Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hohoj allesammans!

Nu Àr vi under företagsstart, lokalen Àr hyrd (43 kvadratmeter till godo), och bygget Àr i rullning.

VÄran första etapp Àr nÀstan klar... rivningen.

Efter mycket stÄhejande med kofötter, hammare och vÄld har vi nu rivit ut nÀstan hela köket, golv- och taklister samt annat skrot.

Kommer bli en totalrenovering med ny vÀgg, dörr, nytt golv, nya lister, nymÄlat tak, nya tapeter och ett gÀng absorbenter och basfÀllor.

HÀr kommer nÄgra bilder.

HÀr Àr min kompanjon Jerker redo med farbror kofot.

DSC00122.jpg

The target! Nu smÀller det!

DSC00120.jpg

Efter en timmes rivning ungefÀr.

DSC00124.jpg

Kvarlevorna av vÄra köksoffer!

DSC00123.jpg

Tidigare en dartlokal, vilket innebÀr en sjujÀvla massa spacklande, som ni kanske mÀrker.

DSC00125.jpg

PĂ„ mĂ„ndag fortsĂ€tter rivningen + bygget, och dĂ„ Ă„terkommer jag med lite fler bilder. 🙁

Puss och kram pÄ er!

Redigerat av addic59
Annons
Postat
Hohoj allesammans!

Nu Àr vi under företagsstart, lokalen Àr hyrd, och bygget Àr i rullning.

VÄran första etapp Àr nÀstan klar... rivningen.

Efter mycket stÄhejande med kofötter, hammare och vÄld har vi nu rivit ut nÀstan hela köket, golv- och taklister samt annat skrot.

HÀr kommer nÄgra bilder.

HÀr Àr min kompanjon Jerker redo med farbror kofot.

DSC00122.jpg

The target! Nu smÀller det!

DSC00120.jpg

Efter en timmes rivning ungefÀr.

DSC00124.jpg

Kvarlevorna av vÄra köksoffer!

DSC00123.jpg

Tidigare en dartlokal, vilket innebÀr en sjujÀvla massa spacklande, som ni kanske mÀrker.

DSC00125.jpg

PĂ„ mĂ„ndag fortsĂ€tter rivningen + bygget, och dĂ„ Ă„terkommer jag med lite fler bilder. 🙁

Puss och kram pÄ er!

Ahh!

Äntligen kommer den igĂ„ng!

Den hÀr trÄden vet jag kommer bli fullsmÀckad med bilder!

Bara att gasa!

/Cruncharn'

Postat

Förresten, om ni rent spontant rÄkar ha nÄgra goda rÄd och tips inför ett bygge som detta, Àr ni vÀldigt vÀlkomna att dela med er.

All hjĂ€lp tas glĂ€djeligen emot. 🙁

Postat

Hej allesammans. Riktar mig till er akustikkunniga nu, sÄ Gilbert, Lee, Cruncher och ni andra som Àr kunniga, om ni har nÄgra tankar kring akustikbehandling, sÄ hjÀlp mig jÀttegÀrna.

Den lila vÀggen Àr under uppbyggnad, samt. dörren.

Det rosa utrymmet Àr den aktuella lokalen.

Dimensionerna Àr följande,

LÄngvÀgg, 7,2 m

KortvÀgg, 5,55 m

Area, 43 kvadratmeter

Takhöjd, 2,3 m

Har inte de exakta dimensionerna för den nybyggda vÀggen Àn, men den gÄr in ca 1 m pÄ djupet.

Lokalenmtt5.jpg

Postat
Hej allesammans. Riktar mig till er akustikkunniga nu, sÄ Gilbert, Lee, Cruncher och ni andra som Àr kunniga, om ni har nÄgra tankar kring akustikbehandling, sÄ hjÀlp mig jÀttegÀrna.

Den lila vÀggen Àr under uppbyggnad, samt. dörren.

Det rosa utrymmet Àr den aktuella lokalen.

Dimensionerna Àr följande,

LÄngvÀgg, 7,2 m

KortvÀgg, 5,55 m

Area, 43 kvadratmeter

Takhöjd, 2,3 m

Har inte de exakta dimensionerna för den nybyggda vÀggen Àn, men den gÄr in ca 1 m pÄ djupet.

Lokalenmtt5.jpg

Nu fÄr du allt kasta upp bilden pÄ hur det egentligen ser ut i ditt rum Addic59.

Ingen fattar ju annars!!!

Sa te daj!

Cruncharn'

Postat

Ska göra det vĂ€ldigt snart. 🙂

Under dagen springer jag ivÀg och drar nÄgra mÄtt för befintliga fönster, som inte visas pÄ bilden.

VÀntar er en bild under kvÀllel/imorgon bitti.

GIGAN (oregistrerad)
Postat
Kan passa pĂ„ att frĂ„ga för sĂ€kerhets skull. Är det nĂ„gon som vet vart man kan fĂ„ tag pĂ„ fĂ€rdiga dörrar, inkl. karmar?

Hej!

HÀrligt bygge Ni har pÄ gÄng.

Jag hÄller pÄ i nÄgot mindre skala, men kÀnner igen kÀnslan, Wounderbaum!

Jag har köpt dörr med karm, akustikplattor, fönster mm pÄ Kompanjonen.

www.kompanjonen.se

Ligger vid vÀrtahamnen. Har bra priser som gÄr att pruta pÄ om man köper fler prylar.

Åk gĂ€rna dit i slutet pĂ„ mĂ„naden, dĂ„ de redan har sĂ„lt tillrĂ€ckligt för att tĂ€cka deras fasta kostnader.

DÄ kan du fÄ det Ànnu billigare.

Lycka till och fortsÀtt skicka bilder!

MVH

GIGAN

Postat
Kan passa pĂ„ att frĂ„ga för sĂ€kerhets skull. Är det nĂ„gon som vet vart man kan fĂ„ tag pĂ„ fĂ€rdiga dörrar, inkl. karmar?

Hej!

HÀrligt bygge Ni har pÄ gÄng.

Jag hÄller pÄ i nÄgot mindre skala, men kÀnner igen kÀnslan, Wounderbaum!

Jag har köpt dörr med karm, akustikplattor, fönster mm pÄ Kompanjonen.

www.kompanjonen.se

Ligger vid vÀrtahamnen. Har bra priser som gÄr att pruta pÄ om man köper fler prylar.

Åk gĂ€rna dit i slutet pĂ„ mĂ„naden, dĂ„ de redan har sĂ„lt tillrĂ€ckligt för att tĂ€cka deras fasta kostnader.

DÄ kan du fÄ det Ànnu billigare.

Lycka till och fortsÀtt skicka bilder!

MVH

GIGAN

Riktigt bra lÀnk dÀr GIGAN!!

Alltid bra att ha sÄnna hÀr bak i skallen nÀr man bygger grejjer!

Thanx!

/Cruncharn'

• 3 veckor senare...
Postat

Tjenare Mojje!

Sitter och tar ett par kalla ikvÀll, och slappnar av efter en tids hÄrt arbete. Mycket har hÀnt. Allt Àr rivet, nymÄlat tak (över 1000:-), nymÄlade fönsterkarmar samt. en dörr. Handlat in en hel jÀkla del byggmaterial sÄsom reglar och gips, spik, skruv, spackel etc. frÄn Jem & Fix. Dock har jag vart slarvig med dagboken hÀr, men lovar att slÀnga upp nÄgra nya bilder efter Söndag, dÄ vÀggen och dörren Àr helt fÀrdigbyggd.

SkÄl!

Postat
Tjenare Mojje!

Sitter och tar ett par kalla ikvÀll, och slappnar av efter en tids hÄrt arbete. Mycket har hÀnt. Allt Àr rivet, nymÄlat tak (över 1000:-), nymÄlade fönsterkarmar samt. en dörr. Handlat in en hel jÀkla del byggmaterial sÄsom reglar och gips, spik, skruv, spackel etc. frÄn Jem & Fix. Dock har jag vart slarvig med dagboken hÀr, men lovar att slÀnga upp nÄgra nya bilder efter Söndag, dÄ vÀggen och dörren Àr helt fÀrdigbyggd.

SkÄl!

DÄ fÄr man allt hoppas att den kalla smakar gott efter en hÄrd veckas arbete dÄ!

Var rÀdd om dig och jobba inte ihjÀl dig hörru!

/Cruncharn'

Postat

Hohoj igen!

DÄ har man hunnit en bit in i bygget. Ber om ursÀkt för den sega uppdateringen, men har haft otroligt lite tid för datornöjen den senaste tiden.

Åtminstone en bild dyker upp hĂ€r, och det Ă€r alltsĂ„ regelverket för den ena av tvĂ„ vĂ€ggar som byggs.

Det som har hÀnt utanför bild:

* VÀggarna fÀrdigslipade och spacklade

* TvÄ fönster igenbommade

* Avloppsystem borttaget och pluggat

* Elelement och ledningar borta

* Tak nymÄlat

* fönsterkarm/blÀck samt. dörr grundmÄlade

* Taklist och socklar bortdragna

* Lysrörslampor nedmonterade

ÅterstĂ„ende jobb:

* Bygga klart andra regelverket och montera pÄ gipsskivor och glasull

* Montera dörrkarmar och dörr

* LÀgga nytt golv, samt. heltÀckningsmatta med metalltrösel som avskÀrmning

* Bygga basfÀllor

* Tapetsera

* Nya listverk och socklar för tak och golv

* Bygga absorbenter och ett stationÀrt konsolbord

* Samt. en hel det detaljarbete

HÀr Àr iaf en bild, men Äterkommer med fler snarast.

post-1797-1221395477_thumb.jpg

Postat
Hohoj igen!

DÄ har man hunnit en bit in i bygget. Ber om ursÀkt för den sega uppdateringen, men har haft otroligt lite tid för datornöjen den senaste tiden.

Åtminstone en bild dyker upp hĂ€r, och det Ă€r alltsĂ„ regelverket för den ena av tvĂ„ vĂ€ggar som byggs.

Det som har hÀnt utanför bild:

* VÀggarna fÀrdigslipade och spacklade

* TvÄ fönster igenbommade

* Avloppsystem borttaget och pluggat

* Elelement och ledningar borta

* Tak nymÄlat

* fönsterkarm/blÀck samt. dörr grundmÄlade

* Taklist och socklar bortdragna

* Lysrörslampor nedmonterade

ÅterstĂ„ende jobb:

* Bygga klart andra regelverket och montera pÄ gipsskivor och glasull

* Montera dörrkarmar och dörr

* LÀgga nytt golv, samt. heltÀckningsmatta med metalltrösel som avskÀrmning

* Bygga basfÀllor

* Tapetsera

* Nya listverk och socklar för tak och golv

* Bygga absorbenter och ett stationÀrt konsolbord

* Samt. en hel det detaljarbete

HÀr Àr iaf en bild, men Äterkommer med fler snarast.

post-1797-1221395477_thumb.jpg

MERA BILDER SA JA TE DAJ!!!!!

/Crunch'

Postat

Skall bli kul att lĂ€sa! Din kompanjon Jerker Ă€r dock farligt lik dig pĂ„ din avatar, i alla fall pĂ„ det första fotot av honom. 🙂

Postat

Hellpig

Haha, sicken förolÀmpning! SkÀmt Äsido.

Cruncher

Hörrö, lugna ner dig. đŸ˜Č

HĂ€r kommer ett par bilder till.

Regelverket för basfÀllan.

DSC00133.jpg

Glasull, och gipsskivor som tÀcke.

Men hÀr behöver jag eran hjÀlp. jag Àr rÀdd att jag har skapat en resonanslÄda tack vare gipset, har dock inte haft möjlighet att lyssna med lÄgfrekvent ljud Àn. Men vad tror ni? Ska jag skippa gipset, samt bör jag byta ut glasullen mot stenull istÀllet?

DSC00137.jpg

Resultatet

DSC00140.jpg

Bommat fönster

DSC00134.jpg

GrundmÄlade fönsterkarmar

DSC00135.jpg

DSC00136.jpg

Tacksam för er hjÀlp.

Nu ska vi bygga klart vÀgghelveten och sedan lÀgga klickgolv och heltÀckningsmatta, dÀrefter blir det tapetsering och taklist/golvsocklar.

Tjing!

Postat
Hellpig

Haha, sicken förolÀmpning! SkÀmt Äsido.

Cruncher

Hörrö, lugna ner dig. 🙂

HĂ€r kommer ett par bilder till.

Regelverket för basfÀllan.

DSC00133.jpg

Glasull, och gipsskivor som tÀcke.

Men hÀr behöver jag eran hjÀlp. jag Àr rÀdd att jag har skapat en resonanslÄda tack vare gipset, har dock inte haft möjlighet att lyssna med lÄgfrekvent ljud Àn. Men vad tror ni? Ska jag skippa gipset, samt bör jag byta ut glasullen mot stenull istÀllet?

DSC00137.jpg

Resultatet

DSC00140.jpg

Bommat fönster

DSC00134.jpg

GrundmÄlade fönsterkarmar

DSC00135.jpg

DSC00136.jpg

Tacksam för er hjÀlp.

Nu ska vi bygga klart vÀgghelveten och sedan lÀgga klickgolv och heltÀckningsmatta, dÀrefter blir det tapetsering och taklist/golvsocklar.

Tjing!

Jo fan Addic!!

Du har byggt en gigantisk resonantlÄda.

Vist kommer den Àta bas men ge den luft.

AlltsÄ det handlar ju om att fÄ partiklar i luften att bromsas genom dÀmpningen.

Om du tÀcker för sÄ att kaviteten blir helt tÀt...

Ja du hajjar!

Visst kan du ha en gipsvÀgg framför. Men sÀtt dÄ dubbel gips sÄ att det blir stabilt.

Sen fÄr vi hoppas pÄ nÄn matematiker hÀr inne som kan hjÀlpa dig att berÀkna portöppningen pÄ den hÀr nÄgot kluriga basfÀllan.

Det blir nÄn sorts hybrid Slot-Helmholtz-Superchunk av detta.

GÄr det fÄ fram vilken frekvens som lÄdan ger sÄ Àr det inte sÄ svÄrt att berÀkna portöppningarna sedan!

Hörru!

Det hÀr var avant garde inom basbekÀmpning!!!

Gott att se att det flyter pÄ i alla fall och att man Àntligen fÄr se lite bilder.

Take care!!

/Cruncharn'

Postat (redigerat)

Kuken ocksÄ!

Aja, det Àr inget större jobb att montera ner gipset, och smÀlla dit en snygg tygfilt istÀllet.

Bra att man fick svart pÄ vitt istÀllet. Men en frÄga som jag inte fick klart för mig, bör jag byta ut glasullen mot stenull istÀllet, eller kanske en kombo?

Vi har nÀmligen en hel del av bÄda tillgÀngligt.

FöljdfrÄga innan jag gör nÀsta misstag. Ska den valda isoleringen packas hÄrt, och en stor mÀngd av den, eller ska jag fylla basfÀllan lagomt?

Tackar för hjÀlpen Crunch, youŽre the man!

Redigerat av addic59
Postat
Kuken ocksÄ!

Aja, det Àr inget större jobb att montera ner gipset, och smÀlla dit en snygg tygfilt istÀllet.

Bra att man fick svart pÄ vitt istÀllet. Men en frÄga som jag inte fick klart för mig, bör jag byta ut glasullen mot stenull istÀllet, eller kanske en kombo?

Vi har nÀmligen en hel del av bÄda tillgÀngligt.

FöljdfrÄga innan jag gör nÀsta misstag. Ska den valda isoleringen packas hÄrt, och en stor mÀngd av den, eller ska jag fylla basfÀllan lagomt?

Tackar för hjÀlpen Crunch, youŽre the man!

Nja det vete fan....!

Kör pÄ glasull om du har.

Fyll hela basfÀllan.

Packa inte. Stapla pÄ varandra eller gör som jag gjorde och bygg en trekant av skivorna i hörnet.

Hela iden med en absorbent bygger pÄ porösitet och förmÄgan att slÄ sönder ljudvÄgor och med det övergÄ i vÀrme.

VÀlj ett tyg som slÀpper igenom luft. TÀnk högtalartyg nÀr du letar efter sÄnt. Möbeltyg Àr inte sÄ kung i detta lÀget!

Keep on running!

Har tankat hem ditt senaste alster men inte hunnit analysera den Àn!

Kommer i dagarna...

Take care!!

/Cruncha'

Postat

Cruncharn har vart pĂ„ flaskan 😼 ?

Postat

Mycket intressant att följa sÄnt hÀr =)

Är ocksĂ„ nyfiken angĂ„ende sjĂ€lva företaget. Det ska bli en kommersiell studio alltsĂ„? Hur finansierar ni, och hur kommer ni driva studion? Vid sidan av era vanliga jobb, eller kommer studion vara en del av ett annat företag? Eller Ă€r den helt fristĂ„ende?

Anledningen till att jag frĂ„gar Ă€r frĂ€mst för att jag sjĂ€lv hoppas pĂ„ att kunna genomföra nĂ„got sĂ„dant en vacker dag, och dĂ„ Ă€r det ju alltid intressant att veta hur andra finansierar sina projekt, och fĂ„r det att gĂ„ runt och sĂ„ vidare 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.