Jump to content
Annons
  • Veckans pluggtips #12: Fabfilter Pro-L 2 låter sig inte begränsas

    Om du någon gång sneglat på mastering och i synnerhet limitering så har du förmodligen stött på Fabfilter Pro-L 2. Den kanske mest populära limitern av dem alla och som med alla sina år på nacken fortfarande håller måttet - och mer därtill.

    Jon Rinneby

    pro-l-2-screenshot_1800.webp.8c5b687dd51ffc27636126b3e1a884f7.webp

    Studiostandarden Fabfilter Pro-L 2 är en transparent och lättjobbad true peak-limiter utrustad med allt som tänkas kan för att pressa dina mixar till max (en annan diskussion), eller bara hyvla av lite toppar. Tjusningen med Pro-L 2 är, precis som med så många andra verktyg från Fabfilter, det innovativa och lättöverskådliga gränssnittet. Allt du behöver göra är egentligen att välja en preset (Modern är ett utmärkt val som passar de flesta genrer) ställa Out till mellan -0.1 och -1 dBTP och dra på med Gain till önskat resultat. Vidare finns möjlighet till oversampling, vilket är användbart om du limiterar hårt och vill behålla ett så rent resultat som möjligt, TP (True peak) för att förhindra att ljudet eventuellt förvrängs när musiken degraderas i streamingtjänster, samt klassisk dithering.

    Personligen har jag på senaste helt skippat true peak-limiting och istället satsat på oversampling 4x eller 8x, vilket i mina öron låter mer dynamiskt och transparent. Jag har med andra ord slutat oroa mig för inter-sample peaks, något du själv kan djupdyka i (eller inte) om du är intresserad.

    Slutligen vill jag passa på att nämna en dold, men mycket användbar funktion, som hjälper dig att avgöra om du limiterat ”lagom” eller för mycket och i förläningen om processen faktiskt tjänar musiken. Med 1:1-funktionen intryckt kan du nämligen lyssna på vad limitern gör med ljudet utan att du påverkas av den ökade volymstyrkan. Du kan med andra ord höra limitern jobba, men med exakt samma volym som om den vore inaktiverad. Ett hett tips är att dra på rejält tills det börjar låta illa (här gäller det att träna örat) och sedan successivt backa tills du känner att musiken sitter ihop med rätt energi och dynamik. Sedan är det bara att klicka av 1:1-läget och vips har du din ”perfekt limiterade” master, speciellt anpassat för just din låt.

    Fabfilter Pro-L 2 håller absolut måttet än idag och kostar i skrivande stund 169 euro och finns till både PC och macOS i de flesta format. Läs mer på tillverkarens hemsida >blatt_streck.png.408ddf7cd8f3e123bc0b8a68aed65b26.png
    I Veckans pluggtips skriver Jon Rinneby om nya och gamla pluggar för mixning och mastering. Fokus ligger på att väcka nyfikenhet, snarare än djupgående analyser. Pluggarna är givetvis inget du ”måste” köpa och majoriteten går sannolikt att efterlikna med dina standardverktyg. Har du själv något pluggtips? Tveka inte att höra av dig till @Jon Rinneby

    Här finner du samtliga Veckans pluggtips >

    • Gilla 1

    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...