ApelsinKanon Postat 26 mars 2013 Postat 26 mars 2013 Tjeeeeena.. Ănnu en trĂ„d om studiomonitorer!? FrĂ„gan om val av studiomonitorer har stĂ€llts mĂ„nga gĂ„nger hĂ€r pĂ„ forumet. För mĂ„nga? Har jag lĂ€st dom andra trĂ„darna? Svar; MĂ„nga, men förstĂ„s har jag missat flertalet. Dom flesta av oss som stĂ€ller frĂ„gan vill ha tag i ett par skitbilliga monitorer som Ă€r helproffsiga!!?? Vi kan alla svaret INNAN vi stĂ€ller frĂ„gan. Det finns inga billiga proffsmonitorer. Smakar det, sĂ„ kostar det. SĂ„ lĂ„t mig slippa detta (standard)svaret eftersom jag fattar att det Ă€r 100% rĂ„ sanning. đ Jag Ă€r ute efter att fĂ„ bĂ€sta möjliga "skitmonitorer" givet min budget; max 4500 kr/paret. Jag stĂ€ller ett par frĂ„gor. Svara pĂ„ nĂ„gon eller alla. Gör som Du vill. Har Du tröttnad pĂ„ "monitor"-trĂ„dar; sĂ„ sluta lĂ€s nu och gör nĂ„tt trevligare. đ FrĂ„ga 1 (och den viktigaste): Finns det inga oberoende tester av (hemmastudio-)monitorhögtalare? Kan nĂ„gon vĂ€nlig sjĂ€l svara med nĂ„gra lĂ€nkar sĂ„ blir jag alldeles rödmosigt tacksam och rörd. FrĂ„ga 2: Varför Ă€r en "rak" och Ă€rlig högtalare inte det man vill ha? Tycker mig mellan raderna lĂ€sa att vissa högtalare lĂ„ter bĂ€ttre. Borde det inte vara "lĂ„ter Ă€rligare"? Vissa högtalare med rak/Ă€rlig frekvenskurva ratas, tycker jag, trots min ringa förkunskap. eller har jag fel? Shoot man!!! *duckar* ..och vore det sĂ„ enkelt ("att dom borde vara "raka"/Ă€rliga) borde detta vara en rent teknisk/objektiv frĂ„ga. Det borde gĂ„ att mĂ€ta. Eller? ...Eeeh!? Ăven jag kikar pĂ„ dom billiga â "amatörhögtalarna" â och sitter och vrider och vĂ€nder det jag lĂ€ser. Tanken slĂ„r mig; jag borde Ă„ka och lyssna pĂ„ dom. I samma stund tĂ€nker jag; blir det inte att man köper dom som lĂ„ter "bra" istĂ€llet för dom som Ă€r Ă€rliga? Hmm.. Mycket snack Ă„ lite verkstad.. NĂ„vĂ€l; vad sitter jag och vĂ€ljer mellan? Jag vĂ€ljer mellan Yamaha HS80M, Behringer 3031A Truth, Behringer 2030A Truth, Behringer, Adam A7X, KRK RP8 RoKit G2. Ni fĂ„r gĂ€rna hjĂ€lpa mig vĂ€lja.. đ ..men gĂ€rna sakliga argument.. GĂ„r det? đ Musikstil; soul/funk. Lokal: Liten sketen sovrumsstudio. NĂ„gra frĂ„gor och funderingar frĂ„n en sĂ„ gott som oinitierad, men intresserad, novis! đ /ApelsinKanon
JohnRick Postat 26 mars 2013 Postat 26 mars 2013 Med den budgeten hade jag tagit Yamaha HS80 (eller 50 beroende pÄ rumsstorlek). Adam A7x Àr ju ocksÄ rosade, men de kostar vÀl snarare 4500/styck.
ApelsinKanon Postat 26 mars 2013 TrĂ„dstartare Postat 26 mars 2013 Med den budgeten hade jag tagit Yamaha HS80 (eller 50 beroende pĂ„ rumsstorlek). Adam A7x Ă€r ju ocksĂ„ rosade, men de kostar vĂ€l snarare 4500/styck. Tack JohnRick. Den typen av enkla och raka svar Ă€r uppskattade. đ
Bergstrom93 (oregistrerad) Postat 26 mars 2013 Postat 26 mars 2013 Ăger ett par yamaha HS50 nu som Ă€r ett par schysta monitorer, speciellt i den prisklassen. Dock sĂ„ jobbar jag mycket med dansmusik sĂ„ nu kĂ€nner jag att dem Ă€r alldeles för fattiga i basen Ă€n vad jag egentligen behöver. Har hört mycket gott om Adam a7x sĂ„ jag ska sjĂ€lv Ă„ka och provlyssna dem, jĂ€mföra dem med yamaha HS80 och andra. men pĂ„ a7x Ă€r det ca 4400kr/st. Hoppas deras bas rĂ€cker för mig bara. đ
everlastingrecords Postat 26 mars 2013 Postat 26 mars 2013 Var bor du? Deluxe Music i Sthlm har tex lyssningsrum dÀr du kan sitta i lugn och ro och lyssna pÄ de olika monitorerna till musik du sjÀlv kÀnner till och vet hur det ska lÄta.
Erik dP Postat 26 mars 2013 Postat 26 mars 2013 (redigerat) En kompis till mig, med hemmastudio, har tre olika högtalare frÄn samma svenska tillverkare. Minstingarna lÀr anses bra och sÀljas som byggsats om man vill komma undan billigare. Dom minsta heter Ino Audio piP. Jag har förstÄtt det som att de ska vara raka i frekvensgÄngen. Min kompis Àr lite finsmakare och har ett par för ca 30000kr ocksÄ. Han lyssnade pÄ Genelec och diverse andra studiomonitorer innan han valde dessa. Ibland tror jag att han gÄtt med i en sekt, sÄ gott som han talar om dom. Man fÄr googla lite, men denna prisuppgift enligt en post i Är: "...Sedan skall man givetvis jÀmföra PiP fÀrdig med andra. Om jag ser rÀtt med lite fÀrg pÄ kommer man upp i 12.000 sek idag. SÄ billig Àr den ju inte direkt. Sedan om den Àr prisvÀrd eller inte Àr upp till var och en. SjÀlv köpte jag mina i byggsats för Ärets pris 5.500 kr..." Detta Àr en bild (om jag inte missminner mig): http://www.google.se/imgres?imgurl=http://i10.photobucket.com/albums/a111/micke5721/piP2.jpg&imgrefurl=http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic%3D108493&h=353&w=245&sz=13&tbnid=e9NIHBH6GaA6lM:&tbnh=89&tbnw=62&prev=/search%3Fq%3Dino%2Baudio%2Bpip%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=ino+audio+pip&usg=__9QD1WYTgjUMzUrjN734fMYh1Ebk=&docid=Qo2S8tyUMTU83M&hl=sv&sa=X&ei=S7RRUb6sNKj44QTs-4DQBg&ved=0CDYQ9QEwAg&dur=1 Redigerat 26 mars 2013 av Erik dP
MÄsart Postat 26 mars 2013 Postat 26 mars 2013 (redigerat) Jag kan verkligen rekommendera Yamaha HS80M, fruktansvÀrt bra monitorer för pengarna! Jag Àr hur nöjd som helst med mina. Redigerat 26 mars 2013 av MÄsart
Guitar Nilsson Postat 26 mars 2013 Postat 26 mars 2013 Jag har passiva 80-tals JBL L50, köpte dem för 2000 kr (fick pÄ köpet en Pioneer reciever frÄn 76 som jag skÀnkt dottern) med nyrenoverade kanter pÄ basarna, de torkar visst sönder efter 30 Är... Innan hade jag aktiva lÄdor jag glömt vad de hette, det lÀt hyfsat ur dem, men skit ur alla andra system, bÀsta jag gjort att köpa gamla USA-tillverkade JBL... Har Àven haft 90-tals dansktillverkade JBL TXL 10, de var inte alls samma sak, inte alls nÄgra studiomonitorer. FörstÀrkare köpte jag en ny Yamaha med subutgÄng, den driver en aktiv Prodipe 10 sub, jag har satt en passiv volymratt pÄ den sÄ jag kan lyssna bÄde med och utan subben, och Àven att för att testa dra pÄ den lite för mycket, jÀklar vad mkt djupa bastoner man hör ur en sub som vanliga lÄdor inte Äterger alls. Jag tycker det Àr Àr bÀttre med separat sub Àn att ha sÄ stora fullrange monitorer att de gÄr ner till 30 hz, för det Àr sÄ j-a bra att kunna stÀnga av subben och lyssna hur kagge o elbas lÄter utan sub. Ofta fÄr jag Àndra eq pÄ elbasen sÄ den hörs tydligt i monitorerna Àven utan subben. JBL L50 gÄr ner till ungf 50 hz, dom kör jag helt odelat fullrange, sen har jag stÀllt subbens delningrfrekvens pÄ 50 hz, tycker det Àr skitbra. Numera kr jag alltid musik ur I-phonen o jÀmför med, det Àr nÄt alla borde göra mer, dÄ kan man nog fÄ ett bÀttre resultat Àven med riktig billiga datorhögtalare... SÄ passiva högtalare kan vara ett alternativ... JBL gör en liknande trevÀgs passiv monitor idag, den kostar 16000 för tvÄ. Att man kan stÀlla volymen pÄ mid o diskant Àr ocksÄ bra i olika rum. Skulle jag köpa nya grejer skulle jag absolut satsa pÄ att ha en seperat sub man kan stÀnga av eller ha pÄ. Utan sub blir det garanterat fel i basen, samma sak i högbas/lowmidd om man INTE kan stÀnga av subben o lyssna Àven pÄ det viset... Finns inte Yamaha HS80M Àven som passiva?
ApelsinKanon Postat 27 mars 2013 TrĂ„dstartare Postat 27 mars 2013 Tack för alla konstruktiva tips. KĂ€nns som att HS80M ligger bra till. Har jag fattat rĂ€tt sĂ„ lĂ„ter dom Ă€rligt men inte sĂ„ roligt. Köper nog dom och kompletterar med en enklare (befintlig) sub. Basen fĂ„r jag sedan detaljstudera i lurarna (mĂ„ste köpa nya!!) Ă€ven om jag antar (om jag fattat rĂ€tt) att det inte Ă€r helt rĂ€ttvisande. Bergstrom93: Tack för feedbacken! Everlastingrecords: FĂ„r titta in pĂ„ de lux. Bor pĂ„ landet men Ă€r i kungliga huvudstaden med jĂ€mna mellanrum. đ Erik dP: Har nog en ganska realistisk bild av min hĂ€ndighet, sĂ„ det fĂ„r bli ett par fĂ€rdigbyggda.. đ Guitar Nilsson: FörĂ€lskade mig i JBL "som högtalare" för 30 Ă„r sedan dĂ„ jag hade en Fender Twin Reverb med JBL i. Det rena ljudet var grymt! Ă ngrar vĂ€ldigt mycket att jag sĂ„lde den stĂ€rkaren. đ HS80M som passiv? Vet inte, men kan kolla.. đ
DMM Postat 27 mars 2013 Postat 27 mars 2013 TS: Glöm för all del inte att frÄga om du kan fÄ lÄna hem ett par av den sort du Àr mest intresserad av och testa i din miljö dÀr du ska jobba, alternativt att du gör klart att du kanske vill pröva olika monitorer i hem-miljö, om du har möjlighet alltsÄ.
MĂ„sart Postat 27 mars 2013 Postat 27 mars 2013 (redigerat) Tack för alla konstruktiva tips. KĂ€nns som att HS80M ligger bra till. Har jag fattat rĂ€tt sĂ„ lĂ„ter dom Ă€rligt men inte sĂ„ roligt. Köper nog dom och kompletterar med en enklare (befintlig) sub. Basen fĂ„r jag sedan detaljstudera i lurarna (mĂ„ste köpa nya!!) Ă€ven om jag antar (om jag fattat rĂ€tt) att det inte Ă€r helt rĂ€ttvisande. Det Ă€r ju det som Ă€r sjĂ€lva poĂ€ngen med studiomonitorer, att dom ska lĂ„ta Ă€rligt. Vill man ha "roligt" ljud sĂ„ fĂ„r man köpa HiFi-högtalare. HS80M gĂ„r förvĂ„nansvĂ€rt djupt, jag klarar mig fint utan sub. Jag kapar Ă€ndĂ„ allt under 40 hz nĂ€r jag mixar... Hoppas att du blir nöjd vad du Ă€n vĂ€ljer! đ Redigerat 27 mars 2013 av MĂ„sart
slejnard Postat 27 mars 2013 Postat 27 mars 2013 Kolla upp ADAM F7. Fick mina igÄr och Àr vÀldans nöjd. Ligger pÄ ca 5 papp paret. http://www.thomann.de/se/adam_f7.htm
ApelsinKanon Postat 28 mars 2013 TrĂ„dstartare Postat 28 mars 2013 DMM: Tack för tipset. đ MĂ„sart: just sĂ„.. đ ..men om allt vore objektivt & mĂ€tbart skulle en bra mĂ€tutrustning kunna ge oss facit till hela (studiohögtalar-)marknaden och vi slapp byta bra idĂ©er med varandra.. đ Upplever det som att en del "tyckare" Ă€ndĂ„ Ă€r lite "fĂ€rgade".. NĂ€r man lĂ€ser vad folk skriver sĂ„ Ă€r det mycket mer "den lĂ„ter skit" i tyckerierna Ă€n pĂ„stĂ„enden typ "denna högtalare klarar inte Ă„terge höga mellanregistret och basen korrekt". eeehh! ..om nĂ„n nu fattar vad jag menar. Slejnard: Vad valde Du mellan? ..och vad gjorde att Du valde ADAM F7? Tack för svaren! đ)) /ApelsinKanon
bREAK THE NORM Postat 31 mars 2013 Postat 31 mars 2013 Jag har haft ca 30 olika par monitorer och Yamaha HS80 Àr helt grymma för pengarna. Har haft monitorer som kostat 4 gÄnger sÄ mycket som Àr sÀmre. Rekomenderas varmt. J 1
ApelsinKanon Postat 2 april 2013 TrÄdstartare Postat 2 april 2013 HS80M bestÀllda.. Skall bli kul att testa nÀsta vecka..
bREAK THE NORM Postat 11 april 2013 Postat 11 april 2013 HS80M bestÀllda.. Skall bli kul att testa nÀsta vecka.. Kul! Tror inte du blir besviken:)
ApelsinKanon Postat 11 april 2013 TrĂ„dstartare Postat 11 april 2013 Ă terkoppling: Ăn sĂ„ lĂ€nge â med reservation för mina bristande erfarenheter/kunskap â sĂ„ Ă€r jag mer Ă€n nöjd med högtalarna. đ Hittade direkt en hel del saker i mina slasklĂ„tar "att arbeta med" som jag inte lade mĂ€rke till i lurarna. Varför jag inte upptĂ€ckte dessa "missljud"/frekvenser i lurarna Ă€r ju egentligen konstigt. Kanske beroende pĂ„ att det inte Ă€r nĂ„gra proffslurar, men det kĂ€ndes som man lyssnade pĂ„ ett "annat sĂ€tt" nĂ€r man lyssnade genom monitorer. Konstigt. ... (har mycket att lĂ€ra)
Bbenderman Postat 11 juli 2013 Postat 11 juli 2013 (redigerat) Ja vilka av dessa tror ni lÄter bÀst. Alesis M1 mk2 KRK RP8 Yamaha HS 8 Behringer B3030A Truth Har som sagt va Fostex PM05 och de lÄter inte sÄ roligt. Men har ocksÄ ett par Alesis Monitor 2 trevÀggs med 10" de Àr jag mycket nöjd med men Àr de Àr stora dÀrför svÄrplacerade. Kör ocksÄ med Subwoofer en Canton med dubbla 9" Har hört Alesis M1 de lÄter bra Lyssnade ocksÄ pÄ Behringer B3030A de lÄter vÀldigt bra försökte att blunda Ä glömma att det stod Behringer pÄ dem. Ja de lÄter tusen gÄnger bÀttre Àn Fostex. Redigerat 11 juli 2013 av Bbenderman
Piccazzo Postat 11 juli 2013 Postat 11 juli 2013 Men har ocksÄ Alesis Monitor 2 de Àr trevÀggs med 10" de Àr jag mycket nöjd med men Àr de Àr stora dÀrför svÄrplacerade.Kör ocksÄ med Subwoofer en Canton med dubbla 9" Med sÄ mycket bas hoppas jag att du har bra akustik behandling i rummet.
Jon Rinneby Postat 11 juli 2013 Postat 11 juli 2013 (redigerat) Ni som Àr ute efter bra monitorer i budgetklassen bör inte missa Equator D5 /Jon Redigerat 11 juli 2013 av Yllet
Demonproducenten Postat 11 juli 2013 Postat 11 juli 2013 (redigerat) FrĂ„ga 2: Varför Ă€r en "rak" och Ă€rlig högtalare inte det man vill ha? Tycker mig mellan raderna lĂ€sa att vissa högtalare lĂ„ter bĂ€ttre. Borde det inte vara "lĂ„ter Ă€rligare"? Vissa högtalare med rak/Ă€rlig frekvenskurva ratas, tycker jag, trots min ringa förkunskap. eller har jag fel? rakt=Ă€rligt=det du borde söka för monitoreratt högtalare kan ha samma raka kurva inom samma intervall betyder dock inte att dom lĂ„ter exakt lika det finns alltid en differens uppĂ„t Ă„ nerĂ„t med vissa toppar och dalar i frekvenserna och beroende pĂ„ var dom finns kommer det fĂ€rga olika men ju snĂ€vare +/- vĂ€rde desto rakare som helhet Ăven jag kikar pĂ„ dom billiga â "amatörhögtalarna" â och sitter och vrider och vĂ€nder det jag lĂ€ser. Tanken slĂ„r mig; jag borde Ă„ka och lyssna pĂ„ dom. I samma stund tĂ€nker jag; blir det inte att man köper dom som lĂ„ter "bra" istĂ€llet för dom som Ă€r Ă€rliga? Hmm.. Mycket snack Ă„ lite verkstad.. en tumregel du kan ha Ă€r att ta med olika inspelningar som du sjĂ€lv kĂ€nner igen och spm lĂ„ter lite olika i karaktĂ€r och soundett par Ă€rligare högtalare kommer tydligt ge olika karaktĂ€rer medan mindre Ă€rliga kommer fĂ„ olika inspelningar att lĂ„ta mer lika edit: sĂ„g nu att trĂ„den var lite inaktuell men annars Ă€r ett tips ett par beg mackie HR824 - kan man hitta med lite tur för 5000/paret Redigerat 11 juli 2013 av Demonproducenten
Sten Sundström (oregistrerad) Postat 21 april 2014 Postat 21 april 2014 Yamaha har ju ocksĂ„ en sub som Ă€r ett perfekt komplement till bĂ„de HS 80 M och HS 50 M modellerna. Utan den sĂ„ mixar jag för basigt men med den fĂ„r jag en mer balanserad mix. Gillar man att kĂ€nna basen so jag sĂ„ Ă€r den bra. man KĂNNER verkligen trycket. Dessutom tycker jag att det kĂ€nns som om ljudet "bĂ€r ut" bĂ€ttre pĂ„ mycket lĂ„g volym. Jag Ă€r bara hemmapulare och mina rum passar definitivt inte för inspelning men man lĂ€r sig efter hand knep för att komma runt problemen. Jag har 5 garderober i rummet dĂ€r jag mixar. Vid mixning öppnar jag dörrarna pĂ„ dem och vips har jag fĂ„tt en ganska bra dĂ€mpning som gör det mycket lĂ€ttare att fĂ„ till en bra/duglig mix. NĂ€r man dessutom har bĂ„de tinnitus OCH hörselnedsĂ€ttning fĂ„r man försöka "LĂRA SIG" sina fel. Det gör jag genom att jĂ€mföra med - enligt mitt tycke - bra mixar och genom att alla i bandet Ă€r med och tycker.
Martin Postat 21 april 2014 Postat 21 april 2014 (redigerat) se vad pappa martin tar fram đ http://resolution.no...itoring&start=0 Redigerat 21 april 2014 av Martin
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.