Jump to content
Annons

Parallellkomprimering (Pär Lönns tips ?)


cornado

Recommended Posts

Sitter hemma och testar Pär Lönns tips från studio ang parallellkomprimering

En grej som jag inte fattar är att

Han skickar ett helt trumpaket till en buss där han sätter en (Bypassad) Komp

sedan gör han samma sak igen fast denna gång har han en obypassad komp.

Alltså har han 2 olika bussar.

frågan är varför gör han så ? han kan lika gärna skicka alla till en buss .

Vad gör den bypassade kanalen ?

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Den gör att du behåller transienterna. Man kan komprimera hårt på en buss men ändå få tryck i transienterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Han skickar ett helt trumpaket till en buss där han sätter en (Bypassad) Komp

Den intressanta frågan är väl varför han lägger en kompressor som inte ska användas på spåret .

Är det en rest från gamla tider för att undvika fasfel, att hosten inte kunde kompensera för delayet som blir genom plugins?

Har inte Logic så jag vet inte om detta är åtgärdat för Logic.

Däremot behöver man inte tänka på detta i Cubase, delay genom plugin kompenseras automatisk sedan flera år tillbaka för de flesta pluggar, det har jag kollat med Steinberg support.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Pär Lönn är en fantastiskt trevlig person. Träffar honom för lite nu för tiden. Men jag har inget musikaliskt ihop med honom (...förutom att han spelade gitarr i vårt band vid ett tillfälle för länge sedan. ...Med en vit Hagström Super Swede, eller Swede).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej cornado!

Först:

Poängen med två bussar är att man blandar ett komprimerat trummpaket med ett okomprimerat.

Då hör man (som någon i ett tidigare inlägg skrivt) transienterna från trummorna på den rena busen samtidigt som det "fläskar på" i den komprimerade bussen.

Vill man dock bara köra med en buss kan man testa att klicka på den lilla pilen längst ner i höger på

kompressorn. Längst ner på fliken finns Output Mix där man kan ställa balansen mellan ren/komprimerad signal.

Det är dock helt korrekt att man inte behöver bypassa en kompressor på den "rena" bussen.

Detta är faktiskt en liten miss från mig eftersom pluggarna sedan ett tag tillbaka är delaykompenserade.

Har kanske hängt kvar lite väl länge i prestandan från de älder versionerna av Logic:-)

Mvh

Pär

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man dock bara köra med en buss kan man testa att klicka på den lilla pilen längst ner i höger på

kompressorn. Längst ner på fliken finns Output Mix där man kan ställa balansen mellan ren/komprimerad signal.

Finns denna Mix-funktion hos någon kompressor i Cubase 7 (direkt i kompressorn) ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför över huvud taget ha en kompressor på ena bussen om den ändå är i bypass? Gissar att Per har kopierat den buss som har en kompressor, och sedan bypassat den kopierade bussens kompressor på den buss där kompressorn inte ska arbeta, eller?

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar bara skicka ut de kanaler jag vill komprimera till en trumbuss och sedan komprimera den (bussen). På så sätt får jag ju ett trumpaket som jag kan komprimera ski#¤" ur samtidigt som jag har "rena" trummor på respektive kanal. Fattar inte vitsen med att ha två.......missar jag något?

Varför över huvud taget ha en kompressor på ena bussen om den ändå är i bypass?

Det är dock helt korrekt att man inte behöver bypassa en kompressor på den "rena" bussen.

Detta är faktiskt en liten miss från mig eftersom pluggarna sedan ett tag tillbaka är delaykompenserade.

Mvh

Pär

Edit: Tack för att du tog dig tid och hälsade på, Pär. 🙂

Redigerat av BluesBoy
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

..trumpaket som jag kan komprimera ski#¤" ur samtidigt som jag har "rena" trummor på respektive kanal. Fattar inte vitsen med att ha två.......missar jag något?

Om du skickar de "enskilda" trummorna till en stereobuss kan du höja och sänka trummorna därifrån om du har satt en mix mellan trummorna som du är nöjd med.

Tänk dig att du är nöjd med mixen på trummorna efter mycket rattande. Nu kommer du på att du bör höja trummorna en bit hur gör du då..?

Eller fattar jag dig fel?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför över huvud taget ha en kompressor på ena bussen om den ändå är i bypass? Gissar att Per har kopierat den buss som har en kompressor, och sedan bypassat den kopierade bussens kompressor på den buss där kompressorn inte ska arbeta, eller?

Läs min fråga och Per Lönns svar. Nu skulle iofs jag läst BB svar på din fråga som jag frågat och Per lönn svarat.... 😳

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du skickar de "enskilda" trummorna till en stereobuss kan du höja och sänka trummorna därifrån om du har satt en mix mellan trummorna som du är nöjd med.

Tänk dig att du är nöjd med mixen på trummorna efter mycket rattande. Nu kommer du på att du bör höja trummorna en bit hur gör du då..?

Eller fattar jag dig fel?

Jovisst, det ligger väl något i det i och för sig, men jag försöker sätta "rätt" volym från början (absolut inget kaxigt/störigt menat) och sedan bara mixa in den komprimerade stereobussen. Självklart är det väl smidigt att kunna ha hela trumpaketet "rent" på ett stereospår för att sedan skjuta på med det komprimerade trumpaketet. Jag ser det väl som ett onödigt extrasteg, antar jag.

Jag har provat att skicka iväg hela trumpaketet och lagt det på samma spår basen, i försök att "limma" ihop dem bättre.

Varje mix blir olik den andra vad gäller send hit, stereobuss dit osv, eftersom jag inte "hittat" mitt arbetssätt ännu.

Å andra sidan blir det ju svårt att hitta ett när man gör olika hela tiden. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs min fråga och Per Lönns svar. Nu skulle iofs jag läst BB svar på din fråga som jag frågat och Per lönn svarat.... 😳

Per Lönn svarade "Det är dock helt korrekt att man inte behöver bypassa en kompressor på den "rena" bussen."

Bypass eller inte så ligger det alltså en kompressor på det rena spåret som han menade INTE skulle ha någon kompressor, åtminstone såg hans svar ut på det viset!

[Edit: tillägg]

...därför skrev jag "Varför över huvud taget ha en kompressor på ena bussen om den ändå är i bypass?"

...men jag skulle kanske ha skrivit/frågat:

Varför ens ha en kompressor på en buss som ska vara ren, dessutom icke bypassad?! 🤪

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

För att se till att båda bussarna fick samma latency, så det inte blev fasfel.

Fanns några DAWs som inte hade automatisk latency-kompensation förut.

"Detta är faktiskt en liten miss från mig eftersom pluggarna sedan ett tag tillbaka är delaykompenserade.

Har kanske hängt kvar lite väl länge i prestandan från de älder versionerna av Logic"

Jag ber honom att titta förbi här!

Snyggt jobbat 🙂 Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

För att se till att båda bussarna fick samma latency, så det inte blev fasfel.

Fanns några DAWs som inte hade automatisk latency-kompensation förut.

"Detta är faktiskt en liten miss från mig eftersom pluggarna sedan ett tag tillbaka är delaykompenserade.

Har kanske hängt kvar lite väl länge i prestandan från de älder versionerna av Logic"

Snyggt jobbat 🙂

Ah, tack Signia, nu ser jag hur Per tänkte 😊 ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns säkert flera med bättre kunskap som hoppar in, jag skulle säga att om man vill bevara "naturliga transienter". En annan grej är arbetssättet, Det kanske är lättare att dra upp en regel och blanda in kompression och lyssna när det blir lagom, än att försöka A/Ba olika ratio och tröskelinställningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...