Jump to content
Annons

Nu har Neuron VS blivit billig.


sisältää

Recommended Posts

Annons

Hej!

Jo har testat Neuron några gånger och det mesta låter precis som om man tog lite äldre samplers* och drog dom genom lite effekter

som skitar ner ljudet! Det var hela grejen, inget unikt alls! De flesta ljuden kändes dessutom som helt oanvändbara i riktig produktion!

Massa reverb och delay & Co på allt, stänger du av effekterna blir det om om man tog lite äldre samplers* och drog genom lite effekter

som kanske Ohm Force**, bitReduzzer eller vad man nu använder för effekter när man vill få ett riktigt mutant-SF-aktigt sound 😉!

M.a.o. gör man musik däruti man behöver en synth som Neuron kan man garanterat göra detta själv på datorn eller med alla sina synthar!

Fast i.o.f.s. är 1500 klart billigt ändå, ska man slå till i alla fall, en synt till kan man ju alltid ha? Förresten glöm den, 1500:- spänn är måhända

billigt men 1500:- + en extra dator är inte riktigt lika billigt: On my 2.8 GHz PC with 1.5GB of RAM the utilization jumps up to 60-70% just from

instantiating the plug-in, and can easily jump right up to 100%.

* Ensoniq EPS, Casio FZ-1, Korg DSS-1, vissa ljud på Akai S1000 och Ensoniq ASR-10, o.s.v. 🙂!

** Obs jag har mycket dålig koll på vilka plugins som är bäst på att "skita ned" ljud med, Ohm Force är det enda jag själv testat så

då tog jag Ohm Force som exempel, finns säkert mycket bättre!(?)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag vet inte vad som skiljer mjukvaran och hårdvaran åt (förutom burkarna) men hårdvaran har ju vunnit en massa priser och hävdats vara revolutionerande. Även om dess revolutionerande drag överdrivits låter det skitkonstigt att den kan jämföras med en FZ-1 + effekter.

Nåväl. Diverse bekanta till mig har beställt nu så jag får väl fråga dem om några veckor eller så.

Redigerat av sisältää
Link to comment
Dela på andra sajter

Unikt: ja.

Coola ljud: ja.

Värt dyra pengar: njae...

Instabil mjukvaruvariant: Det bekräftas i varenda recension jag sett så svaret blir: ja, mycket instabil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ajaj, kanske för bra.. Hartmann verkar inte nöjda med prisdumpningen och säger att den inte gått rätt till:

http://www.hartmann-music.com/home/us/news/

Fast det kanske dom bara säger för att slippa bli stämda eller bli tvungna att kompensera sina andra distributörer, frågan är dessutom om de verkligen kan avsäga sig ansvar och support.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Vadå "boot-leg Neuron VS"? 😄

Kanske fabriken har gjort några hundra extra Neurons vid sidan om? Eller så är det någon distributör som helt enkelt har sålt så dåligt av Neuron att de blivit tvungna att dumpa priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. bootleg instruments? Det låter underligt med tanke på att man får med hårdvaru kontrollern. Och om mjukvaran är densamma så bör det dessutom vara riktigt illegalt vilket borde betyda problem för Music Store.

När jag först såg det låga priset antog jag att de köpt upp ett lager Neuron VS som affärer inte fått sålda. Blir intressant att se vart detta tar vägen.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att man kan göra bootleg-hårdvara. Som exempel skulle fabriken som gör kontrollern åt hartmann kunna flänga ihop några hundra extra och sälja dem vid sidan av men frågan är vad som är mest troligt.

Jo, det är klart att det är möjligt, men det låter verkligen högst osannolikt. Och att affären, som är en av de mest välrenommerade tyska nätbutikerna skulle ta in bootlegversioner av den här produkten har jag också svårt att tänka mig.

En underlig historia, det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Okej får nog förtydliga mig len del - Jag överdriver ibland... liiite 😆!

Grejen var att jag hade förväntningar på Neuron i.o.m. att de skrivits att den var unik, det var den inte alls enligt mig!

Jag kan förstå hur man kan bli lurad att den skulle göra ngt unikt med soundet men det är bara effekter plus lite modelling

som har funnits i synthar sen förra årtusendet, prophecy + ett gäng konstiga effekter samt massa reverb och delay på det

och definitivt inget Hartmann "uppfunnit". Vanliga samplade ljud, varav många var lite "skitiga" (som hos äldre samplers) och

detta dras då sedan genom massa effekteri! En del ljud var nog allt coola och så men inget man inte skulle kunna göra själv

med enbart freeware-pluggar, skulle dock ta en hel del tid att göra det på egen hand men min poäng där är att Neuron absolut

inte är någonting unikt, men okej jag erkänner att ifall den kostade 1500:- och var normalt processorkrävande så skulle jag köpa

mig ett exemplar! Just det, den jag testade kostade ju faktiskt +40,000 kr, eller vad det nu var? och inte 1500:- Hade den kostat

1500:- så hade jag självfallet köpt en med en gång 😆!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket i synten är inte unikt och mycket av ljuden baseras på effekterna vilket jag kan hålla med om. Däremot är hjärtat i Neuron, resynatorerna något som åtminstone inte jag stött på i någon annan synt. Så när statiska patchar används kan man lika gärna satsa på Atmosphere eller dylikt men när du morphar resynatorerna i realtid så måste jag säga att Neruon faktiskt kan skapa ljud som andra syntar inte klarar av.

Det var förresten jag som testade Neuron VS i tidningen, en trevlig synt med bra ljud som jag tyckte drogs med aldeles för mycket buggar och för hög processorbelastning tillsammans med en saftig prislapp. Jag fick en beta version av Hartmann när de jobbade på en uppdatering men det tycks ha runnit ut i sanden och den nyaste versionen synten är fortfarande v1.0.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har killen som ringde ringt igen och han fick inte något svar kring hur landet faktiskt ligger (förutom att chefen snackar med sina jurister i denna stund) men sa att musicstore tar allt ansvar för produkten. Du har alltså garanti och sådant som är utlovat (det är ju dem vi köper ifrån, inte hartmann).

Ska bli intressant att se vart detta tar vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket driftig kille, Don (på 99musik):

"Jag pratade precis med självaste Axel Hartman och såhär ligger det till..

Musicstore har på något vis lyckats handla skitmycket av den fabrik (en fabrik i Munchen) som tillverkar hartmans grejor .. givetvis har dom ju fått köpa dessa grejor till ett jäkla pris så just nu håller hartman på att förbereda juridiken för detta, första prio är att få bort musicstores 'kampanj' och se till att dom inte kan fortsätta sälja hartman, andra prio lär väl blir att skaffa en ny fabrik ...

kul .. Axel Hartman var inte glad ..."

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

lowlife (oregistrerad)

...och där kom bekräftelsen från Musicstore på min beställning! Leverans inom ett par dagar via UPS för totalt €177. Finfint!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Mycket driftig kille, Don (på 99musik):

"Jag pratade precis med självaste Axel Hartman och såhär ligger det till..

Musicstore har på något vis lyckats handla skitmycket av den fabrik (en fabrik i Munchen) som tillverkar hartmans grejor .. givetvis har dom ju fått köpa dessa grejor till ett jäkla pris så just nu håller hartman på att förbereda juridiken för detta, första prio är att få bort musicstores 'kampanj' och se till att dom inte kan fortsätta sälja hartman, andra prio lär väl blir att skaffa en ny fabrik ...

kul .. Axel Hartman var inte glad ..."

:rolleyes:

Hela grejen kanske beror på att Hartmann är skyldig "fabriken" pengar? Och nu försöker de få in en del vad han är skyldig, men vem vet.

Klart är att Neuron VS inte har blivit den storsäljare den kunde ha blivit. Men nu lär den sälja som smör....

Link to comment
Dela på andra sajter

Majken: Nej, de hängde bara på för att inte mista kunder. Nu när det visat sig hur landet ligger kommer de inte att leverera några billiga NVS. (info från Don igen, som frågade Hartmann om saken)

Hmm, så att Musik-Schmidt säljer riktiga Neuron VS till vrakpriser medan Music Store säljer "piratkopior". Vilket då borde slå ganska hårt mot Musik-Schmidt som får betala en massa slantar själva för att bli av med dem. Alltså är det även Musik-Schmidt man skall handla av om man vill ha en billig Neuron VS eftersom det är de "riktiga". Förstod jag rätt?

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Problemet är att då MS nu fått reda på hur det ligger till så har de plötsligt inte varan i lager längre.. kolla länken. :rolleyes:

Står iofs att de fortfarande har Neuron VS i lager för 149 euro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att då MS nu fått reda på hur det ligger till så har de plötsligt inte varan i lager längre.. kolla länken. :rolleyes:

Ojoj vilken soppa, det blir bara märkligare och märkligare. Stort tack för all info Sisältää!

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...