Jump to content
Annons

Trummickning med soptunnor

Recommended Posts

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej alla forummedlemmar, efter vÄrat lyckade möte i TV4 (eh) har jag och Sounden hÀr pÄ forumet har slagit vÄra kloka huvuden ihop

och börjat spela in bandet Yoshi i min studio i Uppsala,

det kommer bli fler trÄdar om detta allt eftersom inspelningen fortlöper om ni Àr intresserade...

Sounden agerar mer Ät producenthÄllet och jag Àr mer ljudtekniker

och tillhanda hÄller utrustningen (förutom 3/4 mickar).

I alla fall sÄ ville vi testa lite av en klassiker och anvÀnda soptunnor i trummickningen.

Vi lade sĂ„ledes tvĂ„ soptunnor (frĂ„n ikea, mycket hĂ€ndig butik 😄) framför det och mickade i dem (ca 20 cm frĂ„n botten).

Bara en soptunna syns pÄ bilden, det Àr tvÄ stycken. Den som syns pÄ bilden Àr "diskanttunnan" som har öppningen riktad mot virvel och hÀngpuka,

den andra "resonanstunnan" ligger lÀngre frÄn setet, pÄ andra sidan,

riktad mot golvpukan och den har Àven locket pÄ.

I övrigt sÄ strÀvade vi sÄklart efter ett svinbra trumljud, soptunnorna Àr mer som en bonus och effekt.

Soptunnefilerna Àr ganska hÄrt komprimerade, medan alla andra mickar Àr HELT RENA, ingen kompression, EQ eller annan bearbetning, bara panorerade.

Trummandet utfördes av Yoshis Tomas JÀrmyr.

Truminspelningen landade pÄ 15 kanaler och mickarna som anvÀndes var:

Kick in: EV ND868

Kick ut: AKG C414 B-ULS

Virvel top: sennheiser MD421

Virvel lufthÄl/shell: AKG C535 EB

Virvel under: rĂžde NT5

HĂ€ngpuka: Audix D2

Golvpuka: Audix D4

Hihat: AKG C535 EB

Ride (under): rĂžde NT5

China: neumann KM54

OH: rĂžde NT2-A

Rum (mono): line audio SM3

Soptunnor: line audio CM2

Trumsetet bestod av en aluminiumkagge 22x24" (jaa), hÀngpuka 12" och golpuka 16".

14x8" pearlvirvel. Cymbaler var blandad kompott, mestadels sabian AAX stage/studio.

HĂ€r kommer filerna (24/44,1 wav):

Och hÀr kommer bilderna:

yoshi_kit1.JPG

yoshi_kit2.JPG

yoshi_kit3.JPG

Alla kommentarer, frÄgor, synpunkter eller vad som helst Àr vÀlkommet.

Tack för ett bra forum, hÀlsar Elof och Sounden!

Redigerat av Elof
Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Nice. Gillade bastrumman som tunneversion. Virveln blev lite vÀl earlyreflekterad om man kan sÀga sÄ.

Med lite kompression, korta reverb och eq har ni ett mÄttligt grymt trumsound att vÀnta. Personligen föredrar jag lite mera body i virveln vilket jag oftast fixar till pÄ ett brutalt sÀtt med kortkort reverb och limiter.

Postat (redigerat)

Ses imorrn Elof kl 10:00... med pepparkakor och glögg till frukost 😉

Yippi mitt 800:de inlÀgg..

Redigerat av sounden
Postat

Lyssnar pĂ„ bandets myspace nu och det lĂ„ter riktigt ballt. Men jag mĂ„ste alltsĂ„ frĂ„ga, du Ă€r vĂ€l typ 19-20 Elof, har du nĂ„n slĂ€kting som Ă€r ljudbög, eller hur har du rĂ„d med alla dina grejer? 😉

Postat (redigerat)
Lyssnar pĂ„ bandets myspace nu och det lĂ„ter riktigt ballt. Men jag mĂ„ste alltsĂ„ frĂ„ga, du Ă€r vĂ€l typ 19-20 Elof, har du nĂ„n slĂ€kting som Ă€r ljudbög, eller hur har du rĂ„d med alla dina grejer? 😉

Han spelar in istĂ€llet för att hĂ€nga pĂ„ forumet hela dagarna đŸ˜Č

Redigerat av Phobos
Elof (oregistrerad)
Postat
Lyssnar pĂ„ bandets myspace nu och det lĂ„ter riktigt ballt. Men jag mĂ„ste alltsĂ„ frĂ„ga, du Ă€r vĂ€l typ 19-20 Elof, har du nĂ„n slĂ€kting som Ă€r ljudbög, eller hur har du rĂ„d med alla dina grejer? 😕

19 Ă„r ja, fyller 20 i januari, det Ă€r lĂ„ngt kvar till gubbe 🙂

Jag började tidigt (9 Är var jag, spelade in midi), pÄ den tiden var det farsan som ville ha en hemstudio (han hann inte lÀngre Àn en mac performa, hörlurar, logic och en keyboard innan det bara var jag som satt dÀr).

Men jag har tjÀnat pengar pÄ inspelningar sedan jag var runt 16 och köpt, bytt, fÄtt bra priser och sÄlt grejjer.

Jag har prövat mig fram vad det gÀller tekniken, tentade gymnasiets kurser och lÀrde mig sjÀlv istÀllet nÀr jag spelade in andra band.

Tillbaka till trĂ„den 🙂

Jag och Sounden spelar alltsÄ in Yoshis debutalbum, och vi tÀnkte hÄlla nÄgra smÄ trÄdar om inspelning i anknytning till den. Har inte riktigt filat pÄ upplÀgget, men hoppas det blir nÄgot intressant för dem flesta. Fler bilder och ljud kommer!

Elof (oregistrerad)
Postat

Hej och tack för kommentarerna, sounden hÀlsar...

AngÄende ljuden i dem olika trummorna sÄ Àr det hÀr bara en av mÄnga olika stÀmningar och virvelljud vi kommer ha pÄ albumet, smaken Àr som baken och det experimenteras mycket hÀr i studion.

Fler bilder och ljud kommer inom kort!

om det Ă€r nĂ„gon som inte kan fĂ„ ner filerna sĂ„ skicka ett pm till mig eller sounden sĂ„ ordnar vi det 😛

Postat

Det Àr trÄdar som denna som pÄminner mig varför jag hÀnger hÀr.

Kul projekt! 😕😆

Soptunneljudet lÀt lite bumligt för min del, men om man skÀr lite bas och komprimerar de mickarna lite till kan det lÄta Ànnu tuffare tror jag.

Postat

Detta sÄg och lÀt framför allt jÀkligt intressant!!!

Skit hĂ€ftigt ljud, lĂ€t mycket fylligare med sopmickarna... Jobba pĂ„, jag ska följa denna trĂ„den med stor noggranhet, sĂ„ kanske man kan snappa upp nĂ„gonting pĂ„ vĂ€gen 😕

Postat

Bra trÄd. Bra band. Bra ljud. Blev kanske lite vÀl mycket av soptunnorna. Men gillar speciellt att virveln fick sÄ mycket hÀrligare metalisk klang.

Postat

Tja allihopa!

Rullade pÄ finfint idag i studion,

Vi Àndrade om alla tunnorna idag till samma avstÄnd och satte lock pÄ bÄda, sÄ vi fick

lite mer stereo-kÀnsla i ljudbilden.

UpptÀckte ocksÄ ett ganska speciellt gitarrsound i dessa soptunnor nÀr yoshi repade lite inför en

lÄt. Detta "sop-sound" kommer sÀkerligen anvÀndas i nÄtt sammanhang.

Mer bilder följer snart, fick inte med mig min kamera sÄ kanske Elof lÀgger ut lite bilder

ikvÀll.....

//S

Postat
Tja allihopa!

Rullade pÄ finfint idag i studion,

Vi Àndrade om alla tunnorna idag till samma avstÄnd och satte lock pÄ bÄda, sÄ vi fick

lite mer stereo-kÀnsla i ljudbilden.

UpptÀckte ocksÄ ett ganska speciellt gitarrsound i dessa soptunnor nÀr yoshi repade lite inför en

lÄt. Detta "sop-sound" kommer sÀkerligen anvÀndas i nÄtt sammanhang.

Mer bilder följer snart, fick inte med mig min kamera sÄ kanske Elof lÀgger ut lite bilder

ikvÀll.....

//S

LĂ„ter ju galet kul de dĂ€r Sounden 😕

Postat

Tjohej!

Idag sĂ„ har det gĂ„tt som pĂ„ rĂ€ls, förutom ett mystiskt och oplanerat strömavbrott till datorn 😄

Nu Àr nÀstan alla truminspelningar klara förutom de sista tagningarna som pajjade i strömavbrottet.

Fler bilder och ljudexempel kommer senare under kvÀllen.

HÄll ut!!!

//S & E

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det blir tajt att fÄ till det med tiden, men hÀr kommer en uppdatering frÄn idag, mÄnga bilder, mer ljud...

Eftersom vi lade upp trÄden under inspelning sÄ kommer hÀr lite fokus pÄ hur mickarna har placerats och vad som var tanken bakom det.

Vi har som sagt flyttat tunnorna och fÄtt ett mer enhetligt reverb:

yoshi_tunnor.jpg

cm2an, pekar rakt in i tunnan, nÀr inspelning pÄgÄr Àr locket pÄ för att tunnorna inte ska ta upp sÄ mycket direktljud, det ska lÄta mer om tunnan och plÄten Àn sjÀlva trumsetet.

yoshi_cm2.jpg

överhÀngsmickarna Àr inte placerade efter cymbalerna utan efter pukorna eftersom jag tycker det tillför vÀldigt mycket till pukljudet och stereobilden blir jÀmn.

högra överhÀngsmicken:

yoshi_ohr.jpg

och den vÀnstra:

yoshi_ohl.jpg

md421 över virvel, jag prövade sm57, m201 men fastnade för md421, det gÀller att hitta en passande mick för virveln.

yoshi_md421.jpg

Den Àr placerad ut mot sargen av virveln för mycket snÀrt och övertoner.

yoshi_md421_2.jpg

virveln Àr förutom en undermick Àven mickad med en sidomick vid lufthÄlet, dÀr finns ofta en skön mix av mycket attack och ett tajtare sejarljud Àn precis under virveln.

yoshi_c535eb.jpg

pukorna Àr mickade med audix D2 och D4, lÄngt ut och ganska rakt ner, av dem mickningar jag prövat Àr det denna placering som funkar bÀst för hÄrdare musik, den har bÀst mix mellan lÄga frekvenser och attack, vissa riktar mot micken av pukan, det gjorde jag mycket förr, dÄ fÄr man mer boom och mindre tydlighet.

yoshi_d2.jpg

yoshi_d4.jpg

yoshi_d4_2.jpg

i kaggen sitter en EV 868, ca 15 cm frÄn dÀr klubban slÄr an, riktad lite snett, den tar upp snabb attack och mycket botten.

yoshi_868.jpg

utanför har vi soundens AKG c414 som imponerade pÄ mig, den tog upp allt man ville ha och inget mer. extra botten och kropp dÀr det kan behöva fyllas i nÀr 868an lÄter för scoopad. baskaggens ytterskinn bjuder ofta pÄ mycket bra om man stÀmmer det rÀtt (lÀs lÄgt, i nÀstan alla rock och popsammanhang)... sÄ om man har en mick över och velar mellan tex hihat/ride eller vad man ska micka, sÀtt den framför kaggen!

yoshi_c414.jpg

slutligen rumsmicken, line audio sm3, riktad rakt in i hörnet för att ta upp allt skit och extra botten som föds dÀr, den Àr bra dÄ den inte Àr sÄ hypad i diskanten, gillar nÀr rumsmickar fyller i i lÄga mellanregistret och botten.

yoshi_sm3.jpg

HÀr kommer lite ljud frÄn idag. vi jobbade mycket med att spela in loopar, hÀr Àr en av dem i nÄgra olika versioner. Den nya soptunneplaceringen finns ocksÄ separat:

för att visa att soptunnor och rumsmickar kan vara bra effektredskap, det gĂ„r ju sĂ„klart att göra mycket mycket mer crazy saker Ă€n sĂ„ hĂ€r, det fĂ„r ni höra pĂ„ det fĂ€rdiga albumet 😆

Tack och hej!

Redigerat av Elof
awt (oregistrerad)
Postat

"ni borde fÄ pengar fö det hÀr!"

Postat
virveln Àr förutom en undermick Àven mickad med en sidomick vid lufthÄlet, dÀr finns ofta en skön mix av mycket attack och ett tajtare sejarljud Àn precis under virveln.

yoshi_c535eb.jpg

En 535:a vid lufthĂ„let lĂ„ter mer sejare Ă€n under virveln? 😄

Men vilken mik sitter under virveln dÄ?

Det lÄter hursomhelst spÀnnande.

FĂ„r vi lyssna pĂ„ nĂ„gra takter med sidomicken solo? 😆

Postat

Riktigt tufft det hÀr! Det mÄste jag testa. Kollade runt lite pÄ Ikeas hemsida efter just de tunnor som ni anvÀnder men hittade inget. Har ni nÄgot namn pÄ dem eller nÄt sÄnt?

Elof (oregistrerad)
Postat
Riktigt tufft det hÀr! Det mÄste jag testa. Kollade runt lite pÄ Ikeas hemsida efter just de tunnor som ni anvÀnder men hittade inget. Har ni nÄgot namn pÄ dem eller nÄt sÄnt?

Jag var ocksÄ ute efter tunnorna nÄgra dagar innan inspelningen pÄ ikeas hemsida men hittade inget, trodde att de hade tagit bort dem ur sortimentet, men nÀr jag och johan Äkte dit för att köpa lampor sÄ fanns dem dÀr innan kassorna, dÀr all förvaring finns. De kanske har missat dem pÄ hemsidan? Du kan nog ringa din butik, Àr nÀstan sÀker pÄ att de har dem ÀndÄ...

149 eller 199 kr/st tror jag det var.

Elof (oregistrerad)
Postat

yoshi_c535eb.jpg

En 535:a vid lufthĂ„let lĂ„ter mer sejare Ă€n under virveln? 😛

Men vilken mik sitter under virveln dÄ?

Det lÄter hursomhelst spÀnnande.

FĂ„r vi lyssna pĂ„ nĂ„gra takter med sidomicken solo? 😎

Inte mer sejare: "dĂ€r finns ofta en skön mix av mycket attack och ett tajtare sejarljud" Ă€r vad jag skrev och menade 😄

Det Àr ett inte lika sprött ljud, vet inte hur jag ska förklara, men imorgon kommer vi sampla av lite trummor. Om jag hinner sÄ kommer filerna upp imorgon kvÀll, sÄ fÄr ni höra vad varje mick tillför, lÄter det som en bra idé?

(det har visst blivit en trummicknings-guide det hÀr, kanske borde byta namn pÄ trÄden för att fler ska se den?)

sidomicken i solo kommer...

Postat
Om jag hinner sÄ kommer filerna upp imorgon kvÀll, sÄ fÄr ni höra vad varje mick tillför, lÄter det som en bra idé?

Guld. 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.