Jump to content
Sign in to follow this  

Analog mix och master med bandet Grace.Will.Fall (del 4)

Sign in to follow this  
HoboRec

418 views

Det här är fjärde delen i en serie som handlar om hur vi gått till väga för att producera ett album helt analogt från början till färdig vinylplatta. De tre första delarna finner du längst ner på denna sida. Tidigare delar har handlat om inspelningen av olika instrument. (In English at the bottom of the page).

Den här gången är det dags för mixning, mastering och själva graveringen av vinylskivan. Då vi inte haft till gång till full automation, motoriserade reglar och annat lyx så har varje låts mix blivit ett framförande där vi tillsammans fått spela låtens mix från början till slut med volymåkningar och allt annat som en dator annars tar hand om. Den stora utmaningen var att till slut bestämma sig för att det var klart och inte göra ytterligare försök, då varje försök blev lite annorlunda än det tidigare. När mixerna var klara fick de klippas och klistras ihop till rätt låtordning på två masterband som sedan togs till Atlantis Studion i Stockholm för att graveras till ett original för vinylpressning.


Här finner du del 1-3
Analog truminspelning med bandet Grace.Will.Fall (del 1)
Analog gitarrinspelning med bandet Grace.Will.Fall (del 2)
Analog bas- och sånginspelning av bandet Grace.Will.Fall (del 3)


ENGLISH

Analog mix and master with Grace.Will.Fall (Part 4)

This is the fourth part in a series about how we produced an album all analog from start to finished vinyl record. You find the first three parts above. The first parts were more about the recording phase.

This one is about the mixing, mastering and vinyl engravement. Since we didn’t have full automation, flying faders and other fancy stuff every song was a performance to mix. We had to play it together from start to finish with fader changes and thing that is usually handled in the computer. The big challenge was to know when we were done, since every new mix would turn out a little different than the one before. After the mix was done it was time to cut and paste the master tapes together before they were taken to Atlantis Studio in Stockholm to be engraved on vinyl.


Ulf Blomberg
Producer & Audio engineer
+46709184758 | www.hoborec.com

Se fler av HoboRec:s video-bloggar på Studio från maj 2017 och framåt här

Se fler av HoboRec:s video-bloggar på Studio från april 2017 och tidigare här

Sign in to follow this  


0 Comments


Recommended Comments

There are no comments to display.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Annons
  • Similar Content

    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: En bra inspelad och rattad bas ska både kännas och höras – i flera olika typer av ljudsystem, vilket många gånger är lättare sagt än gjort. Men du som tar dig tid att förbereda din fyr- eller flersträngade vän inför mix har mycket att vinna.
      Dagens tips handlar inte om hur du mixar basen som så (vilket du kan läsa om i Så får du basen att höras i små högtalare) utan om vilka pluggar du kan använda för att ge basen så goda förutsättningar som möjligt när det väl är dags att börja ratta. Ett slags förarbete så att säga. Hemligheten till en bra bas (och detta är viktigt att förstå) är dock inte själva ljudet i sig, utan hur den samspelar med övriga instrument - vilket utrymme basen tillåts ta och vilken funktion den har i musiken.
      Dagen till ära utgår jag från en lajnad signal rakt in i ljudkortet, något jag själv föredrar när jag spelar in. Detta av den enkla anledningen att jag gillar att göra det enkelt för mig. Samtliga pluggar fungerar naturligtvis också var och en för sig eller som grädde på moset om du redan är nöjd med ditt basljud. 
      TSE B.O.D

      TSE B.O.D bygger på stompboxen med samma namn - en utmärkt basförskönare.

      En lajnad signal låter sällan särskilt roligt, även om just basen många gånger kan komma undan med spartansk inspelning. Att slänga på någon form av förstärkarsimulering är därför en god idé. Gratispluggen TSE B.O.D är en bra utgångspunkt och snyggar till grundljudet på ett mer eller mindre neutralt sätt, beroende på vad du är ute efter. Varför inte en fullfjädrad basförstärkarplugg kanske du undrar? Återigen, av den enkla anledningen att jag inte vill krångla till det. Vilken förstärkarplugg du själv föredrar spelar egentligen ingen roll, använd din personliga favorit.
      Kush Audio REDDI

      Reddi fungerar på alla källor som behöver mer botten, värme och skinn på näsan.
      Nästa steg är att addera övertoner och botten med pluggen REDDI, speciellt framtagen för bas och baskagge. Basen är ett av många instrument som mår bra av lite distorsion, vilket lägger till övertoner (även kallat harmonic distortion). BASS styr mängden bas och LEVEL bestämmer huruvida du styr över och skitar ner ljudet. Hur mycket eller lite får grundljudet avgöra, ratta tills det känns rätt men fega inte – basen förtjänar att höras.
      Soundtheory Gullfoss
      Den intelligenta pluggen Gullfoss Soundtheory fungerar på mer än bara hela mixar, varför inte på bas till exempel?
      Vi fortsätter med den intelligenta pluggen Gullfoss vars uppgift är att trolla fram frekvensmässig balans, oavsett vilket ljud du matar den med. Pluggen är speciellt framtagen för att rätta till hela mixar, men fungerar även utmärkt på enskilda instrument. Det är inte ovanligt att vissa toner sticker ut och dominerar, eller att bristen på tydlighet i basens övre register (speciellt med gamla strängar) gör sig påmind. Börja med att ratta på TAME och RECOVER och fortsätt sedan med BRIGHTEN (diskant) och BOOST (Bas) för ytterligare finpolering. Små justeringar är i regel att föredra, men som vi alla vet är regler till för att brytas. Spana även in gratispluggen Balancer från Focusrite som inte är helt olik Gullfoss, men betydligt mycket enklare och billigare.
      Ik Multimedia Tape Machine 99

      Emulerad rullbandsmättnad och bas passar lika bra ihop som Yin och yang, här i form av en Revox PR99 Mk II.
      Rullbandspluggen Tape Machine 99 som bygger på Revox PR99 Mk II har en extremt jämn frekvensåtergivning (med 15 ips) och saknar i stort sett rullbandarens klassiska ”head bump” – vilket gör pluggen till ett givet val för dig som vill analogisera basen en aning, men utan att förändra karaktären allt för mycket. En lyxplugg kan tyckas, men absolut användbar när du letar efter det där lilla extra.
      Fabfilter Pro-L 2

      Limiter på basen som klipper av de starkaste transienterna är inte alls någon dum idé, innan eventuell eq och kompressor tar vid.
      Jag har på senare tid börjat föredra en vanlig limiter som klipper av de absoluta topparna och jämnar ut signalen något, innan det är dags för eventuell kompressor och equalizer. Detta på grund av limiterns förmåga att blixtsnabbt och transparent utjämna störande och energikrävande transienter. En jämnare bassignal är betydligt mer lättarbetad och tar mindre plats i mixen. Fabfilter Pro-L 2 med 32x oversampling är ett bra val, men du kan vända vilken limiter som helst. 
      Exportera mera
      Slutligen exporterar jag hela kalaset till en ny wav-fil i mono som jag sedan importerar i projektet igen, redo att mixas och trixas mer med om så önskas. Anledningen till detta är helt enkelt att spara datorkraft och att det lätt blir förvirrande med många pluggar på varje kanal. Ju färre valmöjligheter när det kommer till mixning, desto bättre enligt mig. 
      Waves Bassrider

      Waves Bassrider fungerar som en automatisk volymkontroll för din bas.
      Avslutningsvis vill jag slå ett slag för Waves Bassrider vilken automatiskt ställer basens nivå i förhållande till andra instrument när du mixar. Det handlar alltså om automatisk volymreglering och inget annat. Detta är ingen plugg jag själv använder, då jag gillar att jobba med gammal hederlig automatisering, men passar förmodligen utmärkt för dig som har svårt att hitta balansen på egen hand.
      Lycka till.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du fredagstipset från 2019 och framåt
      Här är fredagstipset på Studio från 2018 och tidigare
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Idag tänkte jag tipsa lite om gitarrinspelning med fokus på akustiska gitarrer. Ett ämne som ligger mig extra varmt om hjärtat.

      Jag är själv gitarrist sedan barnsben och dessutom en obotlig samlare och har spelat på och spelat in fler gitarrer än vad gemene hen förmodligen skulle anse vara sunt.
      Du har kanske hört uttrycket ”Ju bättre gitarr, ju bättre inspelning” eller något i den stilen. Detta är enligt mig en sanning med modifikation. Finare akustiska gitarrer har visserligen fler övertoner och bättre klang vilket såklart är trevligt. Men detta ställer också betydligt högre krav på den som spelar. När varje missljud och nyans hörs är det av naturliga själ också mycket svårare att få till en bra inspelning. Därför kan det många gånger vara en god idé att spela in med en lite sämre gitarr. Med det menar jag inte en gitarr som låter dåligt, utan en gitarr som passar din spelstil. En gammal Bjärton eller Levin med mogna strängar kan många gånger låta bättre och vara mer förlåtande än en finare klassisk gitarr eller en dyr stålsträngad Martin. Enkelt och lite förenklat uttryckt skulle jag vilja påstå att ju bättre gitarrist du är, ju bättre gitarr kan spelas in.
      Inspelning
      När du spelar in akustisk gitarr, vare sig det handlar om nylon eller stålsträngad, ställs du alltid inför val av mikrofon. Här finns det i regel två vägar att gå. För fingerspel, finstämt, visor eller klassiskt faller första valet på en kondensatormikrofon, då denna plockar upp mer av gitarrens naturliga karaktär. Här handlar det om att fånga hela registret med alla frekvenser och övertoner, speciellt om gitarren har en bärande roll. Ibland kan det dock finnas en poäng i att välja en dynamisk mikrofon med ett tajtare sound, som plockar upp lite mindre och därmed lämnar mer plats åt annat. Rocklåten med vevande refränggitarrer är ett tydligt exempel, men även indiedängan eller retroflörten gör sig påminda.
      Vind inspelning finns det en slags oskriven regel om ett avstånd på 15-20cm mellan gitarr och mikrofon, med mikrofonen försiktigt pekandes snett nedåt mot 12:e band. Detta är en bra utgångspunkt, men personligen gillar jag att ligga lite närmre. Någonstans mellan 10-15cm brukar kännas rimligt, vilket ofta resulterar i ett varmare och mer nära ljud, med mindre rum. Detta är naturligtvis en smaksak och varje gitarr, rum och spelstil skiljer sig åt. Pröva dig gärna fram, men utgå från grundläget och lyssna.
      EQ
      Hur du rattar en akustisk gitarr beror lite på om gitarren ligger ensam eller tillsammans med andra instrument och hur framträdande roll den ska ha. Eftersom den akustiska gitarren har ett stort frekvensspann krockar den lätt med andra instrument, inte minst den ack så viktiga sången. Frekvenserna att hålla reda på varierar, men några riktmärken kan vara:
      0-100Hz: Kan med fördel skäras bort utom i extremfall där gitarren ligger helt ensam. I fullmatade rock- och poplåtar kan du ibland skära så högt upp som 300Hz utan att det stör.
      100-350Hz: Fetar till gitarren, men gör den samtidigt grötigare.
      300-600Hz: Burkigheten och rummet, men också området att öka om gitarren låter tunn.
      600-1000Hz: Det härliga mellanregistret, som på regniga dagar också kan vara påträngande.
      1000-3500Hz: Tydligheten som bestämmer om gitarren ska ligga långt fram eller bak i mixen. Det speciellt detta område som krockar med sången, tillsammans med 100-350Hz. Akta dig för att dra på för mycket 2000Hz, som regel backar jag nästan alltid här.
      3500Hz och upp: Skimret som gör att ljudet känns mer lyxigt i brist på bättre uttryck. Använd gärna ett hyllfilter och lyft lite försiktigt för att öppna upp gitarren och ge den luft under vingarna. Eller tvärt om för att göra soundet mer retro!
      Kompression
      Jag passar mig för kompression när jag mixar gitarrer, men det finns många som inte håller med mig. Ju luftigare musik, ju mindre kompression skulle jag i alla fall säga. Hur som helst ska du ställa dig frågan vad du vill uppnå med kompressionen innan du gör slag i saken, ratta sedan om det behövs. En Ratio på 2:1 till 4:1 brukar vara lagom med en attack på 10-20ms och auto release om möjligt. Låt kompressornålen kyssa topparna och lyssna, detta räcker ofta långt.
      Checklista för den late
      Välj en förlåtande gitarr som du känner dig bekväm med. Håll ett avstånd på 10-15 cm med mikrofonen riktad mot där halsen möter kroppen. Välj din bästa kondensatormikrofon. BONUSTIPS: Spela in två stålsträngade gitarrer och panorera ut på varsitt håll i refrängerna. Effekten blir garanterat pådrivande, nästan som en extra rytmsektion och volymen behöver inte vara särskilt stark!
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du alla Fredagstipset-artiklar
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Vintern står för dörren och med den allt torrare inomhusklimat. Något som kan få förödande konsekvenser för dina dyrbara musikinstrument.

      Musikinstrument tillverkade av solida träslag, må det vara gitarrer, ukuleles, fioler eller kontrabasar, är extra känsliga för plötsliga väderomställningar och i synnerhet låg luftfuktighet. När våra bostäder värms upp sänks den relativa luftfuktigheten, vilket innebär att luften blir allt torrare. Och om du dessutom har öppen spis eller kamin, hur mysigt det än må vara, så är faran ännu större. Vad som händer är nämligen att träet då sjunker hop speciellt under vinterhalvåret, vilket i förlängningen innebär att ditt instrument till slut spricker, om du har otur.
      Den akustiska gitarren
      Det bästa sättet att undvika sprickbildning är du förvarar dina instrument i väl förseglade etui tillsammans med en, eller flera, så kallade luftfuktare. Mellan 40% och 60% luftfuktighet vid normal rumstemperatur är optimalt, vilket du enkelt uppnår med ovanstående procedur.
      D’Addario Humidifier Pro placeras i ljudhålet och ser till att gitarren håller en lagom fuktnivå.
      Du kan även hålla koll på luftfuktigheten med en så kallad hygrometer, om du vill vara än mer noggrann. Se bara till att undvika de billigaste modellerna, då dessa ofta har en på tok för stor felmarginal och därför gör mer skada än nytta. Det finns även större apparater som stabiliserar fuktigheten i hela rum, vilket har fördelen att luften även blir behagligare att andas. Både människor, djur och gitarrer mår bättre om luften inte är allt för torr.
      Caliber IV Digital Hygrometer är en av de mest exakta hygrometrarna på marknaden.
      Men vad gör du om olyckan är framme? Först och främst, rör inte sprickan. Detta eftersom sprickor lätt samlar till sig smuts och fett, vilket är svårt att få bort. Lämna sedan in gitarren omgående och få den professionellt lagad om instrumentet är dig kärt. En sprucken gitarr tappar något i värde, men tonen förblir i stort sett alltid den samma. Det är visserligen sant att en gitarr låter sämre när den är torr (eller överfuktad), men när instrumentet återfått sin rätta fuktighet återgår det till sitt normala tillstånd.
      Boveda Humidipak 49%, Caliber IV Digital Hygrometer och D'Addario Guitar Humidifier Pro.
      Vanliga symptom som visar att gitarren är uttorkad
      Bandstavarna sticker ut Locket ser vågigt eller räfflat ut Locket är insjunket framför stallet Stallet separerar från locket Bandrassel runt 7:e band och uppåt Studio rekommenderar
      Budgetpaketet
      D'Addario Guitar Humidifier Pro Planet Waves luftfuktighet och temperatursensor Lyxpaketet
      Caliber IV Digital Hygrometer (måste beställas) Oasis OH-1 Guitar Humidifier Boveda Humidipak 49% Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du alla Fredagstipset-artiklar
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Idag tänkte jag prata lite om dynamik, det vill säga volymens variation, och varför detta är viktigt för din musik.

      En bra låt har nämligen nästan alltid intressanta volymförändringar mellan exempelvis vers, brygga och refräng, eller egentligen hela tiden, för den delen. Lyssningsbar musik är sällan statisk, utan i ständig rörelse, precis som energi. Det pratas ofta om hur den senaste pluggen garanterat kommer hjälpa dig till välljud, men faktum är att det ofta är just dynamiken som skapar spänning och dramatik, inte någon equalizer, kompressor eller annan effekt.
      Om du jämför två korta partier av en låt, där det ena är starkare än det andra, så upplevs det starkare partiet som mer kraftfullt. Detta beror på hur vi hör och kan förklaras med Fletcher-Munson-kurvan, som jag tidigare skrivit om i tidigare Fredagstipset Se till att din mix funkar optimalt på alla ljudnivåer 
      Den tekniska termen för skillnaden mellan starkt och svagt inom musik är dynamiskt omfång, eller dynamic range (DR) som det också kallas. Ett litet dynamiskt omfång uppstår om du komprimerar och limiterar för mycket, vilket nästan alltid resulterar i att musiken känns livlös. Detta innebär i förlängningen att du förlorar tydlighet, då transienterna försvinner och att anlagen från till exempel en virveltrumma går förlorat. Nu förespråkar jag inte att du ska skippa kompressorer och limitering helt, bara att dessa bör användas med största försiktighet. Speciellt i dag då i stort sett all digital musik normaliseras på streamingtjänster som Spotify, iTunes och Youtube. Läs mer om fenomenet här: Hur volymstark ska din mix vara 2020?
      Men hur gör du då för att få en dynamisk mix? Egentligen är det hela mycket enkelt. Dels ska du akta dig för att komprimera med en ratio över 4:1 och dels ska du jobba med volymautomatisering, vilket nästa veckas Fredagstips kommer handla om.
      Det finns olika verktyg för att mäta din musiks dynamiska omfång, där mina personliga favoriter är TT Dynamic Range Meter (går att hitta gratis på nätet om du letar lite) och betalpluggen Meterplugs Dynameter. Ett bra värde att eftersträva är DR11. Ju lägre nummer, ju mindre dynamik. Mindre än så, exempelvis DR8, innebär att din musik är mer komprimerad än nödvändigt och att den förmodligen kommer låta svagare och sämre på samtliga streamingtjänster. En annan sak att ta hänsyn till med anledning av volym kontra streamingtjänster är LUFS, detta kan du läsa om här: Hur volymstark ska din mix vara 2020?
      Om du känner dig osäker och allmänt förvirrad gällande allt detta så kan du nästan visuellt se om din mix är frisk eller inte, efter att du exportest den. Nedan följer två exempel:

      En hälsosam mix med mycket dynamik som inte är onödigt limiterad.

      En mix med lite dynamik som är hårt limiterad.
      Kort och gott: Vill du att din musik ska låta så bra som möjligt? Tänk på dynamiken och komprimera inte i onödan.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du alla Fredagstipset-artiklar
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Idag tänkte jag skriva lite om Fletcher-Monsunkurvor (även kallade isofonkurvor) och hur en förståelse för dessa kan hjälpa dig till bättre mixar.

      Vad kännetecknar då en bra och framför allt välbalanserad mix? Enkelt uttryckt skulle man kunna säga att en bra mix är när du hör låten och inte frekvenserna. Men hur ska du veta att du har en bra mix rent frekvensmässigt?
      På 30-talet gjorde Fletcher och Munson mätningar av det mänskliga örat och drog slutsatsen, grovt räknat, att mellanregister är mer framträdande på lägre ljudnivåer och att denna respons planas ut ju starkare volymen blir. Vi upplever alltså frekvenser olika starkt vid olika volym. I prakten innebär det att om du mixar på svag volym så går du miste om en del bas och diskant. Detta leder i sin tur till att du förmodligen kommer mixa med för mycket bas och diskant, vilket ger en klassisk ”smiley-kurva”. Lyssnar du istället på för stark volym så kommer du troligtvis fega med bas och diskant och istället få mer mellanregisterbetonade mixar.
      Ok, men hur ska nu denna kunskap hjälpa dig till bättre mixar? Om vi tittar på diagrammet nedan, så kan vi dra två slutsatser:
      Våra öron är som mest känsliga mellan 2 kHz och 5 kHz, därav dippen. Och området 3,5–4 kHz är som mest känsligt. Barnskrik!
        Vid en ljudnivå runt 85–90 dB har vi den ”rakaste” frekvensuppfattningen, det vill säga här upplever vi bas, mellanregister och diskant relativt jämnt.
      Fletcher-Munsondiagrammet med isofonkurvor. Bilden är hämtad från Wikipedia.
      Med denna förståelse kan du angripa ditt mixande lite annorlunda. Vårt hörselsystem är som du förstår långt ifrån spikrakt. Men … när du ökar volymen och närmar dig 85–90 dB så jämnas detta ut.
      Du vill att dina mixar ska låta så bra som möjligt på maffig volym, för det är då du verkligen lyssnar! Sedan att du hör detaljer lättare på lägre volym är en annan femma, nu talar vi om frekvensmässigt balans. Det är också därför du bör göra en del eq-justingar med volymen uppskruvad.
      Med anledning av detta vill jag understryka att jag själv inte är någon förespråkare av att mixa på stark volym, tvärtom! Det är direkt skadligt för öronen. Men det är viktigt att kontrollera din mix på olika nivåer, också väldigt starkt, för att få en uppfattning om hur det faktiskt låter. Det är även här vikten av att referenslyssna kommer in. Lär känna din lyssning med hjälp av välproducerad musik, som du gillar, på olika volym. Inte bara på den volym DU brukar lyssna på, eller finner behaglig.
      Och för att göra det hela ännu mer problematiskt så har vi ju också rummets påverkan, där varje brist blir allt mer framträdande ju starkare du spelar. Men det är en helt annan historia …
      Slutligen. Vi alla våra egna knep för att uppnå en välbalanserad mix och det ena sättet är inte mer rätt än det andra, bara det fungerar! Det finns tyvärr inga genvägar. Men…
      Här kommer i alla fall två intressanta pluggar som kan hjälpa dig en bit på vägen, båda från svenska Noisebud:
      Smile
      Fletchy-Muncher
      Vidare kan en SPL-mätare vara till stor hjälp för att hålla koll på nivåer. Det finns en uppsjö appar till de flesta smartphones, där jag själv använder SPL Meter från Studio Six Digital.
      Dagens fredagstips är aningen förenklat. Om du vill fördjupa dig i ämnet kan du läsa mer på:
      – https://en.wikipedia.org/wiki/Fletcher–Munson_curves
      – https://ehomerecordingstudio.com/fletcher-munson-curve/
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du alla Fredagstipset-artiklar
  • Blog Entries

  • Bloggar

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.