Jump to content
Annons

Superdämpad replokal --> Studio !


E-loaf

Recommended Posts

Vår replokal är 22 kvm. Har så gott som heldämpade väggar. Nån form av skumgummi där. Bakom det är det gips och betong. Taket är sänkt en halvmeter och har dämpskivor som är 10 cm tjocka. Flytande golv med plastmatta på.

Vid inspelning så finns det nästan ingen resonans utan allt blir torrt och dovt.

Det är inte möjligt att ta bort dämpmaterial för då kommer oljud ifrån alla band i lokaler bredvid och ovanför. Dessutom är det studieförbundets lokal.

Nu till förslaget: Efterssom väggarnas dämp är ditsatt med trä-kanter skulle det gå montera gips eller spånskiva på. I taket går det trycka in masonit, tunn spånskiva eller något annat. Spjälorna i taket är av tunn aluminium så jag vet inte hur mycket det håller för.

Planlösning påminner starkt om denna:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=35995

Låter detta som en rimlig lösning? Tänkte försöka hålla lågt pris oxå...

Funkar gips på väggar, spånskiva ? plywood? träpanel ?

Masonit i taket ?

Vad bör vi tänka på när vi monterar?

Vilka ytor ska vi lämna för dämp ?

Bör vi göra nåt åt golvet oxå ?

Tacksam för alla tips...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om skummgummit som du talar om är till för att ljudisolering snarare än akustikbehandling, då är det ett mycket märkligt val!

Jag skulle kanske inte ta mig på mitt ord, men det borde fungera ypperligt att bara montera ply eller gips för att få mer reflekterande ytor.

Men jag hade kollat upp hur bra den där isoleringen är egentligen...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag håller med Torwald, om det är skummgummi material med öppna porer mot rummet så kan ni ta bort de och ni har fortsatt samma isolering men mindre dämpning. självklart kan det ha någon effekt på isolering men ytterst liten, men om jag förstod det rätt så har ni inte möjlighet att ta ner det. Isåfall är det bara att smälla på med gips (enkel och billigt) på säg varannan yta och testa tills ni blir nöjda med ljudet. Jag hade låtit taket vara som det är.

a

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Rummet är inte lika L-format som jag hänvisade till tidigare. Det är mer fyrkantigt med avsaknad av ett hörn på 1,5 meter.

Det blir gips på väggarna eftersom vi inte får ta bort ljudisoleringen. Kanske nån lucka här o där.

Jag funderar ändå på masonit i taket då det är heldämpat och ljudet sugs upp. Varannan "ruta" kanske blir lämpligt.

Gilbert tycker lokalen är liten, tycker vi oxå, men inte mycket att göra åt. 🙂

Hur stor lokal är lämplig för att få bra rumsljud ? Främst för trummor då..

Link to comment
Dela på andra sajter

Snickra ihop något i den här stilen och sätt upp lite här och där (men kanske främst på en av väggarna - och kanske även på väl valda ställen i taket), så kan det nog bli en del förbättringar: http://www.auralex.com/partscience/spacecoupler.asp

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man är intresserad av att bygga en diffuser, så finns det ju en sida där du kan välja filka frekvenser du främst vill diffusera och så räknas storleken på bitarna du ska använda i diffusern ut automatiskt. Jag har dock tappat bort adressen till den sidan, men det är en sådan här jag menar: skyline_med.jpg.

Den typen av diffuser är väl det jag har förstått ska vara bäst på att skapa intrycket av ett större rum. Läs lite om akustikbehandling och diffosorer här: http://www.audioholics.com/techtips/roomac...PGdiffusers.php

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant !

Verkar ju göra en hel del förbättringar.

Hittade denna : http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/serv...Number=80105022

INREDA Avdelare för låda. Gjord i massiv bok, lackad...

Några såna på väggar o tak kanske funka ?

Visst - varför inte? Det kostar ju i så fall i princip inget att testa samma princip som Auralex har i sin Spacecoupler. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nedanstående åsiker är högst personliga och inte illa menade på något vis och basseras på egna erfarenheter av och i replokaler.

Gör antagandet att ni inte har möjlighet att lägga på effekter efter det att er inspelning är gjord och att ni spelar in i replokalen med X-antal mikrofoner och kör in allt live? Om mitt antagande stämmer förstår jag dilemmat men tvekar på att Studiofrämjandet uppskattar att man "bygger om" replokanen. Vill ni ha en bra inspelning och inte har möjligheter att själva göra något i efterhand, gör en demo hos någon som har bättre möjligheter. Blir nog billigare än att bygga om och bättre än vad ljudet i er replokal kommer att erbjuda, dämpat eller inte, under förutsättning att man inte gillar replokalsljud 😄

Oavsett spelar det ingen roll hur man gör, bara resultatet låter bra 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

PLÅT??!! Från helvadderat psykcell till metallcontainer.... 😄

Känns som det kommer att skramla en del, resonans i plåten ger fint metalljud men frågan är om det är önskvärt?

Har du byggt själv eller spelat i "plåtlokal" och kan säga hur det lät ?

Kan ju vara värt att testa om det blir bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

PLÅT??!!  Från helvadderat psykcell till metallcontainer....  😄

Känns som det kommer att skramla en del, resonans i plåten ger fint metalljud men frågan är om det är önskvärt?

Har du byggt själv eller spelat i "plåtlokal" och kan säga hur det lät ?

Kan ju vara värt att testa om det blir bra...

Hehehe 🙂 Vanligare än vad man kan tro!

En av svergies största studios (kmstudio) har perforerad plåt på väggarna i deras största rum. Ljudet blir stort och öppet utan att eka eller vara bumligt!

Googlar du så hittar man en del: Perforerad plåt akustik

Men att bara köra på det blir nog spretigt och jobbigt. Utan man får blanda med olika matreal och format. Köra diffusorer i både trä och betong/lekablock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nedanstående åsiker är högst personliga och inte illa menade på något vis och basseras på egna erfarenheter av och i replokaler.

Gör antagandet att ni inte har möjlighet att lägga på effekter efter det att er inspelning är gjord och att ni spelar in i replokalen med X-antal mikrofoner och kör in allt live? Om mitt antagande stämmer förstår jag dilemmat men tvekar på att Studiofrämjandet uppskattar att man "bygger om" replokanen. Vill ni ha en bra inspelning och inte har möjligheter att själva göra något i efterhand, gör en demo hos någon som har bättre möjligheter. Blir nog billigare än att bygga om och bättre än vad ljudet i er replokal kommer att erbjuda, dämpat eller inte, under förutsättning att man inte gillar replokalsljud 😄

Oavsett spelar det ingen roll hur man gör, bara resultatet låter bra 😄

Jag förstår precis hur du menar och har många gånger tänkt på samma sätt.

Spela in i annan lokal hade varit enklare, men vi vill samtidigt lära oss spela in själva med fri tillgång till lokal m m. SÅ tanken var att med några enkla ingrepp fixa bättre akustik. Problemet brukar ju vara tvärtom att det är för odämpat och att man vil ha bort missljud...

Vi spelar in allt var för sig med ca 9 mikar på trummor osv. rätt in i Protools. Kommer mixa o lägga effekter i protools/cubase senare.

Men vi vill ändå ha så bra inspelningsljud som möjligt. Går ju inte göra guld av sk**t. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni kan ju också snickra ihop flyttbara skärmar, med plan plywood (alternativt någon diffusor-variant) på ena sidan och inklädd mineralull på andra sidan. Då kan ni experimentera med var det behövs reflektion/diffusion - och så har ni dessutom möjligheten att skärma av för att minska läckage om det behövs ibland.

Vill man lägga mer jobb på det, så kan man göra skärmarna med 3 sidor; en plan yta som reflekterar, en med diffusor och en absorberande. Då finns alla möjligheter att anpassa - utan att göra ingrepp i lokalen...

Link to comment
Dela på andra sajter

cameljointen (oregistrerad)

Hej, I vår replokal satte vi upp äggkartonger och en massa filtar som man kan flytta efter behov. Funkar bra även vid inspelning

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, I vår replokal satte vi upp äggkartonger och en massa filtar som man kan flytta efter behov. Funkar bra även vid inspelning

...om man vill ha typiskt replokalsljud... :rolleyes:

Äggkartonger är bra till att förvara ägg i - och ingen ljudförbättrings-"hemlighet", trots att en del kanske gärna vill påstå det för att det delvis liknar riktiga prylar...

I ert fall gör filtarna tveklöst mer nytta än äggkartongerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nedanstående åsiker är högst personliga och inte illa menade på något vis och basseras på egna erfarenheter av och i replokaler.

Gör antagandet att ni inte har möjlighet att lägga på effekter efter det att er inspelning är gjord och att ni spelar in i replokalen med X-antal mikrofoner och kör in allt live? Om mitt antagande stämmer förstår jag dilemmat men tvekar på att Studiofrämjandet uppskattar att man "bygger om" replokanen. Vill ni ha en bra inspelning och inte har möjligheter att själva göra något i efterhand, gör en demo hos någon som har bättre möjligheter. Blir nog billigare än att bygga om och bättre än vad ljudet i er replokal kommer att erbjuda, dämpat eller inte, under förutsättning att man inte gillar replokalsljud 😱

Oavsett spelar det ingen roll hur man gör, bara resultatet låter bra 🙂

Jag förstår precis hur du menar och har många gånger tänkt på samma sätt.

Spela in i annan lokal hade varit enklare, men vi vill samtidigt lära oss spela in själva med fri tillgång till lokal m m. SÅ tanken var att med några enkla ingrepp fixa bättre akustik. Problemet brukar ju vara tvärtom att det är för odämpat och att man vil ha bort missljud...

Vi spelar in allt var för sig med ca 9 mikar på trummor osv. rätt in i Protools. Kommer mixa o lägga effekter i protools/cubase senare.

Men vi vill ändå ha så bra inspelningsljud som möjligt. Går ju inte göra guld av sk**t. 😉

För att få bort så mycket av rummet som möjligt, och därmed kringgå problemet med dåligt akustik i rummet, skall man väl sätta mikrofonerna så nära ljudkällan som möjligt vid inspelning?

Vill man ha bort lite av basfrekvenserna för att få bort lite av det dova ljudet kan man väl vinkla mikrofonerna så att de inte är riktade rakt in i ljudkällan?

Har fått för mig att man oftast inte vill ha med "rummet" i inspelningen för att i efterhand kunna lägga till det rum som passar i den ljudbild man vill ha men det finns säkert undantag för detta också 🙂

Vågar påstå att man kan få det mesta att låta bra (sålänge inga missljud eller annat som inte skall vara med i ljudet finns med i inspelningen) i efterhand via Pro Tools, Cubase, Logic osv. Allmänt gäller väl, ju bättre inspelning, ju mindre efterarbete och vice versa. Att få till en pangproduktion från en replokal går säkert men det enklaste, om man inte besitter kunskaperna, är att låta ett proffs ordna till pangproduktionen. Dock lär det inte vara billigast eller mest kunskapsbringande att använda sig av ett proffs men om syftet bara är att göra en riktigt bra inspelning är det nog snabbaste sättet. Smakar det så kostar det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nedanstående åsiker är högst personliga och inte illa menade på något vis och basseras på egna erfarenheter av och i replokaler.

Gör antagandet att ni inte har möjlighet att lägga på effekter efter det att er inspelning är gjord och att ni spelar in i replokalen med X-antal mikrofoner och kör in allt live? Om mitt antagande stämmer förstår jag dilemmat men tvekar på att Studiofrämjandet uppskattar att man "bygger om" replokanen. Vill ni ha en bra inspelning och inte har möjligheter att själva göra något i efterhand, gör en demo hos någon som har bättre möjligheter. Blir nog billigare än att bygga om och bättre än vad ljudet i er replokal kommer att erbjuda, dämpat eller inte, under förutsättning att man inte gillar replokalsljud 😕

Oavsett spelar det ingen roll hur man gör, bara resultatet låter bra 😉

Jag förstår precis hur du menar och har många gånger tänkt på samma sätt.

Spela in i annan lokal hade varit enklare, men vi vill samtidigt lära oss spela in själva med fri tillgång till lokal m m. SÅ tanken var att med några enkla ingrepp fixa bättre akustik. Problemet brukar ju vara tvärtom att det är för odämpat och att man vil ha bort missljud...

Vi spelar in allt var för sig med ca 9 mikar på trummor osv. rätt in i Protools. Kommer mixa o lägga effekter i protools/cubase senare.

Men vi vill ändå ha så bra inspelningsljud som möjligt. Går ju inte göra guld av sk**t. 🙂

För att få bort så mycket av rummet som möjligt, och därmed kringgå problemet med dåligt akustik i rummet, skall man väl sätta mikrofonerna så nära ljudkällan som möjligt vid inspelning?

Vill man ha bort lite av basfrekvenserna för att få bort lite av det dova ljudet kan man väl vinkla mikrofonerna så att de inte är riktade rakt in i ljudkällan?

Har fått för mig att man oftast inte vill ha med "rummet" i inspelningen för att i efterhand kunna lägga till det rum som passar i den ljudbild man vill ha men det finns säkert undantag för detta också 😄

Vågar påstå att man kan få det mesta att låta bra (sålänge inga missljud eller annat som inte skall vara med i ljudet finns med i inspelningen) i efterhand via Pro Tools, Cubase, Logic osv. Allmänt gäller väl, ju bättre inspelning, ju mindre efterarbete och vice versa. Att få till en pangproduktion från en replokal går säkert men det enklaste, om man inte besitter kunskaperna, är att låta ett proffs ordna till pangproduktionen. Dock lär det inte vara billigast eller mest kunskapsbringande att använda sig av ett proffs men om syftet bara är att göra en riktigt bra inspelning är det nog snabbaste sättet. Smakar det så kostar det 😛

Problemet är att oavsett musikstil så låter ofta trummor helt lamt i ett för dött rum. Visst, i många genres kan man närmicka instrumenten för det är ändå det soundet man vill ha, men trummorna låter inte bra helt enkelt.

/Tommy

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...