Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Mikmoddaren Michael Joly, som gjort sig kÀnd för sina Oktava-modifieringar, har fÄtt in ett stort parti MXL v250 som han moddar till Neumann U87-liknande mikrofoner.

Han anvÀnder sin berömda kapsel MJE-K47. Alla undermÄliga lÄgkvalitetskomponenter byts ut och likasÄ ersÀtts korgen med enlagersvariant som Àr öppnare och inte reflekterar lika mycket.

q9arwvq.jpg

Mikrofonerna berÀknas vara klara för leverans 8 april.

Priset pÄ det hÀr partiet Àr det lÀgsta nÄgonsin, 2,231 kr ($349) + frakt landar omkring 2800 kr!

PÄ bestÀllningssidan finns tre ljudexempel dÀr du kan jÀmföra MJE-K47 mot U87.

http://www.oktavamodshop.com/product_info.php?cPath=2_28&products_id=200

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Ojoj, nÀra att trycka pÄ bestÀllknappen nu.

Postat

Intressant, har lÀnge velat skicka min röda nt2a pÄ moddning dÄ den bara ligger och samlar damm. Kanske lika bra att slÄ till med denna istÀllet och lÄta nt2:an agera pukmick pÄ heltid.

/Jon

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag lurar pÄ om man skall tjacka MJ micken eller en Blue Baby Bottle.

Lite beslutsÄngest, har inte rÄd med bÄda.

drloop (oregistrerad)
Postat

Nooooo, nu mĂ„ste jag med.... 🙂

Postat (redigerat)

Jag tycker mig dock höra en viss skillnad i ljudexempeln, men svÄrt att avgöra om det har med mickavstÄnd eller sjÀlva micken att göra. Inbillar mig att Neummanen Àr aningen aningen varmare i sin ton, men det kan ocksÄ mycket vÀl vara placebo för att jag VET vilken som Àr original. Hur som haver, modden lÄter suverÀnt.

Redigerat av Yllet
drloop (oregistrerad)
Postat

HÄller med, modden lÄter bra.

Postat (redigerat)

Visst finns det en liten skillnad mellan kapslarna i briljansen 10k och upp, det syns i mÀtningen pÄ gitarrexemplet ovan.

Men efter att ha A/B-testat exemplen i flera omgÄngar och olika lyssningar kan jag inte sÀga att jag föredrar en enskild modell. Ibland rÄkar det bli U87:an, ibland MJE-miken.

Det Àr en lyxigt fin mikrofon sammansatt för hand av en expert - och ÀndÄ kostar den en sjÀttedel av en Neumann. Bara det Àr skÀl nog att slÄ till.

Redigerat av Linus
Postat

Visst finns det en liten skillnad mellan kapslarna i briljansen 10k och upp, det syns i mÀtningen pÄ gitarrexemplet ovan.

Men efter att ha A/B-testat exemplen i flera omgÄngar och olika lyssningar kan jag inte sÀga att jag föredrar en enskild modell. Ibland rÄkar det bli U87:an, ibland MJE-miken.

Det Àr en lyxigt fin mikrofon sammansatt för hand av en expert - och ÀndÄ kostar den en sjÀttedel av en Neumann. Bara det Àr skÀl nog att slÄ till.

Snyft, nu mĂ„ste man vĂ€nta minst en mĂ„nad innan man fĂ„r testa 🙁

/Jon

Postat

Snyft, nu mĂ„ste man vĂ€nta minst en mĂ„nad innan man fĂ„r testa 🙁

/Jon

Men nĂ€r du vĂ€l fĂ„tt miken sĂ„ vore det ju kalaskul med lite ljudexempel 🙂

VĂ€nligen,

CHAE

Postat

Kan sÀkert göra lite ljudexempel jag ocksÄ.

Postat (redigerat)

I got more FET than one can shake a stick at 😎

NÀdÄ, det blev bara en.

Redigerat av Linus
Postat

Har lyssnat pÄ ljudexemplen och blev överraskad över skillnaderna. Var instÀlld pÄ att de skulle vara betydligt mindre.

MXL'en lÄter mer instÀngd. Tydligare fokus pÄ mellnaregistret och det lÄter som att den har en snÀvare upptagning. Föredrar U87'an pÄ sÄng och strummande gitarr. MXL'en passade bÀttre till fingerpickinggitarren.

Postat

Har lyssnat pÄ ljudexemplen och blev överraskad över skillnaderna. Var instÀlld pÄ att de skulle vara betydligt mindre.

MXL'en lÄter mer instÀngd. Tydligare fokus pÄ mellnaregistret och det lÄter som att den har en snÀvare upptagning. Föredrar U87'an pÄ sÄng och strummande gitarr. MXL'en passade bÀttre till fingerpickinggitarren.

Mellanregisterfokus Ă€r precis vad vi behöver i dagens musik, som bara Ă€r bas och diskant 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.