Jump to content
Annons

Är det värt att köpa istället för att ladda ner?


Jay

Recommended Posts

Har redan fått betalt? Du verkar inte förstå hur ett företag fungerar...

Många mjukvaruföretag består bara av ett fåtal personer som jobbar häcken av sig för att få allt att fungera och att få ekonomin att gå ihop. Det är inte några multinationella koncerner med gigantiska vinster och anställda som har fantasilöner, utan helt normala företag.

Företaget måste låna en massa pengar för att kunna betala löner under den tid det tar att utveckla programmet. Lånen måste betalas av den försäljning som kommer långt senare - och om företaget inte får in tillräckligt mycket pengar så att de kan betala sina lån, så kan de till slut inte betala några löner, utan de får lägga ner eller göra sig av med personal - och då blir det inte fler program därifrån.

Jag förstår hur många företag fungerar, till exempel i spelbranschen där små studios kan verka individuella, men ägs och är endast ett litet kugghjul i ett enormt umbrellaföretag, ta zenimax Media till exempel, bethesda som skapade skyrim ägs av ett företag, som ägs av ett annat företag, som i sig är ägt av ett umbrellaföretag, vars ägare är vicepresident Joe Biden, det går uppåt.

Redigerat av Jay
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fast "the 9-5 guy" jobbar ju oftast på företaget som får betalt...

Se det som så att i och med att du är med och betalar för din mjukvara, så bidrar du till att det företaget kan fortsätta att existera och betala folk som utvecklar den, så i förlängningen betalar du till dig själv.

edit: Shit, Claes var snabb! 🙂

Ja jag vet det är därför jag gärna ville fråga hur ni gör det, för jag är som sagt väldigt intresserad av dessa program, vill gärna stödja dem, men det mesta jag har stött på är väldigt dyrt. Jag laddar inte ner till exempel spel, eftersom jag vill stödja spelbranschen. På samma sätt vill jag gärna stödja företag som skapar softwareprogram

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej men hela din kommentar och ditt spydiga Världklass på slutet fick mig att tycka att du var hånande och relativt douchaktig, ja.

Men som sagt, det är internet.

Jag vill också köpa så mycket jag kan, men jag undrade endast ifall folk laddar ner också, ifall det är någon plugg man behöver eller något. Om du är mitt i en kreativ process och du behöver en specifik grej, men sen är det stopp för att du kanske inte har ett visst program som är gagnande för låten, hade jag nog laddat ner och fortsatt mitt skapande för att sen gå och köpa originalet när jag har råd.

Om du tog det så ber jag om ursäkt och det du skrev nu i slutet låter ju ändå ganska sunt fast jag kanske inte skulle göra så. Huvudsaken man gör rätt för sig NÅN gång iallafall... 🙂

Vi ser kanske inte på det på samma sätt bara. Jag HAR laddat ner själv med men när grejerna aldrig funkade och jag pratade med en polare som höll på med musik en hel del för 10 år sen laddade ner allt han fick tag på men lipade när hans musik flaxade runt på nätet utan att han fick betalt så fick jag en känsla bara. En känsla av dubbelmoral. Och det har jag gått på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda skälet att folk laddar ner är för att det är bekvämt, musikindustrin har jobbat relativt bra för att göra om sin modell.

Dock det du säger "Den dagen man hittat lösningar så att man kan verkställa de lagar som finns så kommer de flesta att sluta ladda ner"

Kommer tyvärr aldrig hända.

Men jag antar att jag fått reda på att många köper sina saker här eller försöker hitta billiga/gratis program på internet, ska kolla upp det, tack till dem som hjälpte mig och skickade länkar, uppskattas!

Ah, ytterligare två klassiska argument. Men om det vore så att folk gjorde det pga bekvämlighet så borde ju samtliga ha slutat med det nu då det för spel finns steam och origin samt nedladdningstjänster, för musik finns itunes och andra nedladdningstjänster, för film så finns viaplay och hyrsystem, för pluggar och VSTs så finns det höghastighetsservrar och onlinesupport, och ändå så laddar folk hem. Det talar emot idén om att de i första hand gör det av bekvämlighet.

Den andra klassikern är givetvis varianten på att "internet kan inte kontrolleras, inget man testat har fungerat, och därför kommer det aldrig heller gå" vilket är ett alldeles härligt argumentationsfel. Folk som fildelar verkar tro sig ha något slags sjätte sinne där de kan se in i framtiden. Innovation är just innovation därför att man kommer på ett nytt sätt att göra saker på, ofta efter många misslyckade försök. Att fortsätta försöka nya saker för att lösa ett problem är skälet till alla de moderna bekvämligheter vi alla åtnjuter dagligen, eller bara en sån sak som fungerande fission och förbränningsmotorer.

Den enda egentliga frågan som avgör vad man siktar på är "ska andra människors arbete vara gratis mot deras vilja?". Om svaret är ja, då kan man fildela i lugn och ro. D200 illustrerade detta genom att ponera att din chef inte vill betala ut din lön. Fildelare skulle bli helt tokiga om så var fallet, och tack och lov har vi fungerande system som verkställer lagarna om din rätt til din lön enligt kontrakt. Om svaret är nej så finns det bara en sak att göra, hitta sätt att verkställa lagarna. 🙂

Redigerat av ErikW
Link to comment
Dela på andra sajter

Något som sällan påpekas i dessa sammanhang är att det faktiskt är olagligt att köra piratmjukvara. Jag tycker inte att det känns schyst att basera utövning av mitt huvudintresse (och i framtiden eventuell näringsverksamhet) på något olagligt. Även om det kan röra sig om mycket pengar så är det inte dyrt. Om vi tar Komplete som exempel; för 6800 spänn får man 27 produkter. Det blir 250 spänn per produkt. Sedan har såklart varje produkt sina underkategorier i form av presets, samplingsbibliotek osv. vilket gör att det blir betydligt billigare än så per ljud. Tycker man att Komplete är för dyrt så är det för att man inte har användning för allt som ingår där.

Mina fem ören: Behöver man trummor till sina produktioner, men inte tycker att tex NI Battery 3 är värt ca 1700 spänn för sina 100+ kit så anser jag att man inte är "där" mentalt för att använda just den produkten. Då får man vända sig till det man tycker är värt vad det kostar (T.ex. är kiten ur Analogue Drums Tape Series One rätt överkomliga prismässigt, och går att mappa in i gratissamplers.) Med den inställningen har jag fasat ut allt som jag tankade ner som 15-åring, och märkligt nog så saknar jag ingenting när jag jobbar med musik idag. Det trots att allt gör gör låter hästlängder bättre nu än då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tog det så ber jag om ursäkt och det du skrev nu i slutet låter ju ändå ganska sunt fast jag kanske inte skulle göra så. Huvudsaken man gör rätt för sig NÅN gång iallafall... 🙂

Vi ser kanske inte på det på samma sätt bara. Jag HAR laddat ner själv med men när grejerna aldrig funkade och jag pratade med en polare som höll på med musik en hel del för 10 år sen laddade ner allt han fick tag på men lipade när hans musik flaxade runt på nätet utan att han fick betalt så fick jag en känsla bara. En känsla av dubbelmoral. Och det har jag gått på.

Mmmm, jag vill helst kunna köpa, det är kul att ha originalgrejerna och kunna ha det i handen, samtidigt som att allt går smidigt och lätt, jag undrade bara hur folk gjorde, för det kändes som om allt kostade så otroligt mycket pengar och jag kunde bara inte riktigt tro att vanligt folk verkligen hade råd med detta, så jag undrade om folk laddade ner istället, jag tror inte jag vet tillräckligt om de olika prisgrupperna för dessa pluggar osv, trodde det mesta kostade runt 5-10000 tusen kronor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, ytterligare två klassiska argument. Men om det vore så att folk gjorde det pga bekvämlighet så borde ju samtliga ha slutat med det nu då det för spel finns steam och origin samt nedladdningstjänster, för musik finns itunes och andra nedladdningstjänster, för film så finns viaplay och hyrsystem, för pluggar och VSTs så finns det höghastighetsservrar och onlinesupport, och ändå så laddar folk hem. Det talar emot idén om att de i första hand gör det av bekvämlighet.

Den andra klassikern är givetvis varianten på att "internet kan inte kontrolleras, inget man testat har fungerat, och därför kommer det aldrig heller gå" vilket är ett alldeles härligt argumentationsfel. Folk som fildelar verkar tro sig ha något slags sjätte sinne där de kan se in i framtiden. Innovation är just innovation därför att man kommer på ett nytt sätt att göra saker på, ofta efter många misslyckade försök. Att fortsätta försöka nya saker för att lösa ett problem är skälet till alla de moderna bekvämligheter vi alla åtnjuter dagligen, eller bara en sån sak som fungerande fission och förbränningsmotorer.

Den enda egentliga frågan som avgör vad man siktar på är "ska andra människors arbete vara gratis mot deras vilja?". Om svaret är ja, då kan man fildela i lugn och ro. D200 illustrerade detta genom att ponera att din chef inte vill betala ut din lön. Fildelare skulle bli helt tokiga om så var fallet, och tack och lov har vi fungerande system som verkställer lagarna om din rätt til din lön enligt kontrakt. Om svaret är nej så finns det bara en sak att göra, hitta sätt att verkställa lagarna. 🙂

Erik, det är bekvämligheten i första grad.

jag använder steam för att köpa spel, jag betalar 100 kronor i månaden för spotify premium, fantastiska tjänster, och jag hade varit fattigare utan dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med så betalar jag för mina program och pluggar. Nu senast Fabfilter Pro Q (eq) och Pro DS (de-esser).

...Jag har funderat på detta med dyra proffsprogram. Inte bara musikprogram, utan även typ Matlab, mfl.

Det kan ju vara en avvägning för mjukvarubolaget mellan att dels sälja till företag som givetvis alltid (antar jag) betalar för sig (förutom Karolinska sjukhuset då där ngn konsult installerat fulprogram mot betalning), och det faktum att det finns utbildade användare som i sin tur "kräver" sitt invanda program vid en fast anställning. (Om man ger ut billiga varianter av sitt eget program till studenter så kanske detta duger för många proffs vilket gör att de inte får in de stora pengarna.)

...Så kan det (lite provokativt kanske) vara så att företagen, visserligen inte propagerar för det, men accepterar fultankning av de som de ändå inte skulle kunna ta betalt från i utbyte med att den utbildade massan kan generera framtida intäkter?

Jag propagerar ändå mot att använda prisvänligare program där automatiska updateringar och minimalt med tidsödande strul förstör vardagen. Men jag har å andra sidan inga proffsambitioner i produktionsbranchen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte försöka pressa priserna lite? 100 000 sålda exemplar på 3000 kr styck är fortfarande bättre än 40 000 exemplar för 6000 kr styck. Varför inte försöka göra marknaden ännu mer tillgänglig för privat folk? Det är ju lätt att säga för mig bara sådär, men jag tycker ändå att det är värt att kolla på.

Redigerat av Jay
Link to comment
Dela på andra sajter

kanske de behöver ta 6000,- för att de tror att de säljer 40 000 ex.

Själv köper jag allt jag vill ha, om priset är för högt köper jag inte och får hålla till godo med gratisversioner eller demo. samma när det gäller hårdvara, köper nog en gibson SG när jag vunnit på lotto, under tiden nöter jag på min epiphone.

du har ditt val; betala 6000,- eller avstå. kör sånt som är gratis om du tycker att det är dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

kanske de behöver ta 6000,- för att de tror att de säljer 40 000 ex.

Själv köper jag allt jag vill ha, om priset är för högt köper jag inte och får hålla till godo med gratisversioner eller demo. samma när det gäller hårdvara, köper nog en gibson SG när jag vunnit på lotto, under tiden nöter jag på min epiphone.

du har ditt val; betala 6000,- eller avstå. kör sånt som är gratis om du tycker att det är dyrt.

Vad jag menar med det är att tror du inte det kommer släppa in ytterliga kunder ifall de skulle pressa priserna och på så sätt få in mer pengar? Du har ju massvis med folk som hade köpt det för 3000, men inte 6000, så där tror jag ditt argument faller lite, ifall din gibson sg hade pressats ner till den nivå att du precis skulle ha råd, skulle du då inte köpa den? Nu kan du inte köpa den, därför avstår du, därav 1 st möjlig konsument förlorad. Att du vill ha den i framtiden gör inte att Gibson direkt tjänar några pengar på det idag.

Redigerat av Jay
Link to comment
Dela på andra sajter

...köper nog en gibson SG när jag vunnit på lotto, under tiden nöter jag på min epiphone...

Jag är mer impad av en som kan spela på en Epiphone än en som mer eller mindre bara kan posera med en Gibson. (Jag har en Gibson, ...för att den är ballare. Men jag är inget vidare på att spela.)

...så där tror jag ditt argument faller lite, ifall din gibson sg hade pressats ner till den nivå att du precis skulle ha råd, skulle du då inte köpa den? Nu kan du inte köpa den, därför avstår du, därav 1 st möjlig konsument förlorad. Att du vill ha den i framtiden gör inte att Gibson direkt tjänar några pengar på det idag.

...Men han kan ju knappast ladda ner en Gibson.

Redigerat av Erik dP
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag menar med det är att tror du inte det kommer släppa in ytterliga kunder ifall de skulle pressa priserna och på så sätt få in mer pengar, du har ju massvis med folk som hade köpt det för 3000, men inte 6000, så där tror jag ditt argument faller lite, ifall din gibson sg hade pressats ner till den nivå att du precis skulle ha råd, skulle du då inte köpa den? Nu kan du inte köpa den, därför avstår du, därav 1 st möjlig konsument förlorad. Att du vill ha den i framtiden gör inte att Gibson direkt tjänar några pengar på det idag.

Jag tror inte att det är ett rimligt antagande att en utvecklare kan sänka priserna med 50% för att nå nya kunder som ändå tycks vara av uppfattningen att produkten finns att hämta "gratis" på TPB, och därför inte väljer att betala vad utvecklingen faktiskt kostat. I fallet Gibson så är ju Epiphone Gibsons budgetmärke, och att för Gibson producera en Standard-SG skulle få förödande konsekvenser för både produkten, varumärket och kunden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer tillbaka med en massa detaljer, men kan du inte erkänna konceptet åtminstone? nu var ju mina siffror bara ett exempel, men det visar fortfarande en poäng som är korrekt. Du köper ju inte en gibson. Jag kommer antagligen inte köpa en Komplete eftersom det är så dyrt, hade det kostat 3-4000 tusen hade jag nog gjort det, tyvärr får de inte in de pengarna. Och de förlorar potentiella kunder. Jag tycker de skjuter sig i foten.... Jag kommer inte tanka ner det men jag kommer inte köpa det heller, tyvärr kommer de inte få mina pengar, och det hjälper ju inte dem direkt, tycker ändå 4000 är bättre än ingenting alls.

Redigerat av Jay
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer tillbaka med en massa detaljer, men kan du inte erkänna konceptet åtminstone? nu var ju mina siffror bara ett exempel, men det visar fortfarande en poäng som är korrekt. Du köper ju inte en gibson. Jag kommer antagligen inte köpa en Komplete eftersom det är så dyrt, hade det kostat 3-4000 tusen hade jag nog gjort det, tyvärr får de inte in de pengarna. Och de förlorar kunder jagtycker de skjuter sig i foten.... Jag kommer inte tanka ner det men jag kommer inte köpa det heller, tyvärr kommer de inte få mina pengar.

Vet inte om detta var tänkt som ett svar till mig, men...

Erkänna konceptet? Visst, fler tilltalas av en produkt som säljs till ett lägre pris. Det måste dock göras vissa avvägningar ur kvalitetssynpunkt för att kunna sälja en produkt till det priset priset; något som antagligen inte NI vill göra då det skulle skada deras produkter och varumärke. Jag är heller inte helt övertygad om att alla som inte köper Komplete nu skulle göra det om priset chocksänks; Det finns ju fortfarande som sagt "gratis" på torrentsiter. Tycker du att Komplete är för dyrt så får du söka dig till andra alternativ.

Ska vi gå på det djupare planet med det hela så är det här ett politiskt problem som genomsyrar samhället idag; folk vill inte betala vad saker och ting faktiskt kostar. Detta får följder som matfusk (= billigt hästkött i lasagnen) och att svenska krukmakare går i konkurs för att folk hellre köper billiga krukor från fjärran öst på Ikea. Typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Jag antar att i dom där höga summorna ingår en viss support som gör att dom hellre har få högt betalande kunder än många lågt betalande kunder. Dom har nog analyserat vad de kan ta för produkten och vad det kostar att utveckla plus att hålla en viss kundmassa nöjda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer tillbaka med en massa detaljer, men kan du inte erkänna konceptet åtminstone? nu var ju mina siffror bara ett exempel, men det visar fortfarande en poäng som är korrekt. Du köper ju inte en gibson. Jag kommer antagligen inte köpa en Komplete eftersom det är så dyrt, hade det kostat 3-4000 tusen hade jag nog gjort det, tyvärr får de inte in de pengarna. Och de förlorar potentiella kunder. Jag tycker de skjuter sig i foten.... Jag kommer inte tanka ner det men jag kommer inte köpa det heller, tyvärr kommer de inte få mina pengar.

Nej - men någon annan som du tycker ligger i en prisnivå som passar dig bättre, kanske får dina pengar istället?

Jag tror faktiskt inte att de behöver din hjälp för att sätta sitt pris, utan de går redan en väldigt svår balansgång, där de måste få in tillräckligt mycket pengar för att kunna överleva och fortsätta utveckla sina pluggar - och samtidigt behöver lägga priserna på en nivå som tillräckligt många tycker är ok. De är väldigt medvetna om precis det du säger, men även om de skulle sätta ett pris på en fjärdedel, så skulle de ändå inte sälja så mycket mer att det väger upp den lägre inkomsten per exemplar, eftersom marknaden är mikroskopisk jämfört med spelmarknaden, som du har försökt dra paralleller till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen har sagt åt dem att sätta sitt pris på en fjärdedel. Sen så har dessa företag en ekonomiskt avdelning, som inte styrs av den passion från teknikerna som faktiskt skapar mjukvaran, den styrs av omsättning och pengar. Jag tror att sanningen är den att de tar så högt betalt som de bara kan, för att få maximal vinst och maximala marginaler, liksom alla andra produkter i världen, de tar det högsta de kan komma undan med.

Redigerat av Jay
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen har sagt åt dem att sätta sitt pris på en fjärdedel. Sen så har dessa företag en ekonomiskt avdelning, som inte styrs av den passion från teknikerna som faktiskt skapar mjukvaran, den styrs av omsättning och pengar. De tar så högt betalt som de bara kan, för att få maximal vinst och maximala marginaler, liksom alla andra produkter i världen, de tar det högsta de kan komma undan med.

Redigerat av Jay
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om detta var tänkt som ett svar till mig, men...

Erkänna konceptet? Visst, fler tilltalas av en produkt som säljs till ett lägre pris. Det måste dock göras vissa avvägningar ur kvalitetssynpunkt för att kunna sälja en produkt till det priset priset; något som antagligen inte NI vill göra då det skulle skada deras produkter och varumärke. Jag är heller inte helt övertygad om att alla som inte köper Komplete nu skulle göra det om priset chocksänks; Det finns ju fortfarande som sagt "gratis" på torrentsiter. Tycker du att Komplete är för dyrt så får du söka dig till andra alternativ.

Ska vi gå på det djupare planet med det hela så är det här ett politiskt problem som genomsyrar samhället idag; folk vill inte betala vad saker och ting faktiskt kostar. Detta får följder som matfusk (= billigt hästkött i lasagnen) och att svenska krukmakare går i konkurs för att folk hellre köper billiga krukor från fjärran öst på Ikea. Typ.

De är konkurrenskraftiga, och det verkar som att anledningen till att de går en så svår balansgång som du säger, är för att de tar bra mycket betalt än andra billigare alternativ ja.

Redigerat av Jay
Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst att vi sätter denna tråd i koma. Jag ville endast veta vad folk hade för alternativ till vad jag ansåg vara endast extremt dyra program, har fått väldigt många länkar till olika program som jag kommer kolla upp! Tack för detta!

Goodbye

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kanske man bör påpeka att om man inte är beroende av att ha det allra nyaste så behöver mjukvara inte vara särskilt dyrt. Som någon har påpekat så slumpas äldre pluggar bort på reor som t ex "black friday".

En annan aspekt av att köpa saker istället för att ladda ner är att man ofta lägger ned mycket mer tid på att få ut det mesta av det man har betalat för. Du slököper inte pluggar för tusentals kronor för att testa lite presets, utan när du väl betalar så är det en investering som du vill ha ut det mesta av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart så köper man, och har man inte råd med det bästa av det bästa så köper man det som man har råd med. När det kommer till pluggar så finns det gott om billiga eller till och med gratis alternativ. VST instrument och DAWs finns det också billigare alternativ som duger.

Ozone 5 till exempel för mastring. 1900 kr får allt det är inte mycket pengar alls. Toneboosters.com har en del sjysta pluggar för en riktigt billig slant. För reverb finns B2 som kostar runt 1700 kr och låter helt fantastiskt bra. Det finns inga ursäkter för att ladda hem.

Om det är självklart att köpa, gör man det för att det är ärligt, och oärligt att tjuvtanka hem, eller gör man det av rädsla för att det ska bli nåt skit i datorn med det tjuvtankade? Obs, undrar detta helt utan sarkasm... Hade jag en daw skulle jag nog tanka hem gratis grejer, skulle jag få för mig att jag skulle kunna nå bättre resultat med köpepluggar skulle jag troligen betala. Jag gillar att vara ärlig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Med titeln refererar jag endast till Komplete 8 Ultimate och dess prissättning

...men du resonerar fel när du säger att det är extremt dyrt, eftersom Komplete inte är EN plugg, utan en samling av många olika pluggar, som var och en annars kostar typ mellan 500:- och 2500:-/st - så Komplete är istället ett EXTREMT prisvärt paket, enligt min mening.

Link to comment
Dela på andra sajter

...men du resonerar fel när du säger att det är extremt dyrt, eftersom Komplete inte är EN plugg, utan en samling av många olika pluggar, som var och en annars kostar typ mellan 500:- och 2500:-/st - så Komplete är istället ett EXTREMT prisvärt paket, enligt min mening.

Jo där har du ju faktiskt en bra poäng.... tittar man det på det sättet är det rimligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är självklart att köpa, gör man det för att det är ärligt, och oärligt att tjuvtanka hem, eller gör man det av rädsla för att det ska bli nåt skit i datorn med det tjuvtankade? Obs, undrar detta helt utan sarkasm... Hade jag en daw skulle jag nog tanka hem gratis grejer, skulle jag få för mig att jag skulle kunna nå bättre resultat med köpepluggar skulle jag troligen betala. Jag gillar att vara ärlig...

Gissar att du betalt massor av pengar för att få fram det ljud du har. med ett daw och pluggar hade det kanske varit samma sak?

(Vad har du förresten för porta?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo där har du ju faktiskt en bra poäng.... tittar man det på det sättet är det rimligt.

man kan ju också tänka sej att jag som är medioker i branchen kanske klarar mej med någon billigare pluggsamling medan proffsen "behöver" sånt som är av högre kvalitet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...