Jump to content

Fyra billiga sätt att kontrollera din virveltrumma


HoboRec

647 views

Att spela in trummor är hemskt roligt. Jag skulle vilja påstå att det är mitt favoritinstrument att spela in, men det kan också vara det svåraste. Virvelljudet är det som sätter klangen för hela trumsoundet och det kan ibland vara väldigt frustrerande att få till. (In English at the bottom of the page).

Även om du har bra kläm på att stämma din virveltrumma så har du säkert, fler gånger än du kan räkna på båda händerna, haft problem med att få till rätt efterklang. Det finns massor av produkter för att kontrollera efterklangen på virveltrumman, men du kan komma långt på saker du redan har eller kan få tag på väldigt billigt. I veckans video går jag igenom fyra sätt jag brukar använda mig av för att få till ljudet jag vill ha. Du har troligtvis nästan alla grejer hemma redan.

En del av veckans video är ett urklipp av en längre instruktionskurs i truminspelning som finns tillgänglig på Skillshare. Klicka här om du är intresserad av att kika på den. Skillshare är en tjänst med en månadskostnad, men har du inte registrerat dig tidigare så får du två veckor fritt, vilket ger dig gott om tid att kolla igenom min kurs i mellandagarna. God Jul!


ENGLISH

Four cheap ways to control your snare sound

Recording drums is lots of fun. I would say it’s my favourite instrument to record, but it can also be the most difficult. The sound of the snare is what sets the tone for the whole drum kit, and it can be frustrating to get it right.

Even if you are really good at tuning your snare drum I’m sure that you, more often that you can count on both your hands, had problems with controlling the sustain of the snare. There are tons of products that you can buy to help you with this, but you can come far with stuff you already have around, or for very little money. In this weeks video I’ll show you four ways I usually go for to get the sound I’m looking for. I bet you have most of the things at home already.

Parts of the video are snippets of a longer instruction class about drum recording on Skillshare. Click here if you’re interested in having a look at it. Skillshare is a subscriptions based service, but if you haven’t registered before you get two weeks for free and that will give you more than enough time to check out my class during the holidays. Merry Christmas!


Ulf Blomberg
Producer & Audio engineer
+46709184758 | www.hoborec.com

Läs mer: HoboRecs samtliga blogginlägg >

Edited by HoboRec

0 Comments


Recommended Comments

There are no comments to display.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Similar Content

    • By HoboRec
      Mjukvarumarknaden för elgitarrinspelning är stor, och helt ärligt väldigt bra. Men om du vill spela in med den där speciella rörtoppen du har hemma, eller i replokalen utan att störa omgivningen, hur gör du då? (In English at the bottom of the page).
      Det finns ju faktiskt ingen plugin som låter exakt som din favorit-förstärkare. Att spela in en 100w rörförstärkare hemma i lägenheten är inget alternativ för de flesta. Även om du bor i villa, så är det troligtvis inte den mest populära eftermiddagssysslan bland övriga familjemedlemmar. I veckans video experimenterar jag lite med hur du kan spela in den där förstärkaren utan att störa någon – den som du inte lyckats få till ljudet ifrån trots utbudet av plugins och ändlösa listor med Kemperprofiler. Utan att behöva använda högtalare eller mikrofoner. Dina grannar kommer nog också gilla detta.

      ENGLISH
      Record your guitar amp without disturbing your neighbours
      The software market for electric guitar sound is huge, and honestly quite good. But what about that special tube amp you have at home or at your rehearsal space?
      There’s no plugin that sounds exactly like that. To record a 100w tube amp in your apartment might not be a very good alternative for most. Even if you live in a house it’s likely not the most popular afternoon activity among your family members. In this weeks video I’m experimenting with how you can record that amp. The one that you can’t seem to replicate with plugins and endless lists of Kemper profiles. This without having to use speaker cabs or microphones. Your neighbours will probably like this too.
      Ulf Blomberg
      Producer & Audio engineer
      +46709184758 | www.hoborec.com
      Läs mer: HoboRecs samtliga blogginlägg >
    • By HoboRec
      Veckans video är en enkel DIY-video. Jag bygger en billig reamp låda med inspiration från en gammal tidningsartikel från 2012. (In English at the bottom of the page).
      Om du liksom många andra har spelat in gitarr direkt till datorn, och försökt spela upp det genom en förstärkare i efterhand, så har du säkert upptäckt att det inte alltid är helt problemfritt. En gitarr förstärkare förväntar sig en hög-ohmig instrumentsignal medan signalen du skickar ut från ditt ljudkort är en låg-ohming linjesignal. Dessutom uppstår det i princip alltid problem med jordloopar och oljud i signalen. Det du behöver då är en låda specifikt för ändamålet, men de är ofta relativt dyra.
      Om du vill börja prova på och bli inspirerad av reamp-världen så rekommenderar jag att börja med detta lilla projekt. Förutsatt att du kan löda någorlunda bra.

      ENGLISH
      Build your own reamp box
      This weeks video is a simple DIY video. I build a reamp box with inspiration from an old guitar magazine from 2012.
      If you like many others have recorded guitar direct to your computer, and then tried to play that signal through an amp, you might have experienced that it’s not that simple. A guitar amp expects a high ohm instrument signal while the signal you send from your audio interface is a low ohm line signal. There will also be problems with ground loops and noise in your signal. This is where you need a tool made for this purpose, but they can be pretty expensive.
      If you want to try out reamping and be inspired by that whole world I recommend that you try this little project. You just need basic soldering skills.
      Ulf Blomberg
      Producer & Audio engineer
      +46709184758 | www.hoborec.com
      Läs mer: HoboRecs samtliga blogginlägg >
    • By HoboRec
      Jag skulle vilja påstå att virvelljudet är en av de viktigaste komponenterna i en rocklåts helhetsljud. Beroende på hur virveln är stämd och vad den har för respons kan uppfattningen om gitarrljud och annat påverkas. (In English at the bottom of the page).
      En stor tjock virvel med punch kan få gitarrerna att låta fetare och mer nedstämda än till exempel en jättehögt stämd piccolovirvel. Det finns också en del snabba trick du kan ta till för att drastiskt ändra ljudet i en virvel, utan att stämma om eller byta skinn. Något som kan vara bra om du tillfälligt vill ända karaktär i en låt, eller bara vill testa något nytt.

      ENGLISH:
      How the snare sound affects the over all sound of your mix

      I’d like to say that the snare drum is one of the the most important components for the sound in a rock song. Depending on how the snare is tuned and what kind of response it has the perception of the guitar sound and other things can change.
      A big fat punchy snare can make the guitars sound lower in tune than for example a high pitched piccolo snare. There are also some quick tricks that you can do to drastically alter the sound of the snare, without retuning or changing heads. Something that can be useful if you temporarily want to change the sound or just want to try things out.
      Ulf Blomberg
      Producer & Audio engineer
      +46709184758 | www.hoborec.com
      Läs mer: HoboRecs samtliga blogginlägg >
    • By HoboRec
      I Augusti förra året fick jag besök av japanska rock legenderna Electric Eel Shock. Jag hade tidigare kontaktat dem för att se om de var sugna på att komma förbi och ta en titt på studion om de hade vägarna förbi under sin europaturné. De svarade med ett bättre förslag, som var att boka ett par dagar för att spela in en ny singel.
      Jag passade självklart på att dokumentera så mycket jag han med under inspelningen, samt ställa lite frågor om deras instrument och annat relevant. Deras nya singel Red Devil är nu släppt så jag tänkte att det nog är hög tid att göra något av det här materialet.
      Electric Eel Shock firar 25 års jubileum i år och gör en ordentlig turné där de åter igen kommer till Sverige under våren. Har du tur kommer de spela någonstans i närheten av dig.
       
      Ulf Blomberg
      Producer & Audio engineer
      +46709184758 | www.hoborec.com
      Läs mer: HoboRecs samtliga blogginlägg >
    • By joachime
      Hans Surte Norin är ett etablerat namn inom Kultursverige. Han är teknisk chef och ljudansvarig på Uppsala Konsert & Kongress, titulerad ljudguru på Västanå Teater och flitigt anlitad ljudtekniker på frilansbasis. Bland annat i ett nära samarbete med dirigenten Hans Ek.
      Surte kom i kontakt med Austrian Audio när han klev in i ett musikprojekt som specificerat fyra par matchade AKG C414-mikrofoner – något som visade sig svårt att på kort tid få tag i. Han valde istället att prova en uppsättning av Austrian Audios kondensatormikrofon OC18 som har stormembran. Valet var inte helt överraskande med tanke på att företaget startades av före detta AKG-anställda som gick vidare med egen produktion efter beskedet att tillverkningen skulle flytta från Wien i Österrike. 
      – Jag är nyfiken av mig och gillar att hänga med i den tekniska utvecklingen, berättar Surte. Vi testade mikrofonerna i alla möjliga sammanhang: överhäng till trummor, flygel, solister och tråblås. De gjorde inte bort sig någonstans.
      Uppsala Internationella Gitarrfestival blev lite av ett eldprov. Surte placerade mikrofonerna framför varje gitarr under hela festivalen, givetvis beredd att byta till någon de mera beprövade trotjänarna som alltid har funnits med.
      – Det blev så att vi i slutändan använde Austrian-mikrofonerna till alla framträdanden, säger Surte.
      – De har en direkt tilltalande ljudkaraktär och är dessutom lätta att skruva till för att få det ljud man önskar.
      Efter att ha försäkrat sig om att mikrofonerna var välljudande försåg Surte sin mickväska med ett par OC818. Till skillnad från OC18 har OC818 valbar upptagningskaraktäristik som dessutom kan styras steglöst via Bluetooth.
      – Det kan låta lite gimmick-artat men har visat sig vara oerhört praktiskt i och med att man kan justera mikrofonernas upptagningsområde under soundcheck, förklarar Surte.

      Att gå steglöst från supernjure till rundtagande gör det möjligt att finjustera balansen mellan frekvensrespons och läckage från sidorna av mikrofonen. Något som underlättat för Surte att finna intressanta klangfärger:
      – Det finns ett mellanläge mellan rundtagande och njure som är mycket användbart. Det har ett sound som känns större än njure, vilket ofta passar bra när man mickar upp flygel.
      En annan fördel han har funnit med Austrian Audio är företagets kvalitetskontroll. Varje enskild mikrofon ligger så pass nära de angivna värdena att de går att betrakta som matchade. 
      Vi ställer frågan om det är någonting han saknar hos OC818. 
      – Ja, det skulle vara praktiskt att kunna justera upptagningsområdet för flera mikrofoner samtidigt, svarar Surte som ser positivt på den framtida utvecklingen inom området. 
      Läs mer
      > Tillverkare: Austrian Audio
      > Surtes arbeteplats: Uppsala Konsert & Kongress
      Av Joachim Ekermann
  • Blog Entries

  • Bloggar

×
×
  • Create New...