Jump to content
Annons

Mastering av en låt


skydrumz

Recommended Posts

Hej !

Blev nyss klar med min första låt, ÄNTLIGEN 🙂

Det som är kvar är ju då mastering, jag kan verkligen inget om det alls...

Hur viktigt är det att mastra?

Jag skulle väldigt gärna vilja att ni lyssnar på låten och ger lite åsikter om hur mixen är och om låten ens behöver mastras.

Nu är volymen ganska låg för att annars peakar den rött, fixas det med mastering?

Är mastering något som en producent behöver kunna eller ska jag låta någon/skivbolag göra det åt mig?

https://soundcloud.com/legendofdeath/skydrumz-sparkling-original

Jag tackar för mig och ber er fråga mig om något är oklart 🙂

Redigerat av legendofdeath
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter bra(i mina Imac högtalare iaf). Är du nöjd så är det inget som säger att du måste skicka iväg den för att mastras. Släng på en Limiter som har sitt out-tak vid -0.2db så hindrar du mastern från att peaka och pressar ihop ljudfilen och får upp volymen på den. Ta en glass och var glad 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Att man måste ha råg i ryggen och få vatten på kvarnen innan man rider in och nyttjar den typ av förmenta spjutspetsteknik som mastring(mastering) utger sig för att vara.

om jag tolkar ditt svar rätt, så ska man inte mastra själv första gången då man inte har potentialen?

Det kommer bara bli sämre om jag mastrar själv då

Redigerat av legendofdeath
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Låter bra(i mina Imac högtalare iaf). Är du nöjd så är det inget som säger att du måste skicka iväg den för att mastras. Släng på en Limiter som har sitt out-tak vid -0.2db så hindrar du mastern från att peaka och pressar ihop ljudfilen och får upp volymen på den. Ta en glass och var glad 😎

Kan du rekomendera någon limiter? Har endast Fruity limiter, fast den kanske duger?

Får det dock inte bra med den...

out-tak menar du då Gain?

Redigerat av legendofdeath
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du mixa så här bra kan du säkert även mastra.

Ev skulle du kunna ta en eq och med ett väldigt smalt q-värde testa att skära lite på olika basfrekvenser. Kanske skära väldigt lite vid 100 hz? O sen en lika liten boost vid 65 hz?

Och limiter kan väl vara bra, men ju mer limiter ju mindre skakar ett dansgolv av de här maffiga rytmerna. En dj står i vilket fall alltid med ena handen på volymen o ett öga på mastervolymens VU-staplar.

Jag tycker det var skitbra gjort.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du mixa så här bra kan du säkert även mastra.

Ev skulle du kunna ta en eq och med ett väldigt smalt q-värde testa att skära lite på olika basfrekvenser. Kanske skära väldigt lite vid 100 hz? O sen en lika liten boost vid 65 hz?

Och limiter kan väl vara bra, men ju mer limiter ju mindre skakar ett dansgolv av de här maffiga rytmerna. En dj står i vilket fall alltid med ena handen på volymen o ett öga på mastervolymens VU-staplar.

Jag tycker det var skitbra gjort.

Väldigt givande svar ! tack 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

 

om jag tolkar ditt svar rätt, så ska man inte mastra själv första gången då man inte har potentialen?

Nej tvärtom.

Det kommer bara bli sämre om jag mastrar själv då

Antagligen kommer det bli lite sämre än om du skickar iväg den till erfarna mastrare med snordyr utrustning och kalibrerad lyssningsrum och betalar 1000-lappar till dem. Men skillnaden kommer inte vara så brutal. Lyssnaren kommer inte bry sig.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...