Jump to content
Annons

mp3-kodning med LAME

Recommended Posts

krÀl (oregistrerad)
Postat

Jag vill koda om en .wav till en mp3:a med varierande bitrate. NÀr jag ber wavelab (t.ex) sÄ fÄr winamp sedan jÀttesvÄrt att rÀkna ut t. ex. spÄrlÀngden. Fil-infon blir knasig, det stÄr att min mp3a Àr kodad i 32kbit och Àr 2949 sekunder lÄng...

Varför?

/Carl-Johan

Annons
krÀl (oregistrerad)
Postat

joo...

jag gör rÀtt....eller tydligen inte:)

Jag försökte ladda hem winLAME ocksÄ, som Àr typ ett grÀnssnitt för lame men med lame inbyggt..ja, i alla fall, det blir pÄ samma vis!

Postat

Det Àr kanske fel pÄ Winamp, sÄ att du behöver uppdatera den? Vad fÄr du för uppgifter om du högerklickar och kollar egenskaperna för filen?

Testa ocksÄ att spela det i en vanliga Mediaplayern och se vad den tycker att det Àr för fil.

Wavelab fungerar i alla fall utmÀrkt. Jag gör MP3-kodningen med Lame i Wavelab, till 320kbps pÄ mina mictester...

krÀl (oregistrerad)
Postat

Jag provade att spela filen i Windows Media Player, men den ville inte kÀnnas vid den. den berÀttade dock att filen Àr 6:57 minuter lÄng, vilket heller inte stÀmmer.

I Itunes hÀnde samma sak som i winamp; filen gÄr att spela men spÄrlÀngden berÀknas till 49:09 minuter, upplösningen till 32kbit/sekund...

Men. finns det nÄgon fristÄende mp3-kodare som anvÀnder LAME som Àr bra? vad anvÀnder alla olika releasegrupper? NÀr jag skulle försöka tanka hem den senaste versionen av LAME frÄn deras hemsida sÄ...hittade jag nada dÀr. Bara open source-material som jag inte förstÄr mig pÄ!

/Carl-Johan

Postat

Ditt "fel" vill jag minnas beror pÄ att vissa versioner av Fraunhofers mp3-kodare inte lÀgger in korrekt information om lÄtlÀngd i filen. IstÀllet försöker spelaren rÀkna ut lÀngden, men om första ramen i mp3-filen ligger pÄ 32 kbps istÀllet för lÄt sÀga 192 kbps, visas ocksÄ lÄtlÀngden som betydligt lÀngre.

Uppspelningen i sig pÄverkas dock inte.

Kör med Lame istÀllet för Wavelabs inbyggda Fraunhofer-kodare.

krÀl (oregistrerad)
Postat

okej, tack! det lÄter i alla fall som att felet Àr detsamma. exakt hur fÄr jag tag pÄ lame? deras hemsida hÀnvisar till en annan sida, och dÀr hittar jag bara kÀllkod!

Postat

Om det Àr första gÄngen du anvÀnder en mp3-kodare frÄn Lame, rekommenderar jag LameDropXPd. Bara slÀpp dina wave-filer pÄ det startade programmet sÄ kodas filerna om och hamnar i samma mapp som kÀllmaterialet.

Bithastighet (eller snarast kvalitet som man numera fokuserar pÄ istÀllet för bithastighet) stÀlls genom att du högerklickar pÄ programmet och vÀljer Encoding Options.

Idén bakom Lamedrop Àr densamma som med det lika lÀttanvÀnda OggDrop.

Fler varianter av Lames mp3-kodare finns pÄ www.rarewares.org.

krÀl (oregistrerad)
Postat

schysst, tack för tipsen! just razorLAME hade jag problem med eftersom den egentligen bara Àr ett grÀnssnitt och jag listade aldrig ut hur jag kom/hittade Ät sjÀlva LAME.exe.... Men jag ska testa de andra. tack sÄ mycket! /C-J

Postat (redigerat)
jag gillar RazorLame

Absolut, det Àr ett bra skal för kommando-programmet lame.exe. Det krÀver aningens mer av den som vill installera. Det gÄr alldeles utmÀrkt att ge egna switchar, men det krÀver Ä andra sidan att man lÀser manualen för lame.

Lamedrop gör allt i ett, Ă€r litet och smidigt, lĂ€gger inga registerposter samt Ă€r lĂ€ttanvĂ€nt och passar (enligt mig) "nybörjare" bĂ€ttre 😏

EDIT: KrĂ€l kom före 😆

Redigerat av Olsberg
Postat (redigerat)
Allright, my bad! Hur/var nÄr man den? Aktiveras den nÀr man gÄr över en viss bithastighet?

Samma instÀllningsfönster dÀr du stÀller in bitrate och "Highest quality" m.m.

DÀr finns kan du Àven vÀlja Encoder-algoritm.

EDIT: ...och Claes var snabbare 😎

Redigerat av Linus
Postat
Fil-infon blir knasig, det stÄr att min mp3a Àr kodad i 32kbit och Àr 2949 sekunder lÄng...
Och felet Àr bara i ID3-taggen, och all ljud-data Àr som den ska. Wavelab Àr nog inget vidare pÄ att skriva ID3-taggar för VBR.

Om du tar bort ID3-taggen med Winamp, och sedan lÄter Winamp skriva en ny löser det sig förmodligen.

Eller sÄ anvÀnder du winLAME, eller nÄn annan kodare med samma algoritmer...

krÀl (oregistrerad)
Postat

Lamedrop var verkligen smidigt, och gjorde jobbet! tack igen!

• 6 mĂ„nader senare...
Postat

Jag har laddat ner 2 versioner av Lame men hur installerar man?

den ena Àr 3.97 den andra 3.98a6

NÀr jag tar exe filen sÄ flashar den förbi sen hÀnder inte sÄ mycket mer.

I kommandotolken funkar det inte heller. Kör xp-home

What to do?

Postat
NÀr jag tar exe filen sÄ flashar den förbi sen hÀnder inte sÄ mycket mer.

Lame.exe Àr doskommando. För enkelhetens skull, anvÀnd nÄgon av Windows-programmen med LAME istÀllet, sÄ kan du lÀttare koda dina mp3:or.

LÀnkar till winLAME och LameDropXPd finns nÄgra inlÀgg upp i trÄden.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.