Jump to content
  • Hitta ditt sound del 5/5: Rätt mix för rätt ändamål


    Kasper Martinell

    Hur tar du dina fullbordade inspelningar vidare till professionell mix? I denna del 5 – sista artikeln i serien ”Hitta ditt sound”, så kommer jag att gå igenom hur du systematiskt kan arbeta med mixning för att uppnå ett profesionellt resultat.

    Denna artikel kommer att bryta ner ämnet mixning i två övergripande delar:
    DEL 1: System och arbetssätt
    DEL 2: Så vet du när mixen är klar

    1893543343_MIX1_red_.thumb.jpg.62e9f3ecd214955466c7da4951549fdb.jpg

    DEL 1: System och arbetsätt
    Utan ett konkret arbetssätt är det lätt att du hoppar runt i projektet och slösar tid på oväsentliga saker, istället för att direkt gå på problemen som måste lösas. Det handlar om att bygga upp en repetoar av kunskaper som gör att du, oavsett genre vet vad i mixen du ska spendera tid på.  

    Jag tycker att ett följande system är en bra utgångspunkt:
    Börja med att lyssna igenom din inspelning, och tänk ut vad som är de drivande elementen i låten och gör generella anteckningar. Vad är det du vill ska framkomma i din mix? Vad vill du ändra från soundet från inspelningen? Lyssna på en referensmix för att höra hur en låt i samma genre har mixats.

    Börja sedan med att dra ner alla volymer i botten för att sedan öka volymerna en och en för varje instrument.

    Alla har olika sätt att börja jobba med, men jag gillar att använda följande ordning:
    Trummor, bas, gitarr, piano/synth, sång, effekter (fx).

    I detta stadie ska du endast fokusera på volymer, ingen eq, kompression eller liknande. Sång är ett undantag som du kan komprimera direkt (även om du kommer finslipa komprimeringen senare) för att kunna ställa nivåerna korrekt.

    Ta tid på dig, och testa vad som bör vara i fokus, och vad som kan vara längre bak i ljudbilden och så vidare. Detta steg kommer att vara grunden för hela mixen och därmed det allra viktigaste att få till rätt.

    Känn efter vad du anser är drivande och vad som skapar energi. Tänk på att jobba utifrån ett 3D-perspektiv: vissa element (ljud) ska ha mycket fokus medan andra ska ha ett mindre fokus.

    När du känner dig nöjd med en generell balans gällande volymen, så gå vidare med att göra grova eq- och kompressorinställningar. I detta stadie är du ute efter att:

    1: skära bort frekvenser (förslagsvis med low cut / high cut) som inte behövs, samt göra övergripande eq-inställningar som att exempelvis göra trumpaketet mer diskantrikt eller ta bort mellanregister ur körpaketet, det vill säga, inga småjusteringar utan som i stora drag ska sätta elementen på rätt plats. Förslagsvis jobbar du då med ”high shelf” / ”low shelf” med din eq, eller bred bandbredd om du ska använda ”Peak”, så det inte blir så drastiska förändringar i klangen.

    2: Skapa energi i mixen genom kompression. Testa att parallell-komprimera trummor, skapa mer attack i gitarren osv. När du känner att alla element har sin rätta plats och att energin känns bra, så går du vidare till nästa steg.

    Djup! Nu vill du skapa ett djup och en ambient känsla i din produktion, eller bestämma dig för att allt ska vara torrt – det finns inget rätt eller fel här. Börja med att fundera på vad som ska vara långt fram i ljudbilden och vad som kan vara mer blött och därmed längre bak i ljudbilden.

    Det första jag brukar göra är att sätta sångens reverb och/eller delay. Då får du lättare en bild av om någonting mer behöver en efterklang.

    Logic_stereodelay_red.thumb.png.f193bb2eac173b3013668a83d0f78e3f.pngVokal-tips (exempel Logic): Ett bra sätt att hålla sången torr men ändå skapa en 3D-känsla är ett slap-back delay. Sätt ett stereo-delay väldigt snabbt och blanda in sparsamt för att ge djup till din torra sång.

    Det sista steget efter att du har jobbat med djupet i mixen är att göra småjusteringarna – det där lilla extra som behövs för att nå en proffsig nivå. Här kommer automation in. Generellt brukar jag använda mig av automation i volym, eq, reverb och delay. Detta är en viktig punkt, och du kan automatisera allt möjligt. Begränsa dig inte bara till volym. Olika användningsområden kan vara följdande:

    Volym
    Skapa dynamik i mixen och få den att kännas levande. Exempelvis trummorna spelar på riden, upp med överhänget 2-3 db under den delen. Gitarren spelar solo, ner med piano och kompgitarr några db under solot. Inte minst sång är bra att automatisera med volym – exempelvis sänka partier litegrann som är en smula för starka/svaga eller minska s, f, p, t-ljud i sången som trots arbete med eq kanske fortfarande framkommer lite för mycket.

    Eq
    Att automatisera eq är ett fantastiskt verktyg. Genom att arbeta med detta kan du skapa en mer sammanhängande bild av mixen, och göra så att alla element flyter in i mixen ännu bättre. Kanske behöver synten inte så mycket diskant i versen men sedan i refrängen vill du dra på. Eller kanske behöver du skära bort lite mellanregister ur basen i refrängen för att få plats med alla andra element,  men i versen ger samma mellanregister i basen en skön känsla.

    Reverb och delay
    Automation av reverb och delay handlar om att skapa en känsla av när det ska kännas stort, och när det ska kännas intimt. Här liksom med volymautomation gäller det att skapa en dynamisk progression.

    Om allting känns stort till en början blir det svårare att bygga upp ännu mer mot slutet av låten. Börja alltså med att välja ut några delar där du vill ha känslan av en större ambient, och ju närmare du kommer slutet, desto mer kan du arbeta med djupet. Värt att notera är att detta steg är helt beroende på hur arrangemanget på låten är, och hur musikproduktionen (inspelningen) är gjord.

    Automation.thumb.png.f755f13f54f2957ca3669c255c64ba79.png
    Tips på reverb-automation: Testa att muta (tysta) all reverb i ett break, exempelvis innan en refräng. Detta skapar en känsla av progression och får refrängen att ”smälla” ännu mer.

    DEL 2: Så vet du när mixen är klar
    Detta steg handlar om att förstå vad det är du försöker åstadkomma med mixen. Det här steget går egentligen parallellt från början av mixen till slutet av mixen. Det bästa sättet är att i början skapa dig en bild av vad du vill förändra i materialet och vad som är målbilden. Utan en konkret målbild av hur du vill att mixen ska låta, så kommer du att spendera tid på fel saker och bara slösa bort din tid helt enkelt.

    Jag tycker att ett bra sätt att förstå när du är klar är att ställa dig följande frågor:

    • Hörs allting som ska höras? Speciellt sången!
    • Är det bra energi i musiken?
    • Hur ser bas/diskant relationen ut i mixen?
    • Lever mixen eller känns den stel och tråkig?
    • Är mixen stilenlig? Och kommer artisten gilla arbetet med mixen?

    Det viktigaste av allt är den sista frågan: är mixen stilenlig? För att kunna svara på den frågan måste du självklart vara insatt i vad som är det väsentliga i musikgenren, och vad det är musiken vill få fram. Samt veta hur musikgenren generellt brukar låta. Varför är denna fråga så viktigt då? Jo för att den kommer att bestämma över hur du arbetar under hela mix-processen. Att mixa handlar enligt mig inte alltid om att få någonting att låta ”bättre”. Mixning handlar i grund och botten om att få musiken att göra så att låtens känsla framkommer i slutresultatet. Här gäller det att förstå vad producenten har för vision med låten. Om det är du själv som har producerat så försök bibehålla tanken med musiken genom hela mixprocessen.

    Anledningen till varför jag anser att det är så viktigt med att bygga upp ett system för mixen, är för att vi som människor behöver avgränsningar för att kunna arbeta fokuserat och effektivt. Så genom att följa ett liknande system som jag har visat ovan, så arbetar du endast med en sak i taget och på så sätt tappar du inte bort dig i ett hav av möjligheter.

    Med det sagt så har alla sina olika sätt att arbeta på och det viktigaste av allt är att hitta ett sätt som fungerar för dig, och där resultatet blir som önskat. Men oavsett hur du arbetar så är det viktigt att förstå att känslan i en låt, alltid kommer vara en bättre väg att följa än de rent tekniska aspekterna.

    Nedan finner du resterande delar i serien "Hitta ditt sound" av Kasper Martinell

    Hitta ditt sound del 1: instrument och ljudkaraktär
    Hitta ditt sound del 2: akustiska knep
    Hitta ditt sound del 3: rätt mikrofon och rätt placering
    Hitta ditt sound del 4: prylarna som lyfter inspelningen



    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET. Idag tänkte jag bjuda på fem små knep som jag ständigt återkommer till och använder mig av när jag mixar. Och det bästa av allt? Det krävs varken speciella pluggar eller avancerade förkunskaper och du börja redan idag!

      Tre-decibels-regeln
      Tycker du att något instrument låter för starkt i mixen, men är osäker på hur mycket det ska justeras? Testa då att sänka kanalen med -3dB och se om det känns bättre. Och tvärt om, om något låter för svagt. Ofta räcker det med 3dB hit eller dit. Fråga mig inte varför.
      Undvik sololäget
      Jobba istället med helheten. Det spelar ingen roll hur bra ett instrument låter ensamt, om det inte passar i mixen. Oftare än du tror så handlar det dock inte om att lägga på ytterligare en equalizer eller mer kompression, utan en så enkel sak som att hitta rätt balans mellan instrumenten med hjälp av bara volym. Sololäget är bra när du ska leta efter problemfrekvenser, men är samtidigt din värsta fiende när du eftersträvar frekvensmässig balans och känsla i mixen.
      Abbey Roads reverbtrick
      Använd en equalizer på dina reverb så sitter de bättre i mixen. Ett low-cut filter runt 600Hz, ett high cut-filter runt 10kHz samt en dipp på -3db vid 2000Hz är en bra utgångspunkt. Den grötiga basen försvinner och den väsande toppen mjukas upp, ett mer mellanregisterbetonat och fokuserat reverb helt enkelt. Många gör ”felet” att lägga equalizern efter reverbet på effektkanalen, hemligheten är att dock att lägga det före, i sann Abbey Road-andra.
      Mixa på låg volym
      En bra måttstock är att du ska kunna höra tangentbordssmattret när du skriver, utan problem. Likväl ska du kunna för ett samtal på normal volym utan att höja rösten märkbart. När dina öron blir trötta, vilket de blir ganska snabbt, minskar hjärnans förmåga att urskilja och separera frekvenser, drastiskt. Detta innebär i sin tur att dina mixar framstår som grötigare än dom egentligen är. Vidare får du svårt att urskilja volymskillnader mellan olika instrument. En annan fördel med att lyssna på låg volym är att det är lättare att urskilja nyanser i mellanregistret, mixens kärna. När du känner dig färdig med låten, lyssna på stark volym och fokusera basen, så att den inte tar överhanden. Om din mix låter intressant på svag volym, då kommer den garanterat att låta fantastisk när du krämar på.
      Jobba med volymautomatisering
      Detta är den stora hemligheten bakom en professionell mix, jämfört med en mer amatörmässig. Alla instrument behöver inte höras lika mycket hela tiden, kanske ska låtens fokus flyttas från ett instrument till ett annat, kanske ska något instrument plockas bort under verserna? Allt detta bidrar alltid till en mer spännande och levande mix, som andas och rör sig, precis som i verkligheten. Sen ska du naturligtvis fortsätta att jobba med equalizer, kompressor och andra effekter precis som vanligt. Men det viktiga är automatiseringen, den är en stor nyckel till framgång!
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Solen skiner, semestern är i full gång och ingen har tid eller lust att läsa en massa invecklat pladder om inspelningsteknik. Därför bjuder jag idag på tio korta tips som bara tar någon minut att läsa igenom. Mycket nöje!

      Använd soft clipping istället för limitering när du mastrar, resultatet blir ofta mjukare och mer transparent. En kombination av båda är inte heller dumt om du vill pressa upp volymen.
        En dynamisk equalizer arbetar bara när den behöver, vilket ofta resulterar i en mer välbalanserad och naturlig ljudbild.
        Parallellkompression i kombination med en transient designer på trumreverbet skapar liv och rörelse i trummorna.
        Mute-knappen är din bästa vän om mixen låter grötig och stökig. Muta en kanal i taget, lyssna.
        Jobba med low-cut, high-cut-filter samt en liten dipp vid 2 000 Hz före dina reverb, så sitter de bättre i mixen.
        Kontrollera alltid din mix i mono och på låg volym. Det ska fortfarande låta och kännas bra.
        Lyssna på musiken, inte mixen. Vad är hjärtat? Ta fasta på detta och förstärk.
        Soundbrigade från Sknote hjälper dig enkelt att skapa frekvensmässing plats i mixen.
        Våra öron är som mest känsliga mellan 2 kHz och 5 kHz. Om din mix låter för diskant är detta området att kika på.
        Eftersträva alltid att skapa något unikt med en twist och ställ dig själv frågan: Vad gör just min låt speciell? Varför ska lyssnaren lyssna vidare? Din mix ska hålla hela vägen och klara sig utan onödiga transportsträckor. Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Musikproduktion har under senare tid blivit en allt mer visuell upplevelse och avancerade pluggar gör sitt bästa för skapa större inblick i vad vi faktiskt håller på med.

      Men kan vi verkligen lita på allt vi ser? Kan det till och med vara så att dessa fantastiska hjälpmedel ibland kan bli ett hinder? Var drar vi gränsen mellan att lyssna och titta? Frågorna är många och svaren likaså. Idag gör jag mitt bästa för att reda ut problematiken och förklara min syn (ha!) på det hela.
      Wavelab Spectroscope är vackert att titta på...
      Det råder inga tvivel om att visuella hjälpmedel kan underlätta vårt arbete. Fantastiska pluggar som Fabfilter Pro-Q 2, AirEQ och DMG Equilibrium målar minutiöst upp ett färgglatt spektrumspektakel och talar direkt om hur energin fördelas över frekvenserna. Detta kan hjälpa något enormt, förutsatt att du vet vad du ska titta efter, såklart. Problemet är bara att vi har en tendens att höra vad vi ser.
      Att något ser rätt eller fel ut säger egentligen väldigt lite om hur det faktiskt låter. Du kan få exempelvis få vitt brus att se ut som en perfekt sånginspelning med lite trixande, men det betyder inte att det låter som skönsång för det. Visuella hjälpmedel kan bara tala om si och så mycket för oss, resten måste vi lyssna och framförallt känna oss fram till.
      Vitt brus i all sin enkelhet.
      Ta bara de populära eq-diagrammen, till exempel. De talar om vilka frekvenser som är viktiga för respektive instrument, vilket såklart kan vara bra att känna till. Men återigen, det säger väldigt lite om hur just ditt instrument låter, i ditt rum, med dina öron, med dina preferenser och dina erfarenheter. De talar inte heller om hur du får respektive instrument att passa in i just din unika ljudbild. Likväl kan diffusa uttryck som ”grötigt”, ”varmt”, ”kallt”, ”sterilt”, ”hårt”, ”mjukt” och ”cleant” uppfattas olika från person till person, vilket också försvårar det hela. Därmed inte sagt att du inte ska använda dig av diagrammen, speciellt inte om du befinner dig i nybörjarstadiet. Men stirra dig för allt i världen inte blind på hertz och adjektiv, de stjälper ofta mer än de hjälper.
      Ett av de mest poplulära eq-diagrammen på nätet.
      En annan aspekt är själva utseendet på pluggarna och inspelningsprogrammen och hur dessa påverkar oss. Vi har en tendens att dras till det vackra. Allt som oftast önskar jag att mina digitala effekter helt saknade gränssnitt, så jag slapp titta och bara lyssna. Istället förförs jag av dess analoga utseende, som indirekt påverkar hur jag tror att de låter.
      Nåväl, men vad är då botmedlet? Kort och gott: Slut dina ögon då och då och lyssna. Eller stäng av datorskärmen och släck lyset i studion. På så vis distraheras du inte av allt som händer på skärmen. Du påverkas inte av automatiseringar, kompressornålar som studsar runt och dansande mätare i regnbågens alla färger. Det bästa av allt? Precis såhär kommer lyssnaren också uppleva din musik, utan det visuella krimskramset.
      Puristerna mumlar vid det här laget säkert något i stil med "Om du har inte har bra (dyr) lyssning så vet du ändå inte vad du hör..." - Detta är en sanning med modifikation. Självklart ska du kunna lita på din lyssning, men det handlar mer om vad du är van vid och känner dig bekväm med, än priset. Ett par ok monitorer och ett par trevliga hörlurar räcker långt.
      Visuella hjälpmedel finns där för att hjälpa oss, vilket är fantastiskt. men låt dem inte styra dig…
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Att köra fast och göra fel är en naturlig, för att inte säga självklar del av allt lärare och skapande. Så även inom musik och andra konstformer.

      Jag vet inte hur många gånger jag trampat runt i samma gamla hjulspår och gång på gång upprepat mina misstag. Idag livnär jag mig helt och hållet på musik i olika former, men vägen dit har varit långtifrån självklar. Med anledning av detta tänkte jag därför dela med mig av 13 små tips, som jag önskade att jag själv kände till dagen då jag tog mina första stapplande steg in i musikproduktionens oförlåtande värld. Förhoppningsvis kan det hjälpa någon stackare på traven. Med risk för grova generaliseringar och tröttsamma floskler… Lyssna noga!
      Det spelar ingen som helst roll om baskaggen låter "poff" eller "tjong" om inte musiken får dig att stampa takten.
        Det är slutprodukten som är det viktiga, inte vägen dit. Gör vad som krävs.
        Om du kör fast, börja om från början istället för att skruva in i absurdum. Du spar garanterat tid.
        Du kommer aldrig bli 100 procent nöjd, vänj dig vid tanken och gå vidare.
        Lita på ditt eget omdöme och din smak. Detta gör just dig unik.
        Mixning är 90 procent volym och panorering, resten är bara grädde på moset.
        Kompression är överskattat. Bli bästa vän med automatiseringen istället.
        Eller rättare sagt, alla effekter är överskattade. Lägg mer fokus på känsla och energi.
        Midi i kombination med kvantisering låter inte tajt, bara stelt, omänskligt och mekaniskt.
        Soloknappen är din värsta fiende. Ingen bryr sig om hur bra ett instrument låter ensamt, det är helheten som räknas.
        Dom bästa av idéer föds sällan i studion, utan när du gör något helt annat, som att promenera, diska eller sitta på toaletten.
        Det spelar ingen roll vilket inspelningsprogram du använder. Alla låter lika bra, eller dåligt.
        Det var inte bättre förr. Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Dagen till ära tänkte jag rekommendera tio sprillans nya pluggar som garanterat kommer att förändra ditt mixande på ett eller annat sätt.

      Jag är själv en stark förespråkade av "less is more" och gör allt för att hålla mig till ett minumin av effekter. Samtligt vore det ju dumt att inte testa det som är nytt och intressant. Kanske finns här en ny favorit?
      CA-2A (gratis)
      Cakewalks gratisversion av den klassiska kompressorn LA-2A.
      Destructor (610 kr)
      Blue Cats förstärkarsimulator och distortion färgar både stort och smått.
      Hammer DSP (1 300 kr)
      Kush Audios variant på A-Designs högt eftertraktade mastringsequalizer.
      Neutron (1 750 kr)
      iZotopes nya hjälpreda som gör livet lite enklare för den som mixar digitalt.
      SAND (1 060 kr)
      Senaste kanalstrippen från Acustica Audio med equalizer, filter och kompressor.
      TuCo (650 kr)

      Sonimus nya vari-mu rörkompressor är speciellt bra på trummor och sång.
      The Monster (gratis)
      Slate Digitals endastående gratiskompressor med monstruöst mycket attityd.
      ToneCentric (520 kr, introduktionspris)
      Greg Wells lättrattade exciter ger dig mer djup i mixarna.
      ToneSlant (gratis)
      Airwindows extremt transparenta tilt-eq som lämpar sig väl till mastring.
      VerbSuite Classics (pris oklart)
      Slate Digital ger oss åtta eftertraktade digitala reverb i en och samma plugg.
      Håll även ögonen på Abbey Road Vinyl och Natural Drums som släpps inom kort!
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
  • Utvalda blogginlägg

  • Veckans populäraste ämnen

  • mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.