Jump to content
Annons

Hur Viktigt är Mitt Ljudkort för ett bra resultat ?


Kul att få va med

Recommended Posts

Annons

Den främsta förbättringen som ljudkort avsedda för ljud/musikproduktion ger, är bättre teknisk realtidsprestanda för datorn. Det blir förstås mer detaljerat ljud också, men det är inte den mest dramatiska förändringen.

Många skivor från t.ex. 70-talet hyllas av ljudmedvetna och musikaliska personer än idag, och dom topp-tekniska resurser som användes för att göra dessa plattor går inte ens att jämföra med "prisvärda" ljudkort och högtalare av idag. Man mixade genom högtalare vars detaljriktighet var "all over the place" t.ex. Så "ett proffsigt resultat" hänger mer än 90% på användaren, inte tekniken. Så tycker jag. Ett ljudkort som är känt för stabila drivrutiner och som har dom in/utgångar du behöver, det räcker alldeles utmärkt.

Redigerat av Signia
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Men !! Detta Ljudkort låter ju relativt bra och var billigt .. vad betalar jag för T.e.x. ljudkort i 5-6000 kr klassen typ Baby Face eller Motu Track 16

Kommer det att Bli en Aha upplevelse ?

Här finns lite funderingar och diskussioner om vad som gör ett ljudkort bättre än ett annat (ifall det var det du var ute efter):

http://forum.studio.... dyra ljudkort

Edit: Länk

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Men !! Detta Ljudkort låter ju relativt bra och var billigt .. vad betalar jag för T.e.x. ljudkort i 5-6000 kr klassen typ Baby Face eller Motu Track 16

Kommer det att Bli en Aha upplevelse ?

tror det beror på vilken nivå du är på. själv tycker jag att alla ljudkort jag provat låtit bra! betalde 800.- för ett beggat tascam us-122 mkII, för att det var snyggt och för att det har de funktionerna jag behöver. den dan jag tycker det låter skräp eller pajjar får jag chansa på nåt som ser robust, snyggt eller bra ut, eller köpa nåt som många snackar sej hes om.

använde en kassett-porta typ -84 och allt lät kasst(till och med mitt fina gitarrspel) blev sen impad av en digital porta men insåg att en dator kanske kan vara bra att spela in på. med tanke på att hörseln blir sämre och sämre klarar jag mej nog utan ett 70 000,- ljudkort i detta livet peppar, peppar...

Link to comment
Dela på andra sajter

T.e.x. ljudkort i 5-6000 kr klassen typ Baby Face eller Motu Track 16

Kommer det att Bli en Aha upplevelse ?

Har inte hört Line 6 UX, men ja tror inte det. Lyssnar du noga lär du nog höra skillnad, men kanske inte i termer om bättre eller sämre, utan kanske mer i klangfärg. Alla ljudkort har diskret klangfärg. De riktigt dyra brukar ha något mindre än de billigare.

Ta det lugnt. Du missar inget viktigt 🙂

Själv gillar jag RME Audio ljudkort. Låter neutralt, har stabila drivrutiner, bra utbud, rimligt pris och bra andrahandsvärde.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Men !! Detta Ljudkort låter ju relativt bra och var billigt .. vad betalar jag för T.e.x. ljudkort i 5-6000 kr klassen typ Baby Face eller Motu Track 16

Kommer det att Bli en Aha upplevelse ?

För mig att sitta mig framför ett UX1 är som att sätta en bläckfisk framför en joystick.

Ska du lägga gitarr spår för att stå och dansa framför webbkameran på någon youtube cover så duger den alldeles utmärkt. Frågan du ställer är liksom "går en porsche snabbare än en Fiat Punto".

Du får ju sätta ribba själv efter vad du känner att du behöver. Men det är en skillnad.

För eller senare kommer UX1:an kännas otillräcklig och den kommer hamna på blocket 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...