Jump to content
Annons

Köp av Macbook Pro och Logic


tokamusic

Recommended Posts

Annons
Kan man köra i 64 bitar i Logic samtidigt som vissa instrumentprogram som Sonik Synth o Sample Tank endast är i 32 bitar?
Ja. Om du ställer in Logic att köras i 64-bitars läge kommer det även att söka av 32-bitarspluggar. Dessa körs då i en separat tråd/program, 32-bit Audio Unit Bridge, men fungerar som vanligt i Logic.
Vilka blir konsekvenserna?
Pluggarna fungerar. Jag har haft problem med vissa 32-bitarspluggar som lätt kraschar - men så länge du vänjer dig vid att spara ofta är du "safe".
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej en latop är inte lika snabb som desktop dom kommer inte ens med lika snabba proppar förmodligen på grund av strömåtgång och värmeutveckling

Visst är en 8 proppad Macpro snabbare än en MBP Men du kommer fortfarande inte undan USB till tangentbord å annat tjafs.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska jag byta ut hårddisken mot en SSD disk?

Hur mycket lagringsyta behöver du? HDD är mycket större i lagringsmängd och billigt. SSD är mindre, mycket snabbare och dyrare.
Link to comment
Dela på andra sajter

Beroende på firmware kan du ev. lasta i 8 GB (2x4GB)

Läs mer här:

http://www.macrumors...2008-notebooks/

Nice! Artikeln uppger att man behöver "MBP51.007E.B05". Jag har "MBP51.007E.B06", vet du om det innebär att det fungerar det också?

EDIT: Hittade svar på frågan och det ska vara grönt.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

MBP med Retina pratade vi väl inte om? Isåfall har du rätt, i Retina-maskinerna är minnesmängden fast. Likaså 21-tumsversionen av iMac.

Link to comment
Dela på andra sajter

MBP med Retina pratade vi väl inte om? Isåfall har du rätt, i Retina-maskinerna är minnesmängden fast. Likaså 21-tumsversionen av iMac.

Linus, jag passar fräckt på att hugga dig igen. (Sorry OP. Igen)

Jag lyckas inte hitta svaret på frågan om min MBP Late 2008 kommer att komma upp i 3 Gigabit Länkhastighet och Förhandlad Länkhastighet (SATA II?) med en SATA III SSD som är bakåtkompatibel med SATA II. Kanske har du svaret även på det? Burken blev så pigg av nollställningen och OSX Lion, så jag är villig att lägga en liten slant på att pigga upp den ännu mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Visst är en 8 proppad Macpro snabbare än en MBP Men du kommer fortfarande inte undan USB till tangentbord å annat tjafs.. 🙂

Till och med mina senaste två i7 hackpron är snabbare och det finns ju bluetooth donglar så mus och tangentbord blir trådlöst. Utöver det så kan jag köra tre skärmar utan annan extra utrustning samt att jag kan göra en hel del mera som inte är möjligt med någon laptop.

Men dom är bra som fan och framför allt mobila men skulle jag köpa en så blev det inte till musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men dom är bra som fan och framför allt mobila men skulle jag köpa en så blev det inte till musik.

Smaken är som baken... 🙂

Jag å andra sidan skulle nog inte köpa en stationär dator , Och ifall jag skulle så som ett komplement till min bärbara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyckas inte hitta svaret på frågan om min MBP Late 2008 kommer att komma upp i 3 Gigabit Länkhastighet och Förhandlad Länkhastighet (SATA II?) med en SATA III SSD som är bakåtkompatibel med SATA II.
Alla SATA 3-diskar är bakåtkompatibla med SATA 2, men vad din Mac klarar besvaras bäst av programmet Systeminformation och fliken Serial-ATA (ligger i Program/Verktygsprogram eller nås via Äpple-menyn/Om den här datorn/Systemrapport)
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla SATA 3-diskar är bakåtkompatibla med SATA 2, men vad din Mac klarar besvaras bäst av programmet Systeminformation och fliken Serial-ATA (ligger i Program/Verktygsprogram eller nås via Äpple-menyn/Om den här datorn/Systemrapport)

Ja, precis. Jag vet bara inte riktigt än hur jag ska tolka informationen, som ser ut som följer:

Tillverkare: NVidia

Produkt: MCP79 AHCI

Länkhastighet: 3 Gigabit

Förhandlad länkhastighet: 1,5 Gigabit

Beskrivning: AHCI Version 1.20 Supporte

Försöker utröna huruvida MCP79 AHCI kan få upp den i 3 Gigabit, men det var riktigt rörigt. Men det gör väl hur som helst ingen jättestor skillnad gissar jag. Inte så stor att det är värt att avstå SSD som systemdisk, i alla fall...
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ja. Om du ställer in Logic att köras i 64-bitars läge kommer det även att söka av 32-bitarspluggar. Dessa körs då i en separat tråd/program, 32-bit Audio Unit Bridge, men fungerar som vanligt i Logic.

Pluggarna fungerar. Jag har haft problem med vissa 32-bitarspluggar som lätt kraschar - men så länge du vänjer dig vid att spara ofta är du "safe".

Tack för svaret!! Har inte observerat ditt svar förrän nu tyvärr. Jag har hittills bara spelat upp gammalt material som låter bra oavsett 32 eller 64. Men är det även bättre att spela in med 64-bitars på när det gäller 32-bitarspluggar tycker du eller ska man just då slå över till 32-bitar? Och sen bounca i 64-bitar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang Macbook pro: Det förefaller som att tangentborden är rätt känsliga om man råkar installera java (spiller kaffe på tangentbordet). Apple lär ta upp emot 8000kr för att reparera. Jag har aldrig råkat ut för att tangentbord pajjar, men det verkar finnas gott om apple-tangentbord där en eller flera tangenter slutar funka - både med och utan java. (Jag köpte ett bluetooth-tangentbord igår på loppis där mellanslag, n, och - inte funkar. Spår av brun vätska på undersidan. En hundring fattigare, men dom kostar 700kr nya.)

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret!! Har inte observerat ditt svar förrän nu tyvärr. Jag har hittills bara spelat upp gammalt material som låter bra oavsett 32 eller 64. Men är det även bättre att spela in med 64-bitars på när det gäller 32-bitarspluggar tycker du eller ska man just då slå över till 32-bitar? Och sen bounca i 64-bitar?
Tjänar du något på 64-bitarsläge?

Med 32-bitarsläge kan du addressera max 4 GB RAM till Logic (bortsett från EXS24 som kan köras i en egen 32-bitars tråd). Med 64-bitarsläge kan du använda allt RAM i datorn och använda pluggar som körs i 64 bitar.

Har du inte behov för 64-bitarspluggar och inte använder mer än 4 GB tycker jag att du kan köra 32-bit Logic istället. Då slipper du bryggan och 32-bitarspluggar rullar stabilare.

Inspelning och bounce påverkas inte av 32- eller 64-bit, så för den sakens skull kvittar det hur du gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjänar du något på 64-bitarsläge?

Med 32-bitarsläge kan du addressera max 4 GB RAM till Logic (bortsett från EXS24 som kan köras i en egen 32-bitars tråd). Med 64-bitarsläge kan du använda allt RAM i datorn och använda pluggar som körs i 64 bitar.

Har du inte behov för 64-bitarspluggar och inte använder mer än 4 GB tycker jag att du kan köra 32-bit Logic istället. Då slipper du bryggan och 32-bitarspluggar rullar stabilare.

Inspelning och bounce påverkas inte av 32- eller 64-bit, så för den sakens skull kvittar det hur du gör.

Tack! AmpliTube 3 är på 64 bitar, men spelar in mest LIVE med egna gitarrförstärkare. Jag trodde även Logics egna instrument var 64 bitars nu, som EXS24. Har inte en aning om jag använder mer än 4 GB RAM, men har ju 8 GB RAM nu... då använder väl datorn det automatiskt..? Eller kan man se och kontrollera hur mycket minne man använder, har inte lärt mig det..? Jag har även pluggarna IK Multimedias som Sample Tank och Sonik Synth och de är bara i 32 bitar. Använder ungefär lika mycket dem som Logics egna syntar och trummaskiner. Min gamla iMac G5 låg precis på gränsen i överbelastning när det gällde 2,5GB RAM, så nu känns det verkligen lyx. Så återigen, vilka interna och externa instrumentprogram/pluggar har 64 bitar? Flera frågor igen:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag har en liknande macbook pro och klarar problemfritt 32 kanaler, mångs spår med space designer etc samt native instruments pluggar. Har tom kört logic i 32 bitsläge pga otroligt seg laddning av kontaktplayer i 64 (tror det beror på min seghet i upg av prog) men de flyter fint. Ett externt ljudkort är dock ett måste för att lätta cpukraft.

Tror inte att i7 ger märkvärd effekt annat än pris samt värme:)

Har dock 8gb kostade runt 500:- för 1600mhz so-dimm ddr3

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...