Jump to content

HoboRec

Medlem
  • Content Count

    430
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

HoboRec last won the day on November 4

HoboRec had the most liked content!

Community Reputation

33 Utmärkt

5 Followers

About HoboRec

  • Rank
    Medlem
  • Birthday 07/01/1981

Profilinformation

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Malmö

Personlig information

  • Facebook
    https://www.facebook.com/uffetuff
  • Hemsida
    http://www.hoborec.com
  • ICQ
    0

Recent Profile Visitors

8,871 profile views
  1. Jag skulle vilja påstå att virvelljudet är en av de viktigaste komponenterna i en rocklåts helhetsljud. Beroende på hur virveln är stämd och vad den har för respons kan uppfattningen om gitarrljud och annat påverkas. (In English at the bottom of the page). En stor tjock virvel med punch kan få gitarrerna att låta fetare och mer nedstämda än till exempel en jättehögt stämd piccolovirvel. Det finns också en del snabba trick du kan ta till för att drastiskt ändra ljudet i en virvel, utan att stämma om eller byta skinn. Något som kan vara bra om du tillfälligt vill ända karaktär i en låt, eller bara vill testa något nytt. ENGLISH: How the snare sound affects the over all sound of your mix I’d like to say that the snare drum is one of the the most important components for the sound in a rock song. Depending on how the snare is tuned and what kind of response it has the perception of the guitar sound and other things can change. A big fat punchy snare can make the guitars sound lower in tune than for example a high pitched piccolo snare. There are also some quick tricks that you can do to drastically alter the sound of the snare, without retuning or changing heads. Something that can be useful if you temporarily want to change the sound or just want to try things out. Ulf Blomberg Producer & Audio engineer +46709184758 | www.hoborec.com Se fler video-bloggar på Studio från april 2017 och tidigare här
  2. AudioScape är ett litet företag i Kalifornien som bygger handgjord hårdvara till studion. Jag har lagt märke till deras namn tidigare men fick upp intresset när jag fick testa deras produkter på sommarens Namm-mässa i Nashville. Jag var för tillfället i “behov” av en kompressor för master-bussen under ett analogt inspelningsprojekt och fastnade för deras D-Comp. D-Comp kan utan vidare gå från varm trivsam kompression till total slakt av allt vad ljudvågor heter. I veckans video visar jag upp vad jag tycker kompressorn gör sig bäst på, samt några mer extrema exempel. Ulf Blomberg Producer & Audio engineer +46709184758 | www.hoborec.com Se fler video-bloggar på Studio från april 2017 och tidigare här
  3. För ett tag sedan gick jag igenom och organiserade mina plugin-mappar och kom fram till att några pluggar jag använder väldigt ofta är gratis. Förutom att vara gratis är de också väldigt bra så därför tänkte jag att det kunde vara schyst att dela med mig av några av dessa. Hoppas du hittar något du gillar! Ulf Blomberg Producer & Audio engineer +46709184758 | www.hoborec.com Se fler video-bloggar på Studio från april 2017 och tidigare här
  4. Spelar du i band eller som soloartist och vill spela in egna demos? Eller vill du göra helt färdiga produktioner för att släppa på den uppsjö av streamingtjänster som nu finns? Oavsett vad så finns det ingen ursäkt att inte skaffa dig en egen inspelningsstudio för att spela in dina mästerverk. I veckans video går jag igenom hur jag med hjälp av billig utrustning och en smula kreativa lösningar spelade in och mixade en rocklåt av det lite hårdare slaget. Allt detta för under 2 500 kr. Hoppa över ett par krogrundor och några uteluncher så har du en fullgod hemstudio att komma igång med. Ulf Blomberg Producer & Audio engineer +46709184758 | www.hoborec.com Till HoboRecs bloggsida på Studio Se fler video-bloggar på Studio från april 2017 och tidigare här
  5. Haha! Ne, kom på efteråt att jag inte ens var inne och kollade på hans kontrollrum.
  6. Såg nån workshop med någon producent jag inte minns vem det var som sa att den tyckte reverb lät bättre på tape än digitalt. Personen i fråga använde gamla outboard-reverbs som så vitt jag fattat inte är har något vidare bit-djup? Funderar på om det blir samma grej som med Dither-brus att den blir mjukare för att svansen försvinner in bakom bruset istället för att bara kapas rakt av när det inte finns fler bits. Kanske värt en labb-test =)
  7. Under mitt sommarbesök i Nashville passade jag på att träffa Brian Hood för en intervju. Brian är i grunden producent och mixtekniker men har också skapat kurser och fildelningstjänster för att underlätta för sina branschkollegor. Han ligger bakom podden The Six Figure Home Studio, där han tillsammans med sin poddpartner Chris guidar oss genom företagssidan av att driva en studio. Jag följer själv många poddar som handlar om musikproduktion, men ibland är en ju tvungen att förena sina hjärnhalvor för att få ihop den kreativa biten till ett fungerande arbetsliv. Just detta pratar vi om under dessa tjugo minuter. Ulf Blomberg Producer & Audio engineer +46709184758 | www.hoborec.com Se tidigare video-bloggar på Studio här
  8. Du har säkert liksom jag sett ändlöst många mikrofontester, på YouTube eller internet över lag, för att spela in virveltrumma. Oftast är det ett gäng mikrofoner uppställda runt en virveltrumma som någon spelar på samtidigt som ljudet byts mellan mikrofonerna. Det är jättebra för att höra skillnaden i hur mikrofonerna tar upp trummans ton. Något som däremot inte tas i beaktning är hur resten av trumsetet låter i mikrofonerna, vilket ofta är minst lika viktigt för det övergripande ljudet av trummorna. Därför har jag här gjort ett mikrofontest med en handfull mikrofoner där jag uppmanar dig att lyssna just efter detta. Det är också viktigt att tänka på att detta testet bara kan säga vad som fungerar bäst i just den här situationen, men min förhoppning är att det kan hjälpa dig att ta med fler detaljer i beräkningen nästa gång du väljer mikrofon Ulf Blomberg Producer & Audio engineer +46709184758 | www.hoborec.com Se tidigare video-bloggar på Studio här
  9. Jag brukar köra med högpass och lågpass på respektive så de slipper bråka med varandra, men en ska väl alltid hålla koll på fasen när det krånglas med fler än en signal per ljudkälla.
  10. Kul att det kom till nytta hehe. Var inte säker på om det var något att ha hehe.
  11. Hade ett lokalt band i studion för att spela in en liten live session för ett tag sedan. Tänkte att det kanske finns någon/några här som gillar det.
  12. Haha ja jag har svårt att hitta något verkligt användningsområde för den i mitt sätt att jobba, men vill man ha kul och spendera mängder av tid med att ratta fram knasiga ljud så är den riktigt grym!
  13. Fråga här kanske? http://harmonydesign.se/index.php?sid=62&katID=13&prodID=26 Står inte vad det är för ohm, men det ska vara för digital anslutning så det borde ju stämma. Från vad jag läst så verkar det inte vara dödsviktigt om det inte är så långa kabellängder.
  14. Ja smaken är sannerligen som baken. Jag har gillat de neveaktiga jag använt. AMS, GAP och nu Stam även om Gap hade lite headroom-problem. Däremot har jag inte svinbra erfarenhet av 610an, men skulle säkert gilla den med om jag fick mer tid att använda den
  15. Ja visst är det gött!? =) Det är en dansk maskin, Lyrec TR53, som jag köpte defekt från England och skickade till en äldre herre i Danmark som jobbat på Lyrec, som totalrenoverade den åt mig.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.