Jump to content
Annons
  • Så får du ut det mesta av en dynamisk eq

    En dynamisk eq kan beskrivas som en korsning mellan en parametrisk eq och en kompressor. I en dynamisk eq styrs nivåförändringarna av hur starkt ljudet är i det specifika frekvensområdet du behandlar. Häng med om hur du får ut det mesta av den.

    Studio.se

    fabfilter-pro-q-gitarr-1_ingang_ny.jpg.70f57647a7bbf605f9cdc9c01ec13b35.jpg

    Av Patrik Stugvard & Markus “Majken” Höglund

    En dynamisk eq har de grundinställningar du är van vid att en eq ska ha, som nivå, frekvens och q-värde för varje eq-band. Men till skillnad från en vanlig parametrisk eq finns även en inställning för dynamik ofta i form av threshold eller tröskelvärde, precis som på en kompressor.

    Spelar du in i ett rum med begränsad akustikbehandling så är det inte ovanligt att resonansfrekvenser skapar obalans i inspelningen. När du skär bort de bråkiga frekvenserna med en vanlig eq så kommer nivåsänkningen alltid att vara lika stor. Obalansen finns egentligen kvar men är inte lika framträdande.

    Med en dynamisk eq så kommer nivåsänkningen istället styras av hur starka resonansfrekvenserna är vid en viss tidpunkt. På vissa ackord kommer sänkningen att vara större medan ackord som inte innehåller toner kring resonansfrekvenserna kan lämnas mer eller mindre orörda. På så vis kan du motarbeta obalansen som rummet skapat och ta tillbaka kontrollen över ljudet.

    izotope-ozone.jpg.e5b0273bd9fd74914ab6c42faab74e16.jpg
    Izotope Ozone 9 Dynamic EQ.

    Dynamikinställningarna skiljer sig mellan olika tillverkare. Utöver tröskelvärde kan du ibland även ställa attack och release. Detta styr hur snabbt nivåförändringarna ska göras efter att signalen nått över eller under tröskelvärdet. I vissa pluggar som Izotope Ozone och Fabfilter Pro-Q kan du välja ett automatiskt läge där pluggen försöker hitta bra inställningar åt dig.

    Ett av de vanligare användningsområdena för en dynamisk eq är som en de-esser, för att sänka vassa s-ljud i sång och tal. Men till skillnad från en renodlad de-esser, är du inte begränsad till frekvensområdet kring s-ljuden. Andra ljud med tillfälliga toppar vid specifika frekvenser går också att behandla. Det kan handla om hårda plock- eller plektrumljud på en gitarr, skorrande strängljud på en elbas eller puffljud i sång och tal där basfrekvenserna slår i botten.

    Du kan med fördel kombinera en parametrisk eq med en dynamisk eq. Med den vanliga parametriska eq’n kan du lyfta ett område som innehåller problemfrekvenser, för att få ett öppnare och klarare ljud, samtidigt som du med den dynamiska eq’n går in och motverkar problemfrekvenserna som lyfts fram.

    En dynamisk eq kan också förstärka eller dämpa den naturliga dynamiken i ett ljud. Ett hårdare anslag på ett piano ger ett mer högfrekvent ljud med mer övertoner än ett svagt anslag som låter mjukare och mer dämpat. Med en dynamisk eq kan du dämpa diskanten enbart i det hårdare anslaget vilket ger ett pianoljud som överlag låter mer dämpat och sammanhållet. Men du kan också öka diskanten eller övre mellanregistret och överdriva skillnaderna mellan svaga och starka anslag.

    Sidechaining
    En dynamisk eq behöver inte nödvändigtvis styras av ljudet på den egna kanalen. Om det finns en sidechain-ingång så kan du även låta nivåförändringen styras av frekvensinnehållet från ett annat spår.

    Om du har en mix där baskaggen bråkar med frekvenser i elbasspåret så kan en dynamisk eq med sidechaining vara räddningen. Lägg eq-pluggen på elbasspåret och sätt baskaggen som sidechain-ingång. När baskaggen slår, så kan du ducka frekvenserna där krockar uppstår i elbasen. Du kommer fortfarande att höra strängljudet och anslaget i elbasen även när baskaggen slår. Mellan baskaggeslagen fylls basregistet ut av elbasen vilket gör mixen mindre spretig och ojämn.

    Skillnader och likheter
    Dynamisk eq är som effekt väldigt närbesläktad med multibandskompressorn. I grova drag gör de ungefär samma sak: De förändrar nivån inom ett begränsat frekvensområde beroende på hur stark ingångssignalen är.

    Men det finns viktiga skillnader. En kompressor behöver inte innehålla en expander, så även om du kan sänka nivån inom ett område, så är det inte säkert att du kan höja den. En kompressor jobbar också med en ratio på allt material över tröskelvärdet till skillnad mot en eq, som har ett fast angivet tak. En dynamisk eq ger också i regel tillgång till fler typer av olika filter, som möjliggör mer kirurgiska ingrepp i ljudet.

    Stökigt basregister på akustisk gitarr
    Nedan visar vi steg för steg hur du kan få kontroll över stökiga resonansfrekvenser i basregistret på en akustisk gitarr. Pluggen vi använder är Fabfilter Pro-Q 3 som finns tillgänglig som 30 dagars testversion här.

    fabfilter-pro-q-gitarr-1.jpg.8f74703f80eb1dc36d63fb78279dba10.jpg

    Öppna ett projekt med akustisk gitarr, piano eller liknande, där du vill få kontroll över stökiga basfrekvenser. Lägg Pro-Q som insert på ljudspåret.
     

    fabfilter-pro-q-gitarr-2.jpg.b3ec4ddca9e6e5bea9bc5714bc43163d.jpg

    Håll muspekaren över frekvensvisningen i nedre halvan av fönstret, så kommer pluggen automatiskt att visa toppnivån för varje frekvens och ge förslag på frekvenser att justera.
     

    fabfilter-pro-q-gitarr-3.jpg.dcca49a873a6c37b6343a996313fc149.jpg

    Tag tag och dra i punkten vid basregistret. Dra nedåt en bit, nu skärs basfrekvenserna bort statiskt, alltså precis på det vis du är van vid att en eq jobbar.
     

    fabfilter-pro-q-gitarr-4.jpg.894d0ebc3ebd4aec9349d7476e069997.jpg

    När du släpper musknappen så läggs eq-bandet till och du ser inställningarna. Justera gain-ratten tills du hittar ett läge där det känns som att du egentligen skär lite för mycket i basregistret.
     

    fabfilter-pro-q-gitarr-5.jpg.9ff6d6c673c50affc3777abcba67fad3.jpg

    Justera q-värdet på eq-bandet för att påverka ett bredare frekvensomfång. Du behöver inte vara speciellt noga, för finjusteringar görs bäst efter att det dynamiska läget slagits på.
     

    fabfilter-pro-q-gitarr-6.jpg.8d3dd0641e9c4c8c26462d1e43e12545.jpg

    Utanför gain-ratten finns inställningen för dynamiskt omfång. Dra ratten uppåt tills den pekar rakt upp, det ljusgröna strecket visar vad noll-läget kommer att landa på när eq’n inte jobbar.
     

    fabfilter-pro-q-gitarr-7.jpg.28aad1ca7cf0b60bd2a804c4f99a9aab.jpg

    Nu kommer eq’n att släppa upp så att basregistret är opåverkat när bastonerna är svagare, och gradvis att sänka basen ju starkare frekvensområdet för eq-bandet blir.
     

    fabfilter-pro-q-gitarr-8.jpg.e5a0f988d02f93adccc553fe83fe5cde.jpg

    Finjustera inställningarna och lägg till ett low cut filter för att städa bort de djupaste basfrekvenserna. Nu har du ett mer balanserat gitarrspår som sitter bättre i mixen.blatt_streck.png.ec955dcfd48185d38108ed5db9c42e44.pngDynamiska eq i pluggformat

    Fabfilter – Pro-Q 3
    Pris: Ca 1 995 kr

    Izotope – Neutron 4
    Pris: Ca 1 783 kr

    Waves – F6 Floating-Band Dynamic EQ
    Pris: Ca $99

    Sonnox – Dynamic EQ HDX
    Pris: Ca 4 499 kr

    Brainworx – bx_dynEQ V2
    Pris: Ca $249

    Voxengo – GlissEQ
    Pris: Ca $79

    Universal Audio – Sonnox Oxford Dynamic EQ
    Pris: Ca 249€

    Tokyo Dawn Records – Nova
    Pris: Gratis


    Dynamiska eq i hårdvaruformat

    XTA – DP544 / DP548
    Pris: Ca 3 500€ - 4 500€

    BSS Audio – DPR-901
    Pris: Tillverkas inte längre

    • Gilla 1

    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...