!

GĂ„r vĂ€ldans fort med 195mm isolering 🙂

Lycka till!

Postat

Tack

Snyggt bygge!

Programmet de flesta anvÀnder heter REW, det finns gott om trÄdar hÀr pÄ forumet om hur det funkar och hur du gÄr till vÀga.

BasfÀllor Àr ett mÄste, du vill behandla största möjliga omfÄng av frekvenser.

Bygg gÀrna frÄn golv till tak, en regel pÄ vardera vÀgg typ 60 cm ut frÄn hörn, stapla i glasullstrianglar och skjut fast ett tyg framför!

GĂ„r vĂ€ldans fort med 195mm isolering 🙂

Lycka till!

Tack sÄ mycket!

Nu har jag Àntligen fÄtt bordet klart, riktigt skönt

Ska dra hem REW ikvÀll och se om jag kan fÄ nÄgon koll pÄ det.

Ska det inte vara nÄgon luftspalt bakom basfÀllorna? Tack för tipset, har du kört pÄ det viset?

drloop (oregistrerad)
Postat

HÀligt! Jag antar att du inte satt upp högtalrna permanent sÄ som det Àr pÄ bilden. Det bÀsta Àr att ha en liksidig triangel mellan dig och högtalarna. Men det vet du sÀkert om. Lycke till, snyggt bord!

Postat

HÀligt! Jag antar att du inte satt upp högtalrna permanent sÄ som det Àr pÄ bilden. Det bÀsta Àr att ha en liksidig triangel mellan dig och högtalarna. Men det vet du sÀkert om. Lycke till, snyggt bord!

Tack drloop!

Nej, det Ă€r inte permanent 🙂

Ska stĂ€lla in avstĂ„nden rĂ€tt nĂ€r jag försökt förstĂ„ mig pĂ„ REW , annars fĂ„r jag köra spegelmetoden igen 🙂

SÄhÀr ser det ut nu,

Ska sÀtta skenor under bordet sÄ jag kan ha keyboarden dÀr och sedan sÀtta min lilla monitor station rakt fram sÄ alla kablarna kan gÄ ner under bordet.

post-30862-0-64657800-1392017857_thumb.jpg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.