Jump to content
Annons

Ritning för ISO-cab i Garderob


Växjölirarn

Recommended Posts

Har ett grymt ljud men vill kunna kräma på lite när jag spelar in på natten samt utan att grannarna störs då jag bor i lägenhet.

Bifogar min ritning innan jag börjar bygga för att få input och se om jag tänker helt galet någonstans.

Min största fråga är nog om det är värt att isolera utanför min låda eller om det räcker att isolera innuti bara då min isocab byggs in i en redan existerande garderob?

Jag kommer att bygga en egen låda som placeras inuti garderoben.

Utrustning för övrigt är:

HT-1R blackstar topp

EC-1000 gitarr

Focusrite 6 USB

Här kommer min ritning:

34htjia.jpg

Redigerat av Växjölirarn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite snabbt...

Du behöver bygga en ljudtät låda med styva / tunga material för att kunna uppnå en ljudisolerande funktion. isoleringen i sig dämpar i stort sätt inget ljud utan det är skalet som du behöver fokusera på. Kolla runt i de olika studiobyggetrådarna vad gäller principen för detta.

Oftast brukar det vara svårt att få till bra ljud i såna små boxar, men det kanske finns andra här på forat som har andra erfarenheter. har för mig att bl.a. Chruncher har byggt isoboxar med celestionelement.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ursäkta om jag är trög, men ett flytande golv = typ att den står på en spånskiva och sedan mellanrum 1cm luft överallt på själva boxen?

Och försök att bygga den utan parallella innerväggar.

Ok så en enda låda med tjock MDF fast med vinklat akustiskt material antar jag?

Redigerat av Växjölirarn
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Bump!

Jag hittade denna ritning som jag tror stenhårt på!

ISOcabwithlabyrinthandport_zpsd88f903b.jpg

ISOcabwithlabyrinthand2ports_zpscb37d975.jpg

Av alla ISO-BOX som jag har läst om är det Silent Sister som får bäst betyg för att det inte låter "boomy" eller "boxing" sound ifrån lådan. Det finns bara ett sätt att åtgärda detta på och det är att släppa in luft.

Jag har en 1Watt topp förstärkare som redan låter kanon på låg volym, jag behöver bara sänka volymen med typ 10db så är jag nog i hamn med bra kvalite i min inspelning.

Jag kommer också ställa hela ISO-lådan i en garderob som gör att det försvinner ett par decibell till.

Min fråga, tror ni att jag behöver hålet i själva brädan där högtalaren sitter eller räcker det med ett externt hål i ytterlådan?

Det fina här är ju att jag kan labba med att täcka för hålet sedan för att få rätt ton/mängd ljud som försvinner ut.

Redigerat av Växjölirarn
Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte membranet också får tillgång att röra på sig så försvinner väl hela principen med att bygga den här kanalen ut för luften?

Kan tänka mig att det är det som får den att inte låta just boomy eller boxig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sysslat en hel del med isoboxar....

Vad kan man säga.....

Det låter skit!

Det går att göra bra men blir ganska dyrt för du behöver upp i hyfsad storlek på lådan.

Orsaken till att dessa låter gräsligt är för att ljud behöver lite distans att resa för att hinna "mogna" om man får kalla det för det.

Gittarer är känsligare än bas i detta läget.

Den box jag byggde senast var en sluten låda där du kunde ställa in en fyrtolva och sedan micka internat.

Det är inget jag rekommenderar.

Bättre då med en POD eller annan typ av simulationspluggar för gitarrer.

Det blir mer för pengarna.

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jahap, då var lådan ihopsnickrad. och jag citerar Mojje Cruncher Andersson...

Det låter: SKIT!

Nu ger jag fan UPP!!!!!!

Jag ska ge det ett försök till med akustik absorbenter,får jag inte bra ljud ska jag sälja av mitt högtalarelement och så kommer jag ge FAN i att spela in tung distad gitarr som tydligen är helt omöjligt att spela in om man inte har en proffsstudio.

Ja, jag har provat digitalsimuleringar och de låter fan värre än min isobox.

Vad kostar det att hyra in sig i en studio och sitta och lira 4-5 timmar, det är nog det jag kommer göra i fortsättningen...

Wellness music, var bor du? Får jag komma hem till dig och spela en helg!!! =)

FAN vad sur jag är nu alltså... Med en liten 9 månaders och lägenhet är det OMÖJLIGT för mig att mica upp ens med min 1W blackstar...

mvh

Jävligt besviken

Redigerat av Växjölirarn
Link to comment
Dela på andra sajter

Trist, när du lagt ner så mycket jobb... Har aldrig testat isobox, skönt att man har anpassade rum till att kräma gitarrrer på fullt blås i studion. Testa något av det Cruncher föreslår, kör själv enbart pluggar till gitarr hemma och faktiskt även i studion en hel del. Jag tycker det går att få till feta gitarrljud väldigt bra numera med pluggar. I slutänden är det ingen som kan höra att det används pluggar i en produktion i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill veta hur Dead by April spelar in, det är det gitarrljud jag vill ha. =)

Sen att det är duktiga musiker som vet hur man spelar och mixar till skillnad från mig är en annan sak! haHAHAHA

Fan, lite bättre humör nu, men är så irriterad på detta.

Piano, keyboard kan jag få sån jävla bra kvalite men just gitarrer är inte lätt.

Sist jag spelade digitalt använde jag POD 2.0 och V-AMP 2, fy fan V-Amp 2, kan vara det värsta skiten jag hört i hela mitt liv! Vem tycker att det låter bra!?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

BUMP!

Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan! =)

Igår så tittade jag på boxen med avsky och beslöt mig för att stoppa in SM57:an igen.

Istället för att stänga till locket så stängde jag bara till dörren till garderoben (som isoboxen står inuti) vilket gjorde att ljudvolymen bara gick ner typ 25% men det är helt luftigt/öppet från högtalarelementet.

Vred på lite bra volym tills det blev "ok, inte alls högt" i rummet jag sitter i samt att jag denna gång drog ner på gainen lite mer rejälare.

Pannade två track 100% höger och vänster...

Åhh fyyy fan! Nu är jag tillbaka liiite igen iaf!

Bästa micposition hittils och kvaliten är helt ok! låter inte alls boxigt längre då allt är öppet! Jag har inte ens installerat mina absorbenter och vinkelväggar i boxen utan kör bara mot rena mdf väggarna!!!

beställde genast absorbenter och ska skickra ihop väggar i boxen så att inte jag får paralella väggar så kommer det låte ännu bättre.

Om jag sen kör liiiite EQ typ low-pass så har jag nog rätt bra kvalite för att vara en sketen hemmastudio.

FAST, jag vet också varför det lät bättre denna gång. Jag har fått utdelning av mina gitarrlektioner på sistonde som antagligen gör mest för ljudet. =)

Hoppet har tänts igen, facklan brinner!!!

Ny preamp är också på väg från thoman! En Golden Age Project 73 MK2 som jag tror stenhårt på!

Redigerat av Växjölirarn
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...