Jump to content
Annons

Föra över Minidisc-backtrax till MP3-spelare?


Recommended Posts

Borde för länge sen fört över mina backtrax som jag har på minidiscar till nån sorts MP3-spelare.

Men hur? Minidiscspelaren har ju ingen USB-port, analog eller optisk utgång är det som finns att välja på...

Finns det MP3-spelare med analog eller optisk ingång?

Stenåldersmänniska - 55 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hade du inte iMac? Har inte den optisk in eller är det bara bärbara som har den? Det kan vara lite mek att få det att funka men jag har för mig att jag routade in grejer från min Macbook till ljudkortet och fick det att funka. Annars är det väl bara att köra analogt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du en stationär Minidiscspelare så kan den ha Spdif-utgångar som du då kan digitalt föra över ljudet till datorn om du har spdif-ingångar på den.

En bärbar Minidiscspelare har normalt sett bara digital ingång. Det ska dock finnas en sista generations bärbara Minidiscspelare som kan både upp och ner föra över via USB. Tror de har rätt dyrt andrahandsvärde dock.

Kolla på http://www.minidisc.org/index.php för att samla information...

Link to comment
Dela på andra sajter

Minidisc-inspelningar är, mer eller mindre, DRM-skyddade och beroende på med vad och hur skivan spelats in blir följderna olika.

Har du ett ljudkort med SPDIF (digital ingång) kan du förmodligen kopiera det som har spelats in analogt.

NetMD var en generation MD som, med Sonys programvara, kunde ATRAC 3-komprimera musik och skriva till Minidisc via USB.

Hi-MD var den sista generationen och hade, bortsett från ett helt nytt skivformat, möjligheten att skicka analoga inspelningar gjorda på Hi-MD till 1 dator via USB. Inspelningar gjorda på "vanlig" MD kunde inte skickas över.

Så USB-port kan vi glömma. Har du backtracks som är inspelade digitalt på MD-skiva får du spela in ljudet från de analoga utgångarna. En runda genom DAC och ADC försämrar inte ljudet mer än ATRAC 3-komprimeringen gjort. Spela upp och spela av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Linus:

Jag tror iofs hur den där kopieringsskyddsbiten har satts vid digital inspelning som avgör hur många kopior man kan göra. Krångligt är det iaf.

Jag har spelat in analogt på en bärbar minidiscspelare och sen lyckats digitalt föra över via en stationär minidiscspelare via mitt M-Audio 1010LT-ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns apparater som kan "tvätta" bort den biten också, men det är tillräckligt krångligt för att inte vara värt besväret.

Analoga inspelningar går utmärkt att skicka ut med SPDIF.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jäkliga är att den minidiscspelare jag har har enbart coax in. Den förra jag hade, och spelade slut på, hade både in o ut. Jag får väl uslas analogt då kanske. Det är nåt kopieringsskydd som jävlas på den, så det går inte att via optiska utg på finalizern spela in optiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...