Jump to content
Annons

Vilken kabel köper ni och löder själva?


nikko

Recommended Posts

Är ute efter bra kvalitetskabel på metervara. Tänkt att ha mellan ljudkort och monitorer.

Vad kör ni på i er studio? Vill ha metervara så att jag kan löda ihop egna längder med bra tele och XLR kontakter.

På Gearslutz propsar många för Mogami, men den verkar inte gå att få tag på i metervara i hela Europa.

Helst så billigt som möjligt. Sett att kabelgiganten har för 19:- metern. Men det känns som att det är lite saftigt

för en noname kabel. Torde gå att få finare kabel från tex tyskland eller liknande..?

/N

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag köper Tasker C114 från Boströms. Fin kabel som är mjuk och flexibel och inte korvar sig så lätt. Mer än tillräckligt för alla korta kablar i en studio, eller på scen mellan mik och multikabel.

Tasker C128 på långa sträckor, t ex 30-35 meter långa XLR-kablar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cordial från thomann brukar jag köra på. Har faktiskt funderat på att beställa en hel rulle men tror inte jag kommer behöva riktigt så mycket. Men billigt är det =) Tycker kvaliteten är helt tillfredsställande men så har jag inte testat så många olika än.

Link to comment
Dela på andra sajter

För balanserad överföring kan du använda i stort sett vad som helst och det kommer att funka utmärkt.

Jag har en salig blandning hos mig, med färdiga kablar från HOSA, Proel, Cordial - och en del som jag har lött ihop själv, med Neutrik-kontakter och kabel från Klotz eller Mogami. Det är ingen skillnad i ljudet, utan det har varit mest för att jag har velat prova lite olika varianter för att stilla min nyfikenhet.

Det man får med dyrare kabel, är bättre mekanisk hållbarhet på kabel och kontakter, men det spelar oftast inte så stor rolli en hemstudio, där man inte sliter och drar i kablarna hela tiden.

När det gäller obalanserat, så är kabeln däremot viktigare, eftersom man behöver en tät skärm för att minska risken för störningar som annars lätt kan komma in på vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller obalanserat, så är kabeln däremot viktigare, eftersom man behöver en tät skärm för att minska risken för störningar som annars lätt kan komma in på vägen.

+1, och saker som lysrör, och små trafos som sitter i uttag och ligger på golvet till hårdvaru-grejor. Hade rejäla problem med det förr.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...