Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

studio_06_musikdator_storgu.gif

För dig som funderat pÄ att bygga musikdator har vi en glad nyhet. Priset pÄ Studios musikdator har frÄn att vi pÄbörjade artikelserien sjunkit frÄn över 11 000 kronor till strax över 9500 kronor. Den uppdaterade inköpslistan till datorn hittar du hÀr:

Inköpslista pÄ Komplett

TvÄ Àndringar har skett frÄn den ursprungliga konfigurationen. Processorn Àr nu en snabbare en Pentium D930 och Moderkortet Àr ett nyare Asus P5WD2-E Premium med intels 975 chipset.

Har du missat serien sÄ gÄr det nu att köpa samtliga delar i pdf-format för 50 kronor, med uppdaterad inköpslista. Den första delen beskriver val av delar och steg-för-steg hur du bygger ihop datorn. I andra delen gÄr vi igenom instÀllningar och installation medan den tredje och sista delen tar upp optimering och backup. Sammanlagt Àr serien sjutton sidor lÄng.

Artikelarkivet

EDIT: Tips: Om nÄgon vill köpa datorn, logga in pÄ Komplett och klicka dÀrefter pÄ lÀnken Inköpslista ovan - sÄ slipper man mata in allt för hand. /olsberg

Redigerat av Majken
Annons
Dumble (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det Àr kanske jag som Àr blind men saknas det inte ett moderkort i den dÀr

listan? đŸ˜Č

Och Ă€r jag nu inte blind sĂ„ nĂ€rmar sig vĂ€l priset 11000 kr igen, snarare Ă€n 9500 kr? 😆

//Magnus

Redigerat av Dumble
Postat

Studiodatorn bygger pÄ moderkortet Asus P5WD2, som just nu verkar ha försvunnit ur Kompletts lista.

P5WD2-E Premium resp. P5WDG2-WS verkar finnas kvar.

Det finns ocksÄ 2 stycken P5WD2 Premium att "fynda" bland deras Demoprodukter.

Postat
Och Ă€r jag nu inte blind sĂ„ nĂ€rmar sig vĂ€l priset 11000 kr igen, snarare Ă€n 9500 kr? 😛

NÀ, nu nÀr moderkortet föll ut hamnade kundvagnen pÄ 7698 kr.

Med ett P5WD2-E Premium hamnar vi pÄ 9693 kr.

Postat

Det gamla moderkortet fanns igÄr och av nÄn underlig anledning rÀknades det fortfarande in i priset fast det inte lÀngre stod listat. Jag har nu bytt ut det mot det nyare P5WD2-E som har ett annat chipset men överlag pÄminner om det ursprungliga kortet.

EDIT: Och som en lite extra jobbig detalj sÄ listas inte minneskretsarna i manualen till moderkortet. DÀremot finns de lite snabbare Kingston PC5300 667MHz ValueRam minnena med. Jag kan dock inte tÀnka mig att det skulle vara nÄgra problem med de vi anvÀnde till det Àldre P5WD2 moderkortet med 955 chipset.

HÀr Àr 667MHz modellen i matchat pack för dualchannel:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310793

Och hÀr Àr manualen till det nya moderkortet om nÄgon Àr lÀssugen:

ftp://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/mb/socket..._p5wd2-e_pr.pdf

Jaja, det Ă€r bara konstatera att det gĂ„r undan i datorbranschen 😛

/Majken

Postat
Tack för all info Majken. Det Ă€r sĂ„ att jag blir köpsugen! 😠

Skoj att höra! Maskinen vi byggde skiljer sig ju lite frÄn den aktuella konfigurationen p.g.a. att delar utgÄtt frÄn sortimentet. Men bygget bör trots allt vara i stort sett identiskt och de frÀmsta skillnaderna med 975 chipsetet Àr en annorlunda nordbrygga, högre busshastighet och andra konfigurationsmöjligheter för pci-express portarna.

/Majken

Postat (redigerat)

Ser trevligt ut! Bra grej Majken och Studio.

Jag kanske köper nya grejer framöver och satsar förmodligen dÄ pÄ AMDs nya AM2-sockel (trots Intels kommande "Conroe" eller vad den hette). Vet du om det Àr nÄt generellt man ska passa sig för vad gÀller att anvÀnda som allround- och studioburk? SLI var vÀl kört tidigare, fortfarande ett problem?

Redigerat av Jocke
Postat

Mjo, pci-express system överlag Àr ett problem nÀr det gÀller amd och man brukar sÀga att Àven om de fungerar sÄ drabbas de av lite sÀmre prestanda Àn sina agp-motsvarigheter. Med AM2 kan dock detta Àndras tack vare snabbare minnen och dylikt. Ett tips kan vÀl vara att hÄlla ögonen uppe efter musikdatorer bygga med AM2 processorer. Det Àr ju alltid farlig att vara först ut pÄ plan med ny teknik.

/Majken

Postat

Det lĂ€t inget vidare, Majken. Jag kommer nog aldrig köpa ny dator. 😛 Tack för infon!

Ja, Hans, det gör den. Men AMD lanserar ny processorarkitektur 2007 sĂ„ dĂ„ fĂ„r vi hoppas det blir ordning och reda igen. 😉

Postat
Conroe (Core 2 Duo) kommer krossa allt motstÄnd, vÀnta bara!

Jag misstÀnker att Apple slÀpper en G5-ersÀttare med Core2 Duo om ett halvÄr...

Postat

Inte för att jag Àr superinbiten i Àmnet, men Àr inte 1gb minne lite snÄlt? Ska man ha en riktigt vÀl fungerande musikburk mÄste man ju nÀstan ha 2gb idag....helst Ànnu mera om man kör mkt med mjukissamplers....

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Innan ni köper det dÀr moderkortet, hoppa gÀrna in pÄ ASUS (tekniskt urusla) forum, och kolla upp vad som sÀgs. Personligen har jag ungefÀr vartenda ett av de problemen som nÀmns, bl.a tar det en evighet att starta maskinen, den gÄr het, USB-strömmen kapas inte nÀr maskinen stÀngs, VCoren slÄr volter, ...

ASUS kundservice Àr verkligen usel, ett mail har "spÄrlöst forsvunnit", andra svarar dom alltid i stil RTM trots att man verkligen ingÄende beskriver situationen fungera helt tvÀrtom frÄn manualens ord.

AlltsÄ P5WD2 (jag har premium). Med en Dualcore.

Funkar det bra för nÄn, glöm att jag ens nÀmnde problemen!!

Postat

tsmalmbe: Vilket av P5WD2 moderkortet Àr det du har? Det med 955 eller det med 975 chipset?

AngÄende att den startar lÄngsamt, har du stÀngt av funktioner du inte anvÀnder. Exempelvis systemet för IDE-diskarna om du kör SATA? Annars letar den efter nya hÄrddiskar vid varje uppstart. Menyvalet heter ITE82211F under Onboard Devices.

Hur varmt Àr systemet nÀr du kör det? Vilket typ av flÀkt anvÀnder du och vilket chassi har du? VÄrat system var en 2.8GHz 920 som lÄg pÄ 60 grader som mest nÀr flÀktarna snurrade pÄ lÀgsta hastighet. Idle-temperaturen var omkring 45 grader om jag minns rÀtt. Men jag har sett PentiumD-maskiner dÀr processorn legat pÄ uppÄt 90 grader vid belastning tillsynes utan nÄgra problem.

----

Och det Àr förresten Asus P5WD2 Premium med 955x chipset som Digidesign rekommenderar om man ska bygga datorn sjÀlv.

http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=...35&itemid=22766

/Majken

Postat

Ett bra grafikkort Àr ju ej nödvÀndigt pÄ en musik dator.

Det Àr inget och satsa pÄ om man ENBART ska gör musik eller sÄdant som inte krÀver nÄgort av grafikkortet.

Postat
Ett bra grafikkort Àr ju ej nödvÀndigt pÄ en musik dator.

Det Àr inget och satsa pÄ om man ENBART ska gör musik eller sÄdant som inte krÀver nÄgort av grafikkortet.

NÀ precis, hellst ska man sitta med ett voodoo 2000 som har en söndrig flÀkt...

Postat

Är detta paket exlusive ljudkort eller Ă€r det integrerade ljudkortet i modekortet tillrĂ€ckligt bra för hemmastudio-bruk?

Thorell

Postat
Är detta paket exlusive ljudkort eller Ă€r det integrerade ljudkortet i modekortet tillrĂ€ckligt bra för hemmastudio-bruk?

Thorell

Exklusive ljudkort

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Tja!

Har nu lÀst Alla delar av datorbygget. Jag ska just köpa en helt ny dator, som skall anvÀndas för att jobba med cubase och mjukvaruintrument, , Eventuella inspelningar av röst kommer ske pÄ annan studio. Men jag har problem med att vÀlja ut moderkortet. Jag vill ha nÄgon av Pentium D processorerna, typ 3.0 eller 3.2 Dual core. SÄ jag vill ha ett moderkort som stöder detta och Har stöd för nÀsta serie Pentium D processorer, och som samtidigt Àr stabil för en musikdator. HÀr följer en lista pÄ prylar som jag kollat ut. Kommentera och/eller tipsa gÀrna. Moderkortet Àr det som Àr störst frÄgetecken pÄ.

Listan pÄ Musikdatorn:

Moderkort: Asus P5LD2 Deluxe i945P 2xPCIe16, 1xPCIe, 3xPCI, 4DDR2, GLAN, SATA RAID USB2 Firewire

Processor: Intel Pentium D 930 3.00GHz eller 940 3.20GHz 800, 2x2MB S775 BOX "Dual Core"

ProcessorflÀkt: Zalman CNPS9500 478/775/754/939/940

RAM: Corsair XMS2 Xtreme 2048MB DDR2 XMS2-5400 (2x1024MB)

HDD: 2x Samsung P120 250GB, 7200RPM SATA/300 8MB

LÄda: Antec P180, Svart.

NĂ€tagg: Antec Phantom 500W (24/20-pin)

DVD-BrÀnnare: Nec ND-4571 DVD -/+ R/RW/DL/RAM, CDR/CDRW, Svart

Grafikkort: NÄgot som passar pÄ en musikdator

Ljudkort: Tipsa gÀrna. Har inte bestÀmt om jag ska ha PCI eller Firewire kort. Har kollat pÄ:

M.Audio: Delta Audiophile 192, Kanske (Delta 101 OLT), Firewire 410.

EMU: 0404,

Vad tycker ni? Har ni synpunkter eller Tips? Skriv gÀrna.

/Ha det 🙂

Redigerat av DJ_Smiley
  • 3 veckor senare...
Postat

Wow,coolt 😆 nu kostar den tydligen bara 7664.00,Ă€r det bara för att intel har slĂ€ppt sina nya dualcoreprocessorer nu eller?

MiSt (oregistrerad)
Postat
Conroe (Core 2 Duo) kommer krossa allt motstÄnd, vÀnta bara!

Jag misstÀnker att Apple slÀpper en G5-ersÀttare med Core2 Duo om ett halvÄr...

NĂ€, pĂ„ WWDC om en vecka skulle jag tro. VĂ€nta bara 😉

Postat

Hej!

Har nu byggt datorn med nÀstan samma delar (har ett enklare grafikkort som jag hade sedan tidigare)

Den funkar bra nÀr man vÀl kommer i i datorn men det tar en jÀkla tid för datorn att starta, stÄr i ASUS P5WD2 skÀrmen hur lÀnge som helst.

Vad beror detta pÄ?

Tacksam för all hjÀlp jag kan fÄ!

/Thomas

Becke (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Är det nĂ„gon som prövat ett flĂ€ktlöst nĂ€ttaggregat?

Jag Àr lite sugen att testa denna:

Silverstone ST30NF, ATX 300W flÀktlöst NÀtaggregat (0db), SATA, 20/24pin

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305409

I övrigt kommer min dator bli ungefÀr som studiodatorn, fast med 2 diskar.

NÄgon med erfarenhet av flÀktlösa nÀtagg som kan kommentera?

Funderar Àven pÄ denna chassiflÀkt: SCYTHE S-FLEX 12CM FAN 8.7dB

http://www.kylning.com/product_info.php/products_id/1296

NÄn med erfarenhet av den? Den ligger pÄ 800 rpm (istÀllet för 1200 eller 1600 rpm).

Egen edit: För intresserade finns ett större test av flÀktar hÀr:

http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=421

mvh

/Becke

Redigerat av Becke
Postat
Hej!

Har nu byggt datorn med nÀstan samma delar (har ett enklare grafikkort som jag hade sedan tidigare)

Den funkar bra nÀr man vÀl kommer i i datorn men det tar en jÀkla tid för datorn att starta, stÄr i ASUS P5WD2 skÀrmen hur lÀnge som helst.

Vad beror detta pÄ?

/Thomas

AnvÀnder du IDE-diskar? Om inte, se till att du avaktiverat sökningen efter dem i bios. Det du ska avaktivera heter ITE8211F om jag minns rÀtt. Detta kapar ganska mycket tid pÄ uppstarten.

/Majken

Postat
Hej!

Vad beror detta pÄ?

/Thomas

Bollibompa, har du fortfarande samma problem att det tar tid vid uppstart eller hjÀlpte Majkens förslag att stÀnga sökning av IDE-diskar. Funderar sjÀlv pÄ att bygga sÄ det kan vara bra att veta.

/ Henrik M

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.