rammega Postat 1 mars 2013 Postat 1 mars 2013 Om man använder ballanserat kablage. Ska man då också sätta upp Cubase in till +4 och ut +4? Ibland har jag svårt att bestämma mig för hur detta bör vara. Någon som kör likn. setup?
peterT Postat 1 mars 2013 Postat 1 mars 2013 Balanserat och +4 har inte med varandra att göra. +4 är nivå in eller ut och används ofta av proffsgrejor medans balanserat är ett sätt att skicka analog audio i kabel med mindre störning än obalanserat.
rammega Postat 1 mars 2013 Trådstartare Postat 1 mars 2013 Balanserat och +4 har inte med varandra att göra. +4 är nivå in eller ut och används ofta av proffsgrejor medans balanserat är ett sätt att skicka analog audio i kabel med mindre störning än obalanserat. Men vad rekomenderas då? Eller är det bara för typ höja och sänka in eller utnivå beroende på vilket arbetsområde enheten tycks trivas?Eller signalen?
hegobald Postat 1 mars 2013 Postat 1 mars 2013 Får du ingen distorsion och klipp i ljudet då du kör +4 så är det att föredra!
rammega Postat 1 mars 2013 Trådstartare Postat 1 mars 2013 Får du ingen distorsion och klipp i ljudet då du kör +4 så är det att föredra! Precis vad jag tycker. Det blir ju ett bättre klipp i prylarna.
Guitar Nilsson Postat 1 mars 2013 Postat 1 mars 2013 Får du ingen distorsion och klipp i ljudet då du kör +4 så är det att föredra! Om man blandar outboardare, tex den ena kan man välja +4 eller -10 på, och en annan som det inte står nåt alls mer än in/out på, vad väljer man då? Det är min DC24 kompressor jag tänker på, jag använder den mest live ihop med en billig Soundcraftmixer, kopplar in den via insert på sång resp gitarr. Blir inte riktigt säker på vilket som låter bäst, +2, eller -10?
Claes Holmerup Postat 1 mars 2013 Postat 1 mars 2013 Det är alltid bäst att köra så stark signal som möjligt i kablarna, så kör med +4 överallt där det går utan att det börjar dista, prcis som Hegobald sade. Har du en utgång ställd till +4dB som du kopplar till en ingång som är ställd till -10dB, så kommer det att funka fint tills du skruvar upp lite för högt, men då skiter det sig och börjar dista, så det är tydligt när det inte funkar. På andra hållet, med en utgång som är ställd till -10dB och en ingång som står på +4dB, så kommer signalen att vara onödigt svag och man får mer brus. Står det inget så är det vanligast med +4dB på prylar med XLR eller TRS, medan det är vanligast med -10dB på prylar med RCA, men ingen regel utan undantag... 😉 2
Guitar Nilsson Postat 1 mars 2013 Postat 1 mars 2013 Insert på en Soundcraft Spirit mixer, vad kan det antas vara då? Det är ju både en in o en utgång...
Claes Holmerup Postat 1 mars 2013 Postat 1 mars 2013 På en mixer borde det handla om +4dB normalt. Det hänger som sagt inte per automatik ihop med om det är balanserat eller inte, även om det är vanligast förekommande.
Linus Postat 1 mars 2013 Postat 1 mars 2013 Ska man då också sätta upp Cubase in till +4 och ut +4?Vilken linjenivå du använder sköts av ditt ljudkort, inte av Cubase.
rammega Postat 1 mars 2013 Trådstartare Postat 1 mars 2013 Vilken linjenivå du använder sköts av ditt ljudkort, inte av Cubase. Varför kan man då ställa det i CB?
Claes Holmerup Postat 1 mars 2013 Postat 1 mars 2013 Varför kan man då ställa det i CB? Allt som du ställer i Cubase är mjukvara, så det påverkar inte själva in- eller utgångarna, utan är i bara en förstärkning, på samma sätt som volymregeln.
wellness music Postat 1 mars 2013 Postat 1 mars 2013 På en mixer borde det handla om +4dB normalt. Det hänger som sagt inte per automatik ihop med om det är balanserat eller inte, även om det är vanligast förekommande. + 4 på den 😛
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.