Linus Postat 17 mars 2013 Postat 17 mars 2013 Mikmoddaren Michael Joly, som gjort sig kÀnd för sina Oktava-modifieringar, har fÄtt in ett stort parti MXL v250 som han moddar till Neumann U87-liknande mikrofoner. Han anvÀnder sin berömda kapsel MJE-K47. Alla undermÄliga lÄgkvalitetskomponenter byts ut och likasÄ ersÀtts korgen med enlagersvariant som Àr öppnare och inte reflekterar lika mycket. Mikrofonerna berÀknas vara klara för leverans 8 april. Priset pÄ det hÀr partiet Àr det lÀgsta nÄgonsin, 2,231 kr ($349) + frakt landar omkring 2800 kr! PÄ bestÀllningssidan finns tre ljudexempel dÀr du kan jÀmföra MJE-K47 mot U87. http://www.oktavamodshop.com/product_info.php?cPath=2_28&products_id=200
drloop (oregistrerad) Postat 17 mars 2013 Postat 17 mars 2013 Ojoj, nÀra att trycka pÄ bestÀllknappen nu.
Jon Rinneby Postat 17 mars 2013 Postat 17 mars 2013 Intressant, har lÀnge velat skicka min röda nt2a pÄ moddning dÄ den bara ligger och samlar damm. Kanske lika bra att slÄ till med denna istÀllet och lÄta nt2:an agera pukmick pÄ heltid. /Jon
drloop (oregistrerad) Postat 17 mars 2013 Postat 17 mars 2013 Jag lurar pÄ om man skall tjacka MJ micken eller en Blue Baby Bottle. Lite beslutsÄngest, har inte rÄd med bÄda.
Jon Rinneby Postat 17 mars 2013 Postat 17 mars 2013 (redigerat) Ăsch, va f*n jag tog och bestĂ€llde en đ Tack för tipset Linus. /Jon Redigerat 17 mars 2013 av Yllet
Jon Rinneby Postat 17 mars 2013 Postat 17 mars 2013 (redigerat) Jag tycker mig dock höra en viss skillnad i ljudexempeln, men svÄrt att avgöra om det har med mickavstÄnd eller sjÀlva micken att göra. Inbillar mig att Neummanen Àr aningen aningen varmare i sin ton, men det kan ocksÄ mycket vÀl vara placebo för att jag VET vilken som Àr original. Hur som haver, modden lÄter suverÀnt. Redigerat 17 mars 2013 av Yllet
Linus Postat 17 mars 2013 TrÄdstartare Postat 17 mars 2013 (redigerat) Visst finns det en liten skillnad mellan kapslarna i briljansen 10k och upp, det syns i mÀtningen pÄ gitarrexemplet ovan. Men efter att ha A/B-testat exemplen i flera omgÄngar och olika lyssningar kan jag inte sÀga att jag föredrar en enskild modell. Ibland rÄkar det bli U87:an, ibland MJE-miken. Det Àr en lyxigt fin mikrofon sammansatt för hand av en expert - och ÀndÄ kostar den en sjÀttedel av en Neumann. Bara det Àr skÀl nog att slÄ till. Redigerat 17 mars 2013 av Linus
Jon Rinneby Postat 17 mars 2013 Postat 17 mars 2013 Visst finns det en liten skillnad mellan kapslarna i briljansen 10k och upp, det syns i mĂ€tningen pĂ„ gitarrexemplet ovan. Men efter att ha A/B-testat exemplen i flera omgĂ„ngar och olika lyssningar kan jag inte sĂ€ga att jag föredrar en enskild modell. Ibland rĂ„kar det bli U87:an, ibland MJE-miken. Det Ă€r en lyxigt fin mikrofon sammansatt för hand av en expert - och Ă€ndĂ„ kostar den en sjĂ€ttedel av en Neumann. Bara det Ă€r skĂ€l nog att slĂ„ till. Snyft, nu mĂ„ste man vĂ€nta minst en mĂ„nad innan man fĂ„r testa đ /Jon
CHAE Postat 17 mars 2013 Postat 17 mars 2013 Snyft, nu mĂ„ste man vĂ€nta minst en mĂ„nad innan man fĂ„r testa đ /Jon Men nĂ€r du vĂ€l fĂ„tt miken sĂ„ vore det ju kalaskul med lite ljudexempel đ VĂ€nligen, CHAE
Jon Rinneby Postat 17 mars 2013 Postat 17 mars 2013 Men nĂ€r du vĂ€l fĂ„tt miken sĂ„ vore det ju kalaskul med lite ljudexempel đ VĂ€nligen, CHAE SjĂ€lvklart.
Linus Postat 17 mars 2013 TrÄdstartare Postat 17 mars 2013 Kan sÀkert göra lite ljudexempel jag ocksÄ.
Jon Rinneby Postat 17 mars 2013 Postat 17 mars 2013 Kan sĂ€kert göra lite ljudexempel jag ocksĂ„. Hur mĂ„nga har du bestĂ€ll? đ
Linus Postat 17 mars 2013 TrĂ„dstartare Postat 17 mars 2013 (redigerat) I got more FET than one can shake a stick at đ NĂ€dĂ„, det blev bara en. Redigerat 17 mars 2013 av Linus
joachime Postat 17 mars 2013 Postat 17 mars 2013 Har lyssnat pÄ ljudexemplen och blev överraskad över skillnaderna. Var instÀlld pÄ att de skulle vara betydligt mindre. MXL'en lÄter mer instÀngd. Tydligare fokus pÄ mellnaregistret och det lÄter som att den har en snÀvare upptagning. Föredrar U87'an pÄ sÄng och strummande gitarr. MXL'en passade bÀttre till fingerpickinggitarren.
Jon Rinneby Postat 17 mars 2013 Postat 17 mars 2013 Har lyssnat pĂ„ ljudexemplen och blev överraskad över skillnaderna. Var instĂ€lld pĂ„ att de skulle vara betydligt mindre. MXL'en lĂ„ter mer instĂ€ngd. Tydligare fokus pĂ„ mellnaregistret och det lĂ„ter som att den har en snĂ€vare upptagning. Föredrar U87'an pĂ„ sĂ„ng och strummande gitarr. MXL'en passade bĂ€ttre till fingerpickinggitarren. Mellanregisterfokus Ă€r precis vad vi behöver i dagens musik, som bara Ă€r bas och diskant đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.