Jump to content

  • entries
    102
  • comments
    26
  • views
    5,841

About this blog

Välkommen till min Studio-blogg! Jag är Ulf på HoboRec, en heltidsarbetande ljudtekniker och musikproducent. Jag har arbetat med hundratals band genom åren, främst inom rock- och punkbaserade genrer. På den här bloggsidan kommer jag att lägga upp videor om inspelning- och mixtekniker, redskapsrecensioner och lite intervjuer med intressanta och relevanta personer. Du kommer att lära dig att vara mer kreativ i inspelningen istället för att fixa saker i mixen, och förhoppningsvis inspireras att komma med nya idéer på egen hand.

Ulf Blomberg
Producer & Audio engineer
+46709184758 | www.hoborec.com

Entries in this blog

EVE Audio SC3070, något för hemstudion?

Jag planerar att bygga en studio hemma i huset för mixning. I och med det behöver jag skaffa ett par bra monitorer för ändamålet. Då jag är van vid de stora huvudmonitorerna i The End Studios så har jag kikat efter något som spelar ganska långt ner i frekvenserna. EVE Audio SC3070 verkade vara precis det jag letade efter. (In English at the bottom of the page). Jag fick hem ett par SC3070 från EVE Audio för att prova på och att göra en recension. Precis som specificerat spelar de väldigt ty

Bygg din egen mikrofonrobot

Pandemin har nog gjort väldigt många människor rastlösa. Även min pappa som för ett tag sedan dessutom blev pensionär lider av detta. I julas visade han mig att han höll på att bygga en lyftkran till sina barnbarn. Det första jag såg var en mikrofonrobot. (In English at the bottom of the page). Jag frågade om han inte kunde tänka sig att bygga en mikrofonrobot till mig. Det skulle vara så kul att ha för att hitta den optimala sweetspoten på vissa gitarrförstärkare. Nyligen hade han en proto

Forma ditt ljud med mikrofonens riktningskarakteristik

De absolut flesta mikrofoner har ett upptagningsmönster som kallas njure. En del, oftast stormembrans kondensatormikrofoner har valmöjligheter mellan ett antal olika val. Om du har en sådan mikrofon så kan du göra stora tonmässiga väl redan vid mikrofonen, innan den ens kommer så långt som till din mikrofonförstärkare. (In English at the bottom of the page). Förutom att påverka hur brett område mikrofonen tar upp i den riktning du pekar den så får det också stor påverkan på frekvensåtergivn

HoboRec

HoboRec in Inspelning

Släpp musik på vinyl, del 2

I en vlogg tidigare pratade jag om några fördelar med att planera sitt album som om det skulle släppas på vinyl. (Se här). Det var mest en format fråga för att få ett bra arrangemang genom skivan. Jag fick en del frågor till den videon. Främst kring huruvida vinyl ens har en marknad idag och hur man praktiskt går tillväga för att släppa sin musik på vinyl. (In English at the bottom of the page). Så, I veckans video går jag igenom just de här sakerna. Till att börja med, ja, det finns en mar

Ändra bandhastighet för fetare dubbar

Jag fick nyligen tipset av min studiokollega Peter att lägga dubbar med akustisk gitarr på rullband. Knepet skulle då vara att sakta ner hastigheten på bandet och lägga dubbar som blev harmoniserande eller oktaverade när jag återställde till normal bandhastighet. (In English at the bottom of the page). Även om det såklart skulle gå väldigt mycket lättare att åstadkomma detta i en dator blev jag sugen på att experimentera med hur det skulle låta på band. Förutom att harmonisera gitarren, tes

HoboRec

HoboRec in Inspelning

Därför ska du ge ut din musik på vinyl

Jag tror att många, utöver samlare, kan enas om att det är något speciellt att spela musik från en vinylskiva. För att inte tala om första gången man får höra sin egen musik i det formatet. Men det handlar inte om att det låter så himla mycket bättre. (In English at the bottom of the page). Det finns många anledningar till att överväga att ge ut sin musik på vinyl. Det finns också anledning att överväga det, oavsett om det är troligt att det faktiskt kommer ges ut en vinyl-LP eller inte. I

HoboRec

HoboRec in Inspelning

De tre största misstagen band gör i studion

Jag fick nyligen frågan om vad de tre största misstagen är som band gör i studion. Det finns självklart mycket som kan gå fel men som tur är blir det allt som oftast rätt, och blir en skiva i slutändan. (In English at the bottom of the page). Men för att ändå ge några exempel som är relativt återkommande, så är det först och främst när band är dåligt förberedda och inte har full koll på sina låtar, och vad de ska spela. Det andra misstaget är att de inte har gått igenom sina instrument, och

HoboRec

HoboRec in Inspelning

Fyra billiga sätt att kontrollera din virveltrumma

Att spela in trummor är hemskt roligt. Jag skulle vilja påstå att det är mitt favoritinstrument att spela in, men det kan också vara det svåraste. Virvelljudet är det som sätter klangen för hela trumsoundet och det kan ibland vara väldigt frustrerande att få till. (In English at the bottom of the page). Även om du har bra kläm på att stämma din virveltrumma så har du säkert, fler gånger än du kan räkna på båda händerna, haft problem med att få till rätt efterklang. Det finns massor av produ

HoboRec

HoboRec in Inspelning

Spela in tre förstärkare samtidigt

Veckans video är inte som titeln föreslår en instruktionsvideo för hur du praktiskt spelar in tre förstärkare samtidigt. Videon handlar snarare om varför vi valde att göra så under inspelningen av Siberan’s kommande album. (In English at the bottom of the page). Att spela in live är något jag gillar och förespråkar även om allt utom trummor läggs om efteråt. Fördelen är inte bara att bandet spelar tillsammans utan också att allt är uppriggat så det är fritt fram att spela in vilket instrume

HoboRec

HoboRec in Inspelning

Spela in live och fånga magin!

Att spela in live kan för vissa vara en mardröm och för andra rena fröjden. Det som förloras i detaljkontroll vinns i känsla och spelglädje. Och även magiskt lim? (In English at the bottom of the page). I veckans video sitter jag ner med Peter Dahlström igen. Om du såg min förra video med honom så vet du att det är mannen bakom studion jag jobbar ifrån. Vi har båda en förkärlek för att spela in så mycket som möjligt i studion live. Vi har dock lite olika infallsvinklar då vi jobbar med lite

HoboRec

HoboRec in Inspelning

Intensivare gitarrer med klassisk dödspedal

Folks relation till BOSS gamla distpedal HM-2 brukar vara ganska splittrad. För en del är det den sämsta distpedal som gjorts medan pedalen för andra har definierat en hel genre. Många klassiska svenska dödsmetalskivor har gjorts med den och den har sedan letat sin väg över Atlanten och tillbaka igen. Precis som det brukar vara med trender. (In English at the bottom of the page). I veckans video visar jag en del exempel på hur HM-2:an kan användas för att intensifiera mer konventionella git

HoboRec

HoboRec in Inspelning

Högtalarimpulser och upptagningsmönster

Om du spelat in gitarr hemma och använt någon form av förstärkarsimulering har du garanterat använt högtalarimpulser i någon form. Ett bra sätt att sätta din egen karaktär på ditt gitarrljud kan vara att skapa dina egna högtalarimpulser precis så som du vill ha dem. (In English at the bottom of the page). I veckans video går jag igenom hur du går till väga för att göra just detta. Dessutom kickar jag lite på hur mikrofonens upptagningsmönster påverkar karaktären på gitarrljudet. Det finns m

HoboRec

HoboRec in Inspelning

Spela in gitarrförstärkaren utan att störa grannarna

Mjukvarumarknaden för elgitarrinspelning är stor, och helt ärligt väldigt bra. Men om du vill spela in med den där speciella rörtoppen du har hemma, eller i replokalen utan att störa omgivningen, hur gör du då? (In English at the bottom of the page). Det finns ju faktiskt ingen plugin som låter exakt som din favorit-förstärkare. Att spela in en 100w rörförstärkare hemma i lägenheten är inget alternativ för de flesta. Även om du bor i villa, så är det troligtvis inte den mest populära efterm

HoboRec

HoboRec in Inspelning

Analog bas- och sånginspelning av bandet Grace.Will.Fall (del 3)

Efter en tids väntan kommer nu del tre i det analoga inspelningsprojektet med Grace.Will.Fall. De två första delarna handlade om trummor och gitarr och nu är det dags för bas och sång. Det blir genomgång av instrument samt signalkedjor för inspelningarna. Direkt under videklippet på denna sida, finner du länkarna till de första två delarna. (In English at the bottom of the page). På grund av bristande sångförmåga fick även den sista delen av sånginspelningen flyttas hem till farstun. I f

HoboRec

HoboRec in Inspelning

Så påverkar virveln ljudet på din mix

Jag skulle vilja påstå att virvelljudet är en av de viktigaste komponenterna i en rocklåts helhetsljud. Beroende på hur virveln är stämd och vad den har för respons kan uppfattningen om gitarrljud och annat påverkas. (In English at the bottom of the page). En stor tjock virvel med punch kan få gitarrerna att låta fetare och mer nedstämda än till exempel en jättehögt stämd piccolovirvel. Det finns också en del snabba trick du kan ta till för att drastiskt ändra ljudet i en virvel, utan att s

HoboRec

HoboRec in Inspelning

I studion med Electric Eel Shock

I Augusti förra året fick jag besök av japanska rock legenderna Electric Eel Shock. Jag hade tidigare kontaktat dem för att se om de var sugna på att komma förbi och ta en titt på studion om de hade vägarna förbi under sin europaturné. De svarade med ett bättre förslag, som var att boka ett par dagar för att spela in en ny singel. Jag passade självklart på att dokumentera så mycket jag han med under inspelningen, samt ställa lite frågor om deras instrument och annat relevant. Deras nya sing

HoboRec

HoboRec in Inspelning

Ny mikrofonhållare ger dig klassiskt metalgitarr-ljud

För ett tag sedan fick jag en prototyp av en ny mikrofonhållare på posten. Det var en hållare för två stycken SM57:or i vinkel mot varandra som är tänkt att användas för att spela in distade gitarrer med den klassiska Fredman-tekniken. Om du inte hört talas "The Fredman technique" föreslår jag en googling. I korta drag går det ut på att en SM57:a pekar rakt in i mitten av högtalarkonen medan den andra är placerad så gott som kant i kant i en vinkel mot den första mikrofonen. Detta gör att m

HoboRec

HoboRec in Inspelning

Spela in trummor – och använd väggarna som mikrofoner

Jag har tillbringat senaste veckan i min gamla projektstudio i Jönköping och började tänka tillbaka på tidiga videos jag gjorde där. Den absolut första handlade om hur en kan få större rumsljud ur ett litet rum när en spelar in trummor. Jag fick lite inspiration och började fundera på andra möjliga sätt att spela in rum och kom på att jag hade ett par kontaktmikrofoner liggandes i en låda. Så veckans video är i stort sett ett experiment för att se vad för ljud en kan få ut av att placera ko

HoboRec

HoboRec in Inspelning

Analog gitarrinspelning med bandet Grace.Will.Fall (del 2)

Här kommer del två av inspelningsprocessen (se film ovan). Trummorna spelades in i The End Studios utanför Lund, numera också HoboRec's Studio A. Om du inte sett den videon, titta gärna på den först. Fortsättningen på inspelningen sker i Studio B i Jönköping, där vi tillbringade en av sommarens varma veckor i en källare utan fönster för att spela in gitarrer. Processen är helt klart mer krävande än en vanlig inspelning till dator och sent på natten kan sådant börja påverka humöret. Resultat

HoboRec

HoboRec in Inspelning

Analog truminspelning med bandet Grace.Will.Fall (del 1)

Jag tänkte ta tillfället att visa upp lite av mina egna musikaliska projekt i min videoblogg. Jag sjunger i ett band som heter Grace.Will.Fall och har gjort det sedan 2002. Vi har släppt tre album och ett gäng EP:s tidigare, men har legat lite lågt de senaste åren. I och med att jag har en stor fascination för analog inspelningsteknik och att vi som band kände att vi ville göra något annorlunda nu inför vårt fjärde album så har vi antagit oss ambitionen att köra analogt fullt ut. Tanke

HoboRec

HoboRec in Inspelning

Neumann U47 – det skiljer originalet från klonerna

Det finns många som utger sig för att göra kloner av klassiska mikrofoner på marknaden nu. Vad kan då vara bättre än att göra ett ordentlig test av ett par stycken för att se hur nära de kommer? Jag kom över en Neumann U47 i originalutförande, komplett med V14-rör och allt, en Peluso 2247 som funnits på marknaden ett tag samt en Stam Audio SA-47 som finns för beställning. Varken Stam Audio eller Peluso är egentligen regelrätta kloner då ingen av dem har det legend

HoboRec

HoboRec in Inspelning

Inspelning med Yamaha TransAcoustic – en gitarr med inbyggt reverb och chorus

Jag fick besök i studion av min vän Elis, som för ett tag sedan köpte en Yamaha TransAcoustic. Det är en något speciell gitarr där de implementerat vanligt förekommande effekter som reverb och chorus inne i själva gitarren. Självklart blev jag sugen på att göra en liten genomgång av gitarren samt en testinspelning. Eftersom effekterna kommer från själva gitarren och samarbetar med gitarrens akustik så känns det som att de omsluter ljudet på ett mer naturligt sätt

HoboRec

HoboRec in Inspelning

Kondensator-, dynamisk- eller bandmikrofon för gitarrförstärkare – så väljer du rätt

De tre vanligaste typerna av mikrofoner går alla att använda för att spela in gitarrförstärkare med. Men de låter olika. Här får du en genomgång av hur alla varianterna låter på en distad gitarr. De tre vanligaste typerna av mikrofoner som finns i studios är kondensatormikrofon, dynamisk mikrofon och bandmikrofon. Alla tre går alldeles utmärkt att spela in gitarrförstärkare med. Ska du spela in en väldigt stark ljudkälla är det bra om kondensatormikrofonen har någon form av pad, för att int

HoboRec

HoboRec in Inspelning

Mikrofontest: Nya Warm Audio WA-14 – en kloning av AKG 414

Nya Warm Audio WA-14 ska vara gjord med de äldre AKG 414 som förebild. Ulf Blomberg testar. Vi fick tillfälle att låna ett exemplar av nya Warm Audio WA-14 som ska vara gjord med de äldre AKG 414 som förebild. Den har en Cinemagtransformator och en mässingkapsel som är specialgjord för just WQ-14. Vi lånade ett par andra AKG 414 för att göra ett ljudtest. Dock är testet inte helt rättvist då de två AKG:orn är något nyare modeller och är inte gjorda med den klassiska CK12-kapseln, utan

HoboRec

HoboRec in Inspelning

Test studiomikrofoner – vintage Neumann U87 mot budgetalternativen Stam Audio SA-87 och Warm Audio WA-87

Stam SA-87 och Warm WA-87 ställs mot den klassiska Vintage U-87. På senare tid har både Stam Audio och Warm Audio kommit ut med sina budgetversioner av klassiska Neumann U-87. Båda säger att de har haft den äldre upplagan av U-87an som förebild, alltså innan den fick "ai" som tillägg i namnet. Det sägs att de ska vara lite varmare och mindre toppiga än den nyare versionen. Jag blev självklart sugen på att testa om Stam och Warm kommer i närheten av vad de siktar p

HoboRec

HoboRec in Inspelning

×
×
  • Create New...