Jump to content
Annons
  • Veckans pluggtips #15: Gammalt rullband håller än med Slate VTM

    Det är hög tid att damma av den gamla rullbandspelaren. Och då talar jag inte om den okalibrerade skräphögen i källaren, utan om Slate Digitals trotjänare Virtual Tape Machine som närmast kan liknas vid ett bortglömt men välsmakande årgångsvin.

    Jon Rinneby

    slatevtm_red.webp.391f502ff405d69f44f2291a934db3be.webp

    Slate Virtual Tape Machine (VTM) kan idag närmast klassas som vintage, i ordets rätta bemärkelse. Och pluggen som har mer än 10 år på nacken låter precis lika bra nu som då. I grund och botten har vi en rullbandslpugg som efterliknar två av världens mest kända rullbandspelare: tvåtummaren Studer A827 och halvtums Studer A80. Tvåtummaren är tänkt för enskilda kanaler och grupper, medans halvtummaren lämpar sig bäst för mastering. Detta är naturligtvis ingen regel och här gäller det att testa sig fram vad som passar låten, som alltid. Med detta sagt är skillnaden ganska subtil. 

    Gränssnittet är tydligt med en stor input- och output-ratt som bestämmer hur hårt maskinen ska pressas. Ju närmre rött du kommer på VU-mätaren desto mer mättnad och distorsion. Vidare kan du välja mellan 15 och 30 IPS, där 15 IPS bjuder på basökning och minskad diskant, medan 30 IPS är mer transparent. De två olika rullbandstyperna, alltså själva rullbanden, 456 (Ampex) och GP9 (Quantegy) ger även de olika karaktär där 456 har mer av en gammaldags framtoning, medan GP9 är renare. Slutligen hittar vi en trelägessiwtch för att ändra bias, vilket i korthet innebär att du kan öka dynamiken och diskanten (low) eller tvärt om: minska dynamiken och rulla av diskanten (high). Detta är dock en ganska subtil historia och många gånger räcker det gott att låta spaken vara orörd (normal). Under huven (settingsknappen) finns dessutom möjlighet att minska eller helt plocka bort bruset, minska eller öka lågbasen samt styra mängden svaj.

    Det som personilgen tilltalar mig med VTM är den unika karaktären som nästan kan beskrivas som lite grynig, men inte på ett luddigt sätt, utan mer som att pluggen suddar bort de mest aggressiva transienterna och fetar till bottnen. Och många gånger är det precis detta man är ute efter när rullbandsbehovet börjar snurra runt i skallen. Nedan följer två av mina rekommendationer:

    • Bas: 15 IPS, 2 tums, 456, pressa VU-mätaren in i rött, beroende på hur skitig bas du vill ha. Viktig är dock att göra det i samklang med resten av mixen, och inte i sololäge. 
    • Master: 30 IPS, 1/2 tums, GP9, cal -3 dB (under huven) och kyss det röda i låtens starkare partier. Detta ger många gånger en transparent och varm master med tydlig rund botten.

    Med detta sagt. om du har Slate VTM liggandes eller glömd i pluggkatalogen rekommenderar jag starkt att du plockar fram den nästa gång det är dags för mix eller master. Du kommer garanterat inte att ångra dig.

    Slate VTM kostar i skrivande stund ca 149 dollar, men går också att hyra månads/årsvis, och finns till både PC och macOS i de flesta format. Läs mer på tillverkarens hemsida >blatt_streck.png.dade2b435597ba4cd1903c7730773250.png Veckans pluggtips skriver Jon Rinneby om nya och gamla pluggar för mixning och mastering. Fokus ligger på att väcka nyfikenhet, snarare än djupgående analyser. Pluggarna är givetvis inget du ”måste” köpa och majoriteten går sannolikt att efterlikna med dina standardverktyg. Har du själv något pluggtips? Tveka inte att höra av dig till @Jon Rinneby

    Här finner du samtliga Veckans pluggtips >


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...