Jump to content
Annons

Dags för ny akustisk gitarr. Bolla lite.


djdavid

Recommended Posts

Hej!

Spelar mest elgitarr men har sedan länge tröttnat på min gamla akustiska gitarr.

De akustiska låtar jag skriver är åt pop/country hållet. Conor Oberst, Micah P Hinson är några influenser.

Har några gitarrer i åtanke men tänkte bolla lite med er på forumet och om ni har andra tips.

Furch OOM32 14.000:-

Jättefin gitarr, lättspelad och låter bra. Däremot är den lite dyr egentligen för min budget. Men kanske värt att vänta och spara?

Den har även ingen inbyggd mic vilket blir att sätta dit den i efterhand.

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=1191014&artno=179776

Guild M-120e 5200:-

Väldigt prisvärd , gillade den när jag testade den en kortis. Däremot fick jag höra att Guild är lite känsliga och kan spricka lätt. Är säkert ingen fara så länge man håller luftfuktigheten under kontroll. Plus är också att denna version har ett Fishman system inbyggd vilket brukar låta väldigt bra.

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=11490&artno=284327

Seagull Grand 5100:-

Har tyvärr inte kunnat testa denna men vart väldigt sugen på den. Handbyggd i Kanada, Seagull guitars är en del av Godin.

Den har även en version med mic inbyggd men känner dock inte till den, Quantum I EQ. Någon som har erfarenhet av denna eller någon annan Seagull gitarr?

http://www.seagullguitars.com/seagull_coastline_grand.html

Eller ska man satsa på en Gibson J-45 för 17 papp?

Vet att det är gitarrer i väldigt olika prisklasser så man kanske inte ska jämföra dem så.

Kom gärna med synpunkter, tips, egna erfarenheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Var själv inställd på en J-45 ett tag, men så testade jag en Hummingbird och då var de där 2 extra tusenlapparna i prisskillnad inte så mycket.

J-200 tycker jag låter ÄNNU bättre men där gick min smärtgräns för hur mycket man kan lägga på en gitarr..

Link to comment
Dela på andra sajter

testa testa testa testa 🙂

tror inte du behöver lägga mer än runt 7000 för en fin gitarr. Seagull ska vara väldigt prisvärda, testa några av deras modeller.

Sanningen är ju tyvärr att testa testa testa är den bästa sättet. Jämför hur basiga o brighta de är, hur de känns etc.

Jag skulle kolla på någon med cutaway, man vet aldrig när man behöver upp på de höga banden. Bättre att kunna än att inte kunna. Mic är det på de flesta nu för tiden men de kan man byta/ eller inte använda.

Det tar också ett tag för en gitarr att bli inspelad. Flera år. Så ljudet kommer ändra sig.

Granlock låter ljusare än cederlock.

Strängtjocklek påverkar. Fetare strängar = fetare ljud.

Kan du tänka dig begagnat så finns det nog nått bra för 6-7000 också.

Ja det var mina 5 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju även tänka på att man använder ljudet ifrån en akustisk gitarr på tre olika sätt. Det första är ju att man spelar på den i ett rum och själv hör direktljudet, och lika ev publik. Det är ju det ljudet man hör när man testar i en affär... Men...

Sen har man ju det hur den låtar med mickar framför i en studio. En gitarr med lite svagt o tunt ljud kan ju låta väldigt annorlunda o snyggt när man lyssnar i lurar genom en (eller två eller tom tre) studiomickar plus ett snyggt reverb.

Det tredje är ju hur den låter genom inbyggda micken o ett PA.

Det första alternativet, hur den egentligen låter i rummet på ett par tre meters håll är ju knäppt nog det minst intressanta för oss studionördar. Min Epiphone Jumbo låter ganska tunt för att ha en så stor låda, men mickar jag upp den rätt så kan den låta riktigt stort. Elixirsträngarna lyfte när jag bytte till dem.

Försök lyysna på gitarrer i affären genom lurar o hyfsad mick och mixer. Då kanske det är lättare att bestämma vilken du gillar bäst. Det är väl det mickade ljudet du kommer att använda mest...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade att spela mot en stenvägg för att få en uppfattning om hur en gitarr lät för en lyssnare. Rätt eller fel?

Svårt att säga. Fioler o ak gitarrer låter ju så olika i olika rum. I ett så dämpat studiorum som mitt är det lätt att bli besviken på det torra direktljudet jag hör utan lurarna. Men med fina mickar, pyttelite kompression o snyggt Lexicon reverb o lyssnande i lurar kommer man till en helt annan ljudvärld. Så det är nog helst så man bör välja gitarr.

Men nog hör man ändå skillnad rejält på en Hummingbird o en Hobbex utan lurar. Taylor gör gitarrer med väldigt snyggt ljud. Kompisen har både 2 st Gibson Hummingbird, ett par fina Martin o två Taylor. Alla låter kanon, men nu har han fått för sig att sälja av o spara Gibsonarna... De var nog dyrare än vad i alla falla Taylorn var. Han är full i fan o köper billigt när erbjudande kommer, när han säljer eller byter kan han tjäna kanske en femhundring. Lite av hans hobby förutom att lira halvpunkig bluesrock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hummingbird är en mycket trevlig och otroligt välljudande gitarr imo.

Ta en kik och testa den åtminstone vet ja. Du var också inne på en J-45 som också är en förbannat bra gitarr 🥰

Nåja, som sagt; testa testa testa 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

med tanke på de artister som du nämner i inlägget (har iofs bara lyssnat hyfsat mycket på conor, inget på den andre) så känns det som om du kansek bör rikta in dig på en dreadnought.

furch d20 säger många är prisvärd. jag gillade inte riktigt ljudet i den, tyckte att diskanten tog över alldeles för mycket.

testade även en taylor 210 för inte så länge sedan. den har "bara" en solid topp men lät riktigt bra tyckte jag. vissa kanske säger att en taylor i de prisklasserna inte är något att satsa på, men jag blev imponerad av ljudet i den.

sen är det kanske idé att även testa eastman-guror. om du tycker om ljudet i dem är de riktigt prisvärda.

alla de här gitarrerna ligger ungefär i det prissegment som du nämner, men ingen har pickup. själv tycker jag inte att det behövs, kanske om man lirar mycket live, men inte annars.

men jag faller också in i kören som säger provspela. provspela så många du kan och gärna under samma förutsättningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era inputs.

Har testat Guilden och Furchen som jag skrev om och Furchen vinner överlägset i ljud och spelbarhet.

Den kostar däremot dubbelt så mycket.

Taylor tycker jag gör grymt bra gitarrer men man får lägga en bra slant för att komma över ett bra ex, de billigare taylors jag testat har jag inte varit lika imponerad av.

Den jag inte lyckats testa är Seagull som jag inte hittat i butik tyvärr.

Just nu lutar det åt den, om jag hittar ett bra ex, annars sparar jag hellre ett tag till och kollar mer på J-45, någon Martin eller Furchen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...