Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej Gott folk!

Jag har tittat pÄ lite olika Phase Analysers, frÄgan Àr egenlitligen hur förebygger

man fasfel vid inspelning/mixning? GÄr det att ÄtgÀrda med nÄgot program eller liknande?

Om jag har fattat detta rÀtt sÄ Àr det nÀr tvÄ ljudvÄgor som har samma Hz men kommer lite olika tidsmÀssigt.

typ delay...

Hur upptÀcker man detta enklast vid inspelning?

//jomax

Annons
Postat

Brukar inte fÄ sökfunktionen att fungera men nu gjorde den det tillslut.

Àh.. fan gjorde en sökning pÄ forumet och hittade en intressant trÄd..

ni behöver inte svara om ni orkar 🙂

//jomax

captain nemo (oregistrerad)
Postat

Fasfel unvikes lÀttast genom att inte anvÀnda fler Àn en mikrofon Ät gÄngen.

(Per ljudkÀlla alltsÄ)

//Nemo

Postat

Det Àr tom sÄ att en mikrofon kan orsaka fasfel eftersom de oftast har en fasvridning i frekvens, alltsÄ olika fas beroende pÄ frekvens. Det brukar kompenseras men gÄr i stort sÀtt inte att fÄ bort fullt ut. Har nog inte sÄ jÀttestor betydelse men det finns.

captain nemo (oregistrerad)
Postat

SĂ„ Ă€r det nog. 😏

//Nemo

Postat

Tre till ett-regeln. Tre gÄnger sÄ lÄngt mellan mikar som mellan miken och ljudkÀllan.

RiktmÀrke som kan anvÀndas om man vill.

Vid stereo-inspelning -- börja med nÄgon allmÀnt anvÀnd teknik som grund: XY , ORTF.

Postat

Alla inspelningar dÀr samma ljudkÀlla Àr inspelad med fler mikrofoner samtidigt (typ alla inspelningar) har fasskillnad (som du kallar fasfel) i sig. Det Àr omöjligt att inte fÄ fasskillnad tex i en truminspelning om du inte korrigerar det i efterhand.

SÄ lÀnge det lÄter bra i stereo och mono sÄ spelar det ingen roll om det Àr vÀldigt mycket fasskillnad eller inte.

Om det lÄter jÀttebra i stereo men dÄligt i mono sÄ betyder det att du har en fasskillnad som ligger i ett vÀldigt hörbart register, dÄ Àr det bara att flytta mikrofonerna tills det lÄter bra. Sen Àr det inte sÄ viktigt med bra monokompabilitet i dagens tid tycker jag eftersom det Àr vÀldigt sÀllan (eller rÀttare sagt aldrig) som musik avlyssnas i mono.

Men ett bra knep för att höra om det Àr mycket fasskillnad (fasfel) Àr att monokolla mixen ibland.

Postat

Är man glad för att anvĂ€nda stereobreddare och liknande effekter, sĂ„ fĂ„r man ocksĂ„ diverse fasfel som lĂ€tt blir för stora, sĂ„ det gĂ€ller att hĂ„lla tungan i rĂ€tt mun... 😆

• 3 Ă„r senare...
Postat

fan jag Àr inte hundra pÄ det dÀr med fasfel, min största frÄga Àr att om man bara kan flippa i datorn, sÄ gör det vÀl egentligen inget eller?

och följdfrÄga, jag fÄr alltid en del förskjutning, men det blir vÀl ingen utslÀckning sÄlÀnge de inte gÄr i total motfas?

för om man kollar kagge och virvel med OH sÄ har jag förstÄ och frÀmst en liten förskjutning hur kollar jag dÄ om de Àr i fas?

jag menar att det liksom Àr lÀttare om de ligger exakt i synk, som tex flera mickar pÄ samma avstÄnd.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.