Jump to content
Annons

Betala Marknadsföring Hos Skivbolag?


Armless Alice

Recommended Posts

Hej!

Har fått ett kontrakt med ett skivbolag som vi inte skrivit på än. Det enda jag fann udda på det var att vi som band ska stå för 50% av budgeten för marknadsföringen och bolaget ska stå för de resterande 50%. Det handlar ej om pengar vi får in på framtida royalties.

Är detta något som är vanligt eller är detta påväg åt fel håll?

Är just rädd att vi får en rejäl nota att betala, då vi som band inte har nån form av budget överhuvudtaget.

Hur tycker ni det verkar?

Är oerhört tacksam för svar!

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om ni ska ge bort 50 % av intäkterna ( Alla intäkter / 360 avtal ) och även stå för 50% av marknadsföringen vad ska skivbolaget göra ? ?

Sedan kan förhoppningsvis inte skivbolaget signa på en kampanj utan att ni måste godkänna och då har ni ju koll på kostnaderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte vrålinsatt för min deal är lite udda den också men jag tycker det låter konstigt.

Men annars tycker jag att man som band måste låta saker kosta. Jag är lite trött på "det finns inga pengar-projekt". Har man ingen deg så kan man inte baka. Fråga bolaget vilka summor det handlar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

En lekman här...

Jag har hört talas om att bolag vill ha betalt i efterskott för det jobb de gör, men här låter det som att dom vill ha betalt i förskott. Dvs ni får betala risken.

Idén är väl att ett bolag riskerar nåt (marknadsföring - vilket dom förmodigen gör med sina redan upprättade kanaler) för att få ta del av framtida intäkter?

Om ett bolag tror på en artist så kan dom ju stå för det ekonomiska och sedan givetvis ta en rejäl del av pengarna. Det är väl detta (kontakter, marknadsföring) man som artist betalar för. Att göra nåt helt solo lär inte skapa en karriär hur bra man än är. Fördelningen av pengar beror sedan på hur stort marknadsvärde artisten har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era snabba svar!

Inkomst och marknadsföringskostnaden är tydligen 50/50 och vi i bandet kommer överens med dom om hur hög budget vi kan lägga tillsammans på marknadsföringen.

Bör vi kontakta nån professionell som läser igenom kontraktet? Och är det nån som vet vad det brukar kosta?

De skulle sköta distribution fysisk och digital) ,bokningar, show planering, merch,konsultering (rättigheter, grafik, logistik, management, sponsring och produktion)

Bolaget är Sliptrick Records.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter ju spontant helknäppt av ett bolag att göra så. Så de skulle stå för allt annat förutom just marknadsföring?

Så om ni bara kan slänga in 5 papp så skulle det bli en marknadsföring på 10 papp? Intressant med tanke på allt de investerar i form av merch och produktion. Sen gör det ju inte deras bokningsjobb lättare om man har en sådan liten marknadsföringsbudget precis...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fann det även udda. Har aldrig varit insatt i vad man kan beräknas få för kontrakt. Men jag sa ju även att vi som band verkligen inte har nån budget att prata om som vi kan lägga på marknadsföring. Men eftersom budgeten är upp till oss så borde vi ju inte kunna bli lurade på nåt sätt?

De föreslog dock oss att låna en budget av dom som vi får betala tillbaka senare, del för del. Men det var frivilligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det blir helt klart att gå till en jurist.

Är fortfarande lite paranoid över att vi ska lägga ut halva budgeten för promotion. Som Pressrec sa, så kan man ju fundera hur det slutar.

Det lär ju inte resultera i nån höjdar marknadsföring direkt.

Redigerat av Armless Alice
Link to comment
Dela på andra sajter

För en massa år sen var det många bolag som gjorde så deal, men då var allt mer eller mindre fusk. Att den halva bandet stod för var egentligen mer än vad hela marknadsföringen kostade (och de gjorde nästan ingen). Bolaget satsade inget och kände noll press att ligga på.

Som någon redan sagt, vill man "komma någonstans" så måste det få kosta, vill man inte själv satsa så lär få andra vilja göra det.

Men bolagets jobb (och anledningen till att det får pengar) är att satsa och stå för kontakterna.

Vill de dela på det så kommer de inte att jobba lika hårt som om de stod för hela kostnaden, klart lägre motivation. Man kan ju också fundera över varför de vill dela, tror det inte nog på er?

Eftersom att ni inte kan kolla upp vad marknadsföringen verkligen kostar och hur mycket det verkligen läggs på den så är det lätt hänt att vad ni betalar är hela grejen.

Men med allt det sagt, det är andra tider nu, ett helt annat klimat och gamla regler gäller inte längre.

In med en musikbranschen kunnig advokat (vem som duger inte) och ger han ok så kör om det känns rätt och verkar rätt. Tror ni på det så åk. Är det minsta lilla tvivel i era huvuden så följ tvivlet, det har oftast rätt.

Lycka till hur som helst.

Jag skulle personligen inte ta en sån deal, då skulle jag hellre stå för allt själv, och sen tjäna allt själv.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...