Jump to content
Annons

Skapa musik under drogpåverkan


Pluffo

Recommended Posts

Jag undrar faktiskt seriöst ifall någon här har provat på att skapa musik när den har varit full eller hög. Själv dricker jag nästan aldrig och är således inte heller full speciellt ofta så jag har inga direkta erfarenheter på området, men det kanske finns någon annan som har det. Skulle i sådana fall vara intressant att höra hur det kändes, vad som blev annorlunda och hur resultatet blev.

Ens beteénde och tankesätt förändras ju rätt radikalt under inverkan av droger och därför kan det ju tänkas att ens skapade musik även påverkas i stor utsträckning.

Vem vet...kanske kan man hitta musikalaiska sidor av sig själv som amn inte trodde fanns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 103
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Holyhaze (oregistrerad)

Jo har gjort en del låtar på fyllan, men då måste jag tilllägga att mängden spelar roll, en lagom dos alkohol-inte för mycket för då låter allt bra

The only one is something to remember

Link to comment
Dela på andra sajter

insolitus: Tyckte du att den var skitbra då eller var den även det dagen efter? 😆

Holyhaze: Hehe...jo, klart att allt låter bra med stora mängder alkohol i blodet men frågan är ju hur det låter för dig i nyktert tillstånd efteråt.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, den blev skum och virrig men den sa precis det jag ville ha sagt!

Så här nånting:

Jag vill ha dig här men har ingen aning om vem

kan ha det på känn men hur fan ska jag kunna veta än

har jag mött dig än kanske vet inte egentligen

är hellre lycklig nu än om 25 år hellre nu än sen

men än sen säger vem är det du håll käften

du känner mig inte har ingen aning hur det kan va keft len

Ingen aning vad andra tycker om den, men orden ligger mycket trevligt i munnen med ett bra flyt. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, den blev skum och virrig men den sa precis det jag ville ha sagt!

Så här nånting:

Jag vill ha dig här men har ingen aning om vem

kan ha det på känn men hur fan ska jag kunna veta än

har jag mött dig än kanske vet inte egentligen

är hellre lycklig nu än om 25 år hellre nu än sen

men än sen säger vem är det du håll käften

du känner mig inte har ingen aning hur det kan va keft len

Ingen aning vad andra tycker om den, men orden ligger mycket trevligt i munnen med ett bra flyt. 😆

Haha kan bli en hit... 🙂

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

är hellre lycklig nu än om 25 år

haha...."Fucking åmål"

Grahn: Nä, du har helt rätt. Kan du säga vad som hör ihop med alkohol/droger?

Inte för att detta är någonting man ska testa nu men det kan ju tänkas att olika droger ger olika resultat på musiken. Finns ju allt möjligt sjukt skit som gör dig pigg, avslappnad, stirrig o.s.v.

Vet t ex att den amerikanska militären prövade extasy på en grupp soltader under kalla kriget för att se hur det påverkade deras stridsförmåga. Kan ni tänka er Bert göra samma sak på "Fame Factory"? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Alkohol/droger och musik hör inte ihop.

Jag är fullständigt övertygad om att det finns några psy-tomtar och svampplockare som inte håller med 😆 (Infected mushroom?)

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Alkohol/droger och musik hör inte ihop.

Mja, jag vet inte om jag är böjd att hålla med. Inte för att jag kan tala av egen erfarenhet angående droger och musikskapande, men om jag säger såhär...

Skulle jag göra mig av med alla skivor där pundare vart inblandade i skrivandet av musiken hade min skivsamling blivit rätt så tunn.

Och i de fall där de inte dog men fortsatte att göra musik och slutade knarka så blev musiken i många fall rätt så tråkig. Visst, undantag finns, men trenden lutar definitivt åt det hållet.

Jo det kan jag hålla med om (nu när jag tänker efter...).

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

har en del erkännanden...

Det händer att jag skriver tillsammans med en öl eller två och har nästan alltid gjort det. Jag tycker inte att det gör någon skillnad på musiken jag skriver om jag har öl i kroppen eller inte. Men jag dricker mig inte berusad just av den enkla anledningen att jag inte kan spela rent och tight. det får mig helt enkelt att slappna av, oavsett om det är en 2,8% eller en 5,0%. öl som öl är gott och förhöjer stunden så att säga.

ang droger.

Jag har provat att både skapa och spela in i drogpåverkat tillstånd. Diverse grejjer, uppåt, nedåt, åt sidan. och för mig så funkar det inte bara. Jag blir betydligt sämre låtskrivare (tycker jag själv) och musiker (rent tekniskt) om man lyssnar på resultatet i efterhand. Så, det är inget för mig. Är nu helt drogfri, och min bästa drog (high) är när jag har gjort ett groove eller en låt som tar mig till himmelens himmel och låter den gå på repeat i nån timme eller två.

Det slår allt jag har provat!!!!!!

Men, som sagt. Det här är vad som funkar för mig. EN bärsa i studion, ett kreativt humör och så sitter jag å trippar hela natten lång.

Vad som funkar för nån annan, funkar för dom.

DET VIKTIGA ÄR RESULTATET OCH DESS BETYDELSE FÖR UPPHOVSMANNEN!!!!!

tycker jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Undantaget är väl Keith Richards som fan verkar vara helt overkligt tålig. HUR kan han fortfarande vara i livet???

Han sover hängandes upp-och-ner. ( Från Waynes World 2: "I learned it from Keith Richards while touring with The Stones. This might be the reason Keith can't be killed by conventional weapons") 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

för mig e det så att jag måste anntingen vara hur flummig som helst eller vara spiknykter. Vist kan det bli bra men då måste man som vanligt köra på å inte snöa iväg på små detaljer å effecter... det kommer senare (allt det roliga) man måste liksom gå på den feta känslan i en... men det kan klart variera med vad för sorts musik man gör å på vad man arbetar, själv sysslar jag med hård skrammel techno å endast virtuella prylar änn så länge. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del är fantasin mer sprudlande på fyllan, men koordindationsförmågan och finmotoriken är såklart mindre bra. 😎

Således klarar jag föga av att pula i studion eftersom jag snubblar på tangentbordet och orsakar kaos i Cubase, och tilllika spelar jag falskt eftersom keyboardet har dubbelt så många tangenter som vanligt... 😆

Men däremot har jag skrivit en av mina mest uppskattade texter (tillika mest barnsliga) och tillhörande musik på fyllan... jag körde den t.ex på min 30-års fest där drygt hundra pers körde sing-along röj i refrängen.. 😛

Så här går texten.. märk väl att den är på skånska, så övriga kan ha svårt att förstå vissa delar... 🙂

----------

Befinner mig i hemmet

mår så jävla kass

behöver lassa litta

så jag sätter mig på dass

Telefonen den ringer

får inte va’ i fred

så jag springer ut från toa

å skiten hänger med

REF O fy fan…

det luktar räligt, pi o tvi minsann

det luktar värre än vad människor gör

som rullar runt me' rullebör

På väg mot telefonen

så märker jag då

att med byxorna vid knäna

så har man svårt att gå

Så med byxorna halvt nere

jag snubblar på en sladd

landar med rumpan före

och på mattan blir en kladd

REF O fy fan…

Med rumpan på mattan

jag halkar hit och dit

funderar på att resa mig

bort från denna skit

Så jag lyfter mig försiktigt

sätter handen i nåt smort

tittar ner på näven

jaha, det var en lort

REF O fy fan…

Så har jag till sist rest mig

tagit med mina konkelbär

rör mig mot telefonen

snart så är jag där

Telefonen bara ringer

kanske e’ de’ frun

så jag lyfter lätt på luren

å den blir också brun

REF O fy fan…

Med luren i handen

och handen mot mitt öra

blir nyllet mitt en del av

denna bruna röra

Jag svarar "hallå ja?"

och får höra "oj, fel nummer"

där står jag med lång näsa

som en sketen dummer

REF O fy fan…

Höhö. 😎

© Copyright hacke@hacke.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

DET kan jag däremot hålla med om. Inte många av de välkänt drogliberala artister har blivit särskilt långlivade antingen i livet eller i karriären. De brukar ha en 5-10 års glansperiod varefter de antingen dör av överdos/begår självmord, blir legender eller faller i glömska.

Undantaget är väl Keith Richards som fan verkar vara helt overkligt tålig. HUR kan han fortfarande vara i livet???

men en 5-10 års glansperiod har väl de allra allra flesta haft, vare sig de använt sig av droger eller inte? jag kan knappast komma på någon alls som inte varit intressantast under en viss period. för vissa är förstås perioden längre, men de flesta håller knappast i mer än 5 år.

men det beror lite på vad du syftar på också. menar du 5-10 år av kreativ glans eller av uppmärksamhet från publiken?

och som sagt tidigare, man skulle inte ha mycket kul musik om man sorterade bort alla som pundar... hur många milstolpar i musikhistorien har inte gjorts av knarkare?

beatles, pink floyd, black sabbath, miles davis, astral projection, infected mushroom.

knappast en förutsättning för att göra bra musik men det verkar uppenbarligen hjälpa för vissa (deras livsöden utelämnade, men även nyktra människor kan leva miserabelt).

Link to comment
Dela på andra sajter

jo men jag gör nog inte det här för att uppnå någon slags glansperiod eller erkännande,jag behöver få utlopp för min kreativitet för att må bra och det får jag genom musiken.

Så då låter jag kreativiteten och energin flöda sen så kan jag gå därifrån utan avtändning eller bakfylla,det är rätt skönt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Keith lever är en vanlig missuppfattning. Han har varit död i tolv år men fanstyget ruttnar ju inte eftersom hans kropp uteslutande består av konserveringsmedel. 😳 Det enda som händer är att han blir mer och mer mumifierad.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo men jag gör nog inte det här för att uppnå någon slags glansperiod eller erkännande,jag behöver få utlopp för min kreativitet för att må bra och det får jag genom musiken.

Så då låter jag kreativiteten och energin flöda sen så kan jag gå därifrån utan avtändning eller bakfylla,det är rätt skönt.

jag misstänker att många upplevde att i alla fall de psykedeliska drogerna stimulerade kreativiteten, då även i nyktert tillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

En och annan bira har man väl haft innanför västen (och groggar) när man skapat (lekt) 🙂

bra den med Keith R 🙂) tycker personligen att droger tuggar balle, men iof har väl Beatles bästa kommit till i inte allt för nyktert tillstånd 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...