wicked_s Postat 17 mars 2005 Postat 17 mars 2005 Detta Àr ifrÄn ett annat inlÀgg som jag svarade pÄ tidigare, men jag tÀnkte att jag lÀgger det i en ny trÄd ifall det Àr nÄgon annan som undrar. Lite smÄ exempel pÄ ljud man kan ratta in med en pod xt, funkar tyvÀrr inte till pod 2.0 » Your browser does not support the HTML5 audio tag » Your browser does not support the HTML5 audio tag » Your browser does not support the HTML5 audio tag » Your browser does not support the HTML5 audio tag PÄ den sista (PlexidodYJM) anvÀnder jag en DOD Yngwie Malmsteen Overdrive preamp mellan guran och Podden. Blir rÀtt skönt sound med den tycker jag.
Itzhak Postat 17 mars 2005 Postat 17 mars 2005 jo, det var vÀl ett bra initiativ. men det vore ju bÀttre om du bara la ut gitarrspÄren sÄ man kunde höra ordentligt, istÀllet för att visa hur mÄnga toner du kan spela per sekund, tillsammans med trumkomp och bas.
Excubator (oregistrerad) Postat 17 mars 2005 Postat 17 mars 2005 Sköna ljud som tusan.. Midi-trummorna i sista gav verkligen den tvĂ€ttĂ€kta YJM-kĂ€nslan. đ GĂ„r sjĂ€lv och funderar pĂ„ en POD (har en vamp2 nu), men eftersom ekonomin inte tillĂ„ter sĂ„ fĂ„r det isf bli en POD2a.. hur stora Ă€r skillnaderna mellan 2an och XT'n egentligen?
wicked_s Postat 17 mars 2005 TrĂ„dstartare Postat 17 mars 2005 jo, det var vĂ€l ett bra initiativ. men det vore ju bĂ€ttre om du bara la ut gitarrspĂ„ren sĂ„ man kunde höra ordentligt, istĂ€llet för att visa hur mĂ„nga toner du kan spela per sekund, tillsammans med trumkomp och bas. Det Ă€r min spelstil đź
Itzhak Postat 17 mars 2005 Postat 17 mars 2005 Det Ă€r min spelstil đź börja inte lipa nu. du spelar sĂ€kert sĂ„nt dĂ€r bĂ€ttre Ă€n mig. menar bara att nĂ€r det gĂ€ller att demostrera podljuden sĂ„ gör det ju inget om du skippar trummor och basen.
wicked_s Postat 17 mars 2005 TrÄdstartare Postat 17 mars 2005 jo, det var vÀl ett bra initiativ. men det vore ju bÀttre om du bara la ut gitarrspÄren sÄ man kunde höra ordentligt, istÀllet för att visa hur mÄnga toner du kan spela per sekund, tillsammans med trumkomp och bas. Förresten, sÄg du inte Bomberman, dÀr var det bara gitarrspÄr.
Itzhak Postat 17 mars 2005 Postat 17 mars 2005 Förresten, sÄg du inte Bomberman, dÀr var det bara gitarrspÄr. ja. följ det exemplet med dom andra. eller skit i det förresten. jag har flextoneIII och vet hur bra det lÄter.
wicked_s Postat 17 mars 2005 TrĂ„dstartare Postat 17 mars 2005 Det Ă€r min spelstil đź börja inte lipa nu. du spelar sĂ€kert sĂ„nt dĂ€r bĂ€ttre Ă€n mig. menar bara att nĂ€r det gĂ€ller att demostrera podljuden sĂ„ gör det ju inget om du skippar trummor och basen. *snyft* FörlĂ„t... jag Ă€r sĂ„ kĂ€nslig, lipar sĂ€kert 10 timmar per dygn. Men du har rĂ€tt i att det vore kul att höra enbart gitarr ocksĂ„, men jag tror Ă€ven att det Ă€r intressant att höra det i ett samanhang.
wicked_s Postat 17 mars 2005 TrĂ„dstartare Postat 17 mars 2005 Sköna ljud som tusan.. Midi-trummorna i sista gav verkligen den tvĂ€ttĂ€kta YJM-kĂ€nslan. đź GĂ„r sjĂ€lv och funderar pĂ„ en POD (har en vamp2 nu), men eftersom ekonomin inte tillĂ„ter sĂ„ fĂ„r det isf bli en POD2a.. hur stora Ă€r skillnaderna mellan 2an och XT'n egentligen? Jo det Ă€r en nödlösning att anvĂ€nda miditrummor. Smidigt och snabbt nĂ€r man sitter hemma framför datorn och pular. Jag hade en POD2 innan och jag var riktigt nöjd med den ocksĂ„. Men sen köpte jag XT:n och blev frĂ€lst pĂ„ stört... sist men inte minst uppgraderade jag den med Model Packs, vilket jag rekomenderar starkt. LĂ„ter förbannat bra. Modelpacks funkar tyvĂ€rr inte till POD2. Men de har ju sĂ€nkt priset ganska kraftigt pĂ„ Pod xt, runt 3 tusen fĂ„r man vĂ€l en för nu om jag inte minns fel?
wicked_s Postat 17 mars 2005 TrÄdstartare Postat 17 mars 2005 eller skit i det förresten. jag har flextoneIII och vet hur bra det lÄter. à h FlextoneIII, hur funkar de med Model Packs, gÄr de att uppgradera? Funderade innan pÄ en sÄdan stÀrk.
Itzhak Postat 17 mars 2005 Postat 17 mars 2005 eller skit i det förresten. jag har flextoneIII och vet hur bra det lÄter. à h FlextoneIII, hur funkar de med Model Packs, gÄr de att uppgradera? Funderade innan pÄ en sÄdan stÀrk. kollade pÄ line6 sida. det Àr bara poden(xt) som gÄr att köra model packs pÄ för nÀrvarande. firmwaren gÄr att uppgradera i flextone3 via nÀtet och en kabel till stÀrkaren. bÀsta och mest allround stÀrkare jag spelat pÄ sedan jag började -87. den Àr dessutom jÀvligt snygg.
wicked_s Postat 17 mars 2005 TrÄdstartare Postat 17 mars 2005 eller skit i det förresten. jag har flextoneIII och vet hur bra det lÄter. à h FlextoneIII, hur funkar de med Model Packs, gÄr de att uppgradera? Funderade innan pÄ en sÄdan stÀrk. kollade pÄ line6 sida. det Àr bara poden(xt) som gÄr att köra model packs pÄ för nÀrvarande. firmwaren gÄr att uppgradera i flextone3 via nÀtet och en kabel till stÀrkaren. bÀsta och mest allround stÀrkare jag spelat pÄ sedan jag började -87. den Àr dessutom jÀvligt snygg. Snygg som attan ja. Line6 Àr ju riktigt sköna tomtar, testade deras variax 500 för första gÄngen förra veckan, rÀtt kul pryl som vÀckte stort ha-begÀr. Lite svÄrspelad dock, dÄ jag inte Àr van vid dessa "feta" halsar. Ska testa deras Variax acoustic nÀr jag fÄr tid, verkar ju rÀtt latjo att ha banjo och sitar och grejor i guran haha.
lavrell Postat 17 mars 2005 Postat 17 mars 2005 Ska testa deras Variax acoustic nÀr jag fÄr tid, verkar ju rÀtt latjo att ha banjo och sitar och grejor i guran haha. SÀg gÀrna vad du tyckte om den men jag tyckte personligen att den va riktigt trÄkig att spela pÄ. Visserligen hadej ag den inte inkopplad men greppbrÀdan va inge vidare skön alls.
Excubator (oregistrerad) Postat 17 mars 2005 Postat 17 mars 2005 Jo det Ă€r en nödlösning att anvĂ€nda miditrummor. Smidigt och snabbt nĂ€r man sitter hemma framför datorn och pular. Jag hade en POD2 innan och jag var riktigt nöjd med den ocksĂ„. Men sen köpte jag XT:n och blev frĂ€lst pĂ„ stört... sist men inte minst uppgraderade jag den med Model Packs, vilket jag rekomenderar starkt. LĂ„ter förbannat bra. Modelpacks funkar tyvĂ€rr inte till POD2. Men de har ju sĂ€nkt priset ganska kraftigt pĂ„ Pod xt, runt 3 tusen fĂ„r man vĂ€l en för nu om jag inte minns fel? Billigaste jag sett ligger pĂ„ 3995.. fast beg. lĂ€r man ju sĂ€kerligen fĂ„ tag pĂ„ en billigare. đ
punkrockdude Postat 17 mars 2005 Postat 17 mars 2005 Jag har en frÄga angÄende att spela in med simulatorer... Jag Àr sÄ hÀr att jag kÀnner det som att jag fuskat ifall jag anvÀnder t.ex. Amplitube eller Guitar Rig ifall jag spelar en nÄgot jag har tÀnkt att ge ut. KÀnner aldrig ni sÄ? Jag kan inte skaka av mig den kÀnslan gÀllande dem Och för sÀkerhetsskull sÄ att det inte blir brÄk, sÄ mÄste jag sÀga att jag menade inte det minsta illa med frÄgan. MvH Rickard Gerthsson
lavrell Postat 17 mars 2005 Postat 17 mars 2005 Jag har en frĂ„ga angĂ„ende att spela in med simulatorer...Jag Ă€r sĂ„ hĂ€r att jag kĂ€nner det som att jag fuskat ifall jag anvĂ€nder t.ex. Amplitube eller Guitar Rig ifall jag spelar en nĂ„got jag har tĂ€nkt att ge ut. KĂ€nner aldrig ni sĂ„? Jag kan inte skaka av mig den kĂ€nslan gĂ€llande dem Och för sĂ€kerhetsskull sĂ„ att det inte blir brĂ„k, sĂ„ mĂ„ste jag sĂ€ga att jag menade inte det minsta illa med frĂ„gan. MvH Rickard Gerthsson Jag hade absolut hellre köpt ett par bra förstĂ€rkare samt nĂ„gra mysiga mickar, gĂ€rna ett par bandmikrofoner ocksĂ„. Det Ă€r just dĂ€r mitt problem kommer in. Har varken pengar eller nog förstĂ„ende grannar för att kunna krĂ€ma en rörstĂ€rkare hemma. DĂ€rför Ă€r det perfekt med POD:en som lĂ„ter riktigt bra och ger en stabil signal som lĂ„ter bra utan störningar frĂ„n rum osv. Helt enkelt för att man pysslar med grejer hemma och inte har nog med pengar. Men sjĂ€lvklart sĂ„ hade man ju haft en fet uppsĂ€ttning förstĂ€rkare att krĂ€ma pĂ„ hemma đ den gitarristen som inte skulle föredra det har nog inte upplevt trycket frĂ„n en fet stĂ€rkare som stĂ„r pĂ„ fullvarv =) Hoppas det va svar pĂ„ frĂ„gan đ
wicked_s Postat 18 mars 2005 TrÄdstartare Postat 18 mars 2005 SÀg gÀrna vad du tyckte om den men jag tyckte personligen att den va riktigt trÄkig att spela pÄ. Visserligen hadej ag den inte inkopplad men greppbrÀdan va inge vidare skön alls. Det Àr ju bara ljuden man vill Ät, hmm, gÄr sÀkert att justera gitarren ifall den inte riktigt "passar". Finns ju massor som köper Variax elgitarr, och tar ut elektroniken och sÀtter in i deras favoritgura. Lite vÀl mycket jobb kanske, men möjligheten finns ju.
wicked_s Postat 18 mars 2005 TrĂ„dstartare Postat 18 mars 2005 Jag har en frĂ„ga angĂ„ende att spela in med simulatorer...Jag Ă€r sĂ„ hĂ€r att jag kĂ€nner det som att jag fuskat ifall jag anvĂ€nder t.ex. Amplitube eller Guitar Rig ifall jag spelar en nĂ„got jag har tĂ€nkt att ge ut. KĂ€nner aldrig ni sĂ„? Jag kan inte skaka av mig den kĂ€nslan gĂ€llande dem. Och för sĂ€kerhetsskull sĂ„ att det inte blir brĂ„k, sĂ„ mĂ„ste jag sĂ€ga att jag menade inte det minsta illa med frĂ„gan. FörstĂ„r vad du menar, men hĂ„ller absolut inte med. Det var nog samma sak nĂ€r elgitarren först dök upp, eller delay/chorus/pitchshifter-pedaler och liknande. DĂ„ tyckte nog mĂ€nniskor att det var fusk att köra med exempelvis delaypdedal... eller svajarm, you name it. Det viktigaste Ă€r i slutĂ€ndan musiken tycker jag, inte hur man gör pĂ„ vĂ€gen dit. Datorer Ă€r ju i sĂ„ fall vÀÀÀÀldigt mycket fusk, de underlĂ€ttar ju en hel del, för att inte tala om samplingsplattor med trumljud đ Du förstĂ„r vad jag menar.
wonderboy Postat 18 mars 2005 Postat 18 mars 2005 Grymt, Wicked S! Bry Dig inte om Ishtak, han har bara en dÄlig dag! JÀttebra ljud Du programmerat ihop! JÀttebra att Du har med bas och trummor ocksÄ. Det som Àr intressant Àr att höra gitarrerna i ett sammanhang. Kritiken mot de gamla POD-ljuden var ju att de var lite ofokuserade och lÄg över hela frekvensspektrat. Detta har de ju lyckats bra med att fÄ bort i de gratisuppdateringar man kan tanka ner. Sen skriver Du ju ocksÄ att de packs man fÄr betala för Àr spÀnnande ocksÄ, vad kostar de översatt till kronor? Just "Bomber"-ljudet Àr ju egentligen det dom presenteras bÀst, nÀr jag tÀnker efter. Först fÄr man höra det "rent" utan nÄgot annat och sen i ett sammanhang med andra instrument. Jag tror inte sÄ mÄnga hade kunnat gissa att det Àr samma grundljud. Föredömligt, Wicked S! Du spelar finfint ocksÄ! NÀr fÄr man höra en hel lÄt? Till alla andra: Nu handlar detta om metal-ljud. Det funkar lika bra med andra. Det viktiga Àr att lÀmna förutfattade meningar bakom sig, sluta lyssna med ögonen och ge det en dag eller tvÄ sÄ att man börjar komma loss med att programmera egna ljud. Att tro att allt kommer bli frid och fröjd med de fabriksljud som förljer med kommer att bli en besvikelse för de flesta. Kom igen nu, Ishtak, det svÀnger ju!
Chrille Postat 18 mars 2005 Postat 18 mars 2005 Grymt spelat! Har sjĂ€lv en V-Amp2 och kĂ€nner Ă€nnu inte riktigt att jag kan motivera en POD XT-köp. Ăn i alla fall. SĂ„g Ă€ven att ni nĂ€mnde Variax 500. Den sĂ€gs ju dock vara en relativt kass lillebror till 700:an som verkligen ska vara ett kanoninstrument. Dock oresonligt dyr fortfarande, runt 14-15 000:- fĂ„r man rĂ€kna med. Ăr det nĂ„gon som har erfarenhet frĂ„n denna? Skulle lĂ€tt kunna tĂ€nka mig att investera i en sĂ„dan ifall prislappen sjönk till runt 10 000:-.
ztevie Postat 18 mars 2005 Postat 18 mars 2005 Schysst lir! Förresten, du som har experimenterat lite med extra pedaler: Jag har en POD 2 och har funderat pÄ att införskaffa en Wah-pedal. Men jag mÄste ju lÀgga den först eller sist i effektkedjan. kanske inte blir sÄ jÀdra bra, eller vad tror du?
Itzhak Postat 18 mars 2005 Postat 18 mars 2005 Grymt, Wicked S! Bry Dig inte om Ishtak, han har bara en dÄlig dag! JÀttebra ljud Du programmerat ... Kom igen nu, Ishtak, det svÀnger ju! lÀr dig stava, wonderbaum.
Itzhak Postat 18 mars 2005 Postat 18 mars 2005 Grymt spelat! Har sjĂ€lv en V-Amp2 och kĂ€nner Ă€nnu inte riktigt att jag kan motivera en POD XT-köp. Ăn i alla fall. SĂ„g Ă€ven att ni nĂ€mnde Variax 500. Den sĂ€gs ju dock vara en relativt kass lillebror till 700:an som verkligen ska vara ett kanoninstrument. Dock oresonligt dyr fortfarande, runt 14-15 000:- fĂ„r man rĂ€kna med. Ăr det nĂ„gon som har erfarenhet frĂ„n denna? Skulle lĂ€tt kunna tĂ€nka mig att investera i en sĂ„dan ifall prislappen sjönk till runt 10 000:-. variax700
wonderboy Postat 18 mars 2005 Postat 18 mars 2005 Grymt, Wicked S! Bry Dig inte om Ishtak, han har bara en dÄlig dag! JÀttebra ljud Du programmerat ... Kom igen nu, Ishtak, det svÀnger ju! lÀr dig stava, wonderbaum. Tack för stavningstipsen, Ischias!!!! Sen stavas det faktiskt "Wunderbaum", sÄsesÄ, Shitsak!!!
Itzhak Postat 18 mars 2005 Postat 18 mars 2005 Sen stavas det faktiskt "Wunderbaum", sÄsesÄ, Shitsak!!! missad poÀng?!
wonderboy Postat 18 mars 2005 Postat 18 mars 2005 Ishmael, jag bara skojar! Missad poÀng, eller? Jag tycker ju om Dig, Isak! Jag bara tyckte Du var lite tuff i Dina inlÀgg mot stackars Wicked! Allt Àr lugnt, Istvan!
Itzhak Postat 18 mars 2005 Postat 18 mars 2005 Ishmael, jag bara skojar! Missad poÀng, eller? Jag tycker ju om Dig, Isak! Jag bara tyckte Du var lite tuff i Dina inlÀgg mot stackars Wicked! Allt Àr lugnt, Istvan! yo' bondwer! det var ju JAG som skojade ju, för fan!
wonderboy Postat 18 mars 2005 Postat 18 mars 2005 Ishmael, jag bara skojar! Missad poÀng, eller? Jag tycker ju om Dig, Isak! Jag bara tyckte Du var lite tuff i Dina inlÀgg mot stackars Wicked! Allt Àr lugnt, Istvan! yo' bondwer! det var ju JAG som skojade ju, för fan! Hörru, Ingemar! Jag var först, basta! Jag var först! Först! Jag! Verstehen Sie, Ignatius?!
wicked_s Postat 18 mars 2005 TrĂ„dstartare Postat 18 mars 2005 Grymt spelat! Har sjĂ€lv en V-Amp2 och kĂ€nner Ă€nnu inte riktigt att jag kan motivera en POD XT-köp. Ăn i alla fall. SĂ„g Ă€ven att ni nĂ€mnde Variax 500. Den sĂ€gs ju dock vara en relativt kass lillebror till 700:an som verkligen ska vara ett kanoninstrument. Dock oresonligt dyr fortfarande, runt 14-15 000:- fĂ„r man rĂ€kna med. Ăr det nĂ„gon som har erfarenhet frĂ„n denna? Skulle lĂ€tt kunna tĂ€nka mig att investera i en sĂ„dan ifall prislappen sjönk till runt 10 000:-. Ett alternativ Ă€r att köpa en Variax 500 och byta ut kropp och hals, finns fĂ€rdiga sĂ„dana hĂ€r: http://www.warmoth.com/guitar/line6/line6.cfmhttp://www.warmoth.com/guitar/line6/line6.cfm
wicked_s Postat 18 mars 2005 TrĂ„dstartare Postat 18 mars 2005 Grymt, Wicked S! Bry Dig inte om Ishtak, han har bara en dĂ„lig dag! JĂ€ttebra ljud Du programmerat ihop! JĂ€ttebra att Du har med bas och trummor ocksĂ„. Det som Ă€r intressant Ă€r att höra gitarrerna i ett sammanhang. Kritiken mot de gamla POD-ljuden var ju att de var lite ofokuserade och lĂ„g över hela frekvensspektrat. Detta har de ju lyckats bra med att fĂ„ bort i de gratisuppdateringar man kan tanka ner. Sen skriver Du ju ocksĂ„ att de packs man fĂ„r betala för Ă€r spĂ€nnande ocksĂ„, vad kostar de översatt till kronor? Just "Bomber"-ljudet Ă€r ju egentligen det dom presenteras bĂ€st, nĂ€r jag tĂ€nker efter. Först fĂ„r man höra det "rent" utan nĂ„got annat och sen i ett sammanhang med andra instrument. Jag tror inte sĂ„ mĂ„nga hade kunnat gissa att det Ă€r samma grundljud. Föredömligt, Wicked S! Du spelar finfint ocksĂ„! NĂ€r fĂ„r man höra en hel lĂ„t? Till alla andra: Nu handlar detta om metal-ljud. Det funkar lika bra med andra. Det viktiga Ă€r att lĂ€mna förutfattade meningar bakom sig, sluta lyssna med ögonen och ge det en dag eller tvĂ„ sĂ„ att man börjar komma loss med att programmera egna ljud. Att tro att allt kommer bli frid och fröjd med de fabriksljud som förljer med kommer att bli en besvikelse för de flesta. Kom igen nu, Ishtak, det svĂ€nger ju! Tackar! Nej jag bryr mig inte om Ismktak, Freud skulle nog sĂ€ga att Ismktak fĂ„tt för lite oral stimulans som barn. Om man köper alla tre modelpacks sĂ„ behöver man bara betala för 2, och det blir nog runt 600:- om jag inte rĂ€knat helt fel. Tycker helt klart att det Ă€r vĂ€rt det. Man fĂ„r ju "tillgĂ„ng" till massor av nya/gamla sköna stĂ€rkare och effekter. "Bomber"-ljudet spelade jag in först i stereo. Men pĂ„ den tagningen med trummor och bas sĂ„ har jag dubbat och lagt en 100% till vĂ€nster och en 100% til höger, men det Ă€r samma instĂ€llningar, hĂ„ller med om att det lĂ„ter helt annorlunda. Jag har dragit ihop ett band som heter Cromonic och vi hĂ„ller för tillfĂ€llet pĂ„ och spela in en promotion singel. LĂ„tarna Ă€r skrivna och "test"-inspelade i Cubase. Förhoppningsvis sĂ„ kommer vi att ha det fĂ€rdigt inom ett par mĂ„nader. Kommer att anvĂ€nda Podden till samtliga gitarrer. đ±
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.