Jump to content
Annons

Hur viktig är texten...


stajo

Recommended Posts

ja man börjar ju undra. Det är ju tex väldigt sällan man ser några kommentarer om texten i kategorin Demoinspelningar. Ännu mer sällan ges konkreta förslag till förbättringar av texten. I princip allt handlar om arrangemang, ljudbild och ibland melodi...

Hur högt värderar ni texten?

Ställs det olika krav beroende på om den är tex på engelska eller svenska? Beror det på vad det är för låt?

Jag tycker själv det är lättare att skriva en töntig svensk text än en engelsk. Alltså den engelska låter i slutändan inte lika töntigt trots att den är minst lika banal. Det beror nog iofs på att jag inte är så hemma i det språket och därav inte reagerar.

Varför är det så svårt att krysta ur sig en text? Det verkar inte bara vara jag som tycker så om man kollar in kategorin Samarbeten...

Är det kanske en könsfråga? Jag menar att den erfarenhet jag har är i alla fall att det är en manlig majoritet vad gäller låtskriveri. Det är kanske iofs fel, bara en fördom? Alltså män brukar ju generellt ha svårare att beskriva sina känslor och tankar i ord...

Vad är en bra text för er?

Själv tycker jag texten skall vara lagom diffus så att lyssnarna kan göra sina egna tolkningar till den, alltså sätta in den i deras vardag.

Varför tycker så många om samma text? Ja man kan kanske dra paralleller till böckernas välrd och bestsellers...

Är det för att i grund och botten så tänker och känner vi så j-la lika? Författaren skriver om sina tankar och känslor och i dem kan många identifiera sig...

Känn dig välkommen att bolla dina tankar... 😉 (btw nu skall jag käka)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

En text för mig är något som berör, som du beskrev i ditt inlägg.

Vid en första inblick i en låt är det inte texten som kommer först,

det blir för mig själva musiken som sätter sig i början.

Jag finner alltid ett visst Sound hos vissa artister och om deras

riffval lyckas sätta sig i själen går jag över till en textanalys.

Det är inte helt lätt att fånga en bra text, blir det allt för djupt och

snurrigt försvinner känslan redan där och är det alldeles för ytligt

[vardagliga ting som ingen bryr sig om] förlorar man där. Det

gäller att på något sätt hitta en bra balans och det är väl där själva

kruxet ligger.

Vad gäller textanalysering i själva Demodelen är det nog så enkelt

att man lyssnar efter fel i själva produktionen istället för texten.

Någon hör en fågel i bakgrunden på något ljudspår som denne tyc-

ker skall bort medans andra känner att det saknas någon sekund i

en paus.. dvs det man först lyssnar efter.

Texter vänder man sig nog till när man väl fastnat för något/någon.

Vissa finner fantasy helt äckligt tilltalande medans andra vill läsa om

Londons gator nattetid.

hmm, nog med plädering.

Frågar man efter synpunkter på sina texter i Demodelen får denne

med största säkerhet svar.

Dags för ett litet glas Rött så skall vi försöka skriva lite roliga ting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur högt värderar ni texten?

Ställs det olika krav beroende på om den är tex på engelska eller svenska? Beror det på vad det är för låt?

Absolut! Det är helt beroende på genre och vad låten vill säga.

T.ex. började jag med att digga Michelle Branch och Daniel Bedingfield för deras musik. Sedan upptäckte jag deras texter och då blev låtarna ännu bättre.

Jag tror att sämre texter i allmänhet "lättare kommer undan" om den är på engelska. Svenska öron reagerar mer över svenska texter.

Å andra sidan klarar sig ju Crazy Frog - Axel F tydligen, utan nån egentlig text. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Texten är superviktig för mig! Vid första lyssningen måste såklart musik, arr och melodi vara bra. Men med en riktigt bra text blir det ett otroligt mervärde! Jag rent ut sagt älskar en del av Jocke Bergs texter, andra är så konstiga att man inte riktigt kan sätta fingret på det.

Håller med om att det är väldigt lätt att komma undan med en mindre bra text på engelska än en mindre bra text på svenska. Jag som skriver på svenska får ofta frågan: "Jaha... varför sjunger du inte på engelska?". Då svarar jag att det är mer trovärdigt (för mig) och mycket mer naket att sjunga på svenska. Jag menar det jag sjunger på ett helt annat sätt än om jag sjunger på engelska.

Sedan beror det på vem som sjunger ut texten också. Tex jag ogillar Håkan Hellström och tar inte till mig ett enda ord av vad karln sjunger. Dels för att han "inte kan sjunga" (vem är jag att dömma?) och dels för att han snor (lånar på obestämd tid).

Sammanfattning: En bra text är väldigt mycket, men inte allt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågar man efter synpunkter på sina texter i Demodelen får denne

med största säkerhet svar.

Jo det är ju sant, men ställer ju också saker och ting på sin spets... alltså då ser man ju inte texten som en del av låten för folk frågar ju ofta vad tycker ni om låten... håller den?

men det är väl som båda säger på sitt sätt:

Jag finner alltid ett visst Sound hos vissa artister och om deras

riffval lyckas sätta sig i själen går jag över till en textanalys.

T.ex. började jag med att digga Michelle Branch och Daniel Bedingfield för deras musik. Sedan upptäckte jag deras texter och då blev låtarna ännu bättre.

alltså att det är själva soundet som fångar intresset och texten är en senare fråga... fast en bra text blir ju en del av soundet med tanke på stavelser och så. Kanske hinner inte demolåtarna längre än så... men jag lyssnar en del på texterna på demoforumet, iofs mest då de svenska. En som har satt sig lite och som jag vill kalla en bra text är "Vårens vindar" av equalitymusic, en eloge 😉 .

jo du fick in mig på lite rödvin, även om jag inte direkt firar den minimala löneförhöjningen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl så här att kompositörer oftast ser text som "ett nödvändigt ont" och om det var texten som var viktigast hade man istället blivit poet...

Med detta sagt, vill jag ändå säga att en bra text kan lyfta en låt oändligt, speciellt om vi pratar ballader. (snyft)...

Och om vi tittar på en sådan musikgenre som rap så har ju texten där fått en renässens - åtminstone vad gäller rim, kanske mindre vad gäller budskap eller förmågan att "måla med ord".

Svenskt eller engelskt? Jag tror att standarden i snitt är högre på svenska texter. Antagligen därför att väldigt få icke-svenskar skriver texter på svenska, men väldigt många icke-engelskspråkiga skriver på engelska.

Sedan är det det här med inspiration... Jag kan berätta om hur min Sambo gjorde om texten på en av mina låtar. Jag hade skrivit en medioker text om soldater som blev indragna i något slags krig men längtade hem. Min sambo tog texten, använde nästan samma ord, men gjorde istället en HELT FANTASTISK text om vår son, som föddes 10 veckor för tidigt, och de känslor vi hade under hans första tid i livet. Den förvandling av text framstår fortfarande som ett mirakel för mig. Om nån är intresserad kan jag gräva upp orginalet, och det slutliga resultatet.

Mina slutliga visdomsord(?) Bästa texterna skrivs ALLTID då man mår som sämst!

/Mvh Magnus (som mår alldeles för bra just nu ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi säger så här: Jag sitter just nu och lyssnar på "Dave Matthews - An' Another Thing" och har inte tänkt på en enda textrad. Det är för att melodin och arret fångat mig - det är bland det vackraste jag hört! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

det är mer trovärdigt (för mig) och mycket mer naket att sjunga på svenska.

Jo jag kan bara hålla med, det är otroligt utelämnande, på något sätt delar man ju med sig en bit av sig själv. Sedan beror det ju givetvis på vad det är för text man skriver...

Det är väl så här att kompositörer oftast ser text som "ett nödvändigt ont" och om det var texten som var viktigast hade man istället blivit poet...

jo kanske, men ibland kommer faktiskt texten ihop med melodin... i alla fall för mig, sedan får man iofs bearbeta om en hel del.

Sedan är det det här med inspiration... Jag kan berätta om hur min Sambo gjorde om texten på en av mina låtar. Jag hade skrivit en medioker text om soldater som blev indragna i något slags krig men längtade hem. Min sambo tog texten, använde nästan samma ord, men gjorde istället en HELT FANTASTISK text om vår son, som föddes 10 veckor för tidigt, och de känslor vi hade under hans första tid i livet. Den förvandling av text framstår fortfarande som ett mirakel för mig. Om nån är intresserad kan jag gräva upp orginalet, och det slutliga resultatet.

som jag sa innan att text kommer ibland tillsammans med musiken... men inte alltid och i ert fall så påverkade, framkallade din musik kanske känslor hos din sambo som gjorde det möjligt att skriva en fantastisk text till musiken. Jo jag hade gärna läst texten:).

Bästa texterna skrivs ALLTID då man mår som sämst!

Eller kanske efter några glas rödvin;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi säger så här: Jag sitter just nu och lyssnar på "Dave Matthews - An' Another Thing" och har inte tänkt på en enda textrad. Det är för att melodin och arret fångat mig - det är bland det vackraste jag hört! 😳

he he, skall kolla upp den låten, är alltid på jakt efter bra musik 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

som jag sa innan att text kommer ibland tillsammans med musiken... men inte alltid och i ert fall så påverkade, framkallade din musik kanske känslor hos din sambo som gjorde det möjligt att skriva en fantastisk text till musiken. Jo jag hade gärna läst texten:).

Jag lovar att lägga ut dem, men just nu sitter jag i Finland utan tillgång till texterna.

Bästa texterna skrivs ALLTID då man mår som sämst!

Eller kanske efter några glas rödvin;)

Eller varför inte - i kombination 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

som jag sa innan att text kommer ibland tillsammans med musiken... men inte alltid och i ert fall så påverkade, framkallade din musik kanske känslor hos din sambo som gjorde det möjligt att skriva en fantastisk text till musiken. Jo jag hade gärna läst texten:).

Jag lovar att lägga ut dem, men just nu sitter jag i Finland utan tillgång till texterna.

Bästa texterna skrivs ALLTID då man mår som sämst!

Eller kanske efter några glas rödvin;)

Eller varför inte - i kombination 😆

perfekt...

och visst att man mår dåligt kan ju vara orsaken till rödvinet ibland... kanske 😳

fast man kan må jävligt bra och vilja festa järnet ändå 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag har lyssnat på vissa av mina absoluta favoritskivor mer än 300 gånger utan att ens tänka på att de innehåller texter... Det säger en del.

Det enda krav jag har är att den inte ska innehålla invektiv. Den ska inte heller behöva tolkas. Självklart är det ju så att en text kan vara mer eller mindre bra och att en riktigt bra text är att föredra!

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant diskussion!

När det gäller hur viktiga texterna är så håller jag nog med det som "vectro" skrev om att "det är helt beroende på genre och vad låten vill säga". Lyssnar jag på en låt av "Herman's Hermits" (vilket jag faktiskt gör ibland så ni får skratta bäst ni vill... 😆) så är texterna helt oviktiga för mig... Det är melodin och själva känslan i låtarna man vill åt... Lyssnar jag däremot på en låt av Lars Winnerbäck så förväntar jag mig en bra text... Annars blir låten plötsligt mycket sämre (vilket inte behöver betyda att den är dålig...). 😳

För mig är det nog dessutom så att är låtarna på engelska blir texten mindre viktig... Är den däremot på svenska så hamnar den mer i fokus för mitt lyssnande.

Sen är det givetvis otroligt svårt att säga vad det egentligen är som gör en text bra eller dålig...? Att lyssna på musik och ta till sig texter är ju en ganska personlig sak... För mig räcker det ibland med att något specifikt textstycke i en låt (det kan räcka med en enda mening) på nått sätt är kopplat till något jag går och funderar på eller något jag känner igen och vips (!) så blir hela låten helt fantastisk! 😱

Men sen beror det som sagt på vad det är för genre på låten och vad dess syfte är... Det är lite som med film... Jag menar; både Shrek och Fight Club är skitbra filmer (jodå, det är de... säg inte emot nu... 😉 ) och jag skulle vilja säga att båda filmerna gett mig (förvånandsvärt) mycket i form av tankar, funderingar och känslor... Men att jämföra de båda filmerna och säga att "den ena är bättre än den andra för att bla, bla, bla" är kanske lika fel som att säga att "Winnerbäcks texter är bättre än Herman' Hermits texter därför att bla, bla, bla..."

Avslutningsvis: Nån skrev att "Bästa texterna skrivs ALLTID då man mår som sämst!"... Hmmm....? 😆 Jag vet i fan...? När jag mår som sämst skriver jag inget alls... Då är jag fullt upptagen med att må dåligt... 😱 Däremot flyter pennan på ordentligt när jag är kär på sånt där überfånigt och löjligt sätt... Att gå på små moln får mig nämligen att bli jävligt "Karlsson-på-taket"-aktig (dvs sarkastisk, självgod och allmänt jobbig 😆 ). Och det är bra för kreativiteten... I alla fall för mig... 😉

/ BB

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressant tråd.. Jag har spelat en hel del döttsmetall i mina dagar och har märkt att trots allt "brölande" så blir texterna inom genren mer och mer avancerade.. inte sällan hade de kunnat platsa in i vanlig rock eller liknande.. generellt sett så handlar dock texterna sällan om kärlek.. stilen kanske inte passar till det riktigt.. men väldigt ofta om bristen på just detta, och det är inte ovanligt inom någon modern genre direkt.. Kanske har text mer och mer blivit ett viktigt inslag? ..till och med i genrer som inte lämnar mycket rum för vokalister..

Själv har jag sådär äckligt bred musiksmak och gillar Winnerbäck.. Hans texter är underbara.. vet inte om det är för att han kanske har hittat en skön väg mellan luddiga liknelser och klara liknelser med direkta inslag av humor.. inte så rakt på sak med andra ord.. Men det är säkert detta som gör att många tycker han är kass med.. enkel musik med o-enkel text =)

Att man skriver som bäst när man mår sämst håller jag verkligen inte med om.. men där märker jag nog mest ord, ber om ursäkt för detta, för jag skriver ingenting när jag mår sämst.. men mycket när jag kommit förbi kulmen på ångesten som finns av någon anledning.. som en slags rehabilitering kanske? Inte för att jag är en deprimerad person, men alla har vi väll våra stunder.. vissa mer än andra.. och musiker är ofta överrepresenterade (såg till och med ett inslag om detta på aktuellt för ett år sen Notis om inslaget)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyssnat på vissa av mina absoluta favoritskivor mer än 300 gånger utan att ens tänka på att de innehåller texter... Det säger en del.

jo och jag får väl krypa till korset och hålla med... det är många låtar jag aldrig ens reflekterat så mycket över texten... men det gäller kanske mest de engelska låtarna. Iofs så gäller det väl en del av de svenska låtarna osså då jag ofta bara reflekterar över bitar av texterna där...

och tolkningar... he, he som tex flickorna på tv2... var inte i närheten av den tolkningen jag gör idag när jag hörde låten som snäppet innan tonåring...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina korta ord:

Texten är vansinnigt viktig. De två genrer jag skattar högst är hårdrock/metal och svensk visa. Och faktum är, att två av de artister jag tycker allra bäst om, Dave Mustaine och Stefan Sundström, båda vore ren skit om det inte var för att de skrev bra (nej, fantastiska) texter.

Det finns bra musik som faller som korthus pga usel text, oh medioker dito som kan höjas till oanade höjder pga det där lilla extra i poesin.

***

Sen finns det ju texter som lyfter bara för att de är så felrätt. Halford kommer undan med en pekoral om loch ness-odjuret, eller genom att repetera ett hemgjort ord åtta gånger i refrängen.

...nu vet jag inte om jag tillfört debatten något, men det var min åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man skriver som bäst när man mår sämst håller jag verkligen inte med om.. men där märker jag nog mest ord, ber om ursäkt för detta, för jag skriver ingenting när jag mår sämst..

Woho! Det finns alltså fler som funkar som jag... 😆 Då kanske det inte är något fel på mig trots allt... 😱

Hmmmm...? Om jag bara kunde få de där snälla personerna i långa vita rockar som står runt omkring mig här i mitt fint madrasserade rum att förstå det... 😳

/ BB

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är texterna viktiga!

Som tur är "hör" man dom ibland inte, jag tänker naturligtvis på engelska.

Det är däremot jäkligt svårt att ta till sig en bra låt om den svenska texten är dålig.

På pappret kan en text vara banal, men med rätt uttryck fantastisk.

Därför är skillnaden mellan en dikt och en sångtext ganska stor.

Sångtexten kan läsas MEN; Den skall sjungas, sången är dess forum, inte pappret även om det självklart finns undantag.

Att det inte skrivs så mycket om text på demoforumet (forat?) hänger säkert ihop med att så många själva har svårt så, kritik blir som att "spotta i glashus för den som gräver en grop i bäcken är bättre än tio i skogen!" typ...

Jag har därför föreslagit en ny rubrik under Låtskriveri där just frågan om textförfattande skulle vara sjäva kärnan. Se trådenTexter/Lyrik

För egen del har ambitionen att skriva väl, bromsat oerhör mycket musikskapande för att låtarna blir aldrig färdiga när texten inte är klar.

Under min tid som aktiv "livemusiker/sångare" insåg jag att för ett okänt band på klubbspelningar var det omöjligt att publiken skulle höra hela texten eftersom de inte hört den innan. Jag tänkte också på alla textfragment man hört genom åren där man själv skapade sin historia utifrån fragmentet vilket gjorde en fantastisk text ( tyvärr kunde den bistra sanningen att texten var usel i sin helhet uppdagas långt senare med texthäftet i hand).

Från dessa utgångspunkter försökte jag sedan skriva texter där varje rad självständigt skulle skapa bilder hos lyssnaren men ändå spegla helhetskänslan i texten. Det var ett hästjobb! 😳

Om någon är intresserad av hur det kunde bli går det utmärkt att lyssna på Sånger ur en bur

Texten skriven nån gång 88 så jag tänker inte ändra på den....men kom gärna med kommentarer! 😱

Hur som helst; Låt oss som är intresserade lyfta ämnet och ge det det utrymme det förtjänar, gärna som en underrubrik till Låtskriveri. Där vi skulle kunna LYSSNA på texter.

Nog orerat! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man skriver som bäst när man mår sämst håller jag verkligen inte med om.. men där märker jag nog mest ord, ber om ursäkt för detta, för jag skriver ingenting när jag mår sämst..

Woho! Det finns alltså fler som funkar som jag... 😛 Då kanske det inte är något fel på mig trots allt... 😄

ah jag menar inte när man mår sååååå dåligt... jag skriver/skrivit mycket texter när jag är olyckligt kär... och då anser jag ju att jag mår dåligt... lite i alla fall;), när förhållande tagit slut är ju en fantastisk källa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man skriver som bäst när man mår sämst håller jag verkligen inte med om.. men där märker jag nog mest ord, ber om ursäkt för detta, för jag skriver ingenting när jag mår sämst..

Woho! Det finns alltså fler som funkar som jag... 😛 Då kanske det inte är något fel på mig trots allt... 😄

ah jag menar inte när man mår sååååå dåligt... jag skriver/skrivit mycket texter när jag är olyckligt kär... och då anser jag ju att jag mår dåligt... lite i alla fall;), när förhållande tagit slut är ju en fantastisk källa...

Absolut.. Var det jag menade med att "märka ord".. Lättare svackor, eller tunga men inte så omfattande är guld värt för låtskrivandet.. precis som låtskrivandet är guld värt för sådana tillfällen.. ventil åt båda hållen.. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

..Hmmmm...? Om jag bara kunde få de där snälla personerna i långa vita rockar som står runt omkring mig här i mitt fint madrasserade rum att förstå det...  😛

/ BB

Av vårt hospital har dom gjort hotell, så madrasseringen får jag bekosta själv 😄

/David

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja. Om man tar de riktiga favoriterna jag har så spelar texten roll för mig. Men det tar nog ett antal spelningar innan jag tar fatt i texten om där inte finns en "clou" som man fastnar för omedelbart. Kan denna clou sedan spinna vidare till en bra text så blir allt perfekt. Jag tror inte idag att det är lättare att sjunga på engelska än svenska.

Massor med engelska texter är urlöljliga om man översätter dem till svenska.

Massor med svenska texter är superbra men får en nedvärderande stämpel av "progg".

Min egen favorit sjunger på engelska och rimmar, allitererar och får rytm och synkoper att stämma ihop med en (för mig) intelligent text.,

SÖK I FORUMET INNAN DU FRÅGAR VEM DET ÄR! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Textens betydelse står ju (som nån påpekade) i relation till hur bra själva låten är. Är låten bra kan texten handla om vad skit som helst. Bara den inte drar till sig onödig uppmärksamhet. Det är det värsta som finns, när man hör en riktigt bra låt och så kommer det en text av nåt überpretto som bara vill skrika ut sin desperation och själavånda i sann lyssna-på-mig-jag-är-missförstådd-anda. Då blir man trött. Sabba aldrig en bra låt med en malplacerad text. Anpassa aldrig en låt till en text överhuvudtaget - anpassa texten efter låten. Det är trots allt musik vi sysslar med, inte prosa.

Har själv egentligen aldrig haft svårt att skriva texter, men så har jag inte så höga krav på mig själv gällande den biten heller. Mina texter handlar nästan aldrig om något viktigt, men det går ju bara i linje med min ovanstående filosofi. Men det måste rimma, annars går det direkt i papperskorgen 😄

Svenska är överlägset som rockspråk faktiskt. Allt blir bättre på svenska, det är ett obestridligt faktum. Så fort folk (som inte har engelska som modersmål, givetvis) börjar skriva på engelska brukar det mest bli slentriantugg och upprepningar av trötta klichéfraser som man redan hört tolvhundra gånger på sina favoritalbum. Finns det någon bra engelsk text skriven av en svensk? Tveksamt. Möjligvis någon som är "bra för att vara skrivet på engelska av en svensk".

Så är det! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker om att helt improvicera texter.. 😛 Och spela in det. Då kan man ibland säga en massa helt fantastiska saker och sjunga fantastiska melodier.. Som man aldrig skulle kommit på annars.

Improvisation och lek är viktigt. Lust i musiken är viktigt!

Jag har haft perioder där jag varit så fruktansvärt less på det vokala instrumentet att jag endast lyssnat på fusion och annan intrumental musik. Men det går ju i vågor såklart!

Ibland kan jag verkligen njuta av Bo Kaspers texter.

Om man tycker om att lyssna på texter beror nog på vilken livs situation man befinner sig i.

Jag tycker att texten kan fungera som en krydda, men sällan göra en hel låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag har tusentals låtar på skiva, men mig veterligen knappast någon på svenska.

Vad beror det på?

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Från dessa utgångspunkter försökte jag sedan skriva texter där varje rad självständigt skulle skapa bilder hos lyssnaren men ändå spegla helhetskänslan i texten. Det var ett hästjobb! :rolleyes:

det där känner jag igen... alltså jag har försökt något liknande... men också att kombinationen av raden ovan med raden under skulle skapa en annan bild än raden under med raden under den... om ni förstår 😕

vet dock inte om jag lyckades riktigt... skall lyssna men det får bli imorgon när man är pigg hm vilket jag inte kommer vara då jag skall upp tidigt 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart som fan är texten viktigt, den måste i allafall ha en betydelse eller en linje som passar med musiken. Delvis för att en sångare är ett huvudinstrument.

När man producerar musik för att säljas sk worldwide så är det lite viktigare än bara slänga in "nån text", det finns säkert några miljarder människor som förstår engelska bättre än du själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...