Jump to content
Annons

Vilket webbhotell skall man välja?


blouis

Recommended Posts

Jag har en liten hemsida som handlar om mig och min musik. I dagsläget har jag den på ett vanligt telia-konto, men skissar nu på att skaffa plats på ett sk webhotell istället. Är det någon som har tips om något billigt och bra? Det jag behöver är framförallt ett par hundra mb utrymme, för att kunna lägga upp mp3-filer och ev video också. En snabb server är ju också ett plus.

EDIT: Tydliggjorde rubrik /admin

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns ju massor.

Jag har haft min webbsida på Seanic (www.seanic.net) ett par år och det funkar skitbra och kostar inte mycket.

Sen har jag själva musiken på Musicv2 (www.musicv2.com). Det kostar inte heller mycket och funkar också hur bra som helst. En bra sak är att du kan placera länkar till dina låtar på musicv2 (www.musicv2.com/artist/dittnamn) från din andra sajt (www.dittnamn.com). På så vis kan besökare till www.dittnamn.com lyssna på din musik utan att lämna sajten och utan att det tar upp en massa bandbredd.

Det sistnämnda kan vara ett stort problem annars, om du har all din musik på www.dittnamn.com och stremar direkt därifrån. Om du får värsta hitten så att många lyssnar så fyller du snart maxkvoten för hur mycket trafik du får ha på din sajt och då tvingas du betala mer pengar.

Vet inte om det går att förstå något av detta, men det var i alla fall försök till tips. Som sagt - detta är min lösning, det finns säkert hundra andra som är lika bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen har jag själva musiken på Musicv2 (www.musicv2.com).

jag försöker kolla in musicv2, men det går fruktansvärt segt. brukar det vara så?

ok, nu gick det lite bättre.

jag förstog inte riktigt hur du menade, kan man direktlänka från sin hemsida till mp3-filer man har på musicv2?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen har jag själva musiken på Musicv2 (www.musicv2.com).

jag försöker kolla in musicv2, men det går fruktansvärt segt. brukar det vara så?

ok, nu gick det lite bättre.

jag förstog inte riktigt hur du menade, kan man direktlänka från sin hemsida till mp3-filer man har på musicv2?

Jag kände att det blev lite rörigt.

ja, man kan direktlänka, eller "deep link" som det heter.

Så här: visst kan du ha din musik på www.dittnamn.com, men troligen kommer det att finnas en ganska snålt tilltagen gräns från webbhotellet för hur mycket trafik som tillåts på sajten. Så länge det bara är "vanligt surfande" är det ingen fara, men om många börjar streama dina låtar så kommer du ganska snabbt upp i den övre gränsen - och tvingas då betala en hög extraavgift.

Därför tycker jag att musicv2 är bra därför att jag för en billig peng kan ha min musik där, samtidigt som de tillåter att jag placerar länkar direkt till mina låtar från min andra sajt.

Jag tänkte visa hur det funkar genom att länka till min sajt, men tydligen funkar det inte alls nu typiskt nog. Faktum är att musicv2 just har gjort det ännu enklare: de har introducerat en egen spelare för varje artist! Det är svincoolt! Kolla här:

www.musicv2.com/launch/andynista

Jag vet inte, men jag tror inte att alla mp3-sajter tillåter att man "deep-länkar", och helt säkert är det inte alla som erbjuder en sån här spelare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför tycker jag att musicv2 är bra därför att jag för en billig peng kan ha min musik där, samtidigt som de tillåter att jag placerar länkar direkt till mina låtar från min andra sajt.

de har introducerat en egen spelare för varje artist! Det är svincoolt! Kolla här: www.musicv2.com/launch/andynista

Det ser intressant ut! Men jag upplever att det går väldigt segt. Har lyssnat på två av dina mp3's (128 kbps) och spelaren har stannat för att buffra säkert fem gånger per låt! Jag sitter på BBB-lina.

Har aldrig tidigare varit inne på musicv2, brukar det gå så här trögt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja...

Har fuderat lite på www.surftown.se , 500mb inklusive allt som behövs för att komma igång för 1070:- för ett .com domän.

Nån som använder deras tjänster idag som kan ge lite synpunkter??

Robin...

De finns också med i mitt recensionsforum. Jag har min privata site där - och det har fungerat klanderfritt under det första året i alla fall... :rolleyes:

Jag har dock inte en massa nerladdningsbart där, så jag vet inte hur bra/dåligt det fungerar för musiker...

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför tycker jag att musicv2 är bra därför att jag för en billig peng kan ha min musik där, samtidigt som de tillåter att jag placerar länkar direkt till mina låtar från min andra sajt.

de har introducerat en egen spelare för varje artist! Det är svincoolt! Kolla här: www.musicv2.com/launch/andynista

Det ser intressant ut! Men jag upplever att det går väldigt segt. Har lyssnat på två av dina mp3's (128 kbps) och spelaren har stannat för att buffra säkert fem gånger per låt! Jag sitter på BBB-lina.

Har aldrig tidigare varit inne på musicv2, brukar det gå så här trögt?

Nej, jag brukar aldrig ha problem. Men strular det för dig så ska du ju så klart hitta något bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig tidigare varit inne på musicv2, brukar det gå så här trögt?

Nej, jag brukar aldrig ha problem. Men strular det för dig så ska du ju så klart hitta något bättre!

Jag gissar att du precis kom från en hetsig debatt om public service! :rolleyes:

Om det strulade för mig, och bara för mig, skulle jag antagligen välja musicv2.

Omformulerar frågan. Är det någon som har erfarenhetav Musicv2? Brukar det flyta på eller är deras servrar nere titt som tätt? Brukar streamade mp3's stanna och buffra en gång per minut? Eller är det bara en ren tillfällighet att de gjorde det alldeles nyss när jag var inne och lyssnade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Network Solutions hosting + domänreg för 9.96 dollars i mån.

1GB utrymme 40 gb överföring mm... de sköter allt + 24/h om dygnet telefonsupport som är VÄLDIGT tillmötesgående och professionell.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Kör själv på B-One och det har fungerat finfint under de drygt 2 år jag har anlitat dem. Men alla verkar inte ha samma tur. Nedanstående historia har just ett par år på nacken och mycket kan ha hänt därefter, men historien är ändå värd att beaktas:

The story about B-One

Jag rekommenderar kontakt med B-One innan beställning. Förklara syftet och hör hur det ställer sig. Finns det någon minsta tveksamhet, oavsett "muntligt" löfte så kan det vara idé att dra öronen åt sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gärna gratis, sökes...

50Mb och uppåt

Ingenting är gratis här i världen min vän! 😆

Jag använder både b-one och har så gjort i 2½ år. Funkar fint. Sedan har jag även min sajt www.thimmie.se på Musiclink's webhotell. Men det är bara för att jag jobbar där... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...