Jump to content
Sign in to follow this  

Analog gitarrinspelning med bandet Grace.Will.Fall (del 2)

Sign in to follow this  
HoboRec

53 views

Här kommer del två av inspelningsprocessen (se film ovan). Trummorna spelades in i The End Studios utanför Lund, numera också HoboRec's Studio A. Om du inte sett den videon, titta gärna på den först.

Fortsättningen på inspelningen sker i Studio B i Jönköping, där vi tillbringade en av sommarens varma veckor i en källare utan fönster för att spela in gitarrer. Processen är helt klart mer krävande än en vanlig inspelning till dator och sent på natten kan sådant börja påverka humöret. Resultatet blev dock strålande och jag hoppas på att snart kunna återkomma med en video med inspelning av bas och sång.


Här finner du del 1, 3, 4
Analog truminspelning med bandet Grace.Will.Fall (del 1)
Analog bas- och sånginspelning av bandet Grace.Will.Fall (del 3)
Analog mix och master med bandet Grace.Will.Fall (del 4)


Ulf Blomberg
Producer & Audio engineer
+46709184758 | www.hoborec.com

Se fler video-bloggar på Studio från april 2017 och tidigare här

Sign in to follow this  


0 Comments


Recommended Comments

There are no comments to display.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Annons
  • Similar Content

    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Idag tänkte jag tipsa lite om gitarrinspelning med fokus på akustiska gitarrer. Ett ämne som ligger mig extra varmt om hjärtat.

      Jag är själv gitarrist sedan barnsben och dessutom en obotlig samlare och har spelat på och spelat in fler gitarrer än vad gemene hen förmodligen skulle anse vara sunt.
      Du har kanske hört uttrycket ”Ju bättre gitarr, ju bättre inspelning” eller något i den stilen. Detta är enligt mig en sanning med modifikation. Finare akustiska gitarrer har visserligen fler övertoner och bättre klang vilket såklart är trevligt. Men detta ställer också betydligt högre krav på den som spelar. När varje missljud och nyans hörs är det av naturliga själ också mycket svårare att få till en bra inspelning. Därför kan det många gånger vara en god idé att spela in med en lite sämre gitarr. Med det menar jag inte en gitarr som låter dåligt, utan en gitarr som passar din spelstil. En gammal Bjärton eller Levin med mogna strängar kan många gånger låta bättre och vara mer förlåtande än en finare klassisk gitarr eller en dyr stålsträngad Martin. Enkelt och lite förenklat uttryckt skulle jag vilja påstå att ju bättre gitarrist du är, ju bättre gitarr kan spelas in.
      Inspelning
      När du spelar in akustisk gitarr, vare sig det handlar om nylon eller stålsträngad, ställs du alltid inför val av mikrofon. Här finns det i regel två vägar att gå. För fingerspel, finstämt, visor eller klassiskt faller första valet på en kondensatormikrofon, då denna plockar upp mer av gitarrens naturliga karaktär. Här handlar det om att fånga hela registret med alla frekvenser och övertoner, speciellt om gitarren har en bärande roll. Ibland kan det dock finnas en poäng i att välja en dynamisk mikrofon med ett tajtare sound, som plockar upp lite mindre och därmed lämnar mer plats åt annat. Rocklåten med vevande refränggitarrer är ett tydligt exempel, men även indiedängan eller retroflörten gör sig påminda.
      Vind inspelning finns det en slags oskriven regel om ett avstånd på 15-20cm mellan gitarr och mikrofon, med mikrofonen försiktigt pekandes snett nedåt mot 12:e band. Detta är en bra utgångspunkt, men personligen gillar jag att ligga lite närmre. Någonstans mellan 10-15cm brukar kännas rimligt, vilket ofta resulterar i ett varmare och mer nära ljud, med mindre rum. Detta är naturligtvis en smaksak och varje gitarr, rum och spelstil skiljer sig åt. Pröva dig gärna fram, men utgå från grundläget och lyssna.
      EQ
      Hur du rattar en akustisk gitarr beror lite på om gitarren ligger ensam eller tillsammans med andra instrument och hur framträdande roll den ska ha. Eftersom den akustiska gitarren har ett stort frekvensspann krockar den lätt med andra instrument, inte minst den ack så viktiga sången. Frekvenserna att hålla reda på varierar, men några riktmärken kan vara:
      0-100Hz: Kan med fördel skäras bort utom i extremfall där gitarren ligger helt ensam. I fullmatade rock- och poplåtar kan du ibland skära så högt upp som 300Hz utan att det stör.
      100-350Hz: Fetar till gitarren, men gör den samtidigt grötigare.
      300-600Hz: Burkigheten och rummet, men också området att öka om gitarren låter tunn.
      600-1000Hz: Det härliga mellanregistret, som på regniga dagar också kan vara påträngande.
      1000-3500Hz: Tydligheten som bestämmer om gitarren ska ligga långt fram eller bak i mixen. Det speciellt detta område som krockar med sången, tillsammans med 100-350Hz. Akta dig för att dra på för mycket 2000Hz, som regel backar jag nästan alltid här.
      3500Hz och upp: Skimret som gör att ljudet känns mer lyxigt i brist på bättre uttryck. Använd gärna ett hyllfilter och lyft lite försiktigt för att öppna upp gitarren och ge den luft under vingarna. Eller tvärt om för att göra soundet mer retro!
      Kompression
      Jag passar mig för kompression när jag mixar gitarrer, men det finns många som inte håller med mig. Ju luftigare musik, ju mindre kompression skulle jag i alla fall säga. Hur som helst ska du ställa dig frågan vad du vill uppnå med kompressionen innan du gör slag i saken, ratta sedan om det behövs. En Ratio på 2:1 till 4:1 brukar vara lagom med en attack på 10-20ms och auto release om möjligt. Låt kompressornålen kyssa topparna och lyssna, detta räcker ofta långt.
      Checklista för den late
      Välj en förlåtande gitarr som du känner dig bekväm med. Håll ett avstånd på 10-15 cm med mikrofonen riktad mot där halsen möter kroppen. Välj din bästa kondensatormikrofon. BONUSTIPS: Spela in två stålsträngade gitarrer och panorera ut på varsitt håll i refrängerna. Effekten blir garanterat pådrivande, nästan som en extra rytmsektion och volymen behöver inte vara särskilt stark!
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du alla Fredagstipset-artiklar
    • By Hasse Nilsson
      Om du har en saftig budget för ditt inspelningsprojekt kan du spela in din musik på musikhistorisk mark. Välj bara från den här listan med legendariska inspelningsstudior.
      Abbey Road Studios


      Även om det började spelas in musik i lokalerna i London redan i början av 1930-talet så är det så klart kvartetten från Liverpool som gjort studion till den mest kända inspelningsplatsen på planeten. Ägs idag av skivbolaget EMI, men det går ständigt rykten om att Abbey Road Studios ska ut till försäljning. Byggnaden är kulturminnesmärkt.
      Namnkunniga kunder: The Beatles, Pink Floyd, Rush, Duran Duran och Radiohead.
      Utrustning i urval: AMS Neve, Urei, Lexicon, Pro Tools och TC Electronic.
      www.abbeyroad.com
      AIR Studios


      I en jättelik ombyggd viktoriansk kyrka i London, The Lyndhurst Hall, huserar denna legendariska studio. Även här har Sir George Martin ett finger med i spelet eftersom han var med och startade AIR på 1960-talet, men då låg studion på Oxford street.  
      Namnkunniga kunder: Peter Gabriel, U2, Coldplay, Joni Mitchell och Scott Walker
      Utrustning i urval: Neve, Studer, Neumann, Sennheiser, AKG, Fairchild,
      www.airstudios.com
      Electric Lady


      Självklart var det Jimi Hendrix som satte den här studion i New York på den musikaliska kartan. Och än idag ligger tonvikten hos klientelet på tung och dieseldoftande rock. För övrigt var det här som musiken till den fantastiska tv-serien True Detective spelades in förra året.
      Namnkunniga kunder: Jimi Hendrix, Led Zeppelin, Steve Wonder och Guns N’ Roses.
      Utrustning i urval: Neve, Studer, Bryston, Lexicon och Pultec.
      electricladystudios.com
      Hansa Tonstudio


      Belägen inom spottavstånd från den numera rivna Berlinmuren blev studion legendarisk genom Bowies albumtrilogi ihop med bland andra Brian Eno. Fungerar i dag som en fullt utrustad hyrstudio men som även tar emot guidade turer med fans som vill insupa atmosfären.
      Namnkunniga kunder: David Bowie, Iggy Pop, R.E.M, U2 och Depeche Mode.
      Utrustning i urval: Neumann, SLL, Pro Tools, Shure, Urei och Lake People.
      hansastudios.de
      Sun Studios


      Brukar kallas för rockens födelseplats och studion i Memphis i USA är i dag mer av ett museum med guidade turer än en inspelningsplats. Men det går att spela in låtar om du tricksar lite och Sun Studios har även jamsessionkvällar med publik.
      Namnkunniga kunder: Elvis Presley, Jerry Lee Lewis, Johnny Cash och Carl Perkins.
      Utrustning i urval: Altec, Shure, RCA och specialbyggen.
      www.sunstudio.com
      Record plant


      Fanns en gång i tiden även i New York och San Francisco men nu är det bara studion i Los Angeles kvar. Men det är i allra högsta grad aktiv rörelse för här spelar Pharrell, Quincy Jones och hel drös med andra in sina nya album.
      Namnkunniga kunder: Fleetwood Mac, Eagles, Kiss, Devo och Bruce Springsteen.
      Utrustning i urval: Solid State Logic, Pultec, Lexicon, Urei och Focusrite.
      recordplant.com
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Så ser du till att dina låtar har rätt volym och att den stämmer överens med andra låtar i samma genre.

      Med anledning av gårdagens artikel om Loudness Penalty känns det vettigt att uppdatera blogginlägget gällande hur volymstark din mix egentligen ska vara år 2018. Ett problematiskt och omdiskuterat ämne som många av oss musikentusiaster brottas med: Hur stark ska mixen vara? Hur stark ska mastern vara? Står sig mastern volymmässigt mot annan musik i samma genre? Har mixen tillräckligt med dynamik efter limiteringen? Låter mixen fortfarande bra efter limiteringen? Listan kan göras lång och frågorna lika så.
      Men faktum kvarstår: Musikinspelningar från förr framstår ofta som betydligt svagare volymmässigt än modern pop eller rock och tv- eller radioreklam är betydligt starkare än exempelvis film eller nyhetssändningar. Detta är problematiskt av många anledningar (se exempelvis The Loudness war på Wikipedia). Men det finns en lösning.
      Fram tills för bara några år sedan har det inte funnits någon standardisering för att mäta den upplevda ljudstyrkan hos ljudinspelningar. Visst, vi har RMS, K-system och PPM för att nämna några, men ingen riktig standard utan endast rekommendationer, i kombination med eget tycke och smak. Ur detta behov föddes EBU R128, European Broadcasting Union Recommendation: En uppsättning regler för ljudstyrka och tillåten maximinivå under radiosändning. Något senare analyserade den legendariska mastringsteknikern Bob Katz iTunes Radio med den nya Apple sound check-algoritmen och kom då fram till att varje låts genomsnittliga volym låg runt -16,5 LUFS, vilket motsvarar RMS runt samma siffra.
      Vad detta i praktiken innebär är att många av låtarna som laddats upp på iTunes Radio genom åren sänkts i volym då de varit för starkt mastrade, i förhållande till den nya standarden. Detta betyder i sin tur att låtar som är starkt mastrade (limiterade/komprimerade) faktiskt upplevs som svagare än låtar som inte har någon limitering alls, eftersom de olimiterade låtarna har mer dynamik. Det vill säga skillnaden mellan låtens starkaste och svagaste parti, även kallat Dynamic Range eller DR. Om en låt har en ljudnivå på -8 LUFS så kommer iTunes Radio att sänka volymen till -16,5 LUFS. Om låten däremot ligger på -23 LUFS så volymen höjs till -16,5 LUFS. Vilken låter bäst mån tro?
      Följande volymstandard gäller för de vanligaste musiktjänsterna år 2018. Siffrorna är hämtade från masteringthemix.com.
      Itunes Store: -1.0 dB peak, LUFS på -9 till -13 och mer än 9DR Itunes Radio: -1.0 dB peak, LUFS på -15 till -16,5 och mer än 9DR Youtube: -1.0 dB peak, LUFS på -13 till -14 och mer än 9DR Spotify: -1.0 dB peak, LUFS på -13 till -15 och mer än 9DR Soundcloud: -1.0 dB peak, LUFS på -9 till - 13 och mer än 9DR CD: -0.1 dB peak och ingen volymstandard eller DR Vad detta i praktiken innebär är att det är omöjligt att göra en ”optimal” mix/master för samtliga tjänster. Samtidigt är det viktigt att inte stirra sig blind på siffror. Jag har tidigare pratat varmt om Toneboosters EBULoudness och att du bör eftersträva en volym runt -16 dB LUFS för digitala släpp på Spotify och iTunes. Men med anledning till ovanstående statistik så verkar -14 dB LUFS vara den gyllene medelvägen, för att din musik ska låta stark och dynamisk överallt. Inget hindrar dig dock från att göra en master för varje musiktjänst, även om det är extremt tidskrävande och ganska onödigt. Oavsett så skulle jag önska att vi kunde mastra aningen svagare. Om du mastar för radio, film eller tv så är det dock standarden -23 dB LUFS (se EBU R128) som gäller.
      Hur ska du då gå tillväga för att uppnå -14 dB LUFS och optimera dina digtialsläpp volymmässigt? Det hela är ganska enkelt:
      Placera Toneboosters EBULoudness sist i mastringskedjan, efter limitern. Limiterns output ska vara -1 dB, vilket innebär att risken för missljud minimeras vid eventuell konvertering till mp3 eller andra ljudförstörande format. Välj mätningen LUFS -14 eller LUFS EBU R-128 om det handlar om radio- eller TV-sändningar. Klicka på reset för att nollställa tidigare avläsningar. Välj om du vill synka pluggen via ditt inspelningsprogram eller genom själva pluggen (detta spelar mindre roll) Spela upp låten från början till slut Håll koll Läs av värdena, grönt = bra
      Om du tycker att allt detta låter på tok för komplicerat så ska jag göra det enkelt för dig. När du är klar med din låt, lägg en limiter sist i kedjan innan du exporterar. Ställ limiterns utvolym till -1 dB och se till att du inte limiterar mer än 1-2 dB max. Checka av mot Loudness Penalty. Klart.
      Kontentan: Vill du få din musik att låta starkare på 2000-talet ska du helt enkelt att mastra svagare, runt -14 dB LUFS för att vara mer exakt om du ska ge ut musiken på iTunes, Spotify eller liknande. Din musik förtjänar att låta bra och överdriven limitering är inte längre nödvändig! Volymkriget går mot sitt slut och vi närmar oss sakta en mer angenäm ljudupplevelse. Framtiden på ljudfronten ser ljus ut.
      Kuriosa
      Volymkriget, eller Loudness War, hänvisar till den volymökningstrend som tog sin början redan på 40-talet och som nådde sin peak på 80- och 90-talet med CD-skivan. I korthet handlar volymkriget således om utvecklingen av ökad ljudnivå i komersiell musik, på bekostnad av dynamik och ljudkvalité.
      Ett tydligt och välanvänt exempel är Metallicas album "Death Magnetic" som fick både lyssnare och kritiker att reagera på den usla och odynamiska ljudkvalitén. Detta album blev också på många sätt startskottet för en tydlig motreaktion ledd av bland annat mastringsteknikern Bob Katz, som tillsammans med iTunes utvecklade en ny automatiserad volymstandard, vilken senare kom att appliceras på andra streamingtjänster.
      I korthet innebar detta att starkt mastrad musik med minskad dynamik sänkes volymmässigt, medan mer dynamisk musik gick vinnande ur kriget. Volymkriget pågår i viss mån fortfarnade, men i betydligt mer begränsad omfattning.
      Läs mer om Volymkriget på Wikipedia.
       
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du fredagstipset från 2019 och framåt
      Här är fredagstipset på Studio från 2018 och tidigare
    • By Micke Linderoth
      Oavsett om du ska öva eller spela in gitarr, finns många bra och prisvärda hjälpmedel. Och det räcker många gånger med en smart telefon. Vi visar hur.
      I dag finns ett överflöd av utrustning prylar att välja mellan och för gitarrister på alla nivåer. Har du inte hunnit så långt på gitarrgreppbrädan och vill komma igång med både låtskrivande och bättra på gitarrspelet är det hyfsat enkelt att göra det med hjälp av mobil, surfplatta och/eller dator. Det bästa är att det inte behöver kosta skjortan att göra inspelningar med bra kvalitet eller vill öva upp fingerfärdigheten var som helst - så länge du har batteri kvar.

      IK Miltimedia Irig är en av de mer välkända gitarrtillbehören till Iphone och Ipad.
      I den här guiden fokuserar vi på några av grunderna för gitarrinspelning - både för akustisk gitarr och elgitarr - vad man ska tänka på plus några tips och trix. Vi ger förslag på prisvärd utrustning. Kom ihåg att det finns många produkter i segmentet som gör samma eller liknande jobb, så valmöjligheterna är stora. Tänk också på att även begagnat kan vara bra, även om produkten har några år på nacken. Line6 lanserade sin banbrytande Pod för över 15 år sedan och roots-rockgitarristen Pete Anderson använder den fortfarande vid inspelning och live.
      Så när du skaffat det du behöver för att sätta igång, som instrument, plektrum, mickar, puffskydd, stativ, ljudkort, inspelningsprogram med effektpluggar och andra prylar, är det dags att börja spela in.
      Hitta ditt sound
      Det finns lika många gitarrljud som det finns gitarrister. Gitarrljudet sitter i kombinationen av instrument, förstärkare och som man brukar säga “i fingrarna”. Nio gitarrister som spelar på samma gitarr och förstärkare med identiska inställningar kommer att låta ganska olika beroende på sitt sätt att spela. Att hitta rätt sound och sätt att spela och spela in för din musik är det viktigaste. En sanning som alltid gäller för inspelningar är följande: få till en schyst signalnivå utan missljud och/eller brum eller att du spelar in med för stark signal - digitaldist är inget som låter särskilt bra. Allt det gör det sista mixningsjobbet alltid mycket enklare när du kommit så långt.

      Apogee Jam är en riktigt bra adapter att jacka in i din smarta telefon eller padda för att spela in gitarr.
      Val av instrument
      Du har säkert en eller flera gitarrer redan, men kom ihåg att även om den dyra favoritgitarren är skönare att spela på så ger den inte automatiskt rätt sound för låten du jobbar med. Se till att gitarren är korrekt intonerad, justerad med vettig stränghöjd samt har hyfsat nya strängar - men ett helt nytt strängset kan ge “gnisslande missljud” framförallt när du spelar in med mikrofon på akustisk gitarr. Är ni flera som spelar in olika instrument så använd alltid samma stämapparat.
      Gitarrinspelning
      Lite förenklat kan man säga att finns det två sätt att spela in gitarr. I dag används de ofta i olika kombinationer. Att micka upp förstärkaren (eller den akustiska gitarren) med en eller fler mikrofoner är ett beprövat sätt att få till ett schyst gitarrljud - men också ett sätt som tar tid - både att lära sig och att utföra det. Vi börjar med akustisk gitarrinspelning.
      Inspelning akustisk gitarr och sång
      Har du gitarr och röst som huvudinstrument och skriver låtar är det enkelt att spela in båda samtidigt. För att komma ihåg en idé räcker det ju med en mick. Då finns allt från enkla digitala fickminnen till portabla inspelare, men ett schyst alternativ är ministudion Boss Micro BR-80 som har inbyggd stereomick och åtta spår för under två tusenlappar. Eventuella tillbehör tillkommer.

      Boss Micro BR-80 har många smidiga funktioner i litet format, och du måste inte ha en dator, telefon eller padda.
      Jobbar du med ett inspelningsprogram på dator eller surfplatta som till exempel GarageBand, kanske du vill spela in med ett enkelt ljudkort. Och kanske du vill spela in med två mickar. Att spela in sång och gitarr samtidigt ger ofta mer känsla och nerv. Att sångmicken också tar upp gitarren och tvärtom blir sällan ett problem om du gör några provinspelningar först. Sitter du ner är en bra utgångspunkt för mikrofonplacering att rikta sångmicken uppåt och gitarrmicken mot gitarrhalsens 12:e band.
      Spelar du bara in ditt gitarrspel placeras mikrofonerna i en x/y-position, men är det tänkt som en gitarr som ska limma ihop låten är det oftast enklare att spela in den i mono. Gitarrer med inbyggt micksystem kan alltid spelas in som ett komplement - men ger sällan ett schyst akustiskt gitarrljud.
      Med vanliga mickar som Shures dynamiska mikrofon SM57 och en kondensatormick som någon ur SE Electronics X-serie klarar du dig långt. Kom ihåg att mickplacering och rummet där du spelar in plus din låt och framförande är det absolut viktigaste.

      Shures dynamiska mick SM57 är så nära standard man kan komma.
      Inspelning av elgitarr
      Att micka upp en gitarrförstärkare är ofta överlägset för många sound men inte alltid helt praktiskt om du spelar in i hemmiljö. Men spelkänslan är bättre och förstärkaren har ingen fördröjning som ett enkelt ljudkort har. Så om du har du möjlighet kan en lite förstärkare på 5 - 15 watt ge ett riktigt stort och fett gitarrsound med en SM 57:a, som klarar stark volym. Micken placeras nära högtalarkonen/fronttyget. Detta ger ett grundljud som brukar funka bra för elgitarrljud. Riktar du micken mot högtalarkonens kanter så ger det ett varmare ljud, och inget är mer rätt än det andra.
      Andra vanliga mickar för att micka upp gitarrstärkare kommer från Sennheiser, AKG, Audix, Samson, Røde med flera. I proffsvärlden spelar man ofta in med fler mickar och med en DI-box som ger en helt ren signal på ett separat mono/stereospår som då kan skickas ut till en annan gitarrförstärkare med ett helt annat gitarrljud - vilket på osvenska kallas “re-amping”.
      Det finns massor av golvmultieffekter och ljudkort från flera tillverkare - tänk Fender, Vox, Roland, Blackstar, Line 6 med flera - som har högtalarsimulerade utgångar eller usb för för inspelning till ett musikprogram. Två förstärkare som förtjänar att nämnas lite extra med tanke på pris och sound är Yamahas THR-serie och Blackstars ID:Core-serie - det finns flera modeller i båda. På dem kan du ställa in ett schyst gitarrljud och via usb skicka två separata gitarrsignaler via usb till ditt musikprogram - en med ditt sound och den andra ren utan effekter.

      Gitarrförstärkaren Blackstar ID:Core 20.
      Komma igång med ljudkort
      Många ljudkort levereras med något enkelt musikprogram som vanligtvis är enkelt att installera. Sedan är det bara att ansluta ljudkortet till datorn surfplattan eller mobilen, och därefter gitarrsladden till ljudkortet för att sedan spela in.
      Ljudkort finns från några hundralappar och uppåt. Några enkla men vanliga är Apogees sortiment (endast för Mac), Roland/Boss, PreSonus, IK Multimedia, Alesis, M-Audio, men listan kan göras mycket längre. Ta råd av kompisar och i en schyst musikaffär - det viktiga är att du tänker på hur många ingångar du måste ha, stöd för drivrutiner, förförstärkare och din lyssning under tiden du jobbar med inspelningen.
      Gitarrpluggar numera vardagsmat
      I dag innehåller även de enklaste musikprogrammen en eller flera gitarrpluggar som ofta låter helt okej. Vill du mer av allt - läs förstärkare, högtalarlådor, mickar med mer - är namn som Guitar Rig, AmpliTube, Waves GTR, Peavey ReValver, Pro Tools Eleven (även i rackformat) och svenska Softube de mest kända. Mindre kända är Studio Devil och Overloud och det finns en uppsjö av gratispluggar av varierande kvalitet.
      Att spela in med gitarrpluggar är i dag vardagsmat och den stora skillnaden ligger hos den som spelar. Den som lyssnar kan nog oftast inte avgöra om inspelningen är gjord via en plugg eller stärkare, men jämfört med att plugga in i en förstärkare kan hela spelkänslan variera från kass till mycket nära. Det kan kännas som att spela med en fördröjning (eng. latency) som ger en otajt känsla där attacken du både hör och känner när du slår an strängen kommer lite sent. Här är din hårdvara, ljudkort och program samt inställningar avgörande för om det känns som om gitarrpluggen ger en liknande respons som med en riktig förstärkare.
      Övningsappar
      Appar kommer också i en aldrig sinande ström med allt från gitarrstämmare till inspelningsprogram. Vad du behöver är en pryl som leder gitarrsignalen in i din mobil eller surfplatta via ingången för hörlur eller batteriladdare. Några av dem vi testat tidigare är IK Multimedias iRig och Peaveys AmpKit Link, Sonoma Wire Works GuitarJack med okej resultat för slantarna, men vill du ha ett mer allsidigt portabelt ljudkort är Apogee JAM av i sammanhanget riktigt hög kvalisort.
      Vill du spela in och eller öva gitarr med hjälp av mobilen kan det vara lite bökigare om du har en liten skärm. Fördelen är att du kan öva och fånga dina låtidéer i flykten - så länge batterierna har ork kvar.
      Här är apparna vi gillar
      Gibson Learn and Master/android & iOs Apples GarageBand/iOs  Guitar Toolkit/Agile Partners/iOs Amazing Slow Downer/Roni Music/iOs  ...och en udda men kul
      Steel Guitar/Yonac/iOs Gitarrljud
      Att spela in gitarrljud är inte alltid enkelt. Att få till ett sound som låter som ens förebilder kan vara näst intill omöjligt så testa dig fram och framförallt skriv låtar.
      Kom ihåg att en bra låt är alltid en bra låt även om du inte fått till inspelningen eller gitarrljudet ännu.
      TIPS: Undvik brum och andra ljudstörningar
      Det är ingen kul utgift men att skaffa sladdar och kablage av hög kvalitet lönar sig alltid i längden.  Använd inte din niometers gitarrsladd för livegig när du ska spela in. Gillar du enkelspoliga mickar (eng. single coil) som på Tele och Strator så är de extra känsliga för brum. Prova att flytta dig bort från datorer och monitorer och vänd dig tills du hittar den bästa positionen. Koppla inte in alla prylar på samma eluttag. Om skribenten
      Micke Linderoth är frilansare och Studios gitarrskribent. Nyligen översatte han Yngwie Malmsteens självbiografi Relentless: The Memoir till svenska och under tiden lyssnade han på Twisted Blues Vol. 2 med Oz Noy och A Dotted Line med Nickel Creek.
  • Blog Entries

  • Bloggar

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.