Jump to content
Annons

Trummodul. Vilken?


Wonko

Recommended Posts

Tjena.

Jag har ett digitaltrumset hemma som är en blandning av hemmabygge och köpta delar. 4 stycken cymbaler, varav 3 är stereo, 4 hemmagjorda mono toms, en roland snare, en Roland V-hihat (ni vet en sån på stativ) och en hemmagjord baskagge.

Till den har jag haft en Alesis midi I/O som har funkat sådär och nu känner jag att jag skulle vilja ha en trummodul för lite mindre latency, bättre funktioner, lättare användning, mindre strul samt bättre ljud.

Lämpligt nog får jag tillbaka en del på skatten till sommaren så jag har kollat på begagnade alternativ och står emellan 2box-modulen, td-12 (billigast) och antingen yamaha dtx700 eller 900 ( dyraste alternativet).

Vad tycker ni? Fördelar/nackdelar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I ditt fall hade jag tagit td-12, som då ska vara billigast, även om jag (och många andra) upplever att Yamaha har bättre samplade ljud i sina moduler - kanske undantaget Roland TD-30. Poängen här är ändå att du aldrig kommer upp i de ljudklasser/kvalitet som mjukvarutrummor/samplers ger dig (superior drummer/AD/BFD etc), så du kan lika bra ta en prisvärd modul som funkar bra, och inte den som "låter bäst". Om du dessutom redan har en Roland Snare och deras hi-hat så är det ju inget att tveka på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med handen på hjärtat och om du bara ska spela hemma vetefasen om jag hade pungat ut det antal tusen du får ge för en ljudmodul som aldrig kommer i närheten av en bra mjukvaruplugg med allt vad det innebär. Alesis i/o har jag för mig är väl så kompetent som triggmodul om du jämför med något annat och "problemet" ligger ju ofta inte i MIDI-datat som skickas till datorn utan i ljudkortets drivrutiner om du får en "säckig" respons eller inte. Mitt första egna midi-trumset bestod av "matlådor" i plast från IKEA som jag limmat på industrigummi på ena sidan och gjort egna Piezo-triggmickar som jag körde ihop med en Alesis D4 vilket faktiskt funkade skitbra.. men trummorna såg för j&%¤liga ut, så det var nog mest att de såg förjävliga ut som gjorde att man ville ha något annat.. 🙂 funktionen var exakt densamma som vilket modernt E-kit som helst ( förutom de som har extrafunktioner som positional sensing och liknande såklart).. Hihat'en däremot brukar vara det som är svårast att lösa när man meckar själv och få funktionen rätt, men där hade du ju en Roland Hihat..

Rolands hihat funkar f:ö inte ihop med Drumit 5 modulen så den kan du isåfall ta ur ekvationen, alla andra pads funkar dock.

Du nämner "lite mindre latency, bättre funktioner, lättare användning, mindre strul samt bättre ljud.".. har du lust att utveckla det lite? Det kan ju vara så att det du upplever som problem egentligen inte ligger där du tror det gör.

Jag använder aldrig ljuden i modulen utan triggar trumpluggar i datorn..och har normalt c:a 5 - 6 m/s latency ( Superior 2, Addictive, Steven Slate m.f.l)

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...