LejonLeo Postat 20 februari 2013 Postat 20 februari 2013 (redigerat) Jag förstÄr mig inte pÄ sökfunktionen pÄ det hÀr forumet. Den hÀr frÄgan har garanterat varit uppe förut men jag fick inga trÀffar nÀr jag sökte pÄ det. Har för mig att man ska skriva nÄt prefix och sen söka, eller att det Àr via google pÄ nÄt sÀtt, men varför ha en sökfunktion dÄ. Om den ÀndÄ inte fungerar? BÀttre att lÀnka till nÄt som gör det. Fungerar alltsÄ. NÄvÀl, med risk för att detta redan har varit uppe till förhandling sÄ funderar jag pÄ hur jag bÀst ska spela in kontrabas. Jag har gjort det förut men blev inte helt nöjd med resultatet. DÄ nÀrmickade jag nere vid kroppen med Groove Tube AM-51 för att fÄnga upp basen och satte en Line Audio CM3 en bit ifrÄn pekande in mot halsen för att fÄ strÀngklangen och de ljusare resonanserna. Jag linade Àven direkt in dÄ basisten ÀndÄ hade en stallmick installerad, men det blev aldrig att jag anvÀnde den signalen. Jag blev som sagt halvnöjd och nu Àr det snart dags igen för kontrabasinspelning. FörutsÀttningarna Àr följande: Rummet Àr som det Àr, typiskt hemstudiorum. Egentligen för litet och lÄgt i tak och ingen akustisk dröm. Det borde antagligen dÀmpas mer men det Àr helt annan trÄd. Mickarna jag har att laborera med Àr: 2 st Groove Tube AM-51 (stormembran, mycket botten), Generis GT2 (rörmick med olika karaktÀr, saknar i stort sett botten men har fint övre register), ett gÀng sm-57 & sm-58, 2 st Line Audio CM3 (smÄkondingar med vÀldigt jÀmt register som jag upplever det), en Sennheiser Blackfire 521 (liknande 421, jag har aldrig förstÄtt skillnaden. förutom att min Àr ovanligare) Jag funderar pÄ att komplettera med Shure Beta 52 eller liknande, alltsÄ en mick som Àr mer anpassad för det lÀgre registret, som jag med fördel senare Àven kan anvÀnda till baskaggen eller basförstÀrkaren. Vet ej om detta Àr helt nödvÀndigt. Och Beta 52 Àr vÀl dynamisk? SÀkert bra för hÄrda tryck och mycket volym, men med kontrabas vill man snarare ha fram detaljerna sÄ dÄ borde en kÀnsligare mick vara mer efterstrÀvansvÀrd. Eller? Sen kan man sÄklart leka med avstÄnd men jag tror att man med fördel ska hÄlla sig ganska nÀra instrumentet dÄ akustiken inte Àr sÄ mycket att skryta med. Hur har ni spelat in/mickat upp kontrabas? Jag tycker det Àr svÄrt att fÄ fram det dÀr trÀiga, naturliga soundet. Bas gÄr ju alltid skruva fram. Men det ska ju inte lÄta elbas. SvÄrt, tycker jag. Jag har Àven testat att köra in basen i basförstÀrkare och mickat upp stÀrkaren men...nej. DÄ kan man heller inte spela in de akustiska ljuden (om förstÀrkaren inte stÄr i ett annat rum vill sÀga) Och det Àr ju den akustiska tonen man vill Ät. SÄg ett klipp pÄ Tuben dÀr en man satte in en liten mick INNE i ena f-hÄlet. Verkade ju helt vansinnigt men det lÀt förvÄnansvÀrt bra. Nu har nog inte jag nÄgon mick som fÄr plats i ett f-hÄl... Möjligtvis LineAudio cm3 men det vet jag ju inte förrÀn det Àr inspelningsdags. SÄ tips mottages gÀrna i detta Àmne (som inte inkluderar akustik, mickpreamps, sladdar, instrument...) (En grej som hade varit intressant hade varit att ta basisten och hans bas och min laptop och projectmixen och Äka ivÀg nÄn stans dÀr det Àr finare akustik. Men dels sÄ Àr det ett bluegrassband som ska spela in och ska spela in tillsammans och dels sÄ hör det inte till den genren med en fantastisk akustik bakom instrumentet. Det Àr oftast helt knastertorrt och jag tror det Àr sÄ de vill ha det) Redigerat 20 februari 2013 av LejonLeo
BluesBoy Postat 20 februari 2013 Postat 20 februari 2013 (redigerat) StĂ€llde sjĂ€lv frĂ„gan förut, sĂ„ jag vet att det finns en trĂ„d nĂ„gonstans. đ Edit: Inte sĂ„ mĂ„nga svar, men hĂ€r: //forum.studio.se/index.php/topic/95916-inspelninguppmickning-av-stabas/#entry1402693 Redigerat 20 februari 2013 av BluesBoy
Martin Olsson (oregistrerad) Postat 21 februari 2013 Postat 21 februari 2013 Jag brukar stÀlla micken framför basen och rikta den mot stallet. Att blanda med DI kan funka bra i en mix och testa att vÀnda polariteten pÄ micken för att se om det lÄter bÀttre. Stormembransmick Àr kanske att föredra, testa och se vilken du gillar bÀst. PÄ denna lÄten som jag spelat in och mixat, Àr basen mickad med en Beyer M88 och Àr blandad med DI, mest för att fÄ mer tydlighet i soundet dÄ cymballÀcket gjorde att det var svÄrt att ta fram tydligheten i Beyermicken. Detta Àr kanske en annan genre Àn vad du ska spela in, men testa och se hur det blir. Kan ju funka. Vissa gillar att micka ljudhÄlet men jag tycker att det blir alldeles för bumligt.
SadamJR Postat 21 februari 2013 Postat 21 februari 2013 Det Ă€r ingen som förstĂ„r sig pĂ„ sökfunktionen, överheten inkluderad. Man hĂ€vdade att man förbĂ€ttrade densamma, men ingen vet hur. Ăverheten inkluderad. 1
LejonLeo Postat 21 februari 2013 TrÄdstartare Postat 21 februari 2013 Att blanda med DI kan funka bra i en mix och testa att vÀnda polariteten pÄ micken för att se om det lÄter bÀttre. Vad menas med detta? FasvÀnda menar du? Det lÄter som om man ska bygga om micken...
LejonLeo Postat 21 februari 2013 TrÄdstartare Postat 21 februari 2013 Jag brukar stÀlla micken framför basen och rikta den mot stallet. PÄ denna lÄten https://soundcloud.c...-gad/inner-urge som jag spelat in och mixat, Àr basen mickad med en Beyer M88 NÀr jag lyssnade pÄ lÄten. som för övrigt Àr en vÀldigt bra och lite kul lÄt, sÄ lÀt basen i vanligt jazzmanér rÀtt tunn. Det Àr ju det som Àr idealet i genren (baskagge ska vi inte tala om...) I varje fall i mellanregistret dÀr det mesta av kompet försiggÄr. Ibland nÀr du vandrar nerÄt kommer det plötsligt djup i tonen. SÄ det finns ju dÀr nÄnstans. Jag sÄg att ovan nÀmnda mick Àr en dynamisk mick. Det fick mig en aning förvÄnad. Men jag kan tÀnka att det Àr en fördel med en riktad mick nÀr man spelar tillsammans, bÄde pÄ scen och i studio. Just den micken kan tydligen med fördel anvÀndas till överhÀng och percussion. Det kanske förklarar varför jag upplevde basen som tunn.
joachime Postat 21 februari 2013 Postat 21 februari 2013 HÄllur med Martin hÀr. Det brukar rÀcka med en mick. GÀrna en stormembrananare med stabil, men inte hypad, botten. Konding eller dynamisk Àr en smaksak. Jag brukar undvika mikrofoner anpassade för bastrumma sÄsom D112, B52 etc eftersom dom Àr justerade att ta fram klick och massiv botten. Kontra handlar trots allt mycket om mellanregistret. Botten brukar man alltid fÄ med. Rummet spelar sÄ klart in en hel del. SmÄ rum med okontrollerad akustik brukar ge ojÀmn respons i det lÄga registret. NÄgra toner sticker ut och nÄgra kÀnns döda. DÀr kan en DI vara rÀddningen. 1
Guitar Nilsson Postat 21 februari 2013 Postat 21 februari 2013 (redigerat) Jag spelade in ett jazzgÀngs stÄbas med min D112 en gÄng, tyckte det lÀt vÀldigt bra. Den Àr en stormembranare fast dynamisk, sÄ den tar inte upp sÄ mycket lÀck frÄn de andra instrumenten, trummisen satt vÀldigt nÀra utan nÄn avskÀrmning men jag tyckte det lÀt bra ÀndÄ. Jag hade micken ca 15 cm ut frÄn stallet enligt AKGs eget förslag pÄ kontrabasinspeling med D112. Tyckte det dÀr trÀiga kom med bra... Oavsett mick sÄ Àr nog placeringen rakt framför, och mot stallet bra... Redigerat 21 februari 2013 av Guitar Nilsson
Martin Olsson (oregistrerad) Postat 23 februari 2013 Postat 23 februari 2013 Vad menas med detta? FasvĂ€nda menar du? Det lĂ„ter som om man ska bygga om micken... Ja, fast polaritet och fas Ă€r olika saker. SĂ€ger man "vĂ€nda fasen" menar man nog oftast att vĂ€nda polariteten. Blir ju alltid fasfel nĂ€r man blandar mick med DI. NĂ€r jag lyssnade pĂ„ lĂ„ten. som för övrigt Ă€r en vĂ€ldigt bra och lite kul lĂ„t, sĂ„ lĂ€t basen i vanligt jazzmanĂ©r rĂ€tt tunn. Det Ă€r ju det som Ă€r idealet i genren (baskagge ska vi inte tala om...) I varje fall i mellanregistret dĂ€r det mesta av kompet försiggĂ„r. Ibland nĂ€r du vandrar nerĂ„t kommer det plötsligt djup i tonen. SĂ„ det finns ju dĂ€r nĂ„nstans. Jag sĂ„g att ovan nĂ€mnda mick Ă€r en dynamisk mick. Det fick mig en aning förvĂ„nad. Men jag kan tĂ€nka att det Ă€r en fördel med en riktad mick nĂ€r man spelar tillsammans, bĂ„de pĂ„ scen och i studio. Just den micken kan tydligen med fördel anvĂ€ndas till överhĂ€ng och percussion. Det kanske förklarar varför jag upplevde basen som tunn. Basistens bas var inte sĂ„ basig till att börja med, sĂ„ det hade inte blivit en basfest ens med en sub-kick som mick. đ Dynamisk mick brukar funka, bra men det Ă€r klart att det blir mer detaljer med en konding.
LejonLeo Postat 28 februari 2013 TrÄdstartare Postat 28 februari 2013 Ja, fast polaritet och fas Àr olika saker. SÀger man "vÀnda fasen" menar man nog oftast att vÀnda polariteten. Blir ju alltid fasfel nÀr man blandar mick med DI.. Det hÀr fÄr du gÀrna förklara. VadÄ "alltid fasfel nÀr man blandar mick med DI"? Fasfel uppstÄr vÀl nÀr en ljudkÀlla nÄr tvÄ eller fler mikrofoner vid olika tidpunkt (avstÄnd) Och fas och polaritet Àr vÀl samma sak. Vad Àr skillnaden? VÀnder jag pÄ en av mina högtalarkontakter fÄr jag fasfel. Ju. Eller med en över och en undermick pÄ virveltrumman, för att ta ett inspelningsexempel.
BluesBoy Postat 28 februari 2013 Postat 28 februari 2013 Eller med en över och en undermick pĂ„ virveltrumman, för att ta ett inspelningsexempel. Behöver vĂ€l inte alltid bli fasfel dĂ„ heller, om avstĂ„nden mellan mikrofonerna Ă€r "rĂ€tt", eller?Har för mig att jag nĂ„gon gĂ„ng har lyssnat/kollat och konstaterat att fasen inte behövde vĂ€ndas pĂ„ nĂ„gon för att lĂ„ta bra. Kan ju ha hört fel ocksĂ„ i och för sig. đ Men...visst kan man vĂ€l placera mikrofoner "rĂ€tt" sĂ„ att fasvĂ€ndning inte behöver göras?
Umemagnus Postat 28 februari 2013 Postat 28 februari 2013 En kompis till mig lirar mycket kontrabas i stora sammanhang. Han anvÀnder kontaktmick pÄ stallet samt en stormembranare ca 30-50 cm ifrÄn stallet, just för att fÄ upp bÄde den rena signalen frÄn kontakten, samt "livet" frÄn stormembranaren. Iof anvÀnds det endel effekter pÄ hans kontrabas, och det plockas frÄn kontaktmicken. Det, uppblandat med det akustiska ljudet frÄn stormembranaren blir riktigt snyggt.
everlastingrecords Postat 1 mars 2013 Postat 1 mars 2013 NÀr jag spelar in kontra brukar jag sÀtta en stormembranare 30-50 cm rakt framifrÄn i höjd med stallet. Det gÄr Àven att experimentera och rikta miken lite frÄn sidan mot f-hÄlet eller ha en mik riktad mot nedre delen av greppbrÀdan om du vill ha mer fokus pÄ fingerknÀppljudet. Men oftast anvÀnder jag miken riktad mot stallet mest, dÀr finns all studs och det djup jag vill Ät. Vad var det i sökfunktionen du fann svÄrt? Kanske kan hjÀlpa med tips om du berÀttar var du gick bet. HÀr Àr mina resultat efter en kort sökning pÄ "kontrabas" och jag sökte i avdelningar: https://www.studio.se/index.php/topic/60162-uppmickning-av-kontrabas/page__hl__kontrabas https://www.studio.se/index.php/topic/80999-inspelning-av-kontrabas/page__hl__kontrabas https://www.studio.se/index.php/topic/80394-mikrofon-till-kontrabas/page__hl__kontrabas https://www.studio.se/index.php/topic/80243-spela-in-akustisk-bas/page__hl__kontrabas?do=findComment&comment=1144388 https://www.studio.se/index.php/topic/61955-eqa-kontrabas/page__hl__kontrabas
Guitar Nilsson Postat 1 mars 2013 Postat 1 mars 2013 NÄnstans har jag lÀst att man körde med en kaggemick D112 mkt nÀra f-hÄlet, den micken tÄl puffarna frÄn hÄlet. Hur stora puffar det nu kan bli dÀr. Ett problem med stÄbas o mickar pÄ stativ Àr ju att basisten kanske svÀnger runt lite med basen. En Cm3 pÄ ett puksargsfÀste fastskruvat pÄ stallet gör att basisten kan gunga pÄ som han vill.
everlastingrecords Postat 1 mars 2013 Postat 1 mars 2013 Fast Àr inte poÀngen att miken Àven ska fÄnga upp en del av rummet nÀr det gÀller kontran? Detta blir inget problem om man mikar mot stallet rakt framifrÄn. Om inte basisten goes bananas vill sÀga. Fast Àr det en liveinspelning kanske man inte har lyxen att kunna ta in för mycket av rummet pga för mycket lÀckage.
LejonLeo Postat 4 mars 2013 TrÄdstartare Postat 4 mars 2013 (redigerat) Vad var det i sökfunktionen du fann svÄrt? Kanske kan hjÀlpa med tips om du berÀttar var du gick bet. HÀr Àr mina resultat efter en kort sökning pÄ "kontrabas" och jag sökte i avdelningar: http://forum.studio....__hl__kontrabas http://forum.studio....__hl__kontrabas http://forum.studio....__hl__kontrabas http://forum.studio....as#entry1144388 http://forum.studio....__hl__kontrabas JasÄ? Det hÀr var vad jag finner nÀr jag söker pÄ kontrabas: Kontrabas ------------------------------------- ...Fast sen funka det mÀrkte jag. Blev nÄt knas... Redigerat 4 mars 2013 av LejonLeo
LejonLeo Postat 4 mars 2013 TrÄdstartare Postat 4 mars 2013 NÄnstans har jag lÀst att man körde med en kaggemick D112 mkt nÀra f-hÄlet, den micken tÄl puffarna frÄn hÄlet. Hur stora puffar det nu kan bli dÀr. Ett problem med stÄbas o mickar pÄ stativ Àr ju att basisten kanske svÀnger runt lite med basen. En Cm3 pÄ ett puksargsfÀste fastskruvat pÄ stallet gör att basisten kan gunga pÄ som han vill. DetdÀr var ett bra tips. SÀrskilt i livesammanhang antar jag, men Àven i studio och kan nog dÄ med fördel kompletteras med en stormembranare pÄ lite avstÄnd för att fÄ rummet
guraknugen Postat 16 mars 2013 Postat 16 mars 2013 Det dĂ€r med fasfel kan ju vara lurigt. Skillnaden mellan fasfel och fel polaritet Ă€r vĂ€l att fel polaritet vĂ€nder kurvan âupp-och-nerâ medan fasfel innebĂ€r att kurvan Ă€r förskjuten i tiden. Ăr förskjutningen 180° blir det ju exakt samma sak om signalen Ă€r en ren sinus, men för det första Ă€r det ju inte sĂ€kert att fasfelet Ă€r just 180° om man anvĂ€nder tvĂ„ mickar eller en plus line och för det andra Ă€r det ju sĂ€llan man spelar in rena sinustoner⊠Ibland Ă€r det bĂ„de fas- och poliaritetsfel, dessutom⊠exempelvis om man, för att sno ett exempel frĂ„n tidigare i trĂ„den, mickar en virvel med en över- och en undermick. DĂ„ kan vi fĂ„ bĂ„de fas- och polaritetsfel. VĂ€nd dĂ„ först polariteten pĂ„ den undre micken (eller övre, men inte bĂ„da i alla fallâŠ). Om nĂ„got fasfel Ă„terstĂ„r, pĂ„ grund av olika avstĂ„nd till respektive mick, kan man ju enklast bara flytta den inspelade signalen i ena kanalen i efterhand sĂ„ att de bĂ„da signalerna matchar. Det Ă€r ju enkelt med dagens (och Ă€ven gĂ„rdagens) digitalteknik. Om jag exempelvis spelar in akustiska trummor, brukar jag be trummisen spela enstaka slag pĂ„ de trummor som har en egen mick, sĂ„ att jag i efterhand enkelt kan se hur mycket jag behöver flytta de olika kanalerna i tiden för att de ska matcha sĂ„ bra som möjligt. Likadant kan man sĂ€kert göra med kontrabas. Om spelar in en enda ton och den tas upp av tvĂ„ mickar, kan man ju kolla om bĂ„da signalerna börjar i samma riktning. Kurvan kan ju antingen börja uppĂ„t eller nedĂ„t. Börjar de olika Ă€r det ju fel polaritet pĂ„ en av dem. DĂ€refter kan man ju kolla om det stĂ€mmer i tiden och sedan flytta ena kanalen vid behov.
Martin Olsson (oregistrerad) Postat 23 mars 2013 Postat 23 mars 2013 Det dĂ€r med fasfel kan ju vara lurigt. Skillnaden mellan fasfel och fel polaritet Ă€r vĂ€l att fel polaritet vĂ€nder kurvan âupp-och-nerâ medan fasfel innebĂ€r att kurvan Ă€r förskjuten i tiden. Ăr förskjutningen 180° blir det ju exakt samma sak om signalen Ă€r en ren sinus, men för det första Ă€r det ju inte sĂ€kert att fasfelet Ă€r just 180° om man anvĂ€nder tvĂ„ mickar eller en plus line och för det andra Ă€r det ju sĂ€llan man spelar in rena sinustoner⊠Ibland Ă€r det bĂ„de fas- och poliaritetsfel, dessutom⊠exempelvis om man, för att sno ett exempel frĂ„n tidigare i trĂ„den, mickar en virvel med en över- och en undermick. DĂ„ kan vi fĂ„ bĂ„de fas- och polaritetsfel. VĂ€nd dĂ„ först polariteten pĂ„ den undre micken (eller övre, men inte bĂ„da i alla fallâŠ). Om nĂ„got fasfel Ă„terstĂ„r, pĂ„ grund av olika avstĂ„nd till respektive mick, kan man ju enklast bara flytta den inspelade signalen i ena kanalen i efterhand sĂ„ att de bĂ„da signalerna matchar. Det Ă€r ju enkelt med dagens (och Ă€ven gĂ„rdagens) digitalteknik. Om jag exempelvis spelar in akustiska trummor, brukar jag be trummisen spela enstaka slag pĂ„ de trummor som har en egen mick, sĂ„ att jag i efterhand enkelt kan se hur mycket jag behöver flytta de olika kanalerna i tiden för att de ska matcha sĂ„ bra som möjligt. Likadant kan man sĂ€kert göra med kontrabas. Om spelar in en enda ton och den tas upp av tvĂ„ mickar, kan man ju kolla om bĂ„da signalerna börjar i samma riktning. Kurvan kan ju antingen börja uppĂ„t eller nedĂ„t. Börjar de olika Ă€r det ju fel polaritet pĂ„ en av dem. DĂ€refter kan man ju kolla om det stĂ€mmer i tiden och sedan flytta ena kanalen vid behov. Exakt!
LejonLeo Postat 26 mars 2013 TrÄdstartare Postat 26 mars 2013 Det var som fan. Jag har trott att fasfel och fel polaritet varit samma sak. Det har nog visserligen att göra med att mÄnga kallar det för fasfel nÀr tex tvÄ mickar ska anvÀndas i tex virveluppmickning, en under och en över. DÄ sÀger man "vÀnd pÄ fasen pÄ den ena". StÄr det tom i artiklar frÄn Studio har jag bestÀmt för mig
Martin Olsson (oregistrerad) Postat 18 oktober 2014 Postat 18 oktober 2014 Numera sÄ har jag Àndrat uppfattning; tycker att det Àr bra att anvÀnda tvÄ mickar nÀr man lirar in kontra. En mick som pekar mot stallet och en som pekar mot greppbrÀdans nedre del. Jag upptÀckte helt enkelt att nÀr man medelst eq, skÀr bort lite störande lÄgmellan och boostar lite högmelllan för att ljudet ska bli tydligt, sÄ förstör man ungefÀr lika mycket punch i instrumentet. Detta gÀller nog egentligen samtliga ljudkÀllor man spelar in och processerar, men med basinstrument som kontra och bastrumma, sÄ blir det Ànnu tydligare. Iaf för mig som gillar punch... SÄ nÀr jag började micka med tvÄ mickar och balanserade dem pÄ ett smakfullt vis, mÀrkte jag att det enda jag behövde eq:a var lÄdans resonanston som ibland blir lite för mycket.... LÀxan blev Äterigen dÄ; se till att ljudkÀllan lÄter sÄ bra den kan redan vid inspelning. Ju mer man mÄste processera den med eq och annat, ju mer förstör man signalens integritet och kraft. AlltsÄ man förstör punchen och svÀnget... Sist jag lirade in kontra, anvÀnde jag en Neumann M49 mot stallet och en KM84 vid greppbrÀdan genom ett Neve 8048-bord. Det lÀt jÀttejÀttebra. Det blir fasen sÄ mycket enklare nÀr man har ordentliga grejer...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.