Jump to content
Annons

Klicktrack med bakgrundsmusik?


toniced

Recommended Posts

Hej Alla!

Efter många som gått utan att jag spelat ute har jag förstått att saker har förändrats med teknik och hårdvara mjukvara mm.

Vi har ett litet problem som vi inte riktigt vet hur vi ska lösa! Hoppas att någon vet hur man ska göra här på forumet. Eller att ni kommer med en bättre lösning.

Vi ska helt enkelt spela med klick och bakgrundsmusik.

Hur gör vi detta lättast?

Tanken är att vår trummis ska styra det hela. Önskemål vore en MP3 spelare som har 4 utgångar där klicktrack ligger på en utgång och bakgrundsmusiken på två spår, då de är i stereo.

Bara trummisen ska höra klicket. Bakgrundsmusiken ska rätt ut i PA.

Det ska vara lätt att ha en spellista som man lätt kan starta/stoppa, bläddra genom.

Jag har kikat på Albeton Live men det är för mycket att ha med sig? eller inte?

Några bra tips på en lösning????

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det enklaste är en laptop med ett fyrkanaligt externt ljudkort. Kanal ett och två är musiken, och trean är click. Sen splittar man musiksignalen till PA't och trummisens lyssning, och till trummisens lyssning mixar man då även in clicket.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Som en parentes ska sägas att det är exakt det vi ska göra också. Jag är då trummisen i sammanhanget. Tänkte först köra med en fyrkanalig hörlursmixer med aux in på varje kanal (Samson S-phone) som routas via mitt RME-kort så backing går ut i PA och jag kan mixa in klicket. Alternativt kan då övriga också ta lite in-ear. Fast VC's lösning ovan är troligtvis bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar ofta lika bra med backingtrack i mono. Det gör det enklare att hantera. Mixa backingtrack till vänster och klicktrack till höger och använd valfri spelare.

Detta alternativ är givetvis det enklaste. Då alla vi har iPhone. Det kanske inte gör så mycket att det är mono man matar till PA. I så fall får man se över balansen då det spelas i mono om några spår är lite ur fas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som en parentes ska sägas att det är exakt det vi ska göra också. Jag är då trummisen i sammanhanget. Tänkte först köra med en fyrkanalig hörlursmixer med aux in på varje kanal (Samson S-phone) som routas via mitt RME-kort så backing går ut i PA och jag kan mixa in klicket. Alternativt kan då övriga också ta lite in-ear. Fast VC's lösning ovan är troligtvis bättre.

Tack för ditt utförliga inlägg. Jag har utrustning så vi kan göra så. Har ett Apollo ljudkort från UAD. Men det får stanna i studion 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enklaste är en laptop med ett fyrkanaligt externt ljudkort. Kanal ett och två är musiken, och trean är click. Sen splittar man musiksignalen till PA't och trummisens lyssning, och till trummisens lyssning mixar man då även in clicket.

Samma tanke hade jag med. Men! Då måste datorn vara helt ok och checkas extra noga var gång innan spelning. Hmmmmm.... Man kan kanske bygga egen mini atx med ssd till ändamålet? Bör vara mer tåligare att transportera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...