Jump to content
Annons

Exportera för mastering


Lonian

Recommended Posts

Hej.

Jag har aldrig pysslat med Mastering i ett annat program förut.

Men nu bad en kille mig att "Stereo-bounce till wav 24 bit 44100 Hz ".

Jag hängde inte med riktigt, men jag provade Exportera till Wav och sedan ta split mixer tracks, man kan även välja Save Slice Markers, vad nu det gör??

Hur som hällts fick jag alla tracks ut som wav filer för sig. Går att öppna dem i fl studio alla fall.

Men är det så här han menade jag skulle göra eller på något annat sätt?

"Det du är ute efter är att få ut allt i stems eller som ett enda stereospår"

Vad menar han med det?

Please help för att få rätt inställningar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 73
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Alla spår i arret ska väl exporteras till ETT stereospår med 44.1 kHz och vara i 24 bitar, går ju att ställa in när man exporterar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter snarare som att han bara vill ha allt som en enda stereofil. Det är ju så man brukar skicka ut det till mastering...

Så exportera bara ut det utan att klicka för nåt "extra" alls; välj högsta möjliga alternativet på "Quality", spara som Wav och 24 bitar så ska det va ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter snarare som att han bara vill ha allt som en enda stereofil. Det är ju så man brukar skicka ut det till mastering...

Så exportera bara ut det utan att klicka för nåt "extra" alls; välj högsta möjliga alternativet på "Quality", spara som Wav och 24 bitar så ska det va ok.

kommer det då fungera att mixa med?

Hur funkar det i ett annat program om man bara har en wav fil?

Man kan välja mellan att spara i Wav Depth 16Bit ini, 32Bit float(0.24) eller 32Bit float(16.8)

gissar att det är 32Bit float(0.24) som är 24bit?

Okej.. på Quality kan man ändra till högsta värdet, fl varnar för "it is going to be slow as hell". men får väll vänta och se om den gör klart.

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

kommer det då fungera att mixa med?

Hur funkar det i ett annat program om man bara har en wav fil?

Om han vill ha det i stems så är det ju inte en stereofil så som jag alltid uppfattat stems. Kan ha fel, men som jag fattat det är att du sparar ner alla instrumentgrupper mixade till en stereofil. T.ex git, trummor, sång, bas, stråk osv. T.ex om du har 10 spår med stråk så ska dessa bilda ett stereospår.

Men när man skickar musik för mastring så är det vanligast att man skickar en färdig mix helt enkelt som en stereofil i minst 24bit 44,1Khz.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska skicka till master varför inte använda 32-bitar då allt du gör i dom flesta Daw's har internt 32-bitar. Det man spelar in i är ointresant. Det man hör när man mixar digitalt är 32-bitar eller mer.

Mitt råd är spelar du in i tex 96khz och 24-bitar ska din mixfil skickas i 96kHz och det som du hör i din Daw ofta innebär det 32-bitar. När du är osäker kör alltid på 32 och 96 eller 44kHz beroende på vad du spelar in på.

Link to comment
Dela på andra sajter

samma med att exportera ut i 96k, bättre i så fall att spela in i 88.2k.

Detta har diskuterats i forumet och det verkar vara ännu en myt att 88.2kHz skulle vara bättre än 96kHz (med argumentet jämn halvering) då det måste konverteras (och lida av samma förluster) hur som haver.

Det vi brukar komma fram till är:

Om materialet ska ut på CD; kör 44,1kHz 24bit vid inspelning och rendera ut i 44,1kHz och 24 eller 32bit (32bit utan dither fördel) om det ska till mastering. Normalisering är onödig (men inte mer än onödig) och peakarna kan ligga i princip var som helst så länge de ligger under 0 dBFS (då 32bit float har idiotiskt stort dynamikomfång =1520dB…!) .

Link to comment
Dela på andra sajter

Gilbert du har rätt det man hör är dom omvandlare man jobbar med. Men internt är alltid en mix bättre än det vi faktiskt hör. Jag tor mycket på att inte förstöra den interna mixen även om inte just jag hör skilnaden.

Edit: Detta var inte ett svar på ditt förra inlägg för jag kan inte annat än att hålla med. Mitt svar var på inlägget inan.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Gilbert du har rätt det man hör är dom omvandlare man jobbar med. Men internt är alltid en mix bättre än det vi faktiskt hör. Jag tor mycket på att inte förstöra den interna mixen även om inte just jag hör skilnaden.

Nej givetvis vill vi hålla oss i 32bit float så länge som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

kommer det då fungera att mixa med?

Om han även ska mixa materialet så behöver han alla filer som just separata filer. Gitarr som ett spår, bas som ett spår, leadsång som ett spår etc... Alla spår som du har spelat in som varsinna wav-filer helt enkelt.

Men om han nu har skrivit; Det du är ute efter är att få ut allt i stems eller som ett enda stereospår så ska du, som nån annan redan tipsat om, ge honom antingen allting mixat så bra som du bara kan förmå i en stereofil, 44.1/24bit. Eller (steams) de olika instrumenten i grupper, dvs. gitarrer i ett stereospår, sång i ett stereospår, stråkar i ett spår etc.. Det som du vill ha i mono exporterar du som mono och det som ska vara lite panorerat måste såklart vara i stereo. Allting i 44.1/24bit.

Redigerat av Friberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Om han vill ha det i stems så är det ju inte en stereofil så som jag alltid uppfattat stems. Kan ha fel, men som jag fattat det är att du sparar ner alla instrumentgrupper mixade till en stereofil. T.ex git, trummor, sång, bas, stråk osv. T.ex om du har 10 spår med stråk så ska dessa bilda ett stereospår.

Men när man skickar musik för mastring så är det vanligast att man skickar en färdig mix helt enkelt som en stereofil i minst 24bit 44,1Khz.

MVH

Anders

Vad innebär stems?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om han även ska mixa materialet så behöver han alla filer som just separata filer. Gitarr som ett spår, bas som ett spår, leadsång som ett spår etc... Alla spår som du har spelat in som varsinna wav-filer helt enkelt.

Men om han nu har skrivit; Det du är ute efter är att få ut allt i stems eller som ett enda stereospår så ska du, som nån annan redan tipsat om, ge honom antingen allting mixat så bra som du bara kan förmå i en stereofil, 44.1/24bit. Eller (steams) de olika instrumenten i grupper, dvs. gitarrer i ett stereospår, sång i ett stereospår, stråkar i ett spår etc.. Det som di vill ha i mono exporterar du som mono och det som ska vara lite panorerat måste såklart vara i stereo. Allting i 44.1/24bit.

Om han nu ska mixa så är det ingen idé att panorera alls känner jag.

0dbfs på alla reglar. Se till att inga kanaler klipper, samt se till att stereospår exporteras i stereo, samt mono, i mono (för att spara minne, om man vill). Exportera i den upplösning du spelat in i, eller minst 48Khz och 24bit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Gilbert påpekade är inte vår lyssning på den nivån även om vi har grymma högtalare. Det styrs av våra ljudkort och omvandlare.

Dock känner jag som gammal grafiker att jag aldrig skulle skicka någonting till tryck med en JPEG om jag vet att jag hade jobbat i en högre upplösning.

JPEG är mycket mindre och går att skicka över nätet utan att någons konto skulle sägga nej. Men jag skulle aldrig skicka någonting till tryck utan full information. I min värld gäller det samma för mastering. Kan man inte skicka information som är högupplöst ska man inte mastra hos dem. Punkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om han även ska mixa materialet så behöver han alla filer som just separata filer. Gitarr som ett spår, bas som ett spår, leadsång som ett spår etc... Alla spår som du har spelat in som varsinna wav-filer helt enkelt.

Men om han nu har skrivit; Det du är ute efter är att få ut allt i stems eller som ett enda stereospår så ska du, som nån annan redan tipsat om, ge honom antingen allting mixat så bra som du bara kan förmå i en stereofil, 44.1/24bit. Eller (steams) de olika instrumenten i grupper, dvs. gitarrer i ett stereospår, sång i ett stereospår, stråkar i ett spår etc.. Det som du vill ha i mono exporterar du som mono och det som ska vara lite panorerat måste såklart vara i stereo. Allting i 44.1/24bit.

Kan du ta print screen för inställningarna för det isåfall.

Jag valde "split mixer tracks" och fick då alla spår var för sig i wav filer plus en master då allt var sammansatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Akustiken ska vi gärna tala om för det är antagligen det som är mest viktigt genom hela kedjan. Från inspelning-mix-mastering. Jag upplever dock inte att tråden handlade om detta. För mig är det helt obegripligt att man ska downsampla innan mastering. Jag må vara en dum gubbe men i min värld bör man gå på hur man har spelat in då det gäller Hz och att lägga till det ens DAW jobbar då det gäller bitdjupi oavsett hur det var inspelat.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du ta print screen för inställningarna för det isåfall.

Jag valde "split mixer tracks" och fick då alla spår var för sig i wav filer plus en master då allt var sammansatt.

jag har inte det inspelningsprogram som du har, men "alla spår var för sig i wav filer plus en master då allt var sammansatt" låter ju vettigt. Varför inte skicka det till materingsgubben och se om det duger?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har inte det inspelningsprogram som du har, men "alla spår var för sig i wav filer plus en master då allt var sammansatt" låter ju vettigt. Varför inte skicka det till materingsgubben och se om det duger?

Provar väll det då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...